REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Premia gwarancyjna z książeczki mieszkaniowej – jak ją otrzymać?

Agnieszka Wiśniewska
Prawo. Fot. Fotolia
Prawo. Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Posiadacze książeczek mieszkaniowych założonych przed 24 października 1990 r. mogą liczyć na tzw. premię gwarancyjną. Aby ją uzyskać, trzeba przeznaczyć pieniądze na ściśle określone cele mieszkaniowe wymienione w ustawie o pomocy państwa w spłacie niektórych kredytów mieszkaniowych, udzielaniu premii gwarancyjnych oraz refundacji bankom wypłaconych premii gwarancyjnych.

Żeby uzyskać premię, nie trzeba od razu decydować się na zakup domu lub mieszkania. Wystarczy np. wymienić okna. Niestety większości Polaków nie stać nawet na niewielkie remonty. Gdy nie zdecydujemy się na żadne inwestycje mieszkaniowe, możemy wprawdzie zlikwidować książeczkę mieszkaniową, ale nie otrzymamy wówczas premii.

REKLAMA

REKLAMA

Kiedy przysługuje premia gwarancyjna?

Premia gwarancyjna przysługuje właścicielom książeczek mieszkaniowych w związku z dokonaniem m.in. takich czynności jak:

1) uzyskanie spółdzielczego prawa do lokalu mieszkalnego lub prawa odrębnej własności lokalu mieszkalnego w spółdzielni mieszkaniowej;

2) nabycie, w drodze zakupu lub zamiany, spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej, z wyjątkiem nabycia tego prawa w części ułamkowej;

REKLAMA

Zobacz także: Przymusowy zarząd spółdzielni mieszkaniowej

Dalszy ciąg materiału pod wideo

3) nabycie, w drodze zakupu lub zamiany, własności lokalu mieszkalnego, stanowiącego odrębną nieruchomość, lub domu jednorodzinnego, z wyjątkiem nabycia lokalu mieszkalnego lub domu jednorodzinnego na zasadach współwłasności w częściach ułamkowych;

4) uzyskanie odrębnej własności lokalu mieszkalnego powstałego w drodze przebudowy, nadbudowy lub rozbudowy budynku mieszkalnego bądź pomieszczeń niemieszkalnych;

5) uzyskanie własności domu jednorodzinnego lub odrębnej własności lokalu mieszkalnego w budynku wielorodzinnym, wybudowanym przez spółdzielnię mieszkaniową w celu przeniesienia na jej członków własności domów jednorodzinnych lub lokali mieszkalnych w budynku wielorodzinnym;

6) remont polegający na wymianie okien lub instalacji gazowej lub instalacji elektrycznej w lokalu mieszkalnym lub domu jednorodzinnym, którego właścicielem jest właściciel książeczki mieszkaniowej, lub do którego przysługuje właścicielowi książeczki mieszkaniowej spółdzielcze prawo do lokalu lub domu jednorodzinnego.

Zobacz także: Obowiązki właścicieli lokali spółdzielni mieszkaniowej


Kto wypłaca premię gwarancyjną?

Premię gwarancyjną wypłaca państwo za pośrednictwem PKO BP.

Czy można wcześniej wyliczyć premię?

Można udać się do każdego z oddziałów PKO BP i poprosić o wyliczenie premii. Za pierwsze wyliczenie bank nie pobiera opłaty, za każde następne – opłata wynosi 35 zł. Warto dokonać takich obliczeń przed likwidacją książeczki mieszkaniowej, bo okazuje się, że można w ten sposób dużo zyskać.

Zobacz także: Obrót spółdzielczym własnościowym prawem do lokalu

Zakup mieszkania na rynku wtórnym – jakie dokumenty należy dostarczyć?

Kupując mieszkanie na rynku wtórnym, wystarczy złożyć akt notarialny, aby uzyskać premię gwarancyjną. Gdy zakupiliśmy dom lub mieszkanie na licytacji komorniczej, musimy dostarczyć postanowienie sądu przyznające nam prawo własności tego domu lub mieszkania. Ważne, by przestrzegać ustawowych terminów do dokonania ww. czynności. Wniosek o likwidację książeczki, w omówionych powyżej przypadkach, należy złożyć w terminie 90 dni od dnia dokonania czynności (podpisania aktu notarialnego bądź uzyskania postanowienia sądu).

Zobacz także: Pozew o przeniesienie własności gruntu


Zakup mieszkania od dewelopera – jakie dokumenty są wymagane?

Jeżeli kupiliśmy mieszkanie od dewelopera, uzyskanie premii wymaga dostarczenia szeregu dokumentów. Przede wszystkim należy uzyskać od dewelopera:

– pozwolenie na budowę

– umowę zobowiązującą do wybudowania mieszkania lub domu (musi być zawarta w formie aktu notarialnego),

– zaświadczenie wystawione przez przedsiębiorcę zawierające numer konta bankowego,

– informację o aktualnej wartości kosztorysowej budowanego mieszkania lub domu,

– informację o dokonanej wpłacie na pokrycie kosztów budowy,

– dowód złożenia w sądzie wniosku o wpis do księgi wieczystej roszczenia o ustanowienie odrębnej własności lokalu i przeniesienie tego prawa.

Zobacz także: Wniosek o zasiedzenie własności nieruchomości

W umowie zobowiązującej do wybudowania mieszkania można zawrzeć postanowienie strony o wniesienie o wpis tego roszczenia do księgi wieczystej. Wówczas właściciel książeczki nie musi przedstawiać bankowi dowodu złożenia w sądzie wniosku o wpis wyżej wymienionego roszczenia do księgi, ponieważ bank ma pewność, że taki wniosek prześle do sądu notariusz, który powinien to uczynić w terminie trzech dni od dnia zawarcia umowy zobowiązującej do wybudowania mieszkania.

Książeczki założone po 24 października 1990 r.

Osoby, które założyły książeczki po 24.10.1990 r. nie mogą liczyć na premię gwarancyjną. Dostaną oni jedynie odsetki oraz zgromadzony na książeczce wkład.

Harmonogram realizacji uprawnień do premii gwarancyjnej

Uprawnienia do premii gwarancyjnej są realizowane wg określonego harmonogramu. Od dnia 1 stycznia 2012 r. będą realizowane uprawnienia dla książeczek wystawionych w latach 1976–1979, natomiast od dnia 1 stycznia 2013 r. dla książeczek wystawionych w latach 1980–1985.

Podstawa prawna

Ustawa z 30.11.1995 r. o pomocy państwa w spłacie niektórych kredytów mieszkaniowych, udzielaniu premii gwarancyjnych oraz refundacji bankom wypłaconych premii gwarancyjnych (t.j. Dz.U. z 2003 r., Nr 119, poz. 1115 ze zm.)

Zobacz także: Zarządcy spółdzielni ścigają zadłużonych lokatorów

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Nieruchomości
Deweloperzy nie zrobią dużych promocji cen mieszkań na Black Friday. Ale nie będzie też pompowania cen przed obniżką. To skutki ustawy o jawności cen

- W dobie jawności cen nieruchomości, nie spodziewam się, by na rynku deweloperskim znacząco obniżano ceny na okoliczność Black Friday. Taka „szybka obniżka” później zostaje w historii ceny dostępnej dla konsumenta i będzie on kilka miesięcy później widzieć, że deweloper był w stanie zaproponować za nieruchomość znacznie niższą cenę – mówi Mirosław Król, ekspert rynku nieruchomości. – Spodziewam się, że deweloperzy wykorzystają czas promocji w inny sposób niż obniżając ceny nominalnie. Przykładem może być oferowanie darmowych elementów wyposażenia mieszkania czy np. obniżki ceny na garaż lub miejsce postojowe – dodaje ekspert.

Dzierżawcy nie zapłacą podatku od nieruchomości. Jednak nie zawsze tak będzie. Dlaczego? Takie są przepisy, choć nie każdy je zna

Choć przepisy regulujące status podatników podatku od nieruchomości nie są skomplikowane, stosowanie ich przysparza w praktyce wielu problemów. Jest tak między innymi dlatego, że nie zawsze działanie intuicyjne jest zgodne z wolą ustawodawcy.

Czy osoby pracujące w domu muszą zapłacić podatek według wyższej stawki? Organy podatkowe i sądy są zgodne

Siedziba działalności gospodarczej w domu lub mieszkaniu pozwala nie tylko zaoszczędzić na kosztach najmu, ale również korzystnie rozliczyć PIT i VAT. A co z podatkiem od nieruchomości? Czy w takim przypadku trzeba płacić go według najwyższej stawki?

Przedsiębiorca w upadłości zapłaci podatek według najwyższej stawki. Nie zastąpi go syndyk

Czy będąc w upadłości podatnik nadal prowadzi działalność gospodarczą? Na to pytanie trzeba odpowiedzieć, aby zapłacić podatek od nieruchomości według właściwych stawek. Zdecydować trzeba również co do tego, czy stroną postępowania jest podatnik, czy syndyk.

REKLAMA

To koniec biurokratycznych uciążliwości dla właścicieli takich nieruchomości - Prezydent już podpisał nowelizację

Właściciele tego rodzaju nieruchomości mogą odetchnąć z ulgą. 18 listopada 2025 r. Prezydent RP podpisał się pod nowelizacją ustawy, która ma za zadanie wyraźnie skrócić urzędniczą maszynerię. Znikają m. in. podwójne zezwolenia na wycinkę drzew, a w wielu rodzajach spraw wystarczy zgłoszenie i milcząca zgoda urzędnika. Co dokładnie się zmienia dla właścicieli i jakich budynków dotyczy zmiana?

Nowy podatek od niesprzedanych mieszkań? Deweloperzy ostrzegają przed skutkami dla cen i podaży

Rosnąca liczba miast rozważa objęcie niesprzedanych mieszkań stawką podatku od nieruchomości komercyjnych. Deweloperzy alarmują, że takie rozwiązanie nie obniży cen, a wręcz może doprowadzić do ograniczenia podaży i podwyżek. Oto, jak oceniają pomysł i jego możliwe skutki.

Kredyt hipoteczny w Hiszpanii: stała czy zmienna stopa procentowa? Co i komu bardziej się opłaca [przykłady, obliczenia]

Wybór między kredytem o stałej lub zmiennej stopie procentowej w Hiszpanii powinien wynikać bezpośrednio ze strategii inwestycyjnej. Kredyty zmienne, zazwyczaj bez kar za wcześniejszą spłatę, sprawdzają się przy krótkoterminowych inwestycjach. Natomiast stałe oprocentowanie chroni przed wahaniami kosztów w strategii długoterminowego najmu.

Co należy wpisać do książki obiektu budowlanego przy przejściu z wersji papierowej na cyfrową w systemie c-KOB

Główny Urząd Nadzoru Budowlanego wyjaśnił co należy wpisać do książki obiektu budowlanego przy przejściu z wersji papierowej na cyfrową w systemie c-KOB.

REKLAMA

GUNB: Obowiązki właścicieli i zarządców nieruchomości jesienią i zimą - czynności przy większych opadach atmosferycznych (deszcz i śnieg)

Główny Urząd Nadzoru Budowlanego w komunikacie z listopada 2025 r. przypomniał o najważniejszych obowiązkach właścicieli i zarządców obiektów budowlanych przy zwiększonych opadach. Jakie działania powinny być podejmowane w czasie takich opadów (deszczu lub śniegu), by zapewnić właściwy stan techniczny obiektów budowlanych.

Spory budowlane najpierw do mediacji. Nowe procedury od 1 marca 2026 roku

Pierwszym krokiem w rozwiązywaniu sporów budowlanych będą mediacje, na które sąd będzie miał obowiązek skierować obie strony przed posiedzeniem przygotowawczym bądź też przed pierwszą rozprawą. Przepisy wprowadzające nowe procedury wejdą w życie już 1 marca 2026 roku.

Zapisz się na newsletter
Szukasz mieszkania, budujesz dom, remontujesz? Chcesz wiedzieć jak pielęgnować ogród albo jak oszczędnie ogrzewać swoją nieruchomość? Zapisz się na nasz newsletter i zyskaj dostęp do praktycznych wskazówek oraz najnowszych ofert na rynku!
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA