REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Prawo

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Konsekwencje wadliwego nabycia nieruchomość przez cudzoziemca


Cała procedura związana z nabyciem nieruchomości przez cudzoziemców powinna zostać prawidłowo wykonana, gdyż od tego zależy skuteczne nabycie nieruchomości. Jednakże zdarzają się przypadki, gdzie dochodzi do wadliwego nabycia nieruchomości przez cudzoziemca, poprzez dokonanie wadliwej czynności prawnej, np. niedochowanie formy prawnej, wady oświadczenia woli i in. Oznacza to, iż nabycie nieruchomości wbrew przepisom ustawy o nabyciu nieruchomości przez cudzoziemca jest nieważne.

Więź cudzoziemca z Polską a nabycie nieruchomości


Cudzoziemiec, który stara się uzyskać pozwolenie na nabycie nieruchomości w Polsce zobowiązany jest wykazać, iż istnieją okoliczności, które świadczą o jego więzi z Rzecząpospolitą Polską.

Nabycie nieruchomości przez cudzoziemców w Polsce


Cudzoziemiec, który zamierza nabyć w Polsce nieruchomość powinien spełnić liczne wymagania, po spełnieniu których będzie mógł uzyskać zezwolenie na nabycie nieruchomości.

Podatnicy VAT – prowadzący działalność gospodarczą w ramach najmu

REKLAMA

Najem a podatek od towarów i usług w roku 2011


W 2011 r. podatników obowiązują nowe stawki VAT w wysokości 23 proc. (
najem rzeczy, najem lokali użytkowych), 8 proc. (najem samochodów osobowych z kierowcą, najem statków żeglugi śródlądowych z załogą, najem pasażerskich środków transportu lotniczego z załogą) i 5 proc. Stawka VAT została obniżona do wysokości 8 proc. w odniesieniu do budownictwa mieszkaniowego lub ich części – jeżeli są zaliczone do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.

Obowiązek wystawiania faktur przy działalności gospodarczej w ramach najmu


Podatnik prowadzący
działalność gospodarczą w ramach najmu zobowiązany jest do wystawiania rachunku lub faktur zgodnie z przepisami ordynacji podatkowej. Niewystawienie faktury lub rachunku kontrahentom lub na życzenie osoby fizycznej grozi podatnikowi sankcjami.

Jakie dokumenty należy dołączyć do umowy o najem okazjonalny?


Od dnia 28 stycznia 2010 r. ustawodawca nałożył na wynajmującego obowiązek dołączenia do umowy o najem okazjonalny dodatkowych dokumentów. Poniżej zostaną wskazane wymagane załączniki.

Wyłączenie podatnika z prowadzenia deklaracji podatkowej w ciągu roku przy najmie


Pan Maciej Nowak złożył dnia 01.01.2010 roku do
Urzędu Skarbowego oświadczenie o wyborze ryczałtowej formy opodatkowania najmu. Obecnie podatek w formie ryczałtowej wynosi 8,5 proc. od przychodów. Czy Pan Maciej Nowak powinien składać deklarację podatkową w ciągu roku?

REKLAMA

Zwolnienie z obowiązku ewidencji obrotu przy najmie w roku 2011

Forma ewidencjonowania przychodów w najmie


Kasy fiskalne są jedną z najczęściej stosowanych przez podatników form ewidencjonowania przychodów. Podatnicy, którzy w 2011 roku prowadzili
działalność gospodarczą powinni dokonywać szczegółowej dokumentacji zawieranych przez nich transakcji. Przychody powinny zostać udokumentowane przy pomocy stosownych ewidencji. Podatnicy uzyskujący przychody z tytułu najmu powinni udokumentować je za pomocą faktury lub rachunku.

Dlaczego podatnik powinien odróżnić koszty modernizacji od kosztów remontu?


Podatnik powinien odróżnić koszty modernizacji od kosztów remontu nieruchomości, gdyż nie może on kosztów modernizacji w bezpośredni sposób zaliczyć w koszty. W tym celu podatnik powinien dokładnie określił jakie koszty może zaliczyć do remontu, a jakie do modernizacji nieruchomości.

Moment powstania przychodu a sprzedaż nieruchomości


Pan Adam Kowalski jest właścicielem wielu lokali mieszkalnych. Nie prowadzi on działalności gospodarczej. Jako prywatna osoba fizyczna często nabywa oraz zbywa nieruchomości. Zatem dokonuje on licznych transakcji w zakresie sprzedaży i zakupu nieruchomości. Zawiera on umowy przedwstępne, umowy w formie aktu notarialnego itp. Okazuje się, iż Pan Kowalski boryka się z wieloma trudnościami w zakresie ustalenia momentu powstania przychodu. Jako podatnik zastanawia się on także nad tym: czy dochody ze sprzedaży nieruchomości może potraktować jako źródło przychodu?; czy przychód ze zbycia nieruchomości podlega zwolnieniu?

Jaką formę opodatkowania powinien wybrać podatnik wynajmujący pokoje gościnne?


Pan Adam Michalski wynajmuje pokoje gościnne w Zakopanem. Jest on właścicielem domku turystycznego. Wynajmuje on miesięcznie 10 pokoi gościom. Jaką formę opodatkowania powinien wybrać Pan Michalski?

Jakie prace budowlane wymagają zgłoszenia?

Ustawa prawo budowlane wskazuje roboty budowlane, które nie wymagają uzyskania pozwolenia na budowę, a dla ich podjęcia wystarczy zgłoszenie organom administracji architektoniczno-budowlanej. W zgłoszeniu należy określić rodzaj, zakres i sposób wykonywania robót. Zgłoszenia należy dokonać przed zamierzonym terminem rozpoczęcia robót.

Uzbrojenie techniczne terenu

Działka budowlana powinna być przyłączona do sieci wodociągowej, kanalizacyjnej, elektroenergetycznej i ciepłowniczej. W tym celu, do pozwolenia na budowę często wymagane jest dostarczenie oświadczeń o warunkach przyłączenia do nieruchomości dostawców nośników energii takich jak prąd, gaz, ogrzewanie z sieci ciepłowniczej oraz wody i kanalizacji.

Urządzenia budowlane i tymczasowe obiekty budowlane

Urządzenia budowlane i tymczasowe obiekty budowlane charakteryzują się tym, że umożliwiają użytkowanie obiektu budowlanego zgodnie z jego przeznaczeniem (urządzenia budowlane), albo, odpowiednio, przeznaczeniem do czasowego użytkowania bez trwałego związania z gruntem (tymczasowe obiekty budowlane).

Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego

Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego uchwalane przez radę gminy wyznacza politykę przestrzenną gminy, w tym lokalne zasady zagospodarowania przestrzennego. Pomimo, iż nie jest aktem prawa miejscowego, stanowi ważną wskazówkę co do możliwości zagospodarowania terenów nim objętych.

Kiedy płaci się rentę planistyczną?

Jeżeli w wyniku uchwalenia albo zmiany planu zagospodarowania przestrzennego wartość naszej nieruchomości wzrosła, a my planujemy ją sprzedać zanim minie 5 lat, gmina pobierze od nas opłatę zwaną rentą planistyczną. Jeżeli natomiast w wyniku uchwalenia albo zmiany planu nasza nieruchomość straci na wartości albo nie będzie możliwe jej dotychczasowe wykorzystanie, możemy dochodzić od gminy odpowiednich roszczeń.

Remont i przebudowa budynków na obszarze wpisanym do rejestru zabytków

Prowadzenie robót budowlanych przy obiekcie wpisanym do rejestru zabytków lub na obszarze wpisanym do rejestru zabytków wymaga wydania pozwolenia na prowadzenia robót przez wojewódzkiego konserwatora zabytków, jeszcze przed uzyskaniem pozwolenia na budowę.

Czego można wymagać od projektanta podczas budowy?

Wykonanie prac projektowych jest jedną z początkowych faz w procesie budowlanym, dlatego rola projektanta jest tu kluczowa – to do niego należy opracowanie projektu budowlanego w sposób zgodny z ustaleniami określonymi w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego, decyzji o warunkach zabudowy, ewentualnie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach, innymi przepisami oraz zasadami wiedzy technicznej.

Zagospodarowanie terenów zieleni

Powierzchnia biologicznie czynna to powierzchnię działki na gruncie rodzimym możliwa do wykorzystania pod zagospodarowanie zielenią, niezabudowana, nieutwardzona, nie pokryta nieprzepuszczalnymi nawierzchniami dojazdów i dojść pieszych, pokrytą trwałą roślinnością lub użytkowana rolniczo, a także trawiaste powierzchnie urządzeń sportowych lub powierzchnie wody otwartej.

Plan zagospodarowania przestrzennego

Miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego jest podstawowym dokumentem określającym sposób możliwego wykorzystania nieruchomości na danym terenie i jego zabudowy czy rozmieszczenie inwestycji celu publicznego.

Czym jest opłata adiacencka?

Zgodnie z Ustawą o gospodarce nieruchomościami właściciele nieruchomości uczestniczą w kosztach budowy urządzeń infrastruktury technicznej przez wnoszenie na rzecz gminy tzw. opłat adiacenckich. Przepis ten stosuje się także do użytkowników wieczystych nieruchomości gruntowych, którzy na podstawie odrębnych przepisów nie mają obowiązku wnoszenia opłat rocznych za użytkowanie wieczyste lub wnieśli, za zgodą właściwego organu, jednorazowo opłaty roczne za cały okres użytkowania wieczystego.

Czym jest obiekt małej architektury?

Obiektami małej architektury są drobniejsze, niewielkie obiekty budowlane nie będące jednakże tymczasowymi obiektami budowlanymi. W przypadku ich wznoszenia obowiązują znacznie uproszczone procedury w porównaniu z budynkami czy budowlami.

Kto sprawuje nadzór na budowie?

Nadzór nad budową realizowany jest z jednej strony na płaszczyźnie administracyjnej przez organy administracji architektoniczno-budowlanej oraz organy nadzoru budowlanego. Z drugiej strony, inwestor ma obowiązek zapewnić nadzór nad wykonywaniem robót budowlanych przez inspektora nadzoru inwestorskiego w przypadkach uzasadnionych wysokim stopniem skomplikowania robót budowlanych lub warunkami gruntowymi.

Miejsce postojowe dla pojazdów

Zagospodarowując działkę budowlaną, należy urządzić, stosownie do jej przeznaczenia i sposobu zabudowy, miejsca postojowe dla samochodów użytkowników stałych i przebywających okresowo, w tym również miejsca postojowe dla samochodów z których korzystają osoby niepełnosprawne. Liczbę i sposób urządzenia miejsc postojowych należy dostosować do wymagań ustalonych w planie miejscowym albo w decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, z uwzględnieniem potrzebnej liczby miejsc, z których korzystają osoby niepełnosprawne.

Czym jest lokal użytkowy?

Lokal użytkowy to część budynku składająca się z jednego lub więcej pomieszczeń, wydzielona stałymi przegrodami budowlanymi, albo cały budynek, nie będący mieszkaniem, pomieszczeniem technicznym czy gospodarczym. Lokalem użytkowym będzie więc na przykład pomieszczenie biurowe, gabinet lekarski, lokal sklepowy, lokal produkcyjny czy magazyn. Lokale użytkowe muszą spełniać szereg surowych wymogów, zależnie od prowadzonej w nich działalności.

Czym jest lokal mieszkalny?

Zgodnie z ustawą o własności lokali, lokal mieszkalny to wydzielona trwałymi ścianami w obrębie budynku izba lub zespół izb przeznaczonych na stały pobyt ludzi, które wraz z pomieszczeniami pomocniczymi służą zaspokajaniu ich potrzeb mieszkaniowych. Może on stanowić odrębny przedmiot własności jeżeli jest wyodrębniony z nieruchomości.

Jakie są kompetencje Głównego Inspektora Nadzoru Budowlanego?

Główny Inspektor Nadzoru Budowlanego jest centralnym organem administracji rządowej w sprawach administracji architektoniczno-budowlanej i nadzoru budowlanego, a przy tym organem właściwym do rozstrzygania spraw indywidualnych, toczących się w drodze postępowania administracyjnego wynikających z przepisów prawa budowlanego.

Jakie akty prawne możemy wyróżnić w prawie budowlanym?

Po raz pierwszy w polskim systemie prawnym proces budowlany został objęty kompletną regulacją w rozporządzeniu Prezydenta RP z 16 lutego 1928 roku o prawie budowlanym i zabudowaniu osiedli. Obecnie prawo budowlane jest traktowane jako swoisty dział prawa a kluczowe regulacje rozsiane są po wielu ustawach i rozporządzeniach.

Czym zajmuje się inspektor nadzoru inwestorskiego?

W decyzji o pozwoleniu na budowę właściwy organ może nałożyć na inwestora obowiązek ustanowienia inspektora nadzoru inwestorskiego w przypadkach uzasadnionych wysokim stopniem skomplikowania obiektu lub robót budowlanych bądź przewidywanym wpływem na środowisko.

Jakie są obowiązki kierownika budowy?

Kierownik budowy jest odpowiedzialny za zapewnienie geodezyjnego wytyczenia obiektu oraz zorganizowanie budowy i kierowanie nią w sposób zgodny z projektem i pozwoleniem na budowę, przepisami, w tym techniczno-budowlanymi, oraz przepisami bezpieczeństwa i higieny pracy.

Co należy do zadań inwestora?

Inwestor pełni kluczową rolę w procesie budowlanym, nie tylko ze względu na jego finansowanie, ale przede wszystkim ze względu na konieczność spełnienia szeregu wymagań wynikających z przepisów prawa budowlanego.

Jaka jest różnica pomiędzy budynkiem a budowlą?

W ramach ogólnej kategorii obiektów budowlanych prawo budowlane wyróżnia budynki, budowle i obiekty małej architektury. Różnią się one przede wszystkim stopniem skomplikowania oraz formalnościami związanymi z ich konstruowaniem i użytkowaniem.

Czym jest katastrofa budowlana?

Katastrofą budowlaną jest niezamierzone, gwałtowne zniszczenie obiektu budowlanego lub jego części, a także konstrukcyjnych elementów rusztowań, elementów urządzeń formujących, ścianek szczelnych i obudowy wykopów.

Czym jest decyzja o warunkach zabudowy?

W przypadku gdy planujemy wykonywać roboty budowlane na terenie nie objętym miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego, niezbędne jest uzyskanie decyzji o warunkach zabudowy.

Jakie koszty i bonusy związane są z dociepleniem budynku?

Docieplenie budynków, czyli termomodernizacja może polegać na docieplaniu ścian zewnętrznych i stropów, wymianie okien lub modernizacji systemów grzewczych. Charakter i zakres termomodernizacji, a także przewidywane koszty i bonusy związane ze zmniejszeniem zużycia energii określone są w audycie energetycznym.

Jakie kompetencje posiada inspekcja nadzoru budowlanego?

Prawo budowlane reguluje właściwości rzeczowe i instancyjne organów nadzoru budowlanego. Ustawodawca, w zamkniętym katalogu wymienia zadania i kompetencje Powiatowego Inspektora Nadzoru Budowlanego oraz Wojewódzkiego Inspektora Nadzoru Budowlanego, a także relacje zachodzące między tymi organami.

Jakie konsekwencje poniesie podatnik za nie prowadzenie ewidencji przychodów?


Pan Marcin Kowalski nie prowadził ewidencji przychodów w sposób zapewniający rzetelne określenie przychodów działalności gospodarczej w ramach najmu. Czy z tego powodu Panu Marcinowi Kowalskiemu grozi kara pieniężna?

Kiedy podatnik nie będzie mógł skorzystać z opodatkowania ryczałtem?


Wówczas, gdy przedmiotem działalności gospodarczej jest najem nieruchomości – podatnik nie może skorzystać z zryczałtowanej formy opodatkowania, przy czym nie dotyczy to najmu, podnajmu, dzierżawy, poddzierżawmy lub innych umów o podobnym charakterze – jeżeli stanowią odrębne źródło przychodu.

Czy w ramach najmu w ryczałcie należy prowadzić ewidencję wyposażenia?


Wówczas, gdy najem jest prowadzony w ramach działalności gospodarczej to podatnik będzie zobowiązany do prowadzenia ewidencji wyposażenia. Jeżeli podatnik prowadzi najem jako odrębne źródło uzyskania dochodu nie jest zobowiązany do prowadzenia ewidencji wyposażenia, natomiast powinien on prowadzić stosowny wykaz zarówno środków trwałych, jak i wartości prawnych i niematerialnych.

Jakie ulgi podatkowe są stosowane w ramach najmu w ryczałcie?


Podatnicy, którzy uzyskują dochody tylko i wyłącznie z najmu posiadają uprawnienie do dokonywania odliczeń od przychodu przed opodatkowaniem składki na ubezpieczenie społeczne. Mogą oni także możliwość skorzystania z przysługującym im odliczeń i ulg na ogólnych zasadach.

Jak należy określić przychody z tytułu najmu w ryczałcie?


Przychody z
najmu w ryczałcie są określane według opodatkowania na zasadach ogólnych. Przychodem z działalności są kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane.

Kwartalne opodatkowanie ryczałtem przy najmie


Wówczas, gdy przychody osiągane przez podatnika w danym roku nie przekraczają 25.000 euro – podatnik może skorzystać z kwartalnego opodatkowania ryczałtem. Jeżeli małżonkowie osiągają przychody z tego samego źródła – wskazany powyżej limit w wysokości 25.000 euro odnosi się do współmałżonków z osobna.

W jaki sposób można dokonać zgłoszenia opodatkowania ryczałtem najmu?


Podatnik prowadzący
najem jako odrębne źródło uzyskania przychodu może dokonać opodatkowania w formie ryczałtu. Podatnik zobowiązany jest do złożenia stosownego pisemnego oświadczenia o wyborze formy opodatkowania. Oświadczenie o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych za rok podatkowy należy złożyć nie później niż do 20 stycznia danego roku podatkowego.

Niemożność skorzystania z przywilejów przy podatku liniowym

Czynności wyłączające z możliwości skorzystania z wyboru podatku liniowego


Wówczas, gdy podatnik dokonał wyboru opodatkowania w formie podatku liniowego, a następnie w ciągu roku podatkowego uzyskała przychody z tytułu świadczenia usług na rzecz obecnego lub też byłego pracodawcy – to zostanie on wyłączony z możliwości skorzystania z podatku liniowego.

Podatek liniowy z tytułu najmu tylko przy prowadzeniu działalności gospodarczej

Jaką kwotę podatnik może przeznaczyć na rzecz organizacji pożytku publicznego?

Jakiego rodzaju ulgi podlegają odliczeniu od dochodu w podatku dochodowym?


Podatnik do końca kwietnia 2011 roku zobowiązany jest złożyć zeznanie podatkowe. Może on skorzystać z wybranych ulg podatkowych od podstawy opodatkowania, jeżeli spełni określone w ustawie warunki. Przy dokonaniu wszelkich odliczeń od dochodu w podatku dochodowym od osób fizycznych należy wziąć pod uwagę rodzaj ulgi, wysokość ulgi, podstawę odliczenia. W 2011 roku kwota wolna od podatku wynosi 556,02 zł.

REKLAMA