REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Znaczenie prezydenta miasta, starosty i wojewody w procesie budowlanym

Kutrzebka Paulina
Zuzanna Łaganowska
Zuzanna Łaganowska
 Bąkowski Kancelaria Radcowska
Kancelaria świadczy zarówno stałą obsługę prawną, doradztwo i obsługę określonych projektów czy transakcji o charakterze jednorazowym.
Jaka jest rola prezydenta w procesie budowlanym?
Jaka jest rola prezydenta w procesie budowlanym?

REKLAMA

REKLAMA

Zarówno starosta, prezydent miasta jak i wojewoda pełnią zadania z zakresu administracji architektoniczno – budowlanej. Jednakże starosta i prezydent miasta są organami pierwszej instancji w stosunku do większości spraw, natomiast wojewoda jest organem odwoławczym od decyzji starosty i prezydenta miasta oraz organem I instancyjnym w stosunku do enumeratywnie wyliczonych spraw w przepisach prawa budowlanego.

Do podstawowych obowiązków wszystkich organów administracji architektoniczno budowlanej należy nadzór i kontrola nad przestrzeganiem przepisów prawa budowlanego, w szczególności w zakresie zgodności zagospodarowania terenu z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego oraz wymaganiami ochrony środowiska, warunków bezpieczeństwa ludzi i mienia w rozwiązywaniu przyjętych w projektach budowlanych, przy wykonywaniu robot budowlanych i utrzymywaniu obiektów budowlanych, zgodności rozwiązań architektoniczno-budowlanych z przepisami technicznymi oraz zasadami wiedzy technicznej, właściwego wykonania samodzielnych funkcji technicznych w budownictwie oraz stosowania wyrobów budowlanych. Ponadto wspomniane organy zajmują się kontrolą posiadania przez osoby wykonujące samodzielnie funkcje techniczne w budownictwie uprawnień do pełnienia tych funkcji.

REKLAMA

Zobacz także: Formalności związane z uzyskaniem pozwolenia na budowę

REKLAMA

Starosta
Jak już wcześniej wspomniano w zakresie administracji architektoniczno-budowlanej organem I instancji jest starosta, z wyjątkiem miast funkcjonujących na prawach powiatu (np.: Warszawa), gdzie zadania wspomnianego organu zgodnie z prawem administracyjnym będzie pełnił prezydent miasta.


W pierwszej kolejności do kompetencji starosty jako organu administracji architektoniczno-budowlanej będzie należało wydawanie, cofanie czy przenoszenie na inną osobę decyzji o pozwoleniu na budowę oraz przyjmowanie zgłoszeń dotyczących budów (nie objętych obowiązkiem uzyskania pozwolenia na budowę), robót budowlanych, rozbiórek bądź zmian sposobu użytkowania obiektu budowlanego. Omawiany organ uprawniony jest do wydania sprzeciwu w stosunku do dokonanego uprzednio zgłoszenia.


Ponadto starosta będzie właściwym organem w przypadku przygotowywania oraz wydawania dziennika budowy, a także do prowadzenia w tym zakresie rejestrów oraz rejestrów wydanych pozwoleń na budowę. W sytuacjach zatwierdzenia projektu budowlanego oraz udzielenia zgody bądź odmowy na dokonanie odstępstw od projektu budowlanego odpowiednim organem również będzie starosta.    

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też serwis: Prawo budowlane


Należy również zaznaczyć, iż w obowiązującym systemie prawnym starosta nie może powierzyć gminom, w drodze porozumienia, spraw będących kompetencjami starosty. Po 2003 roku nastąpił całkowity zakaz stosowania wspomnianej procedury.

Wojewoda
Prócz funkcji organu odwoławczego w stosunku do decyzji wydanych przez starostę lub prezydenta miasta na prawach powiatu, wojewoda w zakresie prawa budowlanego wykonuje zadania organu I instancji. Do pierwszej grupy, wymienionej enumeratywnie w ustawie o Prawie budowlanym, należą obiekty lub roboty budowlane:

  • usytuowane na terenie: pasa technicznego, portów i przystani morskich, morskich wód wewnętrznych, morza terytorialnego i wyłącznej strefy ekonomicznej, a także na innych terenach przeznaczonych do utrzymania ruchu i transportu morskiego,
  • hydrotechniczne piętrzące, upustowe, regulacyjne, melioracje podstawowe oraz kanały i inne obiekty służące kształtowaniu zasobów wodnych i korzystaniu z nich, wraz z obiektami towarzyszącymi,
  • będące drogami publicznymi krajowymi i wojewódzkimi wraz z obiektami i urządzeniami służącymi do utrzymania tych dróg i transportu drogowego oraz sytuowanymi w granicach pasa drogowego sieciami uzbrojenia terenu, a w odniesieniu do dróg ekspresowych i autostrad wraz z obiektami i urządzeniami obsługi podróżnych, pojazdów i przesyłek,
  • usytuowane na obszarze kolejowym,
  • stanowiące lotniska cywilne wraz z obiektami i urządzeniami towarzyszącymi,
  • usytuowane na terenach zamkniętych.

Zobacz także: Plan zagospodarowania przestrzennego

REKLAMA

Druga grupę stanowią zadania, które zostały enumeratywnie wyliczone w Rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 25 listopada 2010 r. w sprawie obiektów i robót budowlanych, w sprawach których organem pierwszej instancji jest wojewoda. Zgodnie z powyższym będą to sprawy dotyczące dużych inwestycji, tak jak budowy lub przebudowy metra, sieci przesyłowych, rurociągów przesyłowych oraz dróg krajowych i związanych z nimi siecią uzbrojenia terenu, a także dróg gminnych i powiatowych. 


Inwestor, który ma zamiar zaskarżyć decyzje związaną z powyższymi sprawami wydanymi przez wojewodę jako organ I instancji, powinien złożyć odwołanie do Głównego Inspektora Nadzoru Budowlanego. 

Zobacz też: Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Nieruchomości
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zerowy podatek PCC dla młodych: kto nie skorzysta?

Zerowy podatek od czynności cywilnoprawnych to ułatwienie dla osób kupujących pierwsze lokum. Jednak czasem fiskus kwestionuje prawo do zwolnienia.

Rynek wtórny. W którym dużym mieście w Polsce można kupić mieszkanie za mniej niż 100 tys. zł?

Czy w Warszawie można kupić mieszkanie za niespełna 300 tys. zł, a w Łodzi lub na Śląsku nawet o połowę tańsze? Tak! Eksperci GetHome.pl sprawdzili, ile kosztują najtańsze mieszkania w największych metropoliach.

Brakuje mieszkań i gruntów! Czy nowe przepisy uratują rynek nieruchomości?

Polsce brakuje 1,5 mln mieszkań, ale deweloperzy mają związane ręce – gruntów pod inwestycje jest coraz mniej, a biurokracja wstrzymuje rozwój. Czy planowane zmiany w prawie odblokują potencjał budownictwa w największych miastach?

Wykończenie mieszkania pod klucz. Ile trzeba zapłacić?

Ile kosztuje wykończenie mieszkania pod klucz? Czy klienci często decydują się na taką formę? Którzy deweloperzy mają kompleksowe wykończenie w swojej ofercie?

REKLAMA

Najem krótkoterminowy mieszkań. Będą ograniczenia? Co się zmieni?

Najem krótkoterminowy mieszkań. Będą ograniczenia? Co się zmieni? Kto na tym straci? Kto zyska? Co z wynajmem długoterminowym? Czy ograniczenie najmu krótkoterminowego wpłynie na ceny mieszkań w dużych miastach? Wynajem krótkoterminowy mieszkań cieszy się dużym powodzeniem szczególnie w dużych miastach i w miejscowościach turystycznych

3 rzeczy które powinieneś wiedzieć, zanim podpiszesz umowę na pośrednictwo w sprzedaży swojej nieruchomości

Często decyzja o zakupie lub sprzedaży nieruchomości jest jednym z najważniejszych wydarzeń w życiu. Rynek się zmienia i coraz więcej osób postanawia ten projekt oddać w ręce profesjonalistów, chociaż do Stanów Zjednoczonych i Kanady, gdzie prawie 100% transakcji odbywa się za pośrednictwem agencji nieruchomości, jest nam jeszcze daleko.

Wyższy podatek od nieruchomości w 2025 roku: jak wpłynie na koszt prowadzenia działalności gospodarczej i zmiany czynszu na rynku najmu

Od 1 stycznia 2025 roku w Polsce wzrasta podatek od nieruchomości, co wpłynie na budżety zarówno właścicieli prywatnych, jak i przedsiębiorców posiadających nieruchomości komercyjne. Jakie konsekwencje dla rynku może mieć wprowadzenie nowych stawek podatkowych oraz podpowiada, jak właściciele mogą przygotować się na nadchodzące zmiany.

Tanieją mieszkania na rynku wtórnym. Sprzedający obniżają ceny bo inaczej nie ma chętnych na kupno

Osoby sprzedające, aby skusić kupującego, coraz częściej dostosowują ceny w ogłoszeniach do słabnącego popytu i rosnącej liczby ofert. Najbardziej widoczne jest to przy mniejszych mieszkaniach. Niektórzy zrozumieli, że jeśli chcą sprzedać mieszkanie, muszą urealnić ceny ofertowe.

REKLAMA

Najem 2025: o ile wzrosną czynsze dla najemców, co ze wzrostem opłat mieszkaniowych

Podwyżki czynszów wynikające z umów długoterminowego najmu nie będą wysokie. Gorzej z opłatami za media i innymi mieszkaniowymi. Już w 2024 roku rosły one bardzo dynamicznie – średnio od 7,1 procent za ogrzewanie po 11,2 procent za wodę.

Jak nowelizacja ustawy o planowaniu przestrzennym wpłynie na budowę mieszkań?

Nowelizacja ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym ma istotny wpływ na realizację inwestycji mieszkaniowych. W okresie przejściowym, trwającym do końca 2025 roku, wprowadzone zostaną zmiany w systemie planowania, uchwalaniu miejscowych planów zagospodarowania oraz wydawaniu decyzji o warunkach zabudowy. Jak te zmiany wpłyną na działalność firm deweloperskich i czy ułatwią realizację nowych inwestycji?

REKLAMA