REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zakup działki budowlanej – o czym należy pamiętać?

Agnieszka Wiśniewska
Działka budowlana.
Działka budowlana.
Shutterstock
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Zakup działki budowlanej wiąże się z przeprowadzeniem wielu formalności. Po dokonaniu wyboru lokalizacji warto sprawdzić, czy teren, którym jesteśmy zainteresowani, został przeznaczony pod zabudowę jednorodzinną, czy też należy do kategorii gruntów rolnych. Warto zaznaczyć, że odrolnienie gruntu wymaga dokonania licznych, dodatkowych formalności.

Stan prawny działki

Ważną rzeczą przy zakupie działki jest sprawdzenie jej stanu prawnego. W tym celu należy uzyskać odpis z księgi wieczystej (musimy posiadać numer księgi). W księdze wieczystej znajdziemy informacje wskazujące:

REKLAMA

REKLAMA

– kto jest właścicielem działki,

– czy działka została obciążona hipoteką,

– czy działka została obciążona ograniczonym prawem rzeczowym np. służebnością drogi koniecznej.

REKLAMA

Księgi wieczyste prowadzą sądy rejonowe (właściwy jest sąd położenia nieruchomości). Można także skorzystać z elektronicznej księgi wieczystej – niestety nie we wszystkich sądach wdrożono system informatyczny. Uzyskanie odpisu wymaga wniesienia opłaty w wysokości 30 zł (za odpis zwykły) lub 60 zł (odpis zupełny). W przypadku zakupu działki wystarczy odpis zwykły – określa on aktualny stan prawny nieruchomości. Można również przeglądać księgę wieczystą, wówczas nie ponosimy żadnych opłat.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Przyjmuje się, że odpis z księgi wieczystej ważny jest 3 miesiące.

Plan zagospodarowania przestrzennego

Przed dokonaniem zakupu działki należy również zapoznać się z jej przeznaczeniem w planie zagospodarowania przestrzennego. Pozwoli to sprawdzić, czy działka, która nas interesuje, została przeznaczona pod jednorodzinne budownictwo mieszkaniowe. Plany zagospodarowania przestrzennego są dostępne w urzędzie gminy. Można się z nimi zapoznać na miejscu lub otrzymać z niego wypisy bądź wyrysy. Plan zagospodarowania przestrzennego pozwoli nam na określenie parametrów działki oraz ustalenie towarzyszącej mu infrastruktury – np. dostęp do drogi publicznej, przyłącze gazowe, kanalizacyjne, energetyczne.

Zobacz także: Przyłącze gazowe do domu jednorodzinnego – kwestie formalnoprawne

Dokonanie transakcji zakupu

Transakcja zakupu działki budowlanej wymaga sporządzenia aktu notarialnego. Umowa kupna-sprzedaży działki wiąże się z poniesieniem opłat takich jak wynagrodzenie notariusza, podatek od czynności cywilnoprawnych oraz opłata sądowa (za wpis nieruchomości do księgi wieczystej). Wszystkich wpłat dokonuje notariusz – na rachunki bankowe właściwych instytucji, stąd też nie musimy się obawiać, że jakieś czynności nie zostaną dopełnione.

Zakup nieruchomości od Skarbu Państwa lub jednostek samorządu terytorialnego

Co do zasady zakup nieruchomości od Skarbu Państwa lub jednostek samorządu terytorialnego odbywa się w drodze przetargu – zasady na jakich odbywa się przetarg reguluje ustawa o gospodarce nieruchomościami. Po wygraniu przetargu konieczne jest podpisanie aktu notarialnego.

Pozwolenie na budowę

Kiedy już dokonamy zakupu nieruchomości oraz uzyskamy decyzję o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu (chyba że w odniesieniu do naszej nieruchomości sporządzono miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego – wtedy decyzja nie jest wymagana), a także będziemy dysponować prawidłowo sporządzonym projektem budowlanym, możemy złożyć wniosek o pozwolenie na budowę. Organ administracji architektoniczno-budowlanej wydaje pozwolenie na budowę, w formie decyzji, o ile inwestor złoży komplet dokumentów i spełni wymagania niezbędne do rozpoczęcia robót budowlanych.

Inwestor ma obowiązek powiadomienia organu, który wydał ostateczną decyzję o pozwoleniu na budowę, o rozpoczęciu robót.

Zobacz serwis: Dom i działka

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Nieruchomości
Koniec z biurokratycznym koszmarem? Prezydent podpisał rewolucyjne zmiany dla właścicieli zabytków

Właściciele zabytkowych nieruchomości mogą odetchnąć z ulgą. 18 listopada 2025 r. Prezydent RP złożył podpis pod nowelizacją ustawy, która ma szansę znacząco skrócić urzędniczą ścieżkę zdrowia. Znikają podwójne zezwolenia na wycinkę drzew, a w wielu sprawach decydować będzie tzw. milcząca zgoda. Co dokładnie się zmienia?

Nowy podatek od niesprzedanych mieszkań? Deweloperzy ostrzegają przed skutkami dla cen i podaży

Rosnąca liczba miast rozważa objęcie niesprzedanych mieszkań stawką podatku od nieruchomości komercyjnych. Deweloperzy alarmują, że takie rozwiązanie nie obniży cen, a wręcz może doprowadzić do ograniczenia podaży i podwyżek. Oto, jak oceniają pomysł i jego możliwe skutki.

Kredyt hipoteczny w Hiszpanii: stała czy zmienna stopa procentowa? Co i komu bardziej się opłaca [przykłady, obliczenia]

Wybór między kredytem o stałej lub zmiennej stopie procentowej w Hiszpanii powinien wynikać bezpośrednio ze strategii inwestycyjnej. Kredyty zmienne, zazwyczaj bez kar za wcześniejszą spłatę, sprawdzają się przy krótkoterminowych inwestycjach. Natomiast stałe oprocentowanie chroni przed wahaniami kosztów w strategii długoterminowego najmu.

Co należy wpisać do książki obiektu budowlanego przy przejściu z wersji papierowej na cyfrową w systemie c-KOB

Główny Urząd Nadzoru Budowlanego wyjaśnił co należy wpisać do książki obiektu budowlanego przy przejściu z wersji papierowej na cyfrową w systemie c-KOB.

REKLAMA

GUNB: Obowiązki właścicieli i zarządców nieruchomości jesienią i zimą - czynności przy większych opadach atmosferycznych (deszcz i śnieg)

Główny Urząd Nadzoru Budowlanego w komunikacie z listopada 2025 r. przypomniał o najważniejszych obowiązkach właścicieli i zarządców obiektów budowlanych przy zwiększonych opadach. Jakie działania powinny być podejmowane w czasie takich opadów (deszczu lub śniegu), by zapewnić właściwy stan techniczny obiektów budowlanych.

Spory budowlane najpierw do mediacji. Nowe procedury od 1 marca 2026 roku

Pierwszym krokiem w rozwiązywaniu sporów budowlanych będą mediacje, na które sąd będzie miał obowiązek skierować obie strony przed posiedzeniem przygotowawczym bądź też przed pierwszą rozprawą. Przepisy wprowadzające nowe procedury wejdą w życie już 1 marca 2026 roku.

Dom wybudowany na takiej działce możesz stracić. Część nakładów uda się odzyskać, ale to będzie trwało lata. Dlaczego?

Przed rozpoczęciem budowy inwestorzy dokładnie sprawdzają działkę, na której chcą postawić swój wymarzony dom. Obowiązujące przepisy nie ułatwiają tego zadania, a cały proces wymaga czasu i cierpliwości. W tym zamieszaniu często zapominają o tej jednej podstawowej sprawie, która w przyszłości może pozbawić ich prawa do domu.

KOWR – co to za instytucja, jak działa i dlaczego dotyczy nas wszystkich

Nie tak dawno temu Krajowy Ośrodek Wsparcia Rolnictwa (KOWR) znalazł się w centrum uwagi mediów głównie za sprawą kontrowersji związanych ze sprzedażą gruntów istotnych dla budowy i skomunikowania Centralnego Portu Komunikacyjnego. Jednakże KOWR odgrywa niezwykle ważną rolę w polskim rolnictwie i gospodarce żywnościowej. Czym dokładnie zajmuje się KOWR i dlaczego jego działalność ma znaczenie dla przeciętnego Polaka? Okazuje się, że bardzo często mamy do czynienia z działaniami tej instytucji, i to nawet nie będąc tego do końca świadomym. A bezwzględnie trzeba wiedzieć, kiedy w określonych sprawach musimy zwrócić się do KOWR, aby nie naruszyć prawa i nie mierzyć się z przykrymi tego konsekwencjami. Przez niewiedzę można nawet stracić nieruchomość i duże pieniądze.

REKLAMA

Nowe obowiązki dla właścicieli mieszkań. Do kiedy trzeba będzie się z nich wywiązać? Lepiej nie odkładać tego na ostatnią chwilę

Przepisy wprowadziły nowe obowiązki m.in. dla właścicieli mieszkań. Do kiedy trzeba się z nich wywiązać? Warto znać termin, by nie dokonywać zmian na ostatnią chwilę i nie narażać się na konieczność korzystania z usług po zawyżonych cenach.

Młodzi nie chcą oszczędzać na własne mieszkanie! Stare zachęty nie działają, a nowe?

Pod koniec września 2025 r. na Kontach Mieszkaniowych w trzech bankach oszczędzało łącznie tylko ok. 6,7 tys. osób. Co gorsza – jak oceniają eksperci portalu GetHome.pl – program uruchomiony przez poprzedni rząd gaśnie. Czy ożywią go zmiany w warunkach oszczędzania, które zaczną obowiązywać od stycznia 2026 r.?

Zapisz się na newsletter
Szukasz mieszkania, budujesz dom, remontujesz? Chcesz wiedzieć jak pielęgnować ogród albo jak oszczędnie ogrzewać swoją nieruchomość? Zapisz się na nasz newsletter i zyskaj dostęp do praktycznych wskazówek oraz najnowszych ofert na rynku!
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA