REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Prawo

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

ABC Prawa - jak zabezpieczyć interes wynajmującego mieszkanie?

Wielu studentów, uczniów, jak również wiele rodzin z powodów finansowych nie decyduje się na zakup mieszkania, tylko na jego najem. Dla wynajmujących jest to oczywiście okazja do uzyskania dodatkowych środków finansowych. Czasami także dobry sposób na tzw. przetrzymanie mieszkania, bez potrzeby jego sprzedaży, do czasu, kiedy ich dzieci dorosną i usamodzielnią się. Jednak, wynajmujący powinni wiedzieć, że nie zawsze najem własnego mieszkania wiąże się tylko z korzyściami. Może się zdarzyć, szczególnie w przypadkach, kiedy nie mamy możliwości kontroli najemcy, że najemca pozostawi nasz lokal w takim stanie, że będzie nadawał się do kapitalnego remontu, albo też najemca będzie opóźniał się z zapłatą nam czynszu. Co zatem powinien wiedzieć wynajmujący, aby zabezpieczyć się przed niesolidnymi najemcami? Jak powinien on zabezpieczyć swoje prawa w umowie zawartej z najemcą? Na te i inne pytania postaramy się udzielić odpowiedzi w niniejszej publikacji.

Samodzielność lokali

„Odziedziczyłam wraz z bratem małą kamienicę po rodzicach, która przed wojną dzieliła się na dwa mieszkania – na każdym piętrze po jednym. Chcielibyśmy znów podzielić dom na 2 lokale, abyśmy mogli w nim zamieszkać wraz z rodzinami. Czy istnieje taka możliwość? Jeśli tak, to jakie warunki należy spełnić?”

Znaczenie prezydenta miasta, starosty i wojewody w procesie budowlanym

Zarówno starosta, prezydent miasta jak i wojewoda pełnią zadania z zakresu administracji architektoniczno – budowlanej. Jednakże starosta i prezydent miasta są organami pierwszej instancji w stosunku do większości spraw, natomiast wojewoda jest organem odwoławczym od decyzji starosty i prezydenta miasta oraz organem I instancyjnym w stosunku do enumeratywnie wyliczonych spraw w przepisach prawa budowlanego.

Zagospodarowanie terenu budowy wraz z budową tymczasowych obiektów

Zagospodarowanie terenu budowy wraz z budową tymczasowych obiektów budowlanych służy usprawnieniu i zabezpieczeniu przyszłych prac budowlanych. Zgodnie z przepisami prawa budowlanego stanowi formę prac przygotowawczych, z rozpoczęciem których prawnie utożsamiane jest rozpoczęcie samej budowy. W związku z tym zagospodarowanie powinno nastąpić po uzyskaniu prawomocnego pozwolenia na budowę lub po uprzednim dokonaniu zgłoszenia.

REKLAMA

Rejestr prac budowlanych

Organy administracji architektoniczno-budowlanej objęte są obowiązkiem prowadzenia rejestrów zakresie wniosków o pozwolenie na budowę i decyzji wydawanych w tych sprawach oraz w zakresie przygotowywanych i wydawanych dzienników budowy odnośnie spraw odpowiadających przedmiotowo kompetencjom danego organu.

Wytyczne geodezyjne obiektów w terenie

Zgodnie z Prawem budowlanym wytyczeniem geodezyjnym obiektu w terenie jest przestrzenne usytuowanie obiektu zgodnie z projektem budowlanym i planem zagospodarowania działki.

Czym jest teren budowy?

Zgodnie z Prawem budowlanym teren budowy obejmuje przestrzeń, w której prowadzone są roboty budowlane wraz z przestrzenią zajmowaną przez urządzenia zaplecza budowy. Należy zaznaczyć, iż terenem budowy będzie nieruchomość gruntowa, która została ujawniona w pozwoleniu na budowę lub w zgłoszeniu. Poza jej obrębem nie można dokonywać żadnych innych działań związanych z prowadzoną budową, w tym np.: uczynić z sąsiedniej nieruchomości zaplecza budowy.

Umowa o roboty budowlane

Przez umowę o roboty budowlane wykonawca zobowiązuje się do oddania przewidzianego w umowie obiektu, wykonanego zgodnie z projektem i z zasadami wiedzy technicznej, a inwestor zobowiązuje się do dokonania wymaganych przez właściwe przepisy czynności związanych z przygotowaniem robót, w szczególności do przekazania terenu budowy i dostarczenia projektu, oraz do odebrania projektu i zapłaty umówionego wynagrodzenia.

REKLAMA

Ogólne wymagania dla budynków użyteczności publicznej

Budynki użyteczności publicznej jako budynki przeznaczone do użytku ogółu ludności, nie tylko powinny zachwycać wzniosłością i estetyką swej architektury, ale, co najważniejsze, powinny spełniać wymagania techniczne przewidziane w przepisach prawa budowlanego.

O czym należy pamiętać budując garaż?

Główną funkcją garażu, za jaką cenimy jego posiadanie, jest możliwości przechowywania samochodu z dala od uciążliwych warunków atmosferycznych, np.: śniegu czy szronu. Jednakże w sytuacji, gdy nosimy się z zamiarem wybudowania garażu, warto prześledzić wymagania prawno-administracyjne, celem uniknięcia dodatkowych kosztów czy zszarganych nerwów.

Państwowa Straż Pożarna

Państwowa Straż Pożarna jako formacja, mająca na celu rozpoznawanie zagrożeń pożarowych, pełnienie nadzoru nad przestrzeganiem przepisów przeciwpożarowych oraz przygotowanie do działań ratowniczych, jest uprawiona do zajęcia stanowiska pod względem spełnienia przez obiekt wymagań ochrony przeciwpożarowej jeszcze przed dopuszczeniem go do użytkowania. Działalność kontrolna Państwowej Straży Pożarnej dotyczy zarówno fazy uzgodnień projektów budowlanych, jak również fazy tzw. odbioru budynku, czyli kontroli zakończonych prac budowlanych.

Państwowa Inspekcja Sanitarna

Państwowy Inspektorat Sanitarny jako organ powołany do realizacji zadań z zakresu zdrowia publicznego, w szczególności sprawowania nadzoru nad przestrzeganiem warunków higienicznych i higieniczno-sanitarnych, w ramach regulacji prawa budowlanego uprawniony jest do przeprowadzenia kontroli zarówno na etapie projektowania danego obiektu, jak również podczas procedury dopuszczenia do użytku obiektów budowlanych.

Kiedy można otrzymać nakaz rozbiórki budynku

Nakaz rozbiórki budynku może być wydany przez właściwy organ administracji architektoniczno-budowlanej w dwóch sytuacjach, a mianowicie: w przypadku zaistnienia samowoli budowlanej czy też odnośnie nieużytkowanego lub niewykończonego, nienadającego się do remontu, odbudowy obiektu budowlanego. Obie sytuacje zostaną osobno omówione w niniejszym artykule.

Państwowa Inspekcja Pracy

Państwowa Inspekcja Pracy jako organ powołany ustawowo do strzeżenia przestrzegania przepisów dotyczących bezpieczeństwa i higieny pracy sprawuje nadzór i kontrolę nad obiektami budowlanymi, zaprojektowanymi jako budynki użyteczności publicznej, w szczególności budynki stanowiące przyszłe miejsca pracy.

Ogrodzenie nieruchomości

Ogrodzenie nieruchomości, zgodnie z prawem budowlanym stanowi urządzenie techniczne związane z danym obiektem budowlanym, zapewniające możliwość użytkowania obiektu zgodnie z jego przeznaczeniem poprzez wydzielenie danej nieruchomości od otoczenia. Przyjmuje się pogląd, iż jest samodzielnym obiektem budowlanym, nie związanym z żadnym innym obiektem budowlanym.

Obiekty czasowego użytku

Obiekty czasowego użytku stanowią pewien rodzaj obiektów przeznaczonych do użytkowania w trakcie realizacji robót budowlanych. Ich funkcjonalny i pomocniczy charakter ma na celu umożliwić wykonawcom sprawne i odpowiednie zakończenie budowy głównej, co z kolei odzwierciedla się w przepisach prawa budowlanego, które nie zawierają szczególnych wymagań względem omawianych obiektów.

Dostosowanie budynku do potrzeb osób niepełnosprawnych

Jestem osobą niepełnosprawną, poruszająca się na wózku inwalidzkim. Mieszkam w średniej wielkości mieście, w którym pomimo istniejących ułatwień dla osób niepełnosprawnych, nie jestem w stanie samodzielnie dostać się do niektórych urzędów czy innych obiektów publicznych. Czy w zakresie prawa budowlanego istnieją przepisy zobowiązujące wykonawcę lub inwestora do zastosowania konkretnych wymagać przy dostosowywaniu budynku do osób niepełnosprawnych?

Jak uzyskać pozwolenie na użytkowanie?

Uzyskanie pozwolenia na użytkowanie obiektu budowlanego nie jest wymagane we wszystkich wypadkach. Do użytkowania obiektów budowlanych, na których wzniesienie wymagane jest pozwolenie na budowę, koniecznym jest dokonanie zawiadomienia o zakończeniu budowy. Prawo budowlane przewiduje trzy przypadki, w których konieczne jest uzyskanie pozwolenia na użytkowanie obiektów budowlanych.

Formalności związane z uzyskaniem pozwolenia na budowę

Rozpoczęcie i prowadzenie budowy na każdym etapie lub wykonywanie robót budowlanych innych niż budowa obiektu budowlanego wymaga uzyskania pozwolenia na budowę. Zasada ta dotyczy zarówno budowy, jak i rozbudowy oraz nadbudowy obiektów budowlanych, a także prac polegających na przebudowie, montażu, remoncie lub rozbiórce obiektu budowlanego.

Roboty budowlane a remont

Dokładne rozgraniczenie zakresów poszczególnych rodzajów robót budowlanych jest uzasadnione odmiennymi rygorami, których spełnienia wymagają przepisy w zależności od rodzajów podejmowanych robót.

Projekt budowlany

Projekt budowlany jest podstawowym dokumentem dołączonym do wniosku o pozwolenie na budowę. Organ nadzoru architektoniczno-budowlanego zatwierdza jego treść w pozwoleniu na budowę i tym samym nadaje mu moc obowiązującą. Z racji swego znaczenia dla całego procesu budowlanego projekt budowlany jest dokumentem bardzo sformalizowanym.

Decyzje podejmowane przez organy wspólnoty mieszkaniowej

Zarówno zarząd wspólnoty mieszkaniowej – jako organ wykonawczy oraz zebranie właścicieli lokali – jako organ uchwałodawczy – kierują sprawami wspólnoty mieszkaniowej, podejmują decyzje i czynności istotne dla funkcjonowania wspólnoty. Natomiast wszelkie uchwały właścicieli lokali są podejmowane w drodze zebrania lub indywidualnego zbierania głosów przez zarząd.

Cel działalności budowlanej

Istotnym celem wykonywania działalności budowlanej w ramach realizacji usług budowlanych jest dokonanie ulepszenia obiektu budowlanego poprzez jego modernizację przebudowę, rozbudowę lub nadbudowę.

Istota umowy o wykonawstwo częściowe usług budowlanych

W ramach umowy o wykonawstwo częściowe usług budowlanych wykonawca zleca część określony prac budowlanych do realizacji podwykonawcom w zakresie wykonania robót wykończeniowych, usług remontowych, montażowych, czy instalacyjnych. Usługi budowlane są wykonywane na podstawie projektu obiektu budowlanego stworzonego przez wykonawcę.

Umowy zawierane w ramach realizacji usług budowlanych

Na rynku usług budowlanych zawierane są różne rodzaje umów budowlanych. W ramach realizacji usług budowlanych – strony mogą zawrzeć umowę o roboty budowlane, umowę o podwykonawczą w zakresie realizacji usług budowlanych, umowę o wykonawstwo częściowe usług budowlanych, umowę o wykonawstwo usług budowlanych, umowa o realizację inwestycji budowlanych.

Odpowiedzialność solidarna w zakresie realizacji usług budowlanych


Zarówno inwestor, jak i wykonawca ponoszą solidarną odpowiedzialność wobec podwykonawcy w zakresie realizacji usług budowlanych. Inwestor i wykonawca w wyniku zawarcia umowy z podwykonawcą – ponoszą przede wszystkim odpowiedzialność za zapłatę wynagrodzenia z tytułu wykonania robót budowlanych przez podwykonawcę.

Zabezpieczenie w formie kaucji gwarancyjnej w umowie o roboty budowlane

Zabezpieczenie w formie kaucji gwarancyjnej może być zawarte przez strony w umowie o roboty budowlane. Zabezpieczenie w postaci kaucji gwarancyjnej ma istotne znaczeni e dla należytego wykonania umowy przy realizacji robót budowlanych. Gwarancja może mieć różną postać, tj. w formie pieniężnej, gwarancji bankowych i ubezpieczeniowych, w postaci poręczeń, weksli, papierów wartościowych. Najczęstszą formą zabezpieczeń stosowaną na rynku inwestycji budowlanych jest gwarancja, która jest udzielana przez banki lub instytucje ubezpieczeniowe

Roszczenia z tytułu nienależnego wykonania umowy o roboty budowlane


Nienależyte wykonanie umowy przez
wykonawcę może być przyczyną odstąpienia od umowy o roboty budowlane przez zamawiającego. W tym zakresie obowiązuje trzyletni okres przedawnienia roszczeń, który zależy od wysokości szkody.

Zakres odpowiedzialności wykonawcy za roboty budowlane

Na wykonawcy spoczywa wiele obowiązków podczas wykonywania robót budowlanych. Przed rozpoczęciem robót wykonawca zobowiązany jest dokonać szczegółowej oceny otrzymanej uprzednio od inwestora analizy projektowej. Ponadto wykonawca ponosi odpowiedzialność za prawidłowe wykonanie robót budowlanych we wskazanym terminie.

Gwarancja wykonania usług budowlanych


W umowie o wykonanie usług budowlanych należy zawrzeć postanowienia dotyczące gwarancji wykonania usług budowlanych, a przy tym należy określić wysokość, termin obowiązywania gwarancji. Kaucja gwarancyjna ma na celu zabezpieczenie wykonania umowy.

Umowa o roboty budowlane zawarta między wykonawcą a inwestorem

Umowa o roboty budowlane stanowi wzajemne zobowiązania stron, w wyniku których inwestor zobowiązany jest do wykonania czynności związanych z przygotowaniem robót, przekazania prawidłowo sporządzonego projektu budowlanego oraz do odebrania obiektu i ostatecznie zapłacenia umówionego wynagrodzenia. Natomiast wykonawca zobowiązany jest do wykonania umówionego obiektu w określonym w umowie terminie.

Umowa o zarządzanie nieruchomością wspólnoty mieszkaniowej

Umowa o zarządzanie nieruchomością wspólną wspólnoty mieszkaniowej stanowi podstawę działania zarządcy w zakresie zarządzania nieruchomością. Strony tej umowy winny przede wszystkim zawrzeć w niej dane osobowe zarządcy nieruchomości, jego numer licencji zawodowej oraz zakres jego praw i obowiązków. Umowa ta powinna zostać sporządzona w formie pisemnej.

Zabezpieczenie danych osobowych członków wspólnoty mieszkaniowej

Czy zarządzanie nieruchomością wymaga licencji zawodowej?


Do zarządzania nieruchomością we wspólnocie mieszkaniowej zarządza zobowiązany jest posiadać licencje zawodową, którą nadaje minister właściwy do spraw budownictwa, gospodarki przestrzennej i mieszkaniowej.

Obowiązkowe ubezpieczenia wspólnoty mieszkaniowej w 2011 roku

Wspólnota mieszkaniowa podlega ubezpieczeniom zarówno obowiązkowym, jak i dobrowolnym. Wspólnota zatrudniająca pracowników jest także zobowiązana dokonywać wpłat na Fundusz Pracy oraz na Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych.

Czynności wykonywane w ramach zarządu nieruchomością wspólnoty


Właściciele lokali powinni zawrzeć
umowę ustanawiającą odrębną własność lokali, w której określą sposób zarządu nieruchomością wspólną. Wszelkie czynności zarządu nieruchomością wspólnoty mogą być powierzone zarówno zarządcy – jako osobie fizycznej lub osobie prawnej, jak i osobie spoza grona właścicieli lokalu.

Uchwały podejmowane przez wspólnotę mieszkaniową


Uchwała wspólnoty mieszkaniowej zapada większością głosów właścicieli lokali. Głosy są liczone według wielkości lokali. Ponadto w umowie lub uchwale wspólnoty właściciele mogą postanowić, że w określonej sprawie na każdego właściciela lokalu przypada jeden głos. Wszystkie uchwały mogą być zaskarżona do sądu przez właścicieli lokali.

Formy działania zarządu nieruchomością wspólną

Zarząd może działać zarówno w małej, jak i w dużej wspólnocie mieszkaniowej. Zarząd ma prawo zwoływać zebrania właścicieli w określonym czasie w celu rozstrzygnięcia istotnych spraw wspólnoty mieszkaniowej. Decyzje właścicieli w sprawach wspólnoty mieszkaniowej podejmowane są w formie uchwały. Umowa lub uchwała właścicieli określająca sposób zarządzania nieruchomością wspólną musi być sporządzona w formie aktu notarialnego, a następnie wpisana do księgi wieczystej.

Obowiązki ewidencyjne ciążące na wspólnocie mieszkaniowej

Na wspólnocie mieszkaniowej spoczywają obowiązki zarówno ewidencyjne, jak i rejestracyjne. Zarząd w małej wspólnocie lub zarządca w dużej wspólnoty mieszkaniowej, a także każdy członek wspólnoty zobowiązani są dokonać zgłoszenia do Głównego Urzędu Statystycznego w terminie 14 dni od powstania wspólnoty.

Prawa i obowiązki spoczywające na członkach wspólnoty mieszkaniowej


Wspólnotę mieszkaniową tworzą właściciele wyodrębnionych lokali położonych w nieruchomości. Każdy właściciel lokalu ma prawo do wspólnego użytkowania i korzystania z nieruchomości wspólnej zgodnie z jej przeznaczeniem oraz w sposób nieutrudniający korzystania przez innych współwłaścicieli. Wszelkie pożytki lub przychody z nieruchomości wspólnej służą pokrywaniu wydatków związanych z jej utrzymaniem.

Prawa i obowiązki wspólnoty mieszkaniowej

Na wspólnocie mieszkaniowej spoczywają liczne obowiązki, które są potrzebne do prawidłowego funkcjonowania wspólnoty. Spoczywa na niej ciężar przechowywania i prowadzenia dokumentacji technicznej budynku oraz dokumentacji księgowej dla nieruchomości wspólnej. Odpowiada ona bez ograniczeń za zobowiązania nieruchomości wspólnych. Wspólnocie przysługują także prawa, którymi może się posługiwać w celu egzekwowania czynności, które mogą zagrażać wspólnocie.

Obowiązki spoczywające na zarządzie wspólnoty mieszkaniowej

Zarząd wspólnoty mieszkaniowej zobowiązany jest kierować sprawami wspólnoty mieszkaniowej i działać w ich imieniu poprzez reprezentowanie ją na zewnątrz, a także w stosunkach między wspólnotą a właścicielami lokali mieszkalnych. Zarząd wszelkie czynności zwykłego zarządu podejmuje w sposób samodzielny. Natomiast w celu podjęcia czynności przekraczających zakres zwykłego zarządu potrzebna jest uchwała właścicieli lokali.

Zarządzanie nieruchomością wspólną we wspólnocie mieszkaniowej


W umowie o ustanowienie odrębnej własności lokali właściciele lokali mogą swobodnie określić warunki zarządzania nieruchomością wspólna. Zmiany trybu zarządzania nieruchomością wspólną mogą nastąpić na mocy uchwały właścicieli lokali.

Zebranie organizacyjne nowo powstałej wspólnoty mieszkaniowej


Na pierwszym zebraniu nowo powstałej wspólnoty – jej członkowie – powinny omówić istotne kwestie organizacyjne w celu zapewnienia sprawnego funkcjonowania wspólnoty mieszkaniowej. Na takim zebraniu członkowie powinni dokonać wyboru wspólnoty mieszkaniowej oraz podjąć istotne uchwały w sprawie wysokości opłat na pokrycie kosztów zarządu nieruchomością wspólną.

Umowa o ustanowieniu odrębnej własności we wspólnocie mieszkaniowej

Różnica pomiędzy małą a dużą wspólnotą mieszkaniową

W małej wspólnocie mieszkaniowej liczba lokali wyodrębnionych i niewyodrębnionych, nie jest większa niż siedem, wszelkie decyzje podejmowane są w drodze porozumienia. Natomiast w przypadku dużej wspólnoty w budynku istnieje, co najmniej osiem lokali, decyzje podejmowane są w formie uchwał.

Własność lokalu we wspólnocie mieszkaniowej

Odrębną własność lokalu można ustanowić w drodze umowy, w drodze jednostronnej czynności prawnej właściciela nieruchomości lub w drodze orzeczenia sądu znoszącego własność. Natomiast nie można dokonać zniesienia współwłasności nieruchomości wspólnej, dopóki trwa odrębna własność lokali mieszkalnych.

Dokumentacja finansowa prowadzona przez wspólnotę mieszkaniową

Wspólnota mieszkaniowa zobowiązana jest prowadzić dokumentację finansową w postaci ewidencji pozaksięgowej kosztów zarządu nieruchomością wspólną, zaliczek płaconych na pokrycie tych kosztów, a także rozliczeń z innych tytułów na rzecz wspólnej nieruchomości. Obowiązek prowadzenia dokumentacji finansowej wynika także z faktu, iż wspólnota mieszkaniowa, jako jednostka organizacyjna jest podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych oraz podatnikiem podatku od towarów i usług,

Obowiązek dokumentacyjny spoczywający na wspólnocie mieszkaniowej

Wspólnota mieszkaniowa zobowiązana jest przechowywać i sporządzać wszelkie dokumentacje statutowo-organizacyjne określające wzajemne relacje pomiędzy członkami wspólnoty mieszkaniowej a wspólnotą mieszkaniową, a także między wspólnotą mieszkaniową a osobami trzecimi.

Obowiązki właścicieli i zarządców budynku wspólnoty mieszkaniowej

Zarówno na zarządcy, jak i na właścicielu obiektów budowlanych spoczywa obowiązek utrzymywania i użytkowania tych obiektów zgodnie z ich przeznaczeniem. Zobowiązaniami są oni także do prowadzenia nadzoru budowlanego w celu utrzymania prawidłowego stanu technicznego budynków oraz reagowania na wszelkie zagrożenia dla zdrowia i życia ludzi w związku z wykonywaniem czynności.

REKLAMA