REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Prawo

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Zagospodarowanie terenów zieleni

Powierzchnia biologicznie czynna to powierzchnię działki na gruncie rodzimym możliwa do wykorzystania pod zagospodarowanie zielenią, niezabudowana, nieutwardzona, nie pokryta nieprzepuszczalnymi nawierzchniami dojazdów i dojść pieszych, pokrytą trwałą roślinnością lub użytkowana rolniczo, a także trawiaste powierzchnie urządzeń sportowych lub powierzchnie wody otwartej.

Plan zagospodarowania przestrzennego

Miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego jest podstawowym dokumentem określającym sposób możliwego wykorzystania nieruchomości na danym terenie i jego zabudowy czy rozmieszczenie inwestycji celu publicznego.

Czym jest opłata adiacencka?

Zgodnie z Ustawą o gospodarce nieruchomościami właściciele nieruchomości uczestniczą w kosztach budowy urządzeń infrastruktury technicznej przez wnoszenie na rzecz gminy tzw. opłat adiacenckich. Przepis ten stosuje się także do użytkowników wieczystych nieruchomości gruntowych, którzy na podstawie odrębnych przepisów nie mają obowiązku wnoszenia opłat rocznych za użytkowanie wieczyste lub wnieśli, za zgodą właściwego organu, jednorazowo opłaty roczne za cały okres użytkowania wieczystego.

Czym jest obiekt małej architektury?

Obiektami małej architektury są drobniejsze, niewielkie obiekty budowlane nie będące jednakże tymczasowymi obiektami budowlanymi. W przypadku ich wznoszenia obowiązują znacznie uproszczone procedury w porównaniu z budynkami czy budowlami.

REKLAMA

Kto sprawuje nadzór na budowie?

Nadzór nad budową realizowany jest z jednej strony na płaszczyźnie administracyjnej przez organy administracji architektoniczno-budowlanej oraz organy nadzoru budowlanego. Z drugiej strony, inwestor ma obowiązek zapewnić nadzór nad wykonywaniem robót budowlanych przez inspektora nadzoru inwestorskiego w przypadkach uzasadnionych wysokim stopniem skomplikowania robót budowlanych lub warunkami gruntowymi.

Miejsce postojowe dla pojazdów

Zagospodarowując działkę budowlaną, należy urządzić, stosownie do jej przeznaczenia i sposobu zabudowy, miejsca postojowe dla samochodów użytkowników stałych i przebywających okresowo, w tym również miejsca postojowe dla samochodów z których korzystają osoby niepełnosprawne. Liczbę i sposób urządzenia miejsc postojowych należy dostosować do wymagań ustalonych w planie miejscowym albo w decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, z uwzględnieniem potrzebnej liczby miejsc, z których korzystają osoby niepełnosprawne.

Czym jest lokal użytkowy?

Lokal użytkowy to część budynku składająca się z jednego lub więcej pomieszczeń, wydzielona stałymi przegrodami budowlanymi, albo cały budynek, nie będący mieszkaniem, pomieszczeniem technicznym czy gospodarczym. Lokalem użytkowym będzie więc na przykład pomieszczenie biurowe, gabinet lekarski, lokal sklepowy, lokal produkcyjny czy magazyn. Lokale użytkowe muszą spełniać szereg surowych wymogów, zależnie od prowadzonej w nich działalności.

Czym jest lokal mieszkalny?

Zgodnie z ustawą o własności lokali, lokal mieszkalny to wydzielona trwałymi ścianami w obrębie budynku izba lub zespół izb przeznaczonych na stały pobyt ludzi, które wraz z pomieszczeniami pomocniczymi służą zaspokajaniu ich potrzeb mieszkaniowych. Może on stanowić odrębny przedmiot własności jeżeli jest wyodrębniony z nieruchomości.

REKLAMA

Jakie są kompetencje Głównego Inspektora Nadzoru Budowlanego?

Główny Inspektor Nadzoru Budowlanego jest centralnym organem administracji rządowej w sprawach administracji architektoniczno-budowlanej i nadzoru budowlanego, a przy tym organem właściwym do rozstrzygania spraw indywidualnych, toczących się w drodze postępowania administracyjnego wynikających z przepisów prawa budowlanego.

Jakie akty prawne możemy wyróżnić w prawie budowlanym?

Po raz pierwszy w polskim systemie prawnym proces budowlany został objęty kompletną regulacją w rozporządzeniu Prezydenta RP z 16 lutego 1928 roku o prawie budowlanym i zabudowaniu osiedli. Obecnie prawo budowlane jest traktowane jako swoisty dział prawa a kluczowe regulacje rozsiane są po wielu ustawach i rozporządzeniach.

Czym zajmuje się inspektor nadzoru inwestorskiego?

W decyzji o pozwoleniu na budowę właściwy organ może nałożyć na inwestora obowiązek ustanowienia inspektora nadzoru inwestorskiego w przypadkach uzasadnionych wysokim stopniem skomplikowania obiektu lub robót budowlanych bądź przewidywanym wpływem na środowisko.

Jakie są obowiązki kierownika budowy?

Kierownik budowy jest odpowiedzialny za zapewnienie geodezyjnego wytyczenia obiektu oraz zorganizowanie budowy i kierowanie nią w sposób zgodny z projektem i pozwoleniem na budowę, przepisami, w tym techniczno-budowlanymi, oraz przepisami bezpieczeństwa i higieny pracy.

Co należy do zadań inwestora?

Inwestor pełni kluczową rolę w procesie budowlanym, nie tylko ze względu na jego finansowanie, ale przede wszystkim ze względu na konieczność spełnienia szeregu wymagań wynikających z przepisów prawa budowlanego.

Jaka jest różnica pomiędzy budynkiem a budowlą?

W ramach ogólnej kategorii obiektów budowlanych prawo budowlane wyróżnia budynki, budowle i obiekty małej architektury. Różnią się one przede wszystkim stopniem skomplikowania oraz formalnościami związanymi z ich konstruowaniem i użytkowaniem.

Czym jest katastrofa budowlana?

Katastrofą budowlaną jest niezamierzone, gwałtowne zniszczenie obiektu budowlanego lub jego części, a także konstrukcyjnych elementów rusztowań, elementów urządzeń formujących, ścianek szczelnych i obudowy wykopów.

Czym jest decyzja o warunkach zabudowy?

W przypadku gdy planujemy wykonywać roboty budowlane na terenie nie objętym miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego, niezbędne jest uzyskanie decyzji o warunkach zabudowy.

Jakie koszty i bonusy związane są z dociepleniem budynku?

Docieplenie budynków, czyli termomodernizacja może polegać na docieplaniu ścian zewnętrznych i stropów, wymianie okien lub modernizacji systemów grzewczych. Charakter i zakres termomodernizacji, a także przewidywane koszty i bonusy związane ze zmniejszeniem zużycia energii określone są w audycie energetycznym.

Jakie kompetencje posiada inspekcja nadzoru budowlanego?

Prawo budowlane reguluje właściwości rzeczowe i instancyjne organów nadzoru budowlanego. Ustawodawca, w zamkniętym katalogu wymienia zadania i kompetencje Powiatowego Inspektora Nadzoru Budowlanego oraz Wojewódzkiego Inspektora Nadzoru Budowlanego, a także relacje zachodzące między tymi organami.

Jakie konsekwencje poniesie podatnik za nie prowadzenie ewidencji przychodów?


Pan Marcin Kowalski nie prowadził ewidencji przychodów w sposób zapewniający rzetelne określenie przychodów działalności gospodarczej w ramach najmu. Czy z tego powodu Panu Marcinowi Kowalskiemu grozi kara pieniężna?

Kiedy podatnik nie będzie mógł skorzystać z opodatkowania ryczałtem?


Wówczas, gdy przedmiotem działalności gospodarczej jest najem nieruchomości – podatnik nie może skorzystać z zryczałtowanej formy opodatkowania, przy czym nie dotyczy to najmu, podnajmu, dzierżawy, poddzierżawmy lub innych umów o podobnym charakterze – jeżeli stanowią odrębne źródło przychodu.

Czy w ramach najmu w ryczałcie należy prowadzić ewidencję wyposażenia?


Wówczas, gdy najem jest prowadzony w ramach działalności gospodarczej to podatnik będzie zobowiązany do prowadzenia ewidencji wyposażenia. Jeżeli podatnik prowadzi najem jako odrębne źródło uzyskania dochodu nie jest zobowiązany do prowadzenia ewidencji wyposażenia, natomiast powinien on prowadzić stosowny wykaz zarówno środków trwałych, jak i wartości prawnych i niematerialnych.

Jakie ulgi podatkowe są stosowane w ramach najmu w ryczałcie?


Podatnicy, którzy uzyskują dochody tylko i wyłącznie z najmu posiadają uprawnienie do dokonywania odliczeń od przychodu przed opodatkowaniem składki na ubezpieczenie społeczne. Mogą oni także możliwość skorzystania z przysługującym im odliczeń i ulg na ogólnych zasadach.

Jak należy określić przychody z tytułu najmu w ryczałcie?


Przychody z
najmu w ryczałcie są określane według opodatkowania na zasadach ogólnych. Przychodem z działalności są kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane.

Kwartalne opodatkowanie ryczałtem przy najmie


Wówczas, gdy przychody osiągane przez podatnika w danym roku nie przekraczają 25.000 euro – podatnik może skorzystać z kwartalnego opodatkowania ryczałtem. Jeżeli małżonkowie osiągają przychody z tego samego źródła – wskazany powyżej limit w wysokości 25.000 euro odnosi się do współmałżonków z osobna.

W jaki sposób można dokonać zgłoszenia opodatkowania ryczałtem najmu?


Podatnik prowadzący
najem jako odrębne źródło uzyskania przychodu może dokonać opodatkowania w formie ryczałtu. Podatnik zobowiązany jest do złożenia stosownego pisemnego oświadczenia o wyborze formy opodatkowania. Oświadczenie o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych za rok podatkowy należy złożyć nie później niż do 20 stycznia danego roku podatkowego.

Niemożność skorzystania z przywilejów przy podatku liniowym

Czynności wyłączające z możliwości skorzystania z wyboru podatku liniowego


Wówczas, gdy podatnik dokonał wyboru opodatkowania w formie podatku liniowego, a następnie w ciągu roku podatkowego uzyskała przychody z tytułu świadczenia usług na rzecz obecnego lub też byłego pracodawcy – to zostanie on wyłączony z możliwości skorzystania z podatku liniowego.

Podatek liniowy z tytułu najmu tylko przy prowadzeniu działalności gospodarczej

Jaką kwotę podatnik może przeznaczyć na rzecz organizacji pożytku publicznego?

Jakiego rodzaju ulgi podlegają odliczeniu od dochodu w podatku dochodowym?


Podatnik do końca kwietnia 2011 roku zobowiązany jest złożyć zeznanie podatkowe. Może on skorzystać z wybranych ulg podatkowych od podstawy opodatkowania, jeżeli spełni określone w ustawie warunki. Przy dokonaniu wszelkich odliczeń od dochodu w podatku dochodowym od osób fizycznych należy wziąć pod uwagę rodzaj ulgi, wysokość ulgi, podstawę odliczenia. W 2011 roku kwota wolna od podatku wynosi 556,02 zł.

W jakim terminie należy złożyć zeznanie podatkowe?


Podatnicy są obowiązani składać urzędom skarbowym zeznania o wysokości osiągniętego dochodu lub o poniesionej stracie w roku podatkowym według ustalonego wzoru w terminie do dnia 30 kwietnia następnego roku.

Czy można dochód do opodatkowania pomniejszyć o stratę z tytułu najmu?


Podatnik dokonując obliczenia dochodu od opodatkowania ma możliwość zmniejszyć go o stratę ze źródła, z którego powstała w pięciu kolejnych latach, przy czym wysokość tego obniżenia nie może przekroczyć 50% kwoty, która została uzyskana ze straty w ciągu tych lat. Jeżeli koszty uzyskania przekraczają sumę przychodów, różnica ta stanowi stratę ze źródła przychodów.

Kogo dotyczy obowiązek odprowadzania zaliczek miesięcznych?


Obowiązek odprowadzania zaliczek w danym roku podatkowym dotyczy osób fizycznych, uzyskujących przychody z tytułu najmu.

Forma opodatkowania na zasadach ogólnych w ramach najmu


Zarówno najem prowadzony w ramach działalności gospodarczej, jak i najem prowadzony jako odrębne źródło może podlegać opodatkowaniu na zasadach ogólnych. Podstawą opodatkowania na zasadach ogólnych jest skala podatkowa.

Jakie formy opodatkowania najmu może wybrać podatnik?


Jeżeli podatnik uzyskuje przychody z tytułu najmu to może on dokonać odpowiedniego wyboru formy opodatkowania biorąc pod uwagę fakt, czy najem jest prowadzony w ramach działalności gospodarczej, czy jako odrębne źródło.

Czy kosztami uzyskania przychodu z najmu mogą być koszty używania samochodu?


Wówczas, gdy podatnik prowadząc działalność gospodarczą używa pojazdu mechanicznego w ramach najmu może zaliczyć koszty eksploatacji samochodu w koszty uzyskania przychodu.

Czy amortyzacji podlegają nie wynajmowane składniki majątku?

Podatnik zwiesił działalność gospodarczą. Posiada on składniki majątku (lokale mieszkalne, służące prowadzonej działalności gospodarczej). Czy składniki majątku, które nie są używane na skutek zawieszenia wykonywania działalności gospodarczej przez podatnika, a które były używane polegają amortyzacji?

Z jakich metod amortyzacji może skorzystać podatnik?

Podatnik w najmie może zastosować te same zasady amortyzacyjne jak w ramach działalności gospodarczej.  Podatnik może zastosować wiele metod amortyzacji, tj. metoda amortyzacji jednorazowej, metoda liniowa, metoda uproszczona w odniesieniu do budynków i lokali mieszkalnych, metoda indywidualna dla środków trwałych używanych lub ulepszanych, metoda degresywna. Poniżej zostanie omówiona metoda amortyzacji uproszczonej w stosunku do lokali mieszkalnych i budynków oraz lokalu mieszkalnego nabytego w drodze spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu oraz metoda amortyzacji degresywnej w odniesieniu do wszelkich urządzeń oraz maszyn lub samochodów ciężarowych.

W jakich przypadkach można stosować metodę indywidualną przy amortyzacji?


Podatnicy mogą możliwość indywidualnie ustalić stawki amortyzacyjne dla używanych lub ulepszonych
środków trwałych, po raz pierwszy wprowadzonych do ewidencji danego podatnika. Stawki indywidualne podatnik może zastosować do lokali mieszkalnych, lokali użytkowych oraz budynków.

Jaka jest różnica w zastosowaniu metody jednorazowej amortyzacji a metody linowej?


Reguły na podstawie, których dokonuje się amortyzacji zarówno w najmie, jak i w ramach prowadzonej
działalności gospodarczej są takie same. Poniżej zostanie opisana różnica pomiędzy metodą jednorazowej amortyzacji a metodą liniową.

Kiedy prowadzenie ewidencji środków trwałych jest obowiązkowe?


Wówczas, gdy najem nie będzie prowadzony w ramach
działalności gospodarczej – podatnik zobowiązany będzie do dokonywania dokumentacji w oparciu o ewidencję środków trwałych. Oznacza to, iż odpisy amortyzacyjne – dla których nie jest prowadzona stosowna ewidencja środków trwałych lub wartości zarówno prawnych, jak i niematerialnych – nie są zaliczane do kosztów uzyskania przychodów.

Sposoby określania wartości początkowej w ramach najmu środków trwałych


Istnieją różne możliwości określania wartości początkowej w ramach najmu środków trwałych. Poniżej zostaną omówione najbardziej popularne sposoby ustalania wartości początkowej.

Jakie środki trwałe można amortyzować w najmie?


Zgodnie z ogólną zasadą w systemie podatkowym uważa się, iż w najmie można amortyzować tylko i wyłącznie wynajmowane środki trwałe. Natomiast wszelkie świadczenia z tytułu usług najmu nie mogą podlegać amortyzacji.

Dokumentacja kosztów z najmu w ramach działalności i poza działalnością gospodarczą


Podatnik nie jest zobowiązany prowadzić ewidencji kosztów, gdy najem jest prowadzony jako osobne źródło, czyli poza działalnością gospodarczą. Wówczas, gdy najem jest prowadzony w ramach działalność gospodarczej – podatnik powinien dokumentować koszty w oparciu o stosowną ewidencję w postaci książki przychodów i rozchodów lub ewidencję środków trwałych. Zarówno w stosunku do najmu prowadzonego poza działalnością gospodarczą, jak i najmu w ramach działalności gospodarczej – wszelkie koszty z tytułu zakupionych usług lub towarów powinny zostać udokumentowane przez podatnika w postaci dowodu zapłaty, rachunku oraz faktury.

Jakich wydatków podatniki nie może zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów przy najmie?

Podatnik prowadzący najem powinien ustalić, jakie wydatki może zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów. Kontrowersja wywołana na tym tle, czy wydatki można zaliczyć do kosztów najmu, czy też nie - często powoduje spór pomiędzy podatnikiem a urzędem skarbowym.

Czy kaucja zabezpieczająca z tytułu najmu jest przychodem do opodatkowania?

Czy odszkodowanie i kary umowne zaliczane są do przychodów związanych z najmem?


Zarówno kary umowne, jak i odszkodowania są przychodami związanymi z najem. Natomiast owe kary umowne i odszkodowania nie są przychodem z najmu.

Czy czynsz z tytułu najmu zaliczany jest do źródeł przychodu?


Źródła przychodu zarówno w stosunku do najmu prywatnego, jak i najmu prowadzonego w ramach działalności gospodarczej są w obydwu przypadkach takie same. Przychodami z tytułu najmu jest czynsz uiszczany przez najemcę. Natomiast w skład czynszu nie wchodzą opłaty licznikowe.

Amortyzacja lokalu mieszkalnego w oparciu o wartość rynkową

Maria Kamińska wynajmuje mieszkanie spółdzielcze o łącznej powierzchni 50 mkw. Mieszkanie zostało zakupione w połowie lat siedemdziesiątych. Pani Maria Kamińska – jako podatnik dokonała zamówienia u biegłego do spraw wyceny nieruchomości, który po dokonaniu stosownej opinii ustalił cenę metra kwadratowego w wysokości 6 tyś zł. W jaki sposób Pani Maria Kamińska powinna dokonać obliczenia wartości początkowej lokalu mieszkalnego oraz obliczyć roczny.

Czy można dokonać amortyzacji pomieszczeń w oparciu o wartość rynkową?


Pan Marcin Kowalski wynajął dwa pokoje w swoim 50 metrowym lokalu mieszkalnym o wartości łącznej 300 tyś. zł. W lokalu mieszkalnym jeden pokój ma powierzchnię 20 mkw, a drugi 10 mkw. Czy podatnik może dokonać amortyzacji w stosunku do części lokalu w oparciu o wartość rynkową?

REKLAMA