REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Zmiany w przyznawaniu NIP-u

Zmiany w przyznawaniu NIP-u weszły w życie 1 września 2011 r. Fot. Fotolia
Zmiany w przyznawaniu NIP-u weszły w życie 1 września 2011 r. Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Zmiany w przyznawaniu NIP-u weszły w życie 1 września 2011 r. Osoby, które nie prowadzą działalności gospodarczej i nie płacą składek ubezpieczeniowych, nie muszą ubiegać się o wydanie Numeru Identyfikacji Podatkowej.

Zgodnie z zapisami Ustawy z dnia 29 lipca 2011 r. o zmianie ustawy o zasadach ewidencji oraz identyfikacji podatników i płatników z 29 lipca 2011 r., osoby, które są zwolnione z posiadania NIP, zostaną zidentyfikowane według numeru PESEL. Od 1 lipca 2011 r. działa również Centralny Rejestr Podmiotów Krajowej Ewidencji Podatników (CRP KEP), który skraca obieg informacji w urzędach skarbowych i usprawnia obsługę podatników.

REKLAMA

Zmiany w ustawie znoszą także obowiązek aktualizowania danych w urzędzie skarbowym przez osoby fizyczne. Większość danych, poza np. numer konta i adresem zamieszkania, będzie aktualizowana automatycznie według zmian w rejestrze PESEL.

Zmniejszenie liczby podmiotów objętych NIP o osoby fizyczne przyspieszy nadawanie numeru identyfikacji podatkowej firmom. Od nowego roku będzie on nadawany następnego dnia roboczego po wpływie poprawnego zgłoszenia identyfikacyjnego do naczelnika urzędu skarbowego.

Zobacz także: Podatnicy VAT – prowadzący działalność gospodarczą w ramach najmu

Okres przejściowy

Przepisy ustawy wchodzą w życie w dwóch terminach: z dniem 1 września 2011 r. oraz 1 stycznia 2012 r. Do końca 2011 r. osoby fizyczne, które nie prowadzą działalności gospodarczej, nadal będą mogły otrzymać NIP.

REKLAMA

– Okres przejściowy to pewne utrudnienie. Lepiej byłoby, gdyby zmiany wprowadzone były od razu, bez okresów przejściowych, które wprowadzają niepotrzebne zamieszanie. Z jednej strony NIP nie jest już wymagany, a z drugiej nadal można złożyć wniosek o jego nadanie dla osoby fizycznej nieprowadzącej działalności, co może być trudne do zrozumienia dla podatników – ocenia Małgorzata Miarka, specjalista ds. kadr i płac z Centrum Finansowo-Księgowego Ekkom.

Wiele instytucji nie jest jeszcze dostosowanych do nowych przepisów i nadal posługuje się drukami zawierającymi miejsce na wpisanie NIP. Dotychczasowe formularze NIP zachowują ważność do czasu opublikowania rozporządzenia wykonawczego, w którym zostaną określone nowe wzory, jednak nie dłużej niż przez 9 miesięcy od dnia wejścia w życie niniejszej ustawy. Mimo braku obowiązku podawania NIP przy wypełnianiu formularzy, wiele osób woli nie ryzykować i wpisuje również ten numer.


– Wszystko zależy od pracownika urzędu. Czasem okazuje się, że w jednym urzędzie NIP jest wymagany, w innym nie, poza tym w obiegu są stare druki nakazujące wpisanie NIP. Mimo braku obowiązku podawania NIP, wielu klientów woli podać dodatkowy identyfikator, aby uniknąć problemu – tłumaczy Małgorzata Miarka.

Ustawa likwiduje również formularz NIP-3 o nadanie NIP, na którym wprowadzane były także aktualizacje danych rejestru NIP. Od stycznia 2012 r. zostanie od zastąpiony drukiem ZAP-3, na którym uzupełnione zostaną dane, które nie są zawarte w rejestrze PESEL, tj. adres zamieszkania lub numer rachunku bankowego.

Kto musi posiadać NIP?

Nowelizacja Ustawy o zasadach ewidencji oraz identyfikacji podatników i płatników określa, że z posiadania NIP zwolnione będą osoby fizyczne nieprowadzące działalności gospodarczej oraz niebędące płatnikiem składek ubezpieczeniowych i podatku VAT.

Zobacz także: Najem a podatek od towarów i usług w roku 2011

REKLAMA

Jednak numer NIP będą musiały posiadać osoby, które zdecydują się na legalne zatrudnienie na przykład niani albo ogrodnika na umowę-zlecenie. Odprowadzając składki ubezpieczeniowe swoich zleceniobiorców, funkcjonują jako płatnik składek. O nadanie NIP nie będą już musiały występować osoby, które wynajmują innym mieszkanie.

Problem z identyfikacją podatkową mogą mieć również obcokrajowcy zatrudnieni w Polsce. Ich jedynym identyfikatorem jest paszport, którego ważność jest ograniczona. W większości przypadków nie posiadają oni numeru PESEL, do którego wymagane jest zaświadczenie o zameldowaniu, a wkrótce nie będą mogli zostać zidentyfikowani na podstawie NIP.

Czy to dobra zmiana?

Brak obowiązku posiadania NIP jest dużym ułatwieniem dla osób fizycznych, które nie będą musiały pamiętać kolejnego numeru identyfikacji, oraz dla urzędów, które ograniczą biurokrację. Zmiany w ustawie skrócą również czas wydawania NIP przedsiębiorcom i pozwolą na aktualizację danych przez Internet. Z drugiej strony pierwsze miesiące po wejściu w życie ustawy powodują zamieszanie wynikające z niedostatecznego przygotowania instytucji do zmian. Jednak po kilku miesiącach przyzwyczajania się do nowej sytuacji jest szansa na rzeczywiste ułatwienie życia podatnikom.

Źródło: materiały prasowe

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Nieruchomości
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Dofinansowanie wymiany dachów z azbestu. Nabór wniosków od 15 grudnia 2023 r.

    Od 15 grudnia 2023 r. do 12 stycznia 2024 r. będzie można ubiegać się o wsparcie na wymianę w gospodarstwach rolnych pokryć dachowych wykonanych z materiałów zawierających azbest. Jest to drugi nabór wniosków o taką pomoc finansową realizowany w ramach Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności.

    Czy prawo zmusi rynek do większego nacisku na budynki pasywne?

    Potrzeba termomodernizacji budynków jest faktem, a energooszczędność jest jednym z najważniejszych wyzwań na rynku nieruchomości. Regulacje unijne mają w tym swój duży udział. Jaki jest planowany koszt termomodernizacji w Europie, i kto za to zapłaci? 

    Dłużej niż w Belgii, ale krócej niż na Słowacji. Ile pracujemy na zakup mieszkania?

    Ośmiokrotność rocznych zarobków brutto - tyle musi poświęcić przeciętny Kowalski, by kupić własne lokum. Według raportu Deloitte wynik ten plasuje nas pośrodku europejskiej stawki. Ile na mieszkanie pracuje się w innych krajach? Jakie są tam ceny nieruchomości?

    Kończą się negocjacje w sprawie dyrektywy UE dot. charakterystyki energetycznej budynków. Polskie szkoły pionierami w dziedzinie efektywności energetycznej ale nadal wiele jest do zrobienia

    Polscy przedstawiciele zbliżają się do finałowego etapu negocjacji odnośnie Dyrektywy UE dotyczącej charakterystyki energetycznej budynków. Ta dyrektywa ma na celu zainicjowanie rozległych prac renowacyjnych zarówno w przypadku budynków publicznych, jak i prywatnych. W Polsce można wskazać kilka przykładów pionierskich projektów, które mogą stanowić inspirację dla fali renowacji. Szkoły w Budzowie i Rogowie przodują w tworzeniu energooszczędnych rozwiązań, które mogą stać się inspiracją dla fali renowacji w Polsce. Jednocześnie wiele innych polskich szkół jest w złym stanie. Polska traci około 75 000 dni szkolnych rocznie z powodu pleśni i wilgoci w budynkach. Organizacje społeczeństwa obywatelskiego wzywają rząd do postawienia sobie jasnych i ambitnych celów w zakresie renowacji szkół i domów w trosce o zdrowie i dobrobyt polskich dzieci.

    REKLAMA

    Polacy uważają, że deweloperzy powinni więcej budować z ekomateriałów. Co wtedy z cenami nieruchomości?

    Ponad połowa Polaków jest zdania, że powinny obowiązywać przepisy obligujące deweloperów do budowania nowych mieszkań i domów w dużej części z materiałów ekologicznych, w tym pochodzących z recyklingu. Co na to eksperci? Opinie są podzielone. 

    Bezpieczny Kredyt 2% tylko do końca roku, potem zabraknie pieniędzy. Coraz większa nerwowość wśród chętnych i tłok w bankach. Trzeba się spieszyć?

    Dostępność kredytu z gwarantowanymi odsetkami, czym w istocie jest bezpieczny Kredyt 2 procent, poluzowane zasady ustalania zdolności kredytowej, początek obniżania stóp procentowych i osłabiania inflacji – to wszystko sprawiło, że banki zostały zasypane wnioskami o kredyty hipoteczne na kupno pierwszego mieszkania dla rodziny. Rosnące szybko ceny mieszkań i niepewność polityczna związana z formowaniem nowego rządu dodatkowo podnoszą temperaturę i zdenerwowanie chętnych na kredyty hipoteczne na specjalnych warunkach.

    Rekordowy październik w bankach. Najwyższa wartość w historii udzielonych kredytów mieszkaniowych

    Banki w październiku miały co robić. Najwyższa kwota w całej dotychczasowej historii rynku kredytów mieszkaniowych padła w właśnie w tym miesiącu. Wzrost odnotowano również w kredytach ratalnych i limitach na kartach kredytowych.

    Budownictwo mieszkaniowe 2024 – rekomendacje deweloperów i pracodawców dla nowego rządu

    W dniu 27 listopada 2023 r. opublikowano raport zawierający rekomendacje Platformy Mieszkaniowo-Budowlanej Pracodawców RP przygotowane we współpracy z Polskim Związkiem Firm Deweloperskich pod nazwą „Priorytety mieszkaniowe na pierwsze 100 dni rządu”. Tego samego dnia przedstawiono ten dokument na konferencji prasowej i omówiono podczas debaty z udziałem kilku posłów z prawdopodobnej nowej koalicji rządowej.

    REKLAMA

    Obowiązki zarządców nieruchomości zimą. Nie tylko odśnieżanie

    Jakie czynności należą do obowiązków zarządcy nieruchomości w czasie zimy?

    Konserwacja paneli fotowoltaicznych. Jak to robić? Jak unikać awarii i oszczędzać koszty?

    Konserwacja paneli fotowoltaicznych ma ogromne znacznie. Jeśli nie będziemy tego robić prawidłowo, może dojść do niższej produkcji energii, mniejszych oszczędności związanych z rachunkami za prąd, a w niektórych przypadkach – do awarii instalacji fotowoltaicznej. Obiekty komercyjne powinny zwracać szczególną uwagę na kwestie bezpieczeństwa, a te z kolei wiążą się z kontrolowaniem, czy instalacja pracuje w sposób prawidłowy. 

    REKLAMA