REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Pozwolenie na budowę domu mieszkalnego

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Izabela Perczak
Procedura związana z uzyskaniem pozwolenia na budowę domu mieszkalnego trwa nawet do 6 miesięcy.
Procedura związana z uzyskaniem pozwolenia na budowę domu mieszkalnego trwa nawet do 6 miesięcy.

REKLAMA

REKLAMA

Cała procedura związana z uzyskaniem pozwolenia na budowę domu mieszkalnego trwa nawet do 6 miesięcy. W zależności od trudności związanych z wybudowaniem domu, okres pozwolenia na budowę może zostać skrócony lub wydłużony.

Decyzja w sprawie warunków zabudowy działki

Cała procedura związana z uzyskaniem pozwolenia na budowę domu mieszkalnego składa się z kilku etapów. Podstawowym etapem jest uzyskanie właściwej decyzji o warunkach zabudowy działki, na której zostanie wybudowany dom. Celem tego etapu jest sprawdzenie przez właściwy w tej sprawie urząd, czy na danej działce może powstać domu.

REKLAMA

REKLAMA

Zobacz także: Zadatek a zaliczka przy zakupie nieruchomości

Każdy podmiot zainteresowany może takowy wniosek złożyć w we właściwym urzędzie gminy na stosownych drukach. Do wniosku należy dołączyć następujące dokumenty:

- określenie sposobu zagospodarowania oraz zabudowy danej działki,

REKLAMA

- dwa egzemplarze mapy ewidencyjnej, czy geodezyjnej ze wskazaniem precyzyjnym granic działki, na której potencjalnie ma zostać wybudowany dom,

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- na aktualnej mapie działki, na której ma zostać wybudowany potencjalny dom, należy narysować projekt inwestycji,

- wskazanie na działce planowanych podłączeń energii elektrycznej i in.,

- określenie sposobu odprowadzania zanieczyszczeń.

Przygotowania do budowy domu

Po otrzymaniu pozytywnej decyzji o warunkach zagospodarowania i zabudowy działki przez zainteresowany podmiot, należy dokonać czynności związanych z ostatecznym przygotowaniem terenu do budowy. Czynności te polegają na realizacji przez podmiot zainteresowany warunków, które zostały wskazane w otrzymanej decyzji, np. umożliwienie dostępu do energii elektrycznej na danym terenie.

Zobacz także: Rewolucja dla nabywców nieruchomości

Po spełnieniu warunków określonych w decyzji, można dokonać zakupu projektu domu. Warto pamiętać o tym, że przy zakupie już gotowego projektu domu, należy dokonać jego adaptacji do zagospodarowania terenu, na której ma zostać wybudowany dom.

Przykładowe dokumenty, które należy dołączyć do wniosku o pozwolenie na budowę

Właściwy organ architektoniczno-budowlany w terminie do 60 dni jest zobowiązany wydać stosowną decyzję o pozwoleniu na budowę domu. Decyzja o pozwoleniu na budowę wygasa, gdy budowa nie została podjęta przed upływem 2 lat od dnia, w którym dana decyzja stała się ostateczna lub budowa została przerwana na okres nie dłuższy niż 2 lata. Do wniosku należy dołączyć następujące dokumenty:

- zaświadczenie o posiadanym prawie do danej nieruchomości w celach budowlanych,

- 4 egzemplarze projektu inwestycyjnego z dołączonymi do nich pozwoleniami i in. potrzebnymi opinani,

- pozytywnie rozpatrzona decyzja o warunkach zagospodarowania i zabudowy terenu,

- projekt budowlany.

Zobacz także: Podatki

Zapisz się na newsletter
Szukasz mieszkania, budujesz dom, remontujesz? Chcesz wiedzieć jak pielęgnować ogród albo jak oszczędnie ogrzewać swoją nieruchomość? Zapisz się na nasz newsletter i zyskaj dostęp do praktycznych wskazówek oraz najnowszych ofert na rynku!
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Nieruchomości
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Balkony we wspólnocie mieszkaniowej: Kto odpowiada za ich stan? Kluczowy wyrok NSA

Problem odpowiedzialności za stan techniczny balkonów w budynkach wielorodzinnych od lat generuje spory pomiędzy właścicielami poszczególnych lokali a wspólnotami mieszkaniowymi. Czy balkon jest wyłączną własnością użytkownika, czy elementem wspólnym, za którego utrzymanie odpowiada cała wspólnota? Naczelny Sąd Administracyjny (NSA) w niedawnym wyroku z 23 października 2025 roku (sygn. akt II OSK 959/23) rozstrzygnął tę wątpliwość, nadając kluczowe znaczenie funkcji, jaką dany element konstrukcyjny pełni w całym obiekcie. Orzeczenie to ma fundamentalne znaczenie dla zarządzania nieruchomościami i egzekwowania obowiązków wynikających z Prawa budowlanego.

Czy najemca może sam zameldować się w wynajmowanym mieszkaniu? Wiele osób jest zaskoczonych odpowiedzią na to pytanie. Przepisy są jasne

Wynajmujesz mieszkanie i chciałbyś uchronić się przed zameldowaniem najemcy? Przepisy są w tym zakresie jasne. Niestety wiele osób ich nie zna i po fakcie bywają zaskoczone. Sprawdź, jak postępować i co możesz uregulować w umowie.

Jak sprzedać nieruchomość szybko i bez ryzyka

Każdy chce sprzedać dobrze. Nieliczni wiedzą, jak zrobić to mądrze. Sprzedaż nieruchomości to dla wielu osób najważniejsza transakcja w życiu. Właściciele chcą, by proces był szybki, bezpieczny i przyniósł satysfakcjonującą cenę. Niestety, większość ofert długo stoi na rynku. Problem nie tkwi w koniunkturze, ale w braku przygotowania i strategii.

Ceny mieszkań 2025/2026. Kupować teraz, czy czekać na przyszły rok (zmiany przepisów, tańszy kredyt)?

Wiele osób zadaje sobie pytanie: kiedy jest najlepszy czas na zakup nieruchomości. Jak wynika z najnowszych danych GUS w sierpniu br. oddano do użytkowania ogółem 15,2 tys. mieszkań, tj. o 4,0 proc. więcej niż rok wcześniej. A jak wygląda sytuacja z pozwoleniami na budowę? Jakie są prognozy cen mieszkań na 2026 rok i czy obniżenie stóp procentowych zwiększy popyt na kredyty hipoteczne, a tym samym pobudzi rynek? Czy liczba wolnych lokali będzie się zwiększać? Odpowiedź nie jest oczywista, bo za danymi kryją się procesy, które dopiero zaczną wpływać na ceny mieszkań w najbliższych latach.

REKLAMA

Stacje ładowania aut – czym są i czy trzeba od nich płacić podatek?

Stacje ładowania samochodów elektrycznych stają się coraz częstsze. Dlatego temat ich statusu prawnego zyskuje na znaczeniu – również w wyrokach sądów.

Kiedy wreszcie zmiany w obowiązku odśnieżania chodników przed posesją - trwają prace nad zniesieniem tego uciążliwego obowiązku

Chociaż zimy ostatnimi czasy są coraz mniej obfitujące w opady śniegu, to jednak zjawisko to corocznie występuje. Wówczas właściciele posesji, a także zarządcy w przypadku spółdzielni i wspólnot mieszkaniowych, muszą zakasać rękawy, wziąć szufle i łopaty w dłoń (lub zlecić odpłatnie takie prace), oraz odśnieżać i oczyszczać z lodu czy błota chodnik, przy którym położona jest posesja, choćby nie stanowił on ich własności, a wchodził w pas drogowy.

Kaucja przy najmie mieszkania: jakie obowiązki ma najemca, gdzie kończą się prawa wynajmującego

Gdyby ktoś pokusił się o przygotowanie rankingu aspektów najmu, które najczęściej powodują spory lokatorów z właścicielami mieszkań, to temat kaucji na pewno uplasowałby się wysoko, komentuje Andrzej Prajsna - ekspert i analityk portali RynekPierwotny.pl i GetHome.pl.

Jak segregować tekstylia - unikaj tych błędów i kar, bo grozi grzywna do 5000 zł oraz 400% opłaty za śmieci

Od 1 stycznia 2025 r. w Polsce obowiązuje konieczność osobnej segregacji tekstyliów jako nowej frakcji odpadowej. Wynika to z konieczności spełnienia norm recyklingowych i odzysku jak największej ilości surowców – teraz także w zakresie tekstyliów, które po zużyciu wrzucane do odpadów zmieszanych nie były recyklingowane w wystarczającym stopniu lub po zanieczyszczeniu już się do tego nie nadawały.

REKLAMA

Wakacje podatkowe po zakończeniu budowy. Mogą trwać tylko miesiąc, ale mogą też i 11 miesięcy. Zawsze trzeba jednak wywiązać się z tego obowiązku

Od kiedy trzeba płacić podatek od nieruchomości od nowego domu? To zależy. Jednak niezależnie od tego, kiedy powstanie obowiązek podatkowy, prawo przewiduje również inne obowiązki, z których trzeba się wywiązać. Od razu i na czas. Nie warto narażać się organom podatkowym.

Będzie nowy podatek od nieruchomości, Sankcyjna stawka od pustostanów ma obniżyć ceny mieszkań, ale czy obniży

Nawet 30-krotnie większy podatek od nieruchomości mogą zapłacić przedsiębiorcy, w tym deweloperzy, posiadający puste lokale. Podstawą do takich działań są obowiązujące obecnie zasady naliczania podatku od nieruchomości, które różnicują stawki w zależności od sposobu użytkowania lokalu.

REKLAMA