REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Umowa o zarządzanie nieruchomością wspólnoty mieszkaniowej

Izabela Perczak
Obowiązkiem zarządcy jest przestrzeganie praw i obowiązków wynikających z przepisów przede wszystkim Prawa budowlanego.
Obowiązkiem zarządcy jest przestrzeganie praw i obowiązków wynikających z przepisów przede wszystkim Prawa budowlanego.

REKLAMA

REKLAMA

Umowa o zarządzanie nieruchomością wspólną wspólnoty mieszkaniowej stanowi podstawę działania zarządcy w zakresie zarządzania nieruchomością. Strony tej umowy winny przede wszystkim zawrzeć w niej dane osobowe zarządcy nieruchomości, jego numer licencji zawodowej oraz zakres jego praw i obowiązków. Umowa ta powinna zostać sporządzona w formie pisemnej.

Postanowienia zawarte w umowie o zarządzanie nieruchomością wspólną

Zarządca jest zobowiązany przestrzegać praw i obowiązków wynikających z przepisów przeze wszystkim Prawa budowlanego, ale także innych, np. Prawa związanego z ochroną środowiska, norm przeciwpożarowych. Zarządca nieruchomości działa na mocy umowy o zarządzanie nieruchomością zawartą ze wspólnotą mieszkaniową, która powinna zostać sporządzona w formie pisemnej. Strony tej umowy winny przede wszystkim zawrzeć w niej dane osobowe zarządcy nieruchomości, jego numer licencji zawodowej oraz zakres jego praw i obowiązków.

REKLAMA

REKLAMA

Zobacz serwis: Spółdzielnia mieszkaniowa

Do jego obowiązków należy także prowadzenie aktualnego wykazu lokali mieszkalnych oraz ich właścicieli, reprezentowanie Zleceniodawcy (Wspólnoty Mieszkaniowej) przed organami sądowymi, administracyjnymi i innymi instytucjami w sprawach związanych z zarządem nieruchomością wspólną, prowadzenie książki obiektu budowlanego oraz dokumentacji technicznej nieruchomości wspólnej wspólnoty mieszkaniowej zgodnie z prawem, aktualizowanie stanu prawnego ze stanem faktycznym nieruchomości wspólnoty mieszkaniowej.

Przykładowe postanowienia umowne w zakresie zarządzania nieruchomością wspólnoty

REKLAMA

1. Umowy o zarządzanie nieruchomością zawarta w dniu 17 lipca 2011 roku w Warszawie, pomiędzy: Wspólnotą Mieszkaniową nieruchomości położonej w Warszawie przy ul. Kondratowicza 7, reprezentowaną przez Zarząd w osobach: Kazimierza Markowskiego, zm. przy ulicy Poniatowskiego 1 w Warszawie; Alicji Tomczyk, zm. przy ulicy Sobieskiego 2 – zwani dalej w treści umowy Zleceniodawcą – a – Firmą „Usługi Sprawnego Zarządzania nieruchomością”, z siedzibą przy ul. Kazimierza Wielkiego 100 w Krakowie, nr REGON: 11221122, NIP :1122000 - zwaną dalej Zleceniobiorcą.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

2. Treść umowy: Zleceniobiorca oświadcza, iż posiada uprawnienia do prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie zarządzania nieruchomościami wydane przez właściwy organ (należy wpisać nazwę oraz siedzibę organu), nr licencji 12321 wpisany do Centralnego Rejestru nr 35534 dnia 15 września 2000 roku.

3. Przedmiotem niniejszej umowy jest świadczenie usług w zakresie zarządzania nieruchomością wspólną Wspólnoty Mieszkaniowej położonej przy ul. Kondratowicza 7 w Warszawie,

4. Strony niniejszej umowy oświadczają, że przedmiotowa nieruchomość wspólna składa się z działki gruntu oraz budynku mieszkalnego o nr księgi wieczystej KW nr: 8787, prowadzonej przez Sąd Rejonowy w Warszawie, Wydział Ksiąg Wieczystych oraz nr wypisu z rejestru gruntów: 52525.

5. Obowiązki Zleceniobiorcy: Zleceniobiorca oświadcza, że ponosi pełną odpowiedzialność za zarządzanie nieruchomością wspólną Wspólnoty Mieszkaniowej położonej przy ulicy Kondratowicza 7 zgodnie z jej przeznaczeniem i zasadami prawidłowej gospodarki.

6. Zleceniobiorca zobowiązuje się do wykonania przedmiotu umowy za wynagrodzeniem w wysokości 10 tysięcy zł (słownie złotych: dziesięć tysięcy miesięcznie) miesięcznie. Wynagrodzenie Zleceniobiorcy w ramach zarządzania nieruchomością wspólną płatne jest zgodnie wystawionym przez Zleceniobiorcę rachunku do dnia 10-go każdego miesiąca.

7. Przedmiotowa umowa zawarta jest na czas nieokreślony z dwumiesięcznym terminem wypowiedzenia na koniec miesiąca dla każdej ze stron.

8. W sprawach nieuregulowanych zastosowanie mają przepisy ustawy o własności lokali oraz kodeksu cywilnego.

Zobacz także serwis: Finanse

9. Zmiana umowy wymaga formy pisemnej pod rygorem nieważności.

10. Umowę sporządzono w dwóch egzemplarzach po jednym dla każdej ze stron.

11. Załączniki: dowód nadania licencji zawodowej zarządcy nieruchomości, Wpis do ewidencji działalności gospodarczej Zleceniobiorcy, dowód potwierdzający posiadanie polisy ubezpieczeniowej OC zarządcy nieruchomości, numer NIP i REGON Zleceniobiorcy.

12. Podpis Zleceniobiorcy i Zleceniodawcy.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Nieruchomości
Dzierżawcy nie zapłacą podatku od nieruchomości. Jednak nie zawsze tak będzie. Dlaczego? Takie są przepisy, choć nie każdy je zna

Choć przepisy regulujące status podatników podatku od nieruchomości nie są skomplikowane, stosowanie ich przysparza w praktyce wielu problemów. Jest tak między innymi dlatego, że nie zawsze działanie intuicyjne jest zgodne z wolą ustawodawcy.

Czy osoby pracujące w domu musza zapłacić podatek od nieruchomości według najwyższej stawki? Organy podatkowe i sądy są zgodne

Siedziba działalności gospodarczej w domu lub mieszkaniu pozwala nie tylko zaoszczędzić na kosztach najmu, ale również korzystnie rozliczyć PIT i VAT. A co z podatkiem od nieruchomości? Czy w takim przypadku trzeba płacić go według najwyższej stawki?

Przedsiębiorca w upadłości zapłaci podatek według najwyższej stawki. Nie zastąpi go syndyk

Czy będąc w upadłości podatnik nadal prowadzi działalność gospodarczą? Na to pytanie trzeba odpowiedzieć, aby zapłacić podatek od nieruchomości według właściwych stawek. Zdecydować trzeba również co do tego, czy stroną postępowania jest podatnik, czy syndyk.

To koniec biurokratycznych uciążliwości dla właścicieli takich nieruchomości - Prezydent już podpisał nowelizację

Właściciele tego rodzaju nieruchomości mogą odetchnąć z ulgą. 18 listopada 2025 r. Prezydent RP podpisał się pod nowelizacją ustawy, która ma za zadanie wyraźnie skrócić urzędniczą maszynerię. Znikają m. in. podwójne zezwolenia na wycinkę drzew, a w wielu rodzajach spraw wystarczy zgłoszenie i milcząca zgoda urzędnika. Co dokładnie się zmienia dla właścicieli i jakich budynków dotyczy zmiana?

REKLAMA

Nowy podatek od niesprzedanych mieszkań? Deweloperzy ostrzegają przed skutkami dla cen i podaży

Rosnąca liczba miast rozważa objęcie niesprzedanych mieszkań stawką podatku od nieruchomości komercyjnych. Deweloperzy alarmują, że takie rozwiązanie nie obniży cen, a wręcz może doprowadzić do ograniczenia podaży i podwyżek. Oto, jak oceniają pomysł i jego możliwe skutki.

Kredyt hipoteczny w Hiszpanii: stała czy zmienna stopa procentowa? Co i komu bardziej się opłaca [przykłady, obliczenia]

Wybór między kredytem o stałej lub zmiennej stopie procentowej w Hiszpanii powinien wynikać bezpośrednio ze strategii inwestycyjnej. Kredyty zmienne, zazwyczaj bez kar za wcześniejszą spłatę, sprawdzają się przy krótkoterminowych inwestycjach. Natomiast stałe oprocentowanie chroni przed wahaniami kosztów w strategii długoterminowego najmu.

Co należy wpisać do książki obiektu budowlanego przy przejściu z wersji papierowej na cyfrową w systemie c-KOB

Główny Urząd Nadzoru Budowlanego wyjaśnił co należy wpisać do książki obiektu budowlanego przy przejściu z wersji papierowej na cyfrową w systemie c-KOB.

GUNB: Obowiązki właścicieli i zarządców nieruchomości jesienią i zimą - czynności przy większych opadach atmosferycznych (deszcz i śnieg)

Główny Urząd Nadzoru Budowlanego w komunikacie z listopada 2025 r. przypomniał o najważniejszych obowiązkach właścicieli i zarządców obiektów budowlanych przy zwiększonych opadach. Jakie działania powinny być podejmowane w czasie takich opadów (deszczu lub śniegu), by zapewnić właściwy stan techniczny obiektów budowlanych.

REKLAMA

Spory budowlane najpierw do mediacji. Nowe procedury od 1 marca 2026 roku

Pierwszym krokiem w rozwiązywaniu sporów budowlanych będą mediacje, na które sąd będzie miał obowiązek skierować obie strony przed posiedzeniem przygotowawczym bądź też przed pierwszą rozprawą. Przepisy wprowadzające nowe procedury wejdą w życie już 1 marca 2026 roku.

Dom wybudowany na takiej działce możesz stracić. Część nakładów uda się odzyskać, ale to będzie trwało lata. Dlaczego?

Przed rozpoczęciem budowy inwestorzy dokładnie sprawdzają działkę, na której chcą postawić swój wymarzony dom. Obowiązujące przepisy nie ułatwiają tego zadania, a cały proces wymaga czasu i cierpliwości. W tym zamieszaniu często zapominają o tej jednej podstawowej sprawie, która w przyszłości może pozbawić ich prawa do domu.

Zapisz się na newsletter
Szukasz mieszkania, budujesz dom, remontujesz? Chcesz wiedzieć jak pielęgnować ogród albo jak oszczędnie ogrzewać swoją nieruchomość? Zapisz się na nasz newsletter i zyskaj dostęp do praktycznych wskazówek oraz najnowszych ofert na rynku!
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA