O czym należy pamiętać budując garaż?
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
Szczegółowe wymogi techniczne dotyczące budowy garażu zawarte są w Rozporządzeniu Ministra Infrastruktury z dnia 12 kwietnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie. Mając na uwadze przepisy powyższego aktu prawnego, pod pojęciem garażu należy rozumieć samodzielny obiekt budowlany bądź jako część innego obiektu, będący garażem zamkniętym z pełna obudową i zamykanymi otworami, bądź garażem otwartym – bez ścian zewnętrznych albo ze ścianami niepełnymi lub ażurowymi, służący do przechowywania i bieżącej, niezawodowej obsługi samochodów osobowych. W rozumieniu powyższego pojęcia jako garaż można zakwalifikować zarówno garaże przy domach jednorodzinnych jak również garaże wielkopowierzchniowe jedno bądź wielopoziomowe.
REKLAMA
Zgodnie ze wskazanym powyżej rozporządzeniem wszystkie obiekty noszące miano garażu powinny posiadać następujące wymiary: co najmniej 2,20 m wysokość w świetle konstrukcji oraz co najmniej 2,30 co do szerokości i 2 m co do wysokości w świetle wjazdów i wrót garażowych. Ponadto powinny być wyposażone w:
- elektryczną instalację oświetleniową,
- odpowiednią wymianę powietrza poprzez wentylację naturalną, grawitacyjną bądź mechaniczną (w zależności od rodzaju garażu, o parametrach określonych w przepisach rozporządzenia),
- wpusty podłogowe z syfonem i osadnikami w garażu z instalacją wodociągową lub przeciwpożarową tryskaczową, w garażu podziemnym przed wjazdem do niego oraz w garażu nadziemnym o pojemności powyżej 25 samochodów,
- instalację przeciwpożarową, wymaganą przez przepisy o ochronie przeciwpożarowej zabezpieczoną przed zamarzaniem,
- spadki posadzek nachylone pod odpowiednim kątem, umożliwiającym odprowadzenie do kanalizacji zbędnej wody.
Zobacz serwis: Prawo budowlane
Garaże przy domach jednorodzinnych
Niejednokrotnie wybudowanie garażu przy domu jednorodzinnym mylnie utożsamiane jest z wybudowaniem parterowego budynku gospodarczego o powierzchni do 35 m2, który wedle przepisów prawa budowlanego nie jest objęty obowiązkiem uzyskania pozwolenia na budowę. Wystarczy wówczas przed rozpoczęciem robót budowlanych dokonać odpowiedniego zgłoszenia. Zasadnicza różnica pomiędzy wspomnianymi budynkami opiera się na fakcie spełniania funkcji związanej z przechowywaniem samochodu. W przypadku jeżeli w parterowym budynku gospodarczym będziemy przechowywali samochód, to wówczas należy go uznać za garaż. Błędne, ale dość częste, przeświadczenie inwestorów polegające na braku konieczności wystąpienia do starostwa o pozwolenie na budowę „parterowego budynku gospodarczego” spełniającego rolę garażu w konsekwencji spowoduje powstanie samowoli budowlanej, a następnie wydaniem przez organ decyzji o nakazie rozbiórki danego obiektu. Choć warto zaznaczyć, iż w sytuacji wybudowania podobnego obiektu budowlanego można wystąpić o jego legalizację. Jednakże uniknięcie rozbiórki obiektu, wiąże się z koniecznością spełnienia przez dany obiekt, określonych prawem, wymagań.
Zobacz także: Samowola budowlana i jej legalizacja
Wymagania techniczne dla garaży wielkopowierzchniowych
REKLAMA
Przepisy wskazanego powyżej rozporządzenia Ministra Infrastruktury w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie, zawierają również wymogi techniczne od nośnie garaży wielko powierzchniowych, tzn. wyróżniający garaże przeznaczone dla nie więcej niż 10, nie więcej niż 25 bądź dla więcej niż 25 samochodów na każdej kondygnacji.
Zgodnie z powyższym rozporządzeniem wspomniane rodzaje garaży powinny posiadać odpowiednie pochylnie, umożliwiające samochodem sprawny i bezpieczny dojazd. Wielkość pochylnie, a także organizacja ruchu na nich (jednokierunkowa czy dwukierunkowa) uzależniona jest od pojemności danego garażu.
Przestrzeń manewrowa oraz stanowiska postojowe w danym garażu powinny być dostosowane do wielkości i warunków ruchowych samochodów w taki sposób, aby umożliwiały bezpieczne poruszanie się na terenie garażu.
Istotną kwestią wśród wymagań technicznych omawianego typu obiektów jest dostosowanie ich do potrzeb osób niepełnosprawnych, w szczególności osób poruszających się na wózkach inwalidzkich. Na terenie garażu powinna znajdować się odpowiednia ilość miejsc postojowych przeznaczonych tylko i wyłącznie dla osób niepełnosprawnych, usytuowanych na poziomie terenu lub na kondygnacjach dostępnych dla nich z pochylni. Zaś do każdego z takich stanowisk postojowych powinny być zapewnione odpowiednie dla wózków inwalidzkich dojazdy do drzwi samochodu, z których korzysta wspomniana grupa osób. Dodatkowo w garażach wielopoziomowych lub znajdujących się na kondygnacji budynku mieszkalnego wielorodzinnego bądź budynku użyteczności publicznej powinny być zainstalowane urządzenia dźwigowe lub innego rodzaju urządzenia służące transportowi pionowemu na poziom innych kondygnacji.
W ramach stricte technicznych warunków, jakim powinny odpowiadać garaże jest obowiązek wyposażenia garaży, znajdujących się w budynkach o innym przeznaczeniu (niż przechowywanie samochodów), w odpowiednią izolacje akustyczną ścian i stropów, która jednocześnie będzie uniemożliwiała przenikanie spalin lub oparów paliwa do sąsiednich pomieszczeń, przeznaczonych na pobyt ludzi, usytuowanych obok lub nad garażem. Ponadto przepisy prawa budowlanego dopuszczają możliwość usytuowania nad garażem otwartym kondygnacji z pomieszczeniami przeznaczonymi na pobyt ludzi przy spełnieniu wskazanych w prawie warunków. Jednakże powyższe rozwiązanie nie dotyczy pomieszczeń mieszkalnych, opieki zdrowotnej oraz oświaty i nauki.
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.