Państwowa Inspekcja Pracy
REKLAMA
REKLAMA
Organami Państwowej Inspekcji Pracy, zgodnie z ustawą o Państwowej Inspekcji Pracy jest:
REKLAMA
- Główny Inspektor Pracy,
- Okręgowi inspektorzy pracy,
- Inspektorzy działający w ramach terytorialnej właściwości okręgowych inspektorów pracy.
Państwowa Inspekcja Pracy poprzez rzeczoznawców prowadzi uzgodnienia co do zgodności projektów przyszłych obiektów budowlanych, przebudowy i modernizacji zakładu oraz stanowiących jego wyposażenie maszyn i innych urządzeń technicznych i technologii w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy.
Zobacz także: Organizacja Państwowej Inspekcji Pracy
REKLAMA
Ponadto jest organem uprawnionym do wyrażenia stanowiska w ramach procedury wydania pozwolenia na użytkowanie obiektu budowlanego. Zgodnie z przepisami Prawa budowlanego inwestor zobowiązany jest do zawiadomienia omawianego organu o zakończeniu budowy i zamiarze przystąpienia do jego użytkowania. Obiekty, co do których nałożono powyższy obowiązek zawiadomienia Państwowej Inspekcji Pracy, to w głównej mierze są to budynki użyteczności publicznej oraz budynki zaprojektowane jako przyszłe zakłady pracy. W ramach prowadzonej kontroli w celu zajęcia stanowiska przy tzw. „odbiorze budynku”, inspektor Państwowej Inspekcji Pracy uprawiony jest do kontroli budynku pod względem zgodności z projektem budowlanym w zakresie spełniania wymagań bezpieczeństwa i higieny pracy. W powyższym celu może zażądać od inwestora przedstawienia oryginału dziennika budowy, wszelkiego rodzaju planów, rysunków technicznych, protokołów sprawdzeń i badań (dotyczących np.: drożności wentylacji, wykonania instalacji elektrycznej, w tym zapewnienia odpowiedniego oświetlenia naturalnego czy sztucznego, a także wykonania instalacji gazowych i kominowy, w szczególności pod kątem bezpieczeństwa dla zdrowia i życia przyszłych pracowników), a także oświadczeń o właściwym zagospodarowaniu terenów przyległych, jeżeli eksploatacja wybudowanego obiektu jest uzależniona od ich odpowiedniego zagospodarowania.
Zawiadomienie organów Państwowej Inspekcji Pracy powinno nastąpić co najmniej na 14 dni przed złożeniem do Inspekcji Nadzoru Budowlanego wniosku o pozwolenie na użytkowanie, do którego inwestor powinien załączyć oświadczenie o braku sprzeciwu czy uwag omawianego organu. W przypadku, gdy Państwowa Inspekcja Pracy nie zajmie stanowiska w wyznaczonym ustawowo 14-dniowym (od momentu zawiadomienia) terminie, wówczas inwestor może, zgodnie z prawem, przyjąć to zaniechanie jako brak sprzeciwu czy uwag („milczącą zgodę”).
Zobacz także: Podstawowe zadania Państwowej Inspekcji Pracy
REKLAMA
W razie stwierdzenia nieprawidłowości inspektor może nakazać ich usunięcia w wyznaczonym terminie, zaś w razie stwierdzenia dość istotnych uchybień, zagrażających bezpieczeństwu życia lub zdrowia ludzi inspektor może wyrazić sprzeciw, co niewątpliwie wstrzyma dalszą procedurę oddania do użytku zakończonego obiektu budowlanego.
Należy również zaznaczyć, iż Państwowa Inspekcja Pracy może również przeprowadzić kontrolę w zakresie przestrzegania wymagań bezpieczeństwa i higieny pracy w trakcie trwania budowy jako miejsca pracy osób wykonujących roboty budowlane. Wówczas w razie stwierdzenia nieprawidłowości stanowiących jedno z wykroczeń związanych z nieprzestrzeganiem przepisów bezpieczeństwa i higieny (np. brak kasków na głowach pracowników, odpowiednich uprawnień pracowników, czy zabezpieczeń podczas prac na wysokościach), Państwowa Inspekcja Pracy uprawniona jest nakładania grzywien w drodze mandatów karnych.
Zobacz też: Postępowanie kontrolne Państwowej Inspekcji Pracy
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.