REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Prawo

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Zabezpieczenie w formie kaucji gwarancyjnej w umowie o roboty budowlane

Zabezpieczenie w formie kaucji gwarancyjnej może być zawarte przez strony w umowie o roboty budowlane. Zabezpieczenie w postaci kaucji gwarancyjnej ma istotne znaczeni e dla należytego wykonania umowy przy realizacji robót budowlanych. Gwarancja może mieć różną postać, tj. w formie pieniężnej, gwarancji bankowych i ubezpieczeniowych, w postaci poręczeń, weksli, papierów wartościowych. Najczęstszą formą zabezpieczeń stosowaną na rynku inwestycji budowlanych jest gwarancja, która jest udzielana przez banki lub instytucje ubezpieczeniowe

Roszczenia z tytułu nienależnego wykonania umowy o roboty budowlane


Nienależyte wykonanie umowy przez
wykonawcę może być przyczyną odstąpienia od umowy o roboty budowlane przez zamawiającego. W tym zakresie obowiązuje trzyletni okres przedawnienia roszczeń, który zależy od wysokości szkody.

Zakres odpowiedzialności wykonawcy za roboty budowlane

Na wykonawcy spoczywa wiele obowiązków podczas wykonywania robót budowlanych. Przed rozpoczęciem robót wykonawca zobowiązany jest dokonać szczegółowej oceny otrzymanej uprzednio od inwestora analizy projektowej. Ponadto wykonawca ponosi odpowiedzialność za prawidłowe wykonanie robót budowlanych we wskazanym terminie.

Gwarancja wykonania usług budowlanych


W umowie o wykonanie usług budowlanych należy zawrzeć postanowienia dotyczące gwarancji wykonania usług budowlanych, a przy tym należy określić wysokość, termin obowiązywania gwarancji. Kaucja gwarancyjna ma na celu zabezpieczenie wykonania umowy.

REKLAMA

Umowa o roboty budowlane zawarta między wykonawcą a inwestorem

Umowa o roboty budowlane stanowi wzajemne zobowiązania stron, w wyniku których inwestor zobowiązany jest do wykonania czynności związanych z przygotowaniem robót, przekazania prawidłowo sporządzonego projektu budowlanego oraz do odebrania obiektu i ostatecznie zapłacenia umówionego wynagrodzenia. Natomiast wykonawca zobowiązany jest do wykonania umówionego obiektu w określonym w umowie terminie.

Umowa o zarządzanie nieruchomością wspólnoty mieszkaniowej

Umowa o zarządzanie nieruchomością wspólną wspólnoty mieszkaniowej stanowi podstawę działania zarządcy w zakresie zarządzania nieruchomością. Strony tej umowy winny przede wszystkim zawrzeć w niej dane osobowe zarządcy nieruchomości, jego numer licencji zawodowej oraz zakres jego praw i obowiązków. Umowa ta powinna zostać sporządzona w formie pisemnej.

Zabezpieczenie danych osobowych członków wspólnoty mieszkaniowej

Czy zarządzanie nieruchomością wymaga licencji zawodowej?


Do zarządzania nieruchomością we wspólnocie mieszkaniowej zarządza zobowiązany jest posiadać licencje zawodową, którą nadaje minister właściwy do spraw budownictwa, gospodarki przestrzennej i mieszkaniowej.

REKLAMA

Obowiązkowe ubezpieczenia wspólnoty mieszkaniowej w 2011 roku

Wspólnota mieszkaniowa podlega ubezpieczeniom zarówno obowiązkowym, jak i dobrowolnym. Wspólnota zatrudniająca pracowników jest także zobowiązana dokonywać wpłat na Fundusz Pracy oraz na Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych.

Czynności wykonywane w ramach zarządu nieruchomością wspólnoty


Właściciele lokali powinni zawrzeć
umowę ustanawiającą odrębną własność lokali, w której określą sposób zarządu nieruchomością wspólną. Wszelkie czynności zarządu nieruchomością wspólnoty mogą być powierzone zarówno zarządcy – jako osobie fizycznej lub osobie prawnej, jak i osobie spoza grona właścicieli lokalu.

Uchwały podejmowane przez wspólnotę mieszkaniową


Uchwała wspólnoty mieszkaniowej zapada większością głosów właścicieli lokali. Głosy są liczone według wielkości lokali. Ponadto w umowie lub uchwale wspólnoty właściciele mogą postanowić, że w określonej sprawie na każdego właściciela lokalu przypada jeden głos. Wszystkie uchwały mogą być zaskarżona do sądu przez właścicieli lokali.

Formy działania zarządu nieruchomością wspólną

Zarząd może działać zarówno w małej, jak i w dużej wspólnocie mieszkaniowej. Zarząd ma prawo zwoływać zebrania właścicieli w określonym czasie w celu rozstrzygnięcia istotnych spraw wspólnoty mieszkaniowej. Decyzje właścicieli w sprawach wspólnoty mieszkaniowej podejmowane są w formie uchwały. Umowa lub uchwała właścicieli określająca sposób zarządzania nieruchomością wspólną musi być sporządzona w formie aktu notarialnego, a następnie wpisana do księgi wieczystej.

Obowiązki ewidencyjne ciążące na wspólnocie mieszkaniowej

Na wspólnocie mieszkaniowej spoczywają obowiązki zarówno ewidencyjne, jak i rejestracyjne. Zarząd w małej wspólnocie lub zarządca w dużej wspólnoty mieszkaniowej, a także każdy członek wspólnoty zobowiązani są dokonać zgłoszenia do Głównego Urzędu Statystycznego w terminie 14 dni od powstania wspólnoty.

Prawa i obowiązki spoczywające na członkach wspólnoty mieszkaniowej


Wspólnotę mieszkaniową tworzą właściciele wyodrębnionych lokali położonych w nieruchomości. Każdy właściciel lokalu ma prawo do wspólnego użytkowania i korzystania z nieruchomości wspólnej zgodnie z jej przeznaczeniem oraz w sposób nieutrudniający korzystania przez innych współwłaścicieli. Wszelkie pożytki lub przychody z nieruchomości wspólnej służą pokrywaniu wydatków związanych z jej utrzymaniem.

Prawa i obowiązki wspólnoty mieszkaniowej

Na wspólnocie mieszkaniowej spoczywają liczne obowiązki, które są potrzebne do prawidłowego funkcjonowania wspólnoty. Spoczywa na niej ciężar przechowywania i prowadzenia dokumentacji technicznej budynku oraz dokumentacji księgowej dla nieruchomości wspólnej. Odpowiada ona bez ograniczeń za zobowiązania nieruchomości wspólnych. Wspólnocie przysługują także prawa, którymi może się posługiwać w celu egzekwowania czynności, które mogą zagrażać wspólnocie.

Obowiązki spoczywające na zarządzie wspólnoty mieszkaniowej

Zarząd wspólnoty mieszkaniowej zobowiązany jest kierować sprawami wspólnoty mieszkaniowej i działać w ich imieniu poprzez reprezentowanie ją na zewnątrz, a także w stosunkach między wspólnotą a właścicielami lokali mieszkalnych. Zarząd wszelkie czynności zwykłego zarządu podejmuje w sposób samodzielny. Natomiast w celu podjęcia czynności przekraczających zakres zwykłego zarządu potrzebna jest uchwała właścicieli lokali.

Zarządzanie nieruchomością wspólną we wspólnocie mieszkaniowej


W umowie o ustanowienie odrębnej własności lokali właściciele lokali mogą swobodnie określić warunki zarządzania nieruchomością wspólna. Zmiany trybu zarządzania nieruchomością wspólną mogą nastąpić na mocy uchwały właścicieli lokali.

Zebranie organizacyjne nowo powstałej wspólnoty mieszkaniowej


Na pierwszym zebraniu nowo powstałej wspólnoty – jej członkowie – powinny omówić istotne kwestie organizacyjne w celu zapewnienia sprawnego funkcjonowania wspólnoty mieszkaniowej. Na takim zebraniu członkowie powinni dokonać wyboru wspólnoty mieszkaniowej oraz podjąć istotne uchwały w sprawie wysokości opłat na pokrycie kosztów zarządu nieruchomością wspólną.

Umowa o ustanowieniu odrębnej własności we wspólnocie mieszkaniowej

Różnica pomiędzy małą a dużą wspólnotą mieszkaniową

W małej wspólnocie mieszkaniowej liczba lokali wyodrębnionych i niewyodrębnionych, nie jest większa niż siedem, wszelkie decyzje podejmowane są w drodze porozumienia. Natomiast w przypadku dużej wspólnoty w budynku istnieje, co najmniej osiem lokali, decyzje podejmowane są w formie uchwał.

Własność lokalu we wspólnocie mieszkaniowej

Odrębną własność lokalu można ustanowić w drodze umowy, w drodze jednostronnej czynności prawnej właściciela nieruchomości lub w drodze orzeczenia sądu znoszącego własność. Natomiast nie można dokonać zniesienia współwłasności nieruchomości wspólnej, dopóki trwa odrębna własność lokali mieszkalnych.

Dokumentacja finansowa prowadzona przez wspólnotę mieszkaniową

Wspólnota mieszkaniowa zobowiązana jest prowadzić dokumentację finansową w postaci ewidencji pozaksięgowej kosztów zarządu nieruchomością wspólną, zaliczek płaconych na pokrycie tych kosztów, a także rozliczeń z innych tytułów na rzecz wspólnej nieruchomości. Obowiązek prowadzenia dokumentacji finansowej wynika także z faktu, iż wspólnota mieszkaniowa, jako jednostka organizacyjna jest podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych oraz podatnikiem podatku od towarów i usług,

Obowiązek dokumentacyjny spoczywający na wspólnocie mieszkaniowej

Wspólnota mieszkaniowa zobowiązana jest przechowywać i sporządzać wszelkie dokumentacje statutowo-organizacyjne określające wzajemne relacje pomiędzy członkami wspólnoty mieszkaniowej a wspólnotą mieszkaniową, a także między wspólnotą mieszkaniową a osobami trzecimi.

Obowiązki właścicieli i zarządców budynku wspólnoty mieszkaniowej

Zarówno na zarządcy, jak i na właścicielu obiektów budowlanych spoczywa obowiązek utrzymywania i użytkowania tych obiektów zgodnie z ich przeznaczeniem. Zobowiązaniami są oni także do prowadzenia nadzoru budowlanego w celu utrzymania prawidłowego stanu technicznego budynków oraz reagowania na wszelkie zagrożenia dla zdrowia i życia ludzi w związku z wykonywaniem czynności.

Obowiązki techniczno-budowlane wspólnoty mieszkaniowej


Wspólnota mieszkaniowa zobowiązana jest prowadzić dokumentacje techniczno-budowlane. Zarówno zarządcy, jak i właściciele obiektów budowlanych winni utrzymywać i użytkować obiekty zgodnie z ich przeznaczeniem oraz przechowywać w pełną dokumentacje w okresie istnienia obiektu.

Tablica informacyjna na terenie budowy

Jestem w trakcie budowy swojego pierwszego domu jednorodzinnego. Pomimo zaawansowanych prac budowlanych (w postaci wylanych fundamentów oraz wznoszenia pierwszy ścian parteru) kierownik budowy nadal nie umieścił na terenie mojej działki tablicy informacyjnej. Kto powinien zamieścić na budowie tablicy informacyjnej? Czy w związku z zaistniałą sytuacją grożą mi jakieś kary administracyjne?

Ogrodzenie i oświetlenie terenu budowy

Przed rozpoczęciem robót budowlanych warto podjąć się zagospodarowania terenu budowy, celem ułatwienia i usprawnienia, a przede wszystkich odpowiedniego zabezpieczenia wykonywania przyszłych prac. Przepisy prawne odnoszące się do bezpieczeństwa i higieny pracy dokładnie określają, iż zagospodarowanie terenu powinno być dokonane m.in. w zakresie ogrodzenia terenu i wyznaczenia stref niebezpiecznych oraz zapewnienia oświetlenia naturalnego i w razie potrzeby oświetlenia sztucznego.

Zasilanie terenu budowy

Zasilenie terenu budowy w energię elektryczną jest niewątpliwie jedną z najważniejszych kwestii w ramach przygotowania przyszłej realizacji docelowych prac budowlanych. W celu uzbrojenia technicznego działki budowlanej w energię elektryczną inwestor powinien wykonać przyłącze energii elektrycznej.

Zmiana sposobu użytkowania nieruchomości

Zmiana sposobu użytkowania wymaga zgłoszenia właściwemu organowi. W zgłoszeniu powinien być określony dotychczasowy oraz przewidywany sposób użytkowania obiektu budowlanego.

Zgoda na korzystanie z sąsiedniej nieruchomości podczas remontu

Mieszkam w domu w zabudowie szeregowej. Planuję remont elewacji oraz dachu budynku, ale aby go zrealizować będę musiał wejść na teren sąsiedniej nieruchomości. Czy sąsiad może nie wyrazić na to zgody? Czy ma prawo żądać ode mnie zapłaty za wstęp na jego działkę?

Remont i przebudowa zabytku

Prowadzenie robót budowlanych przy obiekcie budowlanym wpisanym do rejestru zabytków lub na obszarze objętym ochroną konserwatorską wymaga, przed wydaniem decyzji o pozwoleniu na budowę, uzyskania pozwolenia na prowadzenie tych robót, wydanego przez właściwego konserwatora zabytków.

Termin rozpoczęcia robót budowlanych

Roboty budowlane można rozpocząć po uzyskaniu ostatecznej decyzji o pozwoleniu na budowę z zastrzeżeniem robót wykonywanych na podstawie zgłoszenia lub nie wymagających ani pozwolenia na budowę ani zgłoszenia. Decyzja staje się ostateczna po upływie 14 dni od dnia doręczenia jej stronom postępowania, o ile strony nie wniosą w tym terminie odwołania od decyzji.

Samowola budowlana i jej legalizacja

Samowolą budowlaną jest budowa obiektu budowlanego bądź jego części bez uzyskania uprzednio prawomocnego pozwolenia na budowę lub zgłoszenia lub prowadzenie budowy pomimo wniesienia sprzeciwu przez właściwy organ, a także wykonywanie robót budowlanych niezgodnie z przepisami prawa.

Przebudowa i rozbudowa budynku

Pod pojęciem budowy należy rozumieć podejmowanie działań w celu zrealizowania obiektu budowlanego, który ma być zlokalizowany w określonym miejscu. Zgodnie z tą definicją przez budowę rozumie się także rozbudowę, odbudowę i nadbudowę obiektu budowlanego. Zasadą jest, iż roboty budowlane, czyli budowa, odbudowa, rozbudowa, nadbudowa oraz prace polegające na przebudowie, montażu, remoncie lub rozbiórce obiektu budowlanego, można rozpocząć wyłącznie na podstawie ostatecznej decyzji o pozwoleniu na budowę.

Budowa przyłączy

Najważniejsze kwestie związane z budową przyłączy elektroenergetycznych, wodociągowych, kanalizacyjnych, gazowych, cieplnych i telekomunikacyjnych reguluje Prawo budowlane. Szereg szczegółowych regulacji w tym zakresie znajduje się jednak również w innych ustawach regulujących problematykę prawa energetycznego czy o zaopatrzeniu w wodę.

Jak prowadzić dokumentację budowy?

Rozpoczynając budowę należy pamiętać o właściwym i dokładnym prowadzeniu dokumentacji. Kto jest obowiązany do jej prowadzenia? Jakie elementy powinna zawierać?

Bezpieczeństwo przeciwpożarowe

Bezpieczeństwo przeciwpożarowe stanowi jeden z ważnych wymogów związanych z budową i użytkowaniem obiektów budowlanych zawarty w ustawie prawo budowlane. Szczegółowe regulacje techniczne dotyczące tej kwestii znajdują się w Rozporządzeniu Ministra Infrastruktury w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie.

Umowa przedwstępna poprzedzająca nabycie nieruchomości przez cudzoziemca


Cudzoziemiec może umowę przenoszącą własność nieruchomości poprzedzić umową przedwstępną. Podstawowym przedmiotem zobowiązań stron umowy przedwstępnej jest złożenie oświadczenia woli o zawarciu umowy przyrzeczonej.

Organy uprawnione do wydania zezwolenie na nabycie nieruchomości


Podstawowym warunkiem na nabycie nieruchomości przez cudzoziemca jest uzyskanie zezwolenia od ministra właściwego do spraw wewnętrznych oraz brak sprzeciwu Ministra Obrony Narodowej. W przypadku nabycia nieruchomości rolnych cudzoziemiec powinien uzyskać zezwolenie od ministra właściwego do spraw rozwoju wsi.

Strony uczestniczące w uzyskaniu zezwolenia na nabycie nieruchomości


Stroną postępowania o udzielenie zezwolenia na nabycie nieruchomości jest zarówno obcokrajowiec zamierzający nabyć nieruchomość oraz jej zbywca. Zarówno cudzoziemcowi, jak i zbywcy przysługuje prawo do ponownego rozpatrzenia sprawy wówczas, gdy zapadła decyzja jest niekorzystna dla powyżej wskazanych stron.

Uzyskanie promesy a nabycie nieruchomości przez cudzoziemca

Cudzoziemiec może uzyskać promesę (przyrzeczenie wydania zezwolenia) w celu nabycia nieruchomości. Promesa ma formę decyzji administracyjnej. W okresie jej ważności organ nie może odmówić cudzoziemcowi wydania zezwolenia zmierzającego do nabycia nieruchomości.

Wniosek o uzyskanie zezwolenia przez cudzoziemca na nabycie nieruchomości


Wszelkie czynności związane z uzyskaniem zezwolenia przez cudzoziemca na nabycie nieruchomości wszczyna się po złożeniu stosownego wniosku. Jednakże wraz ze złożeniem wniosku – obcokrajowiec zobowiązany jest spełnić liczne wymagane kryteria.

Brak ograniczeń w zakupie nieruchomości w Holandii


Na terenie Holandii nie ma ograniczeń zarówno prawnych, jak i formalnych w nabywaniu nieruchomości przez cudzoziemców. Obcokrajowiec pragnący zakupić nieruchomość w Holandii posiada takie same uprawnienia, jak obywatel tego kraju. Właściciele nieruchomości zobowiązani są korzystać z niej zgodnie z odpowiednim planem zagospodarowania przestrzennego oraz przepisami ochrony środowiska.

Zakup nieruchomości bez ograniczeń w Luksemburgu


Na terenie Luksemburga cudzoziemcy nabywają nieruchomości na takich samych zasadach, jak obywatele tego kraju. Jedyne ograniczenia stosowane wobec cudzoziemców dotyczą użytkowania nieruchomości oraz nabywania nieruchomości nadgranicznych.

Swobodne nabywanie nieruchomości przez cudzoziemców w Wielkiej Brytanii



Cudzoziemiec pragnący nabyć nieruchomość na terenie Wielkiej Brytanii posiada takie same uprawnienia, jak obywatele tego kraju. Jedyne ograniczenia w zakupie nieruchomości dotyczą przepisów ochrony środowiska, norm zdrowotnych, bezpieczeństwa, przeciwpożarowych. Obcokrajowiec nabywający w Wielkiej Brytanii ziemie nie musi posiadać żadnych dodatkowych kwalifikacji w celu prowadzenia gospodarstwa rolnego.

Ograniczenia w nabywaniu nieruchomości przez cudzoziemców na Malcie


Obcokrajowiec zamierzający nabyć nieruchomość na Malcie musi spełnić liczne warunki wymagane przez władze lokalne. Zakup nieruchomości przez cudzoziemca w celach wyłącznie mieszkaniowych ograniczony jest ze względu na wprowadzone limity wartości, które zależą od rodzaju nieruchomości (inne są w przypadku mieszkań, a inne w stosunku do domów).

Nabywanie nieruchomości w Słowenii przez cudzoziemca

Cudzoziemiec zamierzający nabyć nieruchomość na terenie Słowenii posiada takie same uprawnienia jak obywatel tego kraju. Słowenia przez 7 lat może korzystać z klauzuli ochronnej dotyczącej nakazu dostosowania państwowych monopoli handlowych.

Czy warto kupić nieruchomość z balkonem?

Balkon jest częścią składową i użytkową lokalu i przynależy on przeważnie do nieruchomości. Stanowi on połączenie wnętrza mieszkania z zewnętrzną częścią budynku. Balkonu nie wlicza się do całkowitej powierzchni mieszkania.

Znaczenie dodatkowych pomieszczeń przy zakupie nieruchomości


Przed podjęciem decyzji o zakupie mieszkania potencjalny nabywca powinien mieć na uwadze nie tylko wielkość powierzchni mieszkania, ale także czy do nieruchomości przynależą dodatkowe pomieszczenia. Dodatkowe pomieszczenia (komórka lokatorska, piwnica, miejsce postojowe, garaż, a nawet balkon) są bardzo użyteczne i przydatne w codziennym życiu oraz z całą pewnością podnoszą wartość nieruchomości.

Przeniesienie własności nieruchomości a zabezpieczenie wierzytelności


Pan Kazimierz M. jest właścicielem nieruchomości w Warszawie o wartości 550 tysięcy złotych. Jest on dłużnikiem Pana Michała W., który żąda od niego zabezpieczenia wierzytelności (pożyczki udzielonej Panu Kazimierzowi M.). Czy Pan Kazimierz M. i Pan Michał W. mogą zawrzeć umowę o przeniesienie własności nieruchomości na zabezpieczenie wierzytelności?

REKLAMA