REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Państwowa Inspekcja Sanitarna

Kutrzebka Paulina
Bąkowski Kancelaria Radcowska
Kancelaria świadczy zarówno stałą obsługę prawną, doradztwo i obsługę określonych projektów czy transakcji o charakterze jednorazowym.
Zadania Państwowej Inspekcji Sanitarnej
Zadania Państwowej Inspekcji Sanitarnej

REKLAMA

REKLAMA

Państwowy Inspektorat Sanitarny jako organ powołany do realizacji zadań z zakresu zdrowia publicznego, w szczególności sprawowania nadzoru nad przestrzeganiem warunków higienicznych i higieniczno-sanitarnych, w ramach regulacji prawa budowlanego uprawniony jest do przeprowadzenia kontroli zarówno na etapie projektowania danego obiektu, jak również podczas procedury dopuszczenia do użytku obiektów budowlanych.

Państwowy Inspektorat Sanitarny jako organ powołany do realizacji zadań z zakresu zdrowia publicznego, w szczególności sprawowania nadzoru nad przestrzeganiem warunków higienicznych i higieniczno-sanitarnych, w ramach regulacji prawa budowlanego uprawniony jest do przeprowadzenia kontroli zarówno na etapie projektowania danego obiektu, jak również podczas procedury dopuszczenia do użytku obiektów budowlanych.

REKLAMA

REKLAMA

W głównej mierze zakres wspomnianej działalności Państwowego Inspektoratu Sanitarnego będzie dotyczył obiektów zakwalifikowany do grupy budynków użyteczności publicznej, np.: wszelkich szkół, uczelni, urzędów, dużych zakładów pracy, szpitali czy obiektów przeznaczonych do przechowywania lub produkcji żywności.
Organami Państwowej Inspekcji Sanitarnej są:

  • Główny Inspektor Sanitarny,
  • państwowy wojewódzki inspektor sanitarny, jako organ rządowej administracji zespolonej w województwie;
  • państwowy powiatowy inspektor sanitarny, jako organ rządowej administracji zespolonej w powiecie, z tym że obszar działania państwowego powiatowego inspektora sanitarnego może obejmować kilka powiatów;
  • państwowy graniczny inspektor sanitarny dla obszarów przejść granicznych drogowych, kolejowych, lotniczych, rzecznych i morskich, portów lotniczych i morskich oraz jednostek pływających na obszarze wód terytorialnych. 

Organy Państwowej Inspekcji Sanitarnej uprawnione są do przeprowadzenia uzgodnień dokumentacji projektowej pod względem spełnienia wymagań higienicznych i zdrowotnych, dotyczących zarówno samej budowy czy zmian sposobu użytkowania obiektów budowlanych, jak również nowych materiałów i procesów technologicznych jeszcze przed ich zastosowaniem w budownictwie.

Zobacz także: Bezpieczeństwo przeciwpożarowe

REKLAMA

Zaś w ramach dalszych uprawnień związanych z prawem budowlanym Państwowa Inspekcja Sanitarna jest jednym z organów, które inwestor jest zobowiązany zawiadomić o zakończeniu budowy i zamiarze przystąpienia do jego użytkowania. Jednakże powyższa powinność będzie dotyczyć tylko tych inwestorów, co do których został nałożony inny obowiązek w postaci uzyskania pozwolenia na użytkowanie obiektu budowlanego, np.: co do wspomnianych wcześniej budynków użyteczności publicznej.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Państwowa Inspekcja Sanitarna po dokonaniu przez inwestora zgłoszenia, w terminie 14 dni od otrzymania zgłoszenia, zobowiązana jest zajęcia stanowiska co do zgodności budowanych obiektów z ogólnymi bądź z stypizowanymi dla konkretnego rodzaju budowy wymaganiami higienicznymi i zdrowotnymi.  Należy zaznaczyć, iż w razie niezajęcia przez organ stanowiska we wskazanym terminie, inspektor może potraktować jako brak sprzeciwu lub uwag. Jednakże w przypadku kontroli sanitarnej, inspektor powinien przygotować do wglądu dokumentację powykonawczą budynku, w której skład wchodzą:

  • oryginał dziennika budowy wraz z decyzją o pozwoleniu na budowę, a także egzemplarz projektu budowlanego (do wglądu podczas kontroli) z klauzulą zatwierdzającą oraz uzgodnieniem pod względem wymagań higienicznych i zdrowotnych;
  • oświadczenia kierownika budowy: o zgodności wykonania obiektu budowlanego z projektem budowlanym i warunkami pozwolenia na budowę oraz przepisami, a także o doprowadzeniu do należytego stanu i porządku terenu budowy oraz – w razie korzystania – drogi, ulicy, sąsiedniej nieruchomości, budynku lub lokalu;
  • oświadczenie o właściwym zagospodarowaniu terenów przyległych, jeżeli eksploatacja wybudowanego obiektu jest uzależniona od ich odpowiedniego zagospodarowania;
  • protokoły badań i sprawdzeń (chodzi tu o badanie wody, pomiary natężenia oświetlenia, instalacji elektrycznej, a także badania związane z drożnością wentylacji i opinie kominiarskie);
  • dokumenty stwierdzające dopuszczenie do obrotu i powszechnego stosowania w budownictwie zastosowanych materiałów (aprobaty czy też atesty higieniczne), w tym również świadectwa i gwarancje zastosowanych urządzeń.

Zobacz także: Państwowa inspekcja pracy

Ponadto należy również zaznaczyć, iż prócz przedstawienia powyższej dokumentacji państwowy inspektor sanitarny może zażądać od inwestora udzielenia pisemnych i ustnych informacji, może również przesłuchać inne osoby na okoliczności związane z danym obiektem budowlanym, a także uprawniony jest do pobrania próbek do badań laboratoryjnych. W razie stwierdzenia podczas kontroli nieprawidłowości związanych z niezgodnością obiektu budowlanego z projektem budowlanym pod względem wymagań higienicznych i zdrowotnych, państwowy inspektor sanitarny, ujawni je w dzienniku budowy, z wyznaczeniem terminu do ich usunięcie. Jeżeli uchybienia będą poważne, stanowiące zagrożenie dla życia lub zdrowia ludzi, państwowy inspektor sanitarny ma prawo zgłoszenia sprzeciwu przeciwko uruchomieniu wybudowanego lub przebudowywanego obiektu budowlanego. Wówczas inwestor może wnieść odwołanie do organu wyższego stopnia Państwowej Inspekcji Sanitarnej względem inspektora zgłaszającego sprzeciw. Do czasu wydania decyzji przez organ inwestor zobowiązany będzie do wstrzymania dalszych działań związanych z oddaniem budynku do użytku.

Zobacz też: Prawo budowlane

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Nieruchomości
Deweloperzy nie zrobią dużych promocji cen mieszkań na Black Friday. Ale nie będzie też pompowania cen przed obniżką. To skutki ustawy o jawności cen

- W dobie jawności cen nieruchomości, nie spodziewam się, by na rynku deweloperskim znacząco obniżano ceny na okoliczność Black Friday. Taka „szybka obniżka” później zostaje w historii ceny dostępnej dla konsumenta i będzie on kilka miesięcy później widzieć, że deweloper był w stanie zaproponować za nieruchomość znacznie niższą cenę – mówi Mirosław Król, ekspert rynku nieruchomości. – Spodziewam się, że deweloperzy wykorzystają czas promocji w inny sposób niż obniżając ceny nominalnie. Przykładem może być oferowanie darmowych elementów wyposażenia mieszkania czy np. obniżki ceny na garaż lub miejsce postojowe – dodaje ekspert.

Dzierżawcy nie zapłacą podatku od nieruchomości. Jednak nie zawsze tak będzie. Dlaczego? Takie są przepisy, choć nie każdy je zna

Choć przepisy regulujące status podatników podatku od nieruchomości nie są skomplikowane, stosowanie ich przysparza w praktyce wielu problemów. Jest tak między innymi dlatego, że nie zawsze działanie intuicyjne jest zgodne z wolą ustawodawcy.

Czy osoby pracujące w domu muszą zapłacić podatek według wyższej stawki? Organy podatkowe i sądy są zgodne

Siedziba działalności gospodarczej w domu lub mieszkaniu pozwala nie tylko zaoszczędzić na kosztach najmu, ale również korzystnie rozliczyć PIT i VAT. A co z podatkiem od nieruchomości? Czy w takim przypadku trzeba płacić go według najwyższej stawki?

Przedsiębiorca w upadłości zapłaci podatek według najwyższej stawki. Nie zastąpi go syndyk

Czy będąc w upadłości podatnik nadal prowadzi działalność gospodarczą? Na to pytanie trzeba odpowiedzieć, aby zapłacić podatek od nieruchomości według właściwych stawek. Zdecydować trzeba również co do tego, czy stroną postępowania jest podatnik, czy syndyk.

REKLAMA

To koniec biurokratycznych uciążliwości dla właścicieli takich nieruchomości - Prezydent już podpisał nowelizację

Właściciele tego rodzaju nieruchomości mogą odetchnąć z ulgą. 18 listopada 2025 r. Prezydent RP podpisał się pod nowelizacją ustawy, która ma za zadanie wyraźnie skrócić urzędniczą maszynerię. Znikają m. in. podwójne zezwolenia na wycinkę drzew, a w wielu rodzajach spraw wystarczy zgłoszenie i milcząca zgoda urzędnika. Co dokładnie się zmienia dla właścicieli i jakich budynków dotyczy zmiana?

Nowy podatek od niesprzedanych mieszkań? Deweloperzy ostrzegają przed skutkami dla cen i podaży

Rosnąca liczba miast rozważa objęcie niesprzedanych mieszkań stawką podatku od nieruchomości komercyjnych. Deweloperzy alarmują, że takie rozwiązanie nie obniży cen, a wręcz może doprowadzić do ograniczenia podaży i podwyżek. Oto, jak oceniają pomysł i jego możliwe skutki.

Kredyt hipoteczny w Hiszpanii: stała czy zmienna stopa procentowa? Co i komu bardziej się opłaca [przykłady, obliczenia]

Wybór między kredytem o stałej lub zmiennej stopie procentowej w Hiszpanii powinien wynikać bezpośrednio ze strategii inwestycyjnej. Kredyty zmienne, zazwyczaj bez kar za wcześniejszą spłatę, sprawdzają się przy krótkoterminowych inwestycjach. Natomiast stałe oprocentowanie chroni przed wahaniami kosztów w strategii długoterminowego najmu.

Co należy wpisać do książki obiektu budowlanego przy przejściu z wersji papierowej na cyfrową w systemie c-KOB

Główny Urząd Nadzoru Budowlanego wyjaśnił co należy wpisać do książki obiektu budowlanego przy przejściu z wersji papierowej na cyfrową w systemie c-KOB.

REKLAMA

GUNB: Obowiązki właścicieli i zarządców nieruchomości jesienią i zimą - czynności przy większych opadach atmosferycznych (deszcz i śnieg)

Główny Urząd Nadzoru Budowlanego w komunikacie z listopada 2025 r. przypomniał o najważniejszych obowiązkach właścicieli i zarządców obiektów budowlanych przy zwiększonych opadach. Jakie działania powinny być podejmowane w czasie takich opadów (deszczu lub śniegu), by zapewnić właściwy stan techniczny obiektów budowlanych.

Spory budowlane najpierw do mediacji. Nowe procedury od 1 marca 2026 roku

Pierwszym krokiem w rozwiązywaniu sporów budowlanych będą mediacje, na które sąd będzie miał obowiązek skierować obie strony przed posiedzeniem przygotowawczym bądź też przed pierwszą rozprawą. Przepisy wprowadzające nowe procedury wejdą w życie już 1 marca 2026 roku.

Zapisz się na newsletter
Szukasz mieszkania, budujesz dom, remontujesz? Chcesz wiedzieć jak pielęgnować ogród albo jak oszczędnie ogrzewać swoją nieruchomość? Zapisz się na nasz newsletter i zyskaj dostęp do praktycznych wskazówek oraz najnowszych ofert na rynku!
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA