Rejestr prac budowlanych
REKLAMA
REKLAMA
Rejestry prowadzone przez starostów lub prezydentów miast
Starosta oraz prezydent miasta na prawach powiatu (wypełniający zadania starosty) jako organy I instancji w zakresie administracji architektoniczno – budowlanej zobowiązani są do prowadzenia rejestrów wniosków o pozwolenie na budowę i wydanych w tych sprawach decyzji odnośnie wszystkich obiektów budowlanych, pod warunkiem, iż nie są zastrzeżone w ustawie Prawo budowlane do kompetencji wojewody. Ponadto starostowie prowadzą rejestry w zakresie przygotowywanych i wydawanych dzienników budowy
REKLAMA
Rejestry prowadzone przez wojewodów
Wojewoda w ramach przydzielonych mu zadań na poziomie I instancyjnym prowadzi rejestr wniosków o pozwolenie na budowę i decyzji wydanych w tych sprawach odnośnie obiektów lub robót budowlanych:
- usytuowanych na terenie: pasa technicznego, portów i przystani morskich, morskich wód wewnętrznych, morza terytorialnego i wyłącznej strefy ekonomicznej, a także na innych terenach przeznaczonych do utrzymania ruchu i transportu morskiego,
- hydrotechnicznych piętrzące, upustowe, regulacyjne, melioracje podstawowe oraz kanały i inne obiekty służące kształtowaniu zasobów wodnych i korzystaniu z nich, wraz z obiektami towarzyszącymi,
- będącymi drogami publicznymi krajowymi i wojewódzkimi wraz z obiektami i urządzeniami służącymi do utrzymania tych dróg i transportu drogowego oraz sytuowanymi w granicach pasa drogowego sieciami uzbrojenia terenu, a w odniesieniu do dróg ekspresowych i autostrad wraz z obiektami i urządzeniami obsługi podróżnych, pojazdów i przesyłek,
- usytuowanych na obszarze kolejowym,
- stanowiących lotniska cywilne wraz z obiektami i urządzeniami towarzyszącymi,
- usytuowanych na terenach zamkniętych (z zastrzeżeniem, iż jest to odrębny rejestr w stosunku do wyżej wymienionych)
Ponadto wojewoda będzie również zobowiązany jako organ I instancji do prowadzenia wspomnianych rejestru w zakresie spraw dotyczących budowy lub przebudowy metra, sieci przesyłowych, rurociągów przesyłowych oraz dróg krajowych i związanych z nimi siecią uzbrojenia, a także dróg gminnych i powiatowych.
Zobacz serwis: Sprawy urzędowe
Charakter rejestrów
Wszystkie wymienione wcześniej rejestry prowadzone są w formie elektronicznej, a wprowadzone dane każdorazowo i na bieżąco przesyłane są do organu wyższego stopnia. Możliwe jest również prowadzenie rejestru w formie pisemnej, wówczas uwierzytelniona kopia rejestru powinna być przekazywana do organu wyższego stopnia do piątego dnia każdego miesiąca lub, jeżeli wypada ten dzień na dzień wolny od pracy, to w pierwszym dniu roboczym następującym po tym terminie. Nieprzekazanie w terminie kopii rejestru, co do zasady, może wywołać skutek w postaci kontroli danego organu, a następnie wyciągnięcia konsekwencji w stosunku do osób winnych.
Prowadzone przez organy rejestry wniosków powinny zawierać dane dotyczące identyfikacji: organu prowadzącego rejestr, osoby inwestora oraz adresu zamierzenia budowlanego.
Należy zaznaczyć, iż wymóg prowadzenia rejestrów przez organy administracji architektoniczno-budowlanej jest stosowany celem umożliwienia kontroli prawidłowości wykonywania przez dany organ ustawowo wyznaczonych mu zadań. Zatem rejestry mają w głównej mierze charakter wewnętrzny.
Zobacz serwis: Prawo budowlane
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.