Odstąpienie od umowy deweloperskiej
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
Kiedy klient może odstąpić od umowy deweloperskiej?
Klient ma prawo odstąpić od podpisanej umowy deweloperskiej wtedy, gdy umowa nie zawiera wszystkich elementów wymaganych przez ustawę deweloperską, gdy informacje pojawiające się w umowie nie są zgodne z informacjami zawartymi w prospekcie informacyjnym lub innych załącznikach – wyjątkiem są tu zmiany, które wyraźnie dopuszcza umowa, gdy deweloper nie wywiązał się z konieczności dostarczenia klientowi prospektu informacyjnego i załączników, gdy prospekt ten nie zawiera informacji, jakie powinien zawierać zgodnie z wzorem tego typu prospektów, gdy zawarte w nim informacje, które stanowiły podstawę do zawarcia całej umowy deweloperskiej są niezgodne z faktycznym i prawnym stanem w dniu podpisania umowy z klientem oraz gdy deweloper nie dokona przeniesienia na klienta prawa własności nieruchomości w terminie określonym w umowie. Na odstąpienie od umowy deweloperskiej klient ma trzydzieści dni od momentu jej podpisania. Jeśli odstąpienie od umowy nastąpiło w wyniku jednego z opisanych powyżej przypadków, klient ma prawo do otrzymania pieniędzy znajdujących się na rachunku powierniczym. Wypłata powinna mieć miejsce niezwłocznie po otrzymaniu oświadczenia o odstąpieniu od umowy.
Zobacz też: Budowa domu - Projekt
W przypadku zasadnego odstąpienia od umowy deweloperskiej, deweloper nie może zastrzec konieczności zapłacenia przez klienta tak zwanego odstępnego. Dodatkowo odstąpienie od umowy nie wiąże się z żadnymi dodatkowymi kosztami – umowę traktuje się wówczas jako niezawartą, wobec tego strony powinny zwrócić sobie wszystkie dotychczasowe świadczenia pieniężne.
Jak złożyć oświadczenie o odstąpieniu od umowy deweloperskiej?
Oświadczenie o odstąpieniu od umowy deweloperskiej musi być złożone pisemnie i potwierdzone podpisami poświadczonymi notarialnie. Oświadczenie powinno zawierać także zgodę na wykreślenie roszczenia o przeniesieniu własności nieruchomości na klienta. Oczywiście deweloper także ma prawo do odstąpienia od umowy zawartej z klientem jeśli ten nie wywiąże się ze swoich zobowiązań wobec dewelopera.
Zobacz też: Budowa domu - Formalności
Kiedy deweloper ma prawo do odstąpienia od umowy?
Deweloper ma prawo odstąpić od umowy wtedy, gdy klient nie uiści świadczenia pieniężnego w określonym przez umowę terminie lub w określonej kwocie, nawet po otrzymaniu pisemnego wezwania do uzupełnienia zaległej wpłaty – jeśli klient nie ureguluje opłat po trzydziestu dniach od terminu doręczenia wezwania. W sytuacji gdy ze względu na działanie siły wyższej klient nie był w stanie wpłacić kwoty w terminie, deweloper nie może odstąpić od umowy. Odstąpienie jest także możliwe gdy klient nie stawi się na podpisanie aktu notarialnego przenoszącego na niego prawo własności mimo doręczenia dwukrotnie pisemnego wezwania – odstęp pomiędzy wezwaniami powinien wynosić co najmniej sześćdziesiąt dni. Tak jak w przypadku nieuregulowania wpłaty, jeśli jest to efekt działania siły wyższej, deweloper nie może odstąpić od umowy.
REKLAMA
REKLAMA