REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak uzyskać pozwolenie na budowę?

Adam Kret
Budowa.
Budowa.
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Jeśli planujemy budowę domu jednorodzinnego, obiektu handlowego, a nawet remont budynku wpisanego do rejestru zabytków, musimy uzyskać pozwolenie na budowę. Decyzję o pozwoleniu na budowę wydaje starosta na wniosek osoby, która posiada prawo do terenu.

Stopień trudności: średni

REKLAMA

REKLAMA

Koszty: zmienne – zależne od rodzaju inwestycji

Wymagane dokumenty/rzeczy

  • projekt budowlany –wraz z wymaganymi opiniami itp.,
  • oświadczenie o prawie do nieruchomości,
  • dowód prawa dysponowania nieruchomością(księga wieczysta, umowa dzierżawy itp.),
  • ew. zgoda współwłaściciela/ właściciela,
  • dowód uiszczenia opłaty skarbowej,
  • decyzja o warunkach zabudowy (gdy brak jest lokalnego planu zagospodarowania)

Sprawdź czy na pewno potrzebujesz pozwolenia na budowę

Krok pierwszy: Plan zagospodarowania i inne problemy z działką.

W urzędzie gminy sprawdzimy czy istnieje plan zagospodarowania przestrzennego dotyczący m.in. naszej działki. Jeśli go nie ma będziemy musieli wystąpić o decyzję o warunkach zabudowy dla naszej nieruchomości.

REKLAMA

 Można to zrobić dopiero po wyłączeniu działki z produkcji rolnej (odrolnieniu)- wszystkie niezabudowane działki w gminach bez planu zagospodarowania uznaje się za „rolne”.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Porównaj: Jak odrolnić działkę

 Decyzja może być wydana o ile na sąsiednim gruncie jest podobna zabudowa do planowanej przez nas, działka ma zaś dostęp do drogi publicznej oraz jej uzbrojenie (nawet projektowane) jest wystarczające do zabudowy.

Porównaj: Jak uzyskać decyzję o warunkach zabudowy ?

Krok drugi: dokumenty, oświadczenia i zgody.

Aby uzyskać pozwolenie na budowę domu musimy dysponować jakimś prawem do nieruchomości, lub do korzystania z niej, musimy ten fakt również udowodnić i złożyć odpowiednie oświadczenie

Jeżeli jesteśmy właścicielem(lub użytkownikiem wieczystym) do wydania decyzji wystarczy załączenie aktualnego odpisu z księgi wieczystej nieruchomości. Jeżeli działka jej nie posiada, konieczne będzie sięgnięcie po inny dowód: tj. akt notarialny (sprzedaży, czy darowizny), dokument sądowy (wyrok, postanowienie o stwierdzeniu nabycia spadku).

Zobacz także: Zakup działki budowlanej – o czym należy pamiętać?

Jeżeli nie jesteśmy właścicielem, a jedynie korzystamy z nieruchomości (np. na podstawie umowy najmu, dzierżawy, czy użytkowania) do oświadczenia, oprócz dokumentów wskazujących właściciela gruntu musimy załączyć jego zgodę na zabudowanie nieruchomości, wyrażoną piśmie.


Jeżeli jesteśmy jedynie współwłaścicielami gruntu- wymagana będzie zgoda pozostałych współwłaścicieli. Jeżeli nie chcą wyrazić zgody, współwłaściciele łącznie co najmniej ½ nieruchomości mogą domagać się rozstrzygnięcia sprawy przez sąd. Orzeczenie sądu zastąpi wtedy zgodę współwłaścicieli.

Krok trzeci: pracownia architektoniczna, inżynierowie, specjaliści, warunki i zgody.

Kolejnym warunkiem do uzyskania pozwolenia na budowę jest uzyskanie i załączenie do wniosku projektu budowlanego na który składa się :

  • projekt zagospodarowania działki obejmujący:
    • granice działki,
    • usytuowanie, obrys i układy istniejących (projektowanych) obiektów budowlanych.
    • określenie sieci uzbrojenia terenu, sposób odprowadzania lub oczyszczania ścieków, układ komunikacyjny i układ zieleni,
    • wymiary i wzajemne odległości obiektów, w nawiązaniu do istniejącej i projektowanej zabudowy terenów sąsiednich.
  • projekt architektoniczno-budowlany określający:
    • funkcję, formę i konstrukcję obiektu budowlanego
    • system energetyczny
    • rozwiązania techniczne i materiałowe, nawiązujące do otoczenia.

Zobacz także: Przyłącze gazowe do domu jednorodzinnego – kwestie formalnoprawne

Zazwyczaj wymagane są też oświadczenia właściwych jednostek o zapewnieniu dostaw energii, wody, ciepła i gazu, odbioru ścieków oraz o warunkach przyłączenia obiektu do sieci wodociągowych, kanalizacyjnych, cieplnych, gazowych, elektroenergetycznych, telekomunikacyjnych i dróg lądowych. Potrzebne też będą badania geologiczne dotyczące posadowienia obiektu budowlanego (nikt nie postawi domu nie wiedząc czy nie zapadnie się w gruncie).

Krok czwarty: wniosek.

Wniosek należy wypełnić na urzędowym formularzu, najczęściej dostępnym na stronach internetowych starostw. Należy w nim wskazać inwestora (osobę/ osoby finansujące budowę) oraz wskazać rodzaj inwestycji np. dom jednorodzinny, dwukondygnacyjny). Należy również wskazać adres miejsca budowy wraz z oznaczeniem nieruchomości : obręb ewidencyjny, numer działki ewidencyjnej.

WNIOSEK O POZWOLENIE NA BUDOWĘ

Do wniosku o pozwolenie na budowę obowiązkowo należy dołączyć:

  • cztery egzemplarze projektu budowlanego wraz z opiniami, uzgodnieniami, pozwoleniami i innymi dokumentami wymaganymi przepisami szczególnymi oraz zaświadczenie potwierdzające wpis architekta na listę właściwej izby samorządu zawodowego,
  • oświadczenie o posiadanym prawie do dysponowania nieruchomością na cele budowlane,
  • zaświadczenie potwierdzające wpis architekta na listę izby samorządu zawodowego oraz opinie, uzgodnienia, pozwolenia wymagane przepisami szczególnymi. (np. zezwolenie wojewódzkiego konserwatora zabytków, jeśli prace mają być przeprowadzane na obszarze wpisanym do rejestru zabytków).

Zobacz także: Rozbiórka budynków – kiedy wymagane jest pozwolenie?

Wniosek kierujemy do starosty właściwego ze względu na położenie nieruchomości i składamy bezpośrednio w urzędzie starostwa, lub wysyłamy przesyłką poleconą.

Podania i załączniki do podań, czynności urzędowe, zaświadczenia oraz zezwolenia w sprawach budownictwa mieszkaniowego nie podlegają opłacie skarbowej. Co do pozostałych patrz: wykaz na końcu tekstu.

Krok piąty: Pozwolenie na budowę.

W decyzji o pozwoleniu na budowę starosta określa w zależności od tego, czy w danym przypadku jest to konieczne, m.in.:

  • szczególne warunki zabezpieczenia terenu budowy i prowadzenia robót budowlanych,
  • czas użytkowania tymczasowych obiektów budowlanych,
  • terminy rozbiórki: istniejących obiektów budowlanych nieprzewidzianych do dalszego użytkowania lub tymczasowych obiektów budowlanych,
  • szczegółowe wymagania dotyczące nadzoru na budowie.

Zobacz także: Altana – czy jej budowa wymaga pozwolenia?

Jeśli starosta nie wyda decyzji w sprawie pozwolenia na budowę w ciągu 65 dni od dnia złożenia wniosku o wydanie takiej decyzji, organ wyższego stopnia wymierza temu organowi karę w wysokości 500 zł za każdy dzień zwłoki. Kara ta stanowi dochód skarbu państwa.

 Decyzja o pozwoleniu na budowę wygasa, jeżeli budowa nie została rozpoczęta przed upływem dwóch lat od dnia, w którym decyzja ta stała się ostateczna, lub budowa została przerwana na czas dłuższy niż dwa lata.

Zobacz także: Budowa małych domów staje się coraz bardziej popularna

UWAGI OGÓLNE:

  • zazwyczaj uzyskaniem pozwolenia na budowę zajmuje się biuro projektowe,
  • nie wszystkie prace budowlane wymagają pozwolenia na budowę,
  • planowane są zmiany w prawie budowlanym, które zniosą obowiązek starania się o pozwolenie na budowę odnośnie domów mieszkalnych.

Cennik opłaty skarbowej za pozwolenie:

  • od wydania decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu - 107 zł
  • od zatwierdzenia projektu budowlanego - 47zł
  • od pozwoleń wydawanych na podstawie przepisów prawa budowlanego:
    • 1) na budowę nowego obiektu budowlanego oraz urządzeń budowlanych związanych z obiektem budowlanym:
      • a) budynku przeznaczonego na prowadzenie działalności gospodarczej innej niż rolnicza i leśna: - za każdy mkw. powierzchni użytkowej - 1 zł - nie więcej niż 539 zł
      • b) budynku służącego celom gospodarczym w gospodarstwie rolnym - 14 zł
      • c) innego budynku - 48 zł
      • d) studni oraz urządzeń do usuwania nieczystości stałych i ścieków - 20 zł
      • e) budowli związanych z produkcją rolną - 112 zł
      • f) sieci wodociągowych, kanalizacyjnych, elektroenergetycznych, telekomunikacyjnych, gazowych, cieplnych oraz dróg, z wyjątkiem dróg dojazdowych, dojść do budynków i zjazdów z drogi - 2143 zł
      • g) sieci wodociągowych, kanalizacyjnych, elektroenergetycznych, telekomunikacyjnych, gazowych, cieplnych o długości do 1 kilometra - 105 zł
      • h) innych budowli - 155 zł
      • i) urządzeń budowlanych związanych z obiektem budowlanym - 91 zł
      • w razie wydania pozwolenia na budowę budynku o funkcji mieszanej, przy obliczaniu opłaty skarbowej nie uwzględnia się powierzchni mieszkalnej tego budynku
    • 2) na przebudowę lub remont obiektu budowlanego oraz na wznowienie robót budowlanych - 50 proc. stawek określonych wyżej
Nie podlegają opłacie skarbowej podania i załączniki do podań, czynności urzędowe, zaświadczenia oraz zezwolenia w sprawach budownictwa mieszkaniowego

Zobacz także: Właściciel ustanawia odrębną własność lokalu na rzecz samego siebie

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Nieruchomości
Dzierżawcy nie zapłacą podatku od nieruchomości. Jednak nie zawsze tak będzie. Dlaczego? Takie są przepisy, choć nie każdy je zna

Choć przepisy regulujące status podatników podatku od nieruchomości nie są skomplikowane, stosowanie ich przysparza w praktyce wielu problemów. Jest tak między innymi dlatego, że nie zawsze działanie intuicyjne jest zgodne z wolą ustawodawcy.

Przedsiębiorca w upadłości zapłaci podatek według najwyższej stawki. Nie zastąpi go syndyk

Czy będąc w upadłości podatnik nadal prowadzi działalność gospodarczą? Na to pytanie trzeba odpowiedzieć, aby zapłacić podatek od nieruchomości według właściwych stawek. Zdecydować trzeba również co do tego, czy stroną postępowania jest podatnik, czy syndyk.

Koniec z biurokratycznym koszmarem? Prezydent podpisał rewolucyjne zmiany dla właścicieli budynków tej kategorii

Właściciele tych nieruchomości mogą odetchnąć z ulgą. 18 listopada 2025 r. Prezydent RP złożył podpis pod nowelizacją ustawy, która ma szansę znacząco skrócić urzędniczą ścieżkę zdrowia. Znikają podwójne zezwolenia na wycinkę drzew, a w wielu sprawach decydować będzie tzw. milcząca zgoda. Co dokładnie się zmienia dla właścicieli?

Nowy podatek od niesprzedanych mieszkań? Deweloperzy ostrzegają przed skutkami dla cen i podaży

Rosnąca liczba miast rozważa objęcie niesprzedanych mieszkań stawką podatku od nieruchomości komercyjnych. Deweloperzy alarmują, że takie rozwiązanie nie obniży cen, a wręcz może doprowadzić do ograniczenia podaży i podwyżek. Oto, jak oceniają pomysł i jego możliwe skutki.

REKLAMA

Kredyt hipoteczny w Hiszpanii: stała czy zmienna stopa procentowa? Co i komu bardziej się opłaca [przykłady, obliczenia]

Wybór między kredytem o stałej lub zmiennej stopie procentowej w Hiszpanii powinien wynikać bezpośrednio ze strategii inwestycyjnej. Kredyty zmienne, zazwyczaj bez kar za wcześniejszą spłatę, sprawdzają się przy krótkoterminowych inwestycjach. Natomiast stałe oprocentowanie chroni przed wahaniami kosztów w strategii długoterminowego najmu.

Co należy wpisać do książki obiektu budowlanego przy przejściu z wersji papierowej na cyfrową w systemie c-KOB

Główny Urząd Nadzoru Budowlanego wyjaśnił co należy wpisać do książki obiektu budowlanego przy przejściu z wersji papierowej na cyfrową w systemie c-KOB.

GUNB: Obowiązki właścicieli i zarządców nieruchomości jesienią i zimą - czynności przy większych opadach atmosferycznych (deszcz i śnieg)

Główny Urząd Nadzoru Budowlanego w komunikacie z listopada 2025 r. przypomniał o najważniejszych obowiązkach właścicieli i zarządców obiektów budowlanych przy zwiększonych opadach. Jakie działania powinny być podejmowane w czasie takich opadów (deszczu lub śniegu), by zapewnić właściwy stan techniczny obiektów budowlanych.

Spory budowlane najpierw do mediacji. Nowe procedury od 1 marca 2026 roku

Pierwszym krokiem w rozwiązywaniu sporów budowlanych będą mediacje, na które sąd będzie miał obowiązek skierować obie strony przed posiedzeniem przygotowawczym bądź też przed pierwszą rozprawą. Przepisy wprowadzające nowe procedury wejdą w życie już 1 marca 2026 roku.

REKLAMA

Dom wybudowany na takiej działce możesz stracić. Część nakładów uda się odzyskać, ale to będzie trwało lata. Dlaczego?

Przed rozpoczęciem budowy inwestorzy dokładnie sprawdzają działkę, na której chcą postawić swój wymarzony dom. Obowiązujące przepisy nie ułatwiają tego zadania, a cały proces wymaga czasu i cierpliwości. W tym zamieszaniu często zapominają o tej jednej podstawowej sprawie, która w przyszłości może pozbawić ich prawa do domu.

KOWR – co to za instytucja, jak działa i dlaczego dotyczy nas wszystkich

Nie tak dawno temu Krajowy Ośrodek Wsparcia Rolnictwa (KOWR) znalazł się w centrum uwagi mediów głównie za sprawą kontrowersji związanych ze sprzedażą gruntów istotnych dla budowy i skomunikowania Centralnego Portu Komunikacyjnego. Jednakże KOWR odgrywa niezwykle ważną rolę w polskim rolnictwie i gospodarce żywnościowej. Czym dokładnie zajmuje się KOWR i dlaczego jego działalność ma znaczenie dla przeciętnego Polaka? Okazuje się, że bardzo często mamy do czynienia z działaniami tej instytucji, i to nawet nie będąc tego do końca świadomym. A bezwzględnie trzeba wiedzieć, kiedy w określonych sprawach musimy zwrócić się do KOWR, aby nie naruszyć prawa i nie mierzyć się z przykrymi tego konsekwencjami. Przez niewiedzę można nawet stracić nieruchomość i duże pieniądze.

Zapisz się na newsletter
Szukasz mieszkania, budujesz dom, remontujesz? Chcesz wiedzieć jak pielęgnować ogród albo jak oszczędnie ogrzewać swoją nieruchomość? Zapisz się na nasz newsletter i zyskaj dostęp do praktycznych wskazówek oraz najnowszych ofert na rynku!
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA