REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Znaczenie prezydenta miasta, starosty i wojewody w procesie budowlanym

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Kutrzebka Paulina
Zuzanna Łaganowska
Zuzanna Łaganowska
 Bąkowski Kancelaria Radcowska
Kancelaria świadczy zarówno stałą obsługę prawną, doradztwo i obsługę określonych projektów czy transakcji o charakterze jednorazowym.
Jaka jest rola prezydenta w procesie budowlanym?
Jaka jest rola prezydenta w procesie budowlanym?

REKLAMA

REKLAMA

Zarówno starosta, prezydent miasta jak i wojewoda pełnią zadania z zakresu administracji architektoniczno – budowlanej. Jednakże starosta i prezydent miasta są organami pierwszej instancji w stosunku do większości spraw, natomiast wojewoda jest organem odwoławczym od decyzji starosty i prezydenta miasta oraz organem I instancyjnym w stosunku do enumeratywnie wyliczonych spraw w przepisach prawa budowlanego.

Do podstawowych obowiązków wszystkich organów administracji architektoniczno budowlanej należy nadzór i kontrola nad przestrzeganiem przepisów prawa budowlanego, w szczególności w zakresie zgodności zagospodarowania terenu z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego oraz wymaganiami ochrony środowiska, warunków bezpieczeństwa ludzi i mienia w rozwiązywaniu przyjętych w projektach budowlanych, przy wykonywaniu robot budowlanych i utrzymywaniu obiektów budowlanych, zgodności rozwiązań architektoniczno-budowlanych z przepisami technicznymi oraz zasadami wiedzy technicznej, właściwego wykonania samodzielnych funkcji technicznych w budownictwie oraz stosowania wyrobów budowlanych. Ponadto wspomniane organy zajmują się kontrolą posiadania przez osoby wykonujące samodzielnie funkcje techniczne w budownictwie uprawnień do pełnienia tych funkcji.

REKLAMA

REKLAMA

Zobacz także: Formalności związane z uzyskaniem pozwolenia na budowę

Starosta
Jak już wcześniej wspomniano w zakresie administracji architektoniczno-budowlanej organem I instancji jest starosta, z wyjątkiem miast funkcjonujących na prawach powiatu (np.: Warszawa), gdzie zadania wspomnianego organu zgodnie z prawem administracyjnym będzie pełnił prezydent miasta.


W pierwszej kolejności do kompetencji starosty jako organu administracji architektoniczno-budowlanej będzie należało wydawanie, cofanie czy przenoszenie na inną osobę decyzji o pozwoleniu na budowę oraz przyjmowanie zgłoszeń dotyczących budów (nie objętych obowiązkiem uzyskania pozwolenia na budowę), robót budowlanych, rozbiórek bądź zmian sposobu użytkowania obiektu budowlanego. Omawiany organ uprawniony jest do wydania sprzeciwu w stosunku do dokonanego uprzednio zgłoszenia.

REKLAMA


Ponadto starosta będzie właściwym organem w przypadku przygotowywania oraz wydawania dziennika budowy, a także do prowadzenia w tym zakresie rejestrów oraz rejestrów wydanych pozwoleń na budowę. W sytuacjach zatwierdzenia projektu budowlanego oraz udzielenia zgody bądź odmowy na dokonanie odstępstw od projektu budowlanego odpowiednim organem również będzie starosta.    

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też serwis: Prawo budowlane


Należy również zaznaczyć, iż w obowiązującym systemie prawnym starosta nie może powierzyć gminom, w drodze porozumienia, spraw będących kompetencjami starosty. Po 2003 roku nastąpił całkowity zakaz stosowania wspomnianej procedury.

Wojewoda
Prócz funkcji organu odwoławczego w stosunku do decyzji wydanych przez starostę lub prezydenta miasta na prawach powiatu, wojewoda w zakresie prawa budowlanego wykonuje zadania organu I instancji. Do pierwszej grupy, wymienionej enumeratywnie w ustawie o Prawie budowlanym, należą obiekty lub roboty budowlane:

  • usytuowane na terenie: pasa technicznego, portów i przystani morskich, morskich wód wewnętrznych, morza terytorialnego i wyłącznej strefy ekonomicznej, a także na innych terenach przeznaczonych do utrzymania ruchu i transportu morskiego,
  • hydrotechniczne piętrzące, upustowe, regulacyjne, melioracje podstawowe oraz kanały i inne obiekty służące kształtowaniu zasobów wodnych i korzystaniu z nich, wraz z obiektami towarzyszącymi,
  • będące drogami publicznymi krajowymi i wojewódzkimi wraz z obiektami i urządzeniami służącymi do utrzymania tych dróg i transportu drogowego oraz sytuowanymi w granicach pasa drogowego sieciami uzbrojenia terenu, a w odniesieniu do dróg ekspresowych i autostrad wraz z obiektami i urządzeniami obsługi podróżnych, pojazdów i przesyłek,
  • usytuowane na obszarze kolejowym,
  • stanowiące lotniska cywilne wraz z obiektami i urządzeniami towarzyszącymi,
  • usytuowane na terenach zamkniętych.

Zobacz także: Plan zagospodarowania przestrzennego

Druga grupę stanowią zadania, które zostały enumeratywnie wyliczone w Rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 25 listopada 2010 r. w sprawie obiektów i robót budowlanych, w sprawach których organem pierwszej instancji jest wojewoda. Zgodnie z powyższym będą to sprawy dotyczące dużych inwestycji, tak jak budowy lub przebudowy metra, sieci przesyłowych, rurociągów przesyłowych oraz dróg krajowych i związanych z nimi siecią uzbrojenia terenu, a także dróg gminnych i powiatowych. 


Inwestor, który ma zamiar zaskarżyć decyzje związaną z powyższymi sprawami wydanymi przez wojewodę jako organ I instancji, powinien złożyć odwołanie do Głównego Inspektora Nadzoru Budowlanego. 

Zobacz też: Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego

Zapisz się na newsletter
Szukasz mieszkania, budujesz dom, remontujesz? Chcesz wiedzieć jak pielęgnować ogród albo jak oszczędnie ogrzewać swoją nieruchomość? Zapisz się na nasz newsletter i zyskaj dostęp do praktycznych wskazówek oraz najnowszych ofert na rynku!
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Nieruchomości
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Elastyczność zamiast kredytu. Dlaczego młodzi Polacy coraz chętniej wybierają najem instytucjonalny?

Młodzi Polacy coraz rzadziej marzą o własnym mieszkaniu na kredyt. Zamiast tego stawiają na elastyczność, wygodę i bezpieczeństwo, jakie daje najem instytucjonalny (PRS). Ten segment rynku rośnie w rekordowym tempie – liczba mieszkań w tym standardzie wzrosła w Polsce o 30% w ciągu roku, a prognozy wskazują dalszy dynamiczny rozwój. Dlaczego właśnie PRS staje się symbolem nowoczesnego stylu życia młodych dorosłych?

Rynek mieszkań o wyższym standardzie - najnowsze dane

Jak duże jest obecne zainteresowanie mieszkaniami podwyższonego standardu i nieruchomościami premium? Jak szeroka jest oferta firm w tym segmencie oraz jakie są średnie ceny takich projektów? Czy deweloperzy planują nowe inwestycje o tym profilu? Sondę przygotował serwis nieruchomości dompress.pl.

Czujniki czadu i dymu. Jak prawidłowo zamontować

Czad jest wyjątkowo niebezpieczny zwłaszcza w sezonie grzewczym. Nie jesteśmy wstanie go wyczuć ani zobaczyć. Na rynku dostępne są urządzenia nieco sprytniejsze od nas, które w przypadku zagrożenia poinformują o wysokim stężeniu tej niezwykle niebezpiecznej substancji, już za kilka dni montaż czujników dymu i czadu będzie obowiązkowy.

Zagospodarowanie przestrzenne: zmiany w ustawie powinny być przemyślane. Nowe przepisy wejdą w życie w połowie 2026 r.

Wielka reforma dotycząca planowania i zagospodarowania przestrzennego trwa. Jakie korekty nowelizacji ustawy przewidziano? Kiedy wejdą w życie nowe przepisy? Przedsiębiorcy wystosowali apel do rządzących.

REKLAMA

Pies hałasuje i zakłóca spokój. Czy potrzebne są nowe przepisy?

W przypadku hałaśliwych zwierząt domowych nie pomogą ani przepisy administracyjne, ani karne. Na problem zwraca uwagę Biuro Rzecznika Praw Obywatelskich.

Bez tego papierka zapomnij o odszkodowaniu w razie pożaru

Mogłoby się wydawać, że skoro m. in. budynki mieszkalne jednorodzinne, garażowe, gospodarcze w zabudowie jednorodzinnej oraz obiekty budowlane budownictwa zagrodowego i letniskowego, nie wymagają prowadzenia dla nich książki obiektu budowlanego, to nie dotyczy też ich obowiązek dokonywania przeglądów niektórych instalacji – skoro nie ma książki, do której wynik takiego przeglądu można by wpisać. Jednak nic bardziej mylnego! W niniejszym artykule skupimy się na jednym z istotniejszych obowiązków właścicieli nieruchomości.

Ustawa o jawności nie wpłynęła na obniżenie cen mieszkań [Raport]

W III kwartale br. nastąpiło ożywienie popytu na rynku mieszkaniowym - wynika z raportu JLL. Wejście w życie ustawy o jawności cen wywołało falę korekt w cennikach deweloperów, ale ich wpływ na poziom cen był znikomy, ponieważ podwyżki i obniżki się zrównoważyły.

TBS-y na marginesie. Najtańszy najem w Polsce wciąż bez wsparcia państwa

Mimo kryzysu mieszkaniowego i galopujących cen, Towarzystwa Budownictwa Społecznego nadal działają w cieniu polityki państwa. Choć oferują najtańszy i najbezpieczniejszy najem w kraju, ich potencjał pozostaje niewykorzystany – procedury są zbyt skomplikowane, a finansowanie znikome. Jeśli to się nie zmieni, za kilka lat czeka nas jeszcze głębszy kryzys.

REKLAMA

Miało nie być podatku katastralnego, a jednak po cichu trwają prace – rewolucja w podatku od nieruchomości coraz bliżej?

Od kilku lat w debacie publicznej pojawia się temat istotnych zmian w podatku od nieruchomości i już kilkukrotnie opinia publiczna była sondowana przez władze potencjalnym wprowadzeniem podatku katastralnego. Okazuje się, że jednak z sejmowych komisji właśnie obraduje nad taką propozycją. Co znamienne, dzieje się to w okresie, gdy planowany deficyt w budżecie państwa sięgnie blisko 300 mld zł, zatem dodatkowe pieniądze z nowego i droższego sposobu opodatkowania nieruchomości mogłyby stanowić istotny zastrzyk dla budżetu kosztem właścicieli nieruchomości.

Podatek od nieruchomości 2026. Jakie będą nowe stawki i jak najlepiej opłacić daninę?

Podwyżki cen gazu, prądu i żywności to dopiero początek. Po waloryzacji emerytur i innych świadczeń, inflacja ponownie upomni się o swoje, tym razem poprzez wyższe opłaty za domy i mieszkania. W 2026 roku wiele gmin wykorzysta wskaźnik inflacji, by podnieść lokalne podatki. Kogo dotkną największe podwyżki i czy Twój budżet domowy wytrzyma kolejne obciążenie?

REKLAMA