Zakup działki budowlanej – o czym należy pamiętać?
REKLAMA
REKLAMA
Stan prawny działki
Ważną rzeczą przy zakupie działki jest sprawdzenie jej stanu prawnego. W tym celu należy uzyskać odpis z księgi wieczystej (musimy posiadać numer księgi). W księdze wieczystej znajdziemy informacje wskazujące:
REKLAMA
– kto jest właścicielem działki,
– czy działka została obciążona hipoteką,
– czy działka została obciążona ograniczonym prawem rzeczowym np. służebnością drogi koniecznej.
Księgi wieczyste prowadzą sądy rejonowe (właściwy jest sąd położenia nieruchomości). Można także skorzystać z elektronicznej księgi wieczystej – niestety nie we wszystkich sądach wdrożono system informatyczny. Uzyskanie odpisu wymaga wniesienia opłaty w wysokości 30 zł (za odpis zwykły) lub 60 zł (odpis zupełny). W przypadku zakupu działki wystarczy odpis zwykły – określa on aktualny stan prawny nieruchomości. Można również przeglądać księgę wieczystą, wówczas nie ponosimy żadnych opłat.
Przyjmuje się, że odpis z księgi wieczystej ważny jest 3 miesiące.
Plan zagospodarowania przestrzennego
Przed dokonaniem zakupu działki należy również zapoznać się z jej przeznaczeniem w planie zagospodarowania przestrzennego. Pozwoli to sprawdzić, czy działka, która nas interesuje, została przeznaczona pod jednorodzinne budownictwo mieszkaniowe. Plany zagospodarowania przestrzennego są dostępne w urzędzie gminy. Można się z nimi zapoznać na miejscu lub otrzymać z niego wypisy bądź wyrysy. Plan zagospodarowania przestrzennego pozwoli nam na określenie parametrów działki oraz ustalenie towarzyszącej mu infrastruktury – np. dostęp do drogi publicznej, przyłącze gazowe, kanalizacyjne, energetyczne.
Zobacz także: Przyłącze gazowe do domu jednorodzinnego – kwestie formalnoprawne
Dokonanie transakcji zakupu
Transakcja zakupu działki budowlanej wymaga sporządzenia aktu notarialnego. Umowa kupna-sprzedaży działki wiąże się z poniesieniem opłat takich jak wynagrodzenie notariusza, podatek od czynności cywilnoprawnych oraz opłata sądowa (za wpis nieruchomości do księgi wieczystej). Wszystkich wpłat dokonuje notariusz – na rachunki bankowe właściwych instytucji, stąd też nie musimy się obawiać, że jakieś czynności nie zostaną dopełnione.
Zakup nieruchomości od Skarbu Państwa lub jednostek samorządu terytorialnego
Co do zasady zakup nieruchomości od Skarbu Państwa lub jednostek samorządu terytorialnego odbywa się w drodze przetargu – zasady na jakich odbywa się przetarg reguluje ustawa o gospodarce nieruchomościami. Po wygraniu przetargu konieczne jest podpisanie aktu notarialnego.
Pozwolenie na budowę
Kiedy już dokonamy zakupu nieruchomości oraz uzyskamy decyzję o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu (chyba że w odniesieniu do naszej nieruchomości sporządzono miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego – wtedy decyzja nie jest wymagana), a także będziemy dysponować prawidłowo sporządzonym projektem budowlanym, możemy złożyć wniosek o pozwolenie na budowę. Organ administracji architektoniczno-budowlanej wydaje pozwolenie na budowę, w formie decyzji, o ile inwestor złoży komplet dokumentów i spełni wymagania niezbędne do rozpoczęcia robót budowlanych.
Inwestor ma obowiązek powiadomienia organu, który wydał ostateczną decyzję o pozwoleniu na budowę, o rozpoczęciu robót.
Zobacz serwis: Dom i działka
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.