REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Umowa

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Remont mieszkania. Co zapisać w umowie z fachowcem?

Osoby planujące remont mieszkania powinny pomyśleć także o prawnej stronie umowy z firmą remontową. Aby uniknąć kosztownych problemów z fachowcami, wystarczy poznać kilka najważniejszych zasad, które zabezpieczą nas prawnie i finansowo na taki wypadek, radzi prawnik z DAS Towarzystwa Ubezpieczeń Ochrony Prawnej. Jaką formę umowy wybrać i co w niej zapisać? Jak określić wynagrodzenie w umowie? Co można zrobić w przypadku wadliwej usługi remontowej?

Umowa renty dożywotniej - co trzeba wiedzieć, by nie dać się oszukać

Niedawno temat renty dożywotniej znów trafił na wokandę. Wszystko za sprawą Ministerstwa Sprawiedliwości, które pracuje nad zmianami art. 388 Kodeksu cywilnego. To jeden z przepisów, którego nowelizacja miałaby ograniczyć skalę nadużyć i wyłudzeń w różnych obszarach życia. Chodzi nie tylko o umowy zawierane na sprzedaż garnków, koców, czy długoterminowych i nieopłacalnych produktów finansowych. Zmiany w art. 388 będą dotyczyć również rynku hipoteki odwróconej i umów renty dożywotniej. To branża, która mimo wielu postulatów wciąż nie doczekała się odrębnych regulacji, a potrzebuje ich jak żadna inna. Czy po nowelizacji przepisów seniorzy, którzy chcą podpisać umowę renty dożywotniej, a boją się utraty prawa własności do nieruchomości będą mogli spać spokojnie?

Nie ilość a jakość, czyli 10 korzyści wynikających z umowy na wyłączność

Na polskim rynku nieruchomości funkcjonują dwa modele współpracy z biurami nieruchomości. Najpopularniejszym jest umowa otwarta tzn. współpraca z wieloma agentami. Nie zawsze ten rodzaj współpracy przynosi wymierne efekty i korzyści dla właściciela. Drugi model współpracy to umowa na wyłączność. Okazuje się to być może nieoczywiste, ale przynosi ona najlepsze efekty. Jakie korzyści wynikają ze współpracy z jednym agentem? Czy warto mieć osobistego doradcę ds. nieruchomości? Kiedy mniej znaczy więcej?

Czy można odstąpić od umowy, gdy zmienia się powierzchnia mieszkania?

Klauzula, która pozwala konsumentowi na odstąpienie od umowy, gdy cena ulegnie zwiększeniu wskutek zmiany powierzchni lokalu, balkonu logii, tarasu czy ogródka, jest korzystna dla konsumenta. Dlatego gdyby została uznana za abuzywną i wyeliminowana z umowy, to konsument zostałby pozbawiony możliwości skorzystania z umownego prawa odstąpienia, a pozostałyby mu jedynie regulacje wynikające z ogólnych norm, które mogą być dla niego mniej korzystne.

REKLAMA

Konsekwencje związane z bezumownym korzystaniem z nieruchomości

Z różnych przyczyn – politycznych czy gospodarczych – zdarzają się sytuacje, że ktoś inny – bez woli, a czasem również wiedzy właściciela – posiada jego nieruchomość czerpiąc z niej korzyści. Z bezumownym korzystaniem z nieruchomości przez osoby trzecie mamy najczęściej do czynienia w przypadku odmowy wydania nieruchomości po upływie terminu obowiązywania umowy dzierżawy czy leasingu. Właściciel może wówczas domagać się rekompensaty z odpowiedniego tytułu, jednak dochodzenie roszczeń uzupełniających jest ograniczone czasowo, przedawniają się one z upływem roku od dnia zwrotu nieruchomości.

Skutki wprowadzenia umowy deweloperskiej

Deweloperzy, w celu odpowiedniego zabezpieczenia transakcji, zawierają z kupującymi tak zwane umowy przedwstępne deweloperskie. Wprowadzenie do przepisów umowy deweloperskiej pozwala na istotne jej rozróżnienie od umowy przedwstępnej. Jakie są zatem różnice pomiędzy tymi rodzajami umów i jakie to ma znaczenie dla podmiotów zawierających takie umowy?

Nowe obowiązki pośredników nieruchomości – większe prawa klientów

Wszystkich tych, którzy planowali sprzedać, kupić lub wynająć nieruchomość korzystając z usług pośrednika nieruchomości od 25 grudnia 2014 r. obowiązuje nowa ustawa. Jest ona uzupełnieniem ustawy z dnia 20 marca 2000 r. Jest ona również zgodna z dyrektywą unijną 85/577/EWG, która spełnia europejskie normy chroniące konsumenta, który zawiera umowę poza lokalem przedsiębiorstwa.

Czy trzeba osobiście stawiać się w urzędzie, aby złożyć brakujący podpis?

Kiedy odwołanie trafia do urzędu bez podpisu, organ nie może zobowiązać strony do stawienia się w urzędzie. W takiej sytuacji należy wezwać daną osobę do uzupełnienia brakującego podpisu w terminie do 7 dni z pouczeniem pozostawienia podania bez rozstrzygnięcia. W takiej sytuacji dopuszcza się komunikacje drogą korespondencyjną.

REKLAMA

Czy uzupełnienie decyzji administracyjnej przesuwa termin na odwołanie?

Kiedy jedna strona żąda uzupełnienia decyzji, zgodnie z przepisami prawa zmienia się moment, od którego liczy się termin, w którym możemy złożyć odwołanie.

Niedozwolone klauzule w umowach z bankiem

Tylko 20% kredytobiorców czyta umowy które podpisują z bankiem - wynika z badań konsumenckich. Przed podpisaniem umowy z bankiem warto sprawdzić czy nie ma w niej tzw. klauzul niedozwolonych. Zobacz jakie niezgodne z prawem klauzuje mogą zawierać umowy oferowane przez bankami.

Umowa z bankiem - na co zwracać uwagę? Poradnik cz. 2

Podpisałeś umowę z bankiem? Możesz z niej zrezygnować w ciągu 14 dni. Każdy klient banku może w dowolnym momencie spłacić swoje zadłużenie prze terminem zawartym w umowie. Wysokość oprocentowania kredytu oraz zabezpieczenia, jakie powinien przedstawić konsument, by otrzymać kredyt wraz z ich wysokością to tylko niektóre z rzeczy, które należy sprawdzić przy podpisywaniu z daną instytucją umowy o kredyt. Zobacz poradnik na co zwracać uwagę podpisując umowę z bankiem?

Umowa z bankiem - na co zwracać uwagę? Poradnik cz. 1

Klient, który zawiera umowę z bankiem o udzielenie pożyczki lub kredytu powinien dokładnie przestudiować zarówno podpisywane pismo, jak i całe zagadnienie. Jaka jest różnica między kredytem a pożyczką? Jakie banki mogą udzielać kredytów, a jakie nie? Co z pożyczkami udzielanymi przez tak zwane parabanki, czyli instytucje nieprowadzące działalności bankowej oraz osoby fizyczne? Zobacz poradnik.

Zmiany w umowach zlecenie w 2014 roku

Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej zaproponowało zmiany w ustawie o systemie ubezpieczeń społecznych, czyli tak zwanym oskładkowaniu umów zlecenia. Oskładkowanie to miałoby wejść w życie od 1 stycznia 2015 roku. Taki projekt powstał ze względu na to, że coraz więcej osób pracuje na tego typu umowie, a nie na umowach o pracę. W założeniu projektu ministerstwa osoby wykonujące umowy zlecenie miałyby zostać objęte obowiązkowym ubezpieczeniem emerytalnym i rentowym.

Odstąpienie od umowy deweloperskiej

Klient, który podpisał umowę deweloperską ma trzydzieści dni na odstąpienie od tej umowy. Oczywiście jest to możliwe tylko w określonych sytuacjach, na przykład gdy umowa ta nie zawiera informacji wymaganych przez ustawę deweloperską. Warto pamiętać, że deweloper również ma prawo do odstąpienia od umowy jeśli klient nie wywiąże się ze swoich zobowiązań. Kiedy można odstąpić od umowy deweloperskiej i w jakiej formie należy to zrobić?

Czy trzeba podpisywać umowę z pośrednikiem nieruchomości przed obejrzeniem mieszkania?

Czy planując zakup mieszkania, musimy od razu podpisywać umowę z pośrednikiem nieruchomości, zanim jeszcze zobaczymy mieszkanie. Otóż nie. Zobacz dlaczego.

Umowa o roboty budowlane – sposoby zabezpieczenia prawidłowego wykonania robót

Umowa o roboty budowlane powinna zawierać klauzule dotyczące prawidłowego wykonania prac, w tym również zlikwidowania ewentualnych wad i usunięcia usterek powstałych w wyniku niewłaściwie wykonanej pracy. Warto wiedzieć jakie zabezpieczenia na rzecz prawidłowo wykonanych robót będą korzystne dla inwestora, a jakie dla wykonawcy. Jakie elementy należy zawrzeć w umowie o roboty budowlane aby mieć pewność, że wszystkie wady i usterki zostaną usunięte?

Jak sporządzić umowę o roboty budowlane z uwzględnieniem usuwania wad i usterek. Poradnik

Umowa o roboty budowlane zawarta pomiędzy inwestorem a wykonawcą musi zabezpieczać prawidłowe wykonanie robót i jednocześnie zapewniać naprawienie ewentualnych szkód lub usterek wynikających z nieprawidłowego zrealizowania inwestycji – w umowie należy zamieścić odpowiednie klauzule dotyczące usunięcia wad i usterek. Jak powinna wyglądać prawidłowo sporządzona umowa o roboty budowlane?

Kiedy można wypowiedzieć umowę o pracę?

Jeśli chcemy wypowiedzieć umowę o pracę, która była zawarta na czas nieokreślony, musimy pamiętać o kilku zasadach. Istnieją generalne ustalenia dotyczące wypowiadania tego typu umów. W przypadku kiedy te ustalenia nie są wystarczające, musimy sięgnąć do innych przepisów określających możliwość wypowiedzenia umowy. Kiedy możemy wypowiedzieć umowę o pracę?

Rodzaje umów najmu mieszkania

Zanim zdecydujemy się na wynajem mieszkania, przeczytajmy dokładnie umowę z wynajmującym. Mieszkanie możemy wynająć na czas oznaczony lub nieoznaczony, co określa umowa najmu. Właśnie w zależności od tego czynnika dzielimy umowy najmu. Dodatkowo istnieje również umowa najmu okazjonalnego. Na co zwrócić uwagę przy podpisywaniu umowy najmu?

Umowa o sporządzenie operatu szacunkowego nieruchomości – na co zwrócić uwagę?

Operat szacunkowy nieruchomości sporządzany jest przez rzeczoznawcę majątkowego posiadającego uprawnienia ministerialne.

Właściciel sprzedaje mieszkanie – jakie prawa ma najemca lokalu?

Zdarza się, że w czasie wynajmu zmienia się właściciel mieszkania. Sprzedaż lokalu może okazać się problematyczna dla lokatorów. Jak zabezpieczyć się przed ewentualnym wypowiedzeniem?

Umowa najmu mieszkania – warto ją podpisać

Umowa najmu mieszkania często jest pomijana. Jednak równie często właściciel ma problem z najemcą, który np. nie płaci ustalonej kwoty. Umowa najmu powinna precyzyjnie określać prawa i obowiązki najmującego, w takiej formie staje się zabezpieczeniem interesów właściciela.

Umowy zawierane przez Internet (online) – czy trzeba je drukować?

Zawieramy coraz więcej transakcji przez Internet. Umowy online to już codzienność. Każdego dnia robimy przelewy, zakładamy lokaty i zaciągamy kredyty – wszystko online. Eksperci radzą, żeby po każdej transakcji zawartej przez Internet – drukować umowy. Jeśli tego nie zrobimy, w przypadku naszej śmierci, spadkobiercy mogą nigdy nie otrzymać pieniędzy, które zainwestowaliśmy.

Coraz mniej klauzul niedozwolonych w umowach deweloperów

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK) systematycznie kontroluje umowy deweloperów, spółdzielni mieszkaniowych i towarzystw budownictwa społecznego podpisywane z kupującymi. Z roku na rok liczba klauzul niedozwolonych w umowach z deweloperami maleje.

Czy bank może zmienić warunki kredytowe w czasie trwania umowy?

Umowy kredytowe i ich zmiany są dosyć skomplikowane. Ich podpunkty zawierają wiele niezrozumiałych dla nas informacji. Dlatego warto poświęcić więcej czasu na dokładne przeczytanie umowy, żeby znać wszystkie warunki kredytowe. Przeczytaj, czy bank może zmienić warunki kredytowe w czasie trwania umowy.

Czy sprzedaż wiązana musi obowiązywać przez cały okres kredytowania?

Sprzedaż wiązana, czyli cross–selling jest w zasadzie nierozłącznym elementem kredytu hipotecznego. Sprzedaż wiązana zapewnia nam otrzymanie kredytu na preferencyjnych warunkach, warto jednak wiedzieć czego dodatkowo wymaga od nas bank i czy obowiązuje nas to przez cały okres kredytowania.

Nabywanie nieruchomości inwestycyjnych przez cudzoziemców

Cudzoziemcy będący obywatelami lub przedsiębiorcami państw – jako stron umowy o Europejskim Obszarze Gospodarczym albo Konfederacji Szwajcarskiej – nie mają obowiązku uzyskiwać zezwolenia na nabycie nieruchomości inwestycyjnych.

Postanowienia określające pozycję prawną i finansową dewelopera

W umowie – zawartej pomiędzy deweloperem a nabywcą lokali mieszkalnych – powinny zostać zawarte postanowienia określające zarówno pozycję prawną, jak i finansową dewelopera. Postanowienia te mają istotne znaczenie, gdyż zapewniają one nabywcy gwarancję, że działalność jest prowadzona w sposób profesjonalny przez dewelopera oraz że deweloper posiada stosowne doświadczenie w realizowaniu przedsięwzięć inwestycyjnych.

Umowa przedwstępna a warunkowa umowa sprzedaży

Istnieje zasadnicza różnica pomiędzy umową przedwstępną a warunkową umową sprzedaży. Warunkowa umowa sprzedaży dotyczy sytuacji, w której sprzedający sprzedaje daną nieruchomość osobie kupującej pod pewnym warunkiem, na mocy którego osoba trzecia jako uprawniony podmiot nie wykona prawa pierwokupu. Natomiast istotnym celem umowy przedwstępnej jest doprowadzenie do zawarcia danej umowy przyrzeczonej w przyszłości.

Umowa o wybudowanie lokalu

Do stwierdzenia ważności umowy o wybudowane lokalu niezbędne jest otrzymanie pozwolenia na budowę przez właściciela gruntu oraz ujawnienie roszczenia o ustanowienie odrębnej własności lokalu w księdze wieczystej i o przeniesienie tego prawa.

Umowa o ustanowienie służebności na nieruchomości

Służebność powstaje na mocy umowy pomiędzy zainteresowanymi podmiotami lub na podstawie orzeczenia sądu, który podlega stosownemu wpisowi do księgi wieczystej. Służebność jako ograniczone prawo rzeczowe może być ustanowiona tylko na nieruchomości.

Umowa z agencją nieruchomości – otwarta czy na wyłączność?

Umowa z agencją nieruchomości otwarta czy na wyłączność? Jeżeli mamy zamiar zlecić obsługę sprzedaży lub wynajęcia swojej nieruchomości pośrednikowi, będzie się to wiązało z koniecznością podpisania umowy. Poza wieloma różnymi zastrzeżeniami i kruczkami, które znajdują się w umowie z biurem nieruchomości, w praktycznym obrocie pośrednicy zastrzegają klauzulę wyłączności (umowa na wyłączność) lub nie zawierają w umowie takiej klauzuli (umowa otwarta).

Umowa z agencją nieruchomości – na co zwrócić uwagę?

Podpisując umowę z agencją nieruchomości, należy pamiętać o kilku podstawowych zasadach. Możemy sprzedać lub wynająć mieszkanie na własną rękę lub skorzystać z usług profesjonalnego biura obrotu nieruchomościami. Decydując się na taką formę współpracy, oszczędzamy nasz cenny czas, który poświęcilibyśmy na promowanie oferty sprzedaży lub wynajmu swojej nieruchomości. Z drugiej strony podpisanie umowy z agencją nieruchomości wiąże się z dodatkowymi kosztami.

ABC Prawa – Administrator hipoteki

W naszej poprzedniej publikacji przedstawiliśmy kwestie związane z emisją obligacji zabezpieczonych hipotecznie, wskazując jednocześnie na rolę, jaką odgrywa administrator hipoteki ustanowionej na zabezpieczenie roszczeń obligatariuszy. W naszej poniższej publikacji postaramy się wyjaśnić kim jest administrator hipoteki oraz jakie są jego zadania na gruncie zarówno ustawy z dnia 6 lipca 1982 r. o księgach wieczystych i hipotece (tekst jednolity: Dz. U. z 2001 r., Nr 124, poz. 1361, dalej „ustawa o księgach wieczystych i hipotece”), jak i ustawy z dnia 29 czerwca 1995 r. o obligacjach (tekst jednolity: Dz. U. z 2001 r., Nr 120, poz. 1300 ze zm., dalej „ustawa o obligacjach”).

ABC Prawa - jak zabezpieczyć interes wynajmującego mieszkanie?

Wielu studentów, uczniów, jak również wiele rodzin z powodów finansowych nie decyduje się na zakup mieszkania, tylko na jego najem. Dla wynajmujących jest to oczywiście okazja do uzyskania dodatkowych środków finansowych. Czasami także dobry sposób na tzw. przetrzymanie mieszkania, bez potrzeby jego sprzedaży, do czasu, kiedy ich dzieci dorosną i usamodzielnią się. Jednak, wynajmujący powinni wiedzieć, że nie zawsze najem własnego mieszkania wiąże się tylko z korzyściami. Może się zdarzyć, szczególnie w przypadkach, kiedy nie mamy możliwości kontroli najemcy, że najemca pozostawi nasz lokal w takim stanie, że będzie nadawał się do kapitalnego remontu, albo też najemca będzie opóźniał się z zapłatą nam czynszu. Co zatem powinien wiedzieć wynajmujący, aby zabezpieczyć się przed niesolidnymi najemcami? Jak powinien on zabezpieczyć swoje prawa w umowie zawartej z najemcą? Na te i inne pytania postaramy się udzielić odpowiedzi w niniejszej publikacji.

Umowa o roboty budowlane

Przez umowę o roboty budowlane wykonawca zobowiązuje się do oddania przewidzianego w umowie obiektu, wykonanego zgodnie z projektem i z zasadami wiedzy technicznej, a inwestor zobowiązuje się do dokonania wymaganych przez właściwe przepisy czynności związanych z przygotowaniem robót, w szczególności do przekazania terenu budowy i dostarczenia projektu, oraz do odebrania projektu i zapłaty umówionego wynagrodzenia.

Przeczytaj uważnie umowę kredytową

Uważne czytanie umowy kredytowej uchroni Cię przed zapłaceniem większego podatku. Brak słowa „do” w określonym miejscu umowy może zwiększyć wysokość podatku o kilkaset złotych. Nieścisłości w umowie kredytowej wynikają z nieprecyzyjnych przepisów.

Decyzje podejmowane przez organy wspólnoty mieszkaniowej

Zarówno zarząd wspólnoty mieszkaniowej – jako organ wykonawczy oraz zebranie właścicieli lokali – jako organ uchwałodawczy – kierują sprawami wspólnoty mieszkaniowej, podejmują decyzje i czynności istotne dla funkcjonowania wspólnoty. Natomiast wszelkie uchwały właścicieli lokali są podejmowane w drodze zebrania lub indywidualnego zbierania głosów przez zarząd.

Cel działalności budowlanej

Istotnym celem wykonywania działalności budowlanej w ramach realizacji usług budowlanych jest dokonanie ulepszenia obiektu budowlanego poprzez jego modernizację przebudowę, rozbudowę lub nadbudowę.

Istota umowy o wykonawstwo częściowe usług budowlanych

W ramach umowy o wykonawstwo częściowe usług budowlanych wykonawca zleca część określony prac budowlanych do realizacji podwykonawcom w zakresie wykonania robót wykończeniowych, usług remontowych, montażowych, czy instalacyjnych. Usługi budowlane są wykonywane na podstawie projektu obiektu budowlanego stworzonego przez wykonawcę.

Umowy zawierane w ramach realizacji usług budowlanych

Na rynku usług budowlanych zawierane są różne rodzaje umów budowlanych. W ramach realizacji usług budowlanych – strony mogą zawrzeć umowę o roboty budowlane, umowę o podwykonawczą w zakresie realizacji usług budowlanych, umowę o wykonawstwo częściowe usług budowlanych, umowę o wykonawstwo usług budowlanych, umowa o realizację inwestycji budowlanych.

Odpowiedzialność solidarna w zakresie realizacji usług budowlanych


Zarówno inwestor, jak i wykonawca ponoszą solidarną odpowiedzialność wobec podwykonawcy w zakresie realizacji usług budowlanych. Inwestor i wykonawca w wyniku zawarcia umowy z podwykonawcą – ponoszą przede wszystkim odpowiedzialność za zapłatę wynagrodzenia z tytułu wykonania robót budowlanych przez podwykonawcę.

Zabezpieczenie w formie kaucji gwarancyjnej w umowie o roboty budowlane

Zabezpieczenie w formie kaucji gwarancyjnej może być zawarte przez strony w umowie o roboty budowlane. Zabezpieczenie w postaci kaucji gwarancyjnej ma istotne znaczeni e dla należytego wykonania umowy przy realizacji robót budowlanych. Gwarancja może mieć różną postać, tj. w formie pieniężnej, gwarancji bankowych i ubezpieczeniowych, w postaci poręczeń, weksli, papierów wartościowych. Najczęstszą formą zabezpieczeń stosowaną na rynku inwestycji budowlanych jest gwarancja, która jest udzielana przez banki lub instytucje ubezpieczeniowe

Roszczenia z tytułu nienależnego wykonania umowy o roboty budowlane


Nienależyte wykonanie umowy przez
wykonawcę może być przyczyną odstąpienia od umowy o roboty budowlane przez zamawiającego. W tym zakresie obowiązuje trzyletni okres przedawnienia roszczeń, który zależy od wysokości szkody.

Zakres odpowiedzialności wykonawcy za roboty budowlane

Na wykonawcy spoczywa wiele obowiązków podczas wykonywania robót budowlanych. Przed rozpoczęciem robót wykonawca zobowiązany jest dokonać szczegółowej oceny otrzymanej uprzednio od inwestora analizy projektowej. Ponadto wykonawca ponosi odpowiedzialność za prawidłowe wykonanie robót budowlanych we wskazanym terminie.

Umowa o roboty budowlane zawarta między wykonawcą a inwestorem

Umowa o roboty budowlane stanowi wzajemne zobowiązania stron, w wyniku których inwestor zobowiązany jest do wykonania czynności związanych z przygotowaniem robót, przekazania prawidłowo sporządzonego projektu budowlanego oraz do odebrania obiektu i ostatecznie zapłacenia umówionego wynagrodzenia. Natomiast wykonawca zobowiązany jest do wykonania umówionego obiektu w określonym w umowie terminie.

Umowa o zarządzanie nieruchomością wspólnoty mieszkaniowej

Umowa o zarządzanie nieruchomością wspólną wspólnoty mieszkaniowej stanowi podstawę działania zarządcy w zakresie zarządzania nieruchomością. Strony tej umowy winny przede wszystkim zawrzeć w niej dane osobowe zarządcy nieruchomości, jego numer licencji zawodowej oraz zakres jego praw i obowiązków. Umowa ta powinna zostać sporządzona w formie pisemnej.

Zabezpieczenie danych osobowych członków wspólnoty mieszkaniowej

Czy zarządzanie nieruchomością wymaga licencji zawodowej?


Do zarządzania nieruchomością we wspólnocie mieszkaniowej zarządza zobowiązany jest posiadać licencje zawodową, którą nadaje minister właściwy do spraw budownictwa, gospodarki przestrzennej i mieszkaniowej.

Obowiązkowe ubezpieczenia wspólnoty mieszkaniowej w 2011 roku

Wspólnota mieszkaniowa podlega ubezpieczeniom zarówno obowiązkowym, jak i dobrowolnym. Wspólnota zatrudniająca pracowników jest także zobowiązana dokonywać wpłat na Fundusz Pracy oraz na Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych.

REKLAMA