REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Nieruchomości

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Stabilne ceny na rynku nieruchomości


Mimo że udało się skrócić proces inwestycyjny m.in. poprzez wprowadzenie materiałów budowlanych odpornych na prace w niskich temperaturach, podaż stale reaguje z opóźnieniem na zmiany popytu. Długi czas procesu inwestycyjnego to charakterystyczna cecha rynku nieruchomości, która konsekwentnie oddziałuje na zależność między podażą a popytem.

Czym jest opłata adiacencka?

Zgodnie z Ustawą o gospodarce nieruchomościami właściciele nieruchomości uczestniczą w kosztach budowy urządzeń infrastruktury technicznej przez wnoszenie na rzecz gminy tzw. opłat adiacenckich. Przepis ten stosuje się także do użytkowników wieczystych nieruchomości gruntowych, którzy na podstawie odrębnych przepisów nie mają obowiązku wnoszenia opłat rocznych za użytkowanie wieczyste lub wnieśli, za zgodą właściwego organu, jednorazowo opłaty roczne za cały okres użytkowania wieczystego.

Czy kredyt hipoteczny w euro jest bardziej opłacalny?

Istnieje duża zależność między rynkiem nieruchomości a rynkiem kredytów hipotecznych. W zależności od zmian w warunkach przyznawania kredytów przez banki, można prognozować, jakie będzie zainteresowanie kupnem lokali mieszkalnych. Zanim zdecydujemy się na kredyt hipoteczny, warto sprawdzić, jak zmieniał się system ratalny na przełomie 2010 i 2011 roku.

Kto sprawuje nadzór na budowie?

Nadzór nad budową realizowany jest z jednej strony na płaszczyźnie administracyjnej przez organy administracji architektoniczno-budowlanej oraz organy nadzoru budowlanego. Z drugiej strony, inwestor ma obowiązek zapewnić nadzór nad wykonywaniem robót budowlanych przez inspektora nadzoru inwestorskiego w przypadkach uzasadnionych wysokim stopniem skomplikowania robót budowlanych lub warunkami gruntowymi.

REKLAMA

Miejsce postojowe dla pojazdów

Zagospodarowując działkę budowlaną, należy urządzić, stosownie do jej przeznaczenia i sposobu zabudowy, miejsca postojowe dla samochodów użytkowników stałych i przebywających okresowo, w tym również miejsca postojowe dla samochodów z których korzystają osoby niepełnosprawne. Liczbę i sposób urządzenia miejsc postojowych należy dostosować do wymagań ustalonych w planie miejscowym albo w decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, z uwzględnieniem potrzebnej liczby miejsc, z których korzystają osoby niepełnosprawne.

Czym jest lokal użytkowy?

Lokal użytkowy to część budynku składająca się z jednego lub więcej pomieszczeń, wydzielona stałymi przegrodami budowlanymi, albo cały budynek, nie będący mieszkaniem, pomieszczeniem technicznym czy gospodarczym. Lokalem użytkowym będzie więc na przykład pomieszczenie biurowe, gabinet lekarski, lokal sklepowy, lokal produkcyjny czy magazyn. Lokale użytkowe muszą spełniać szereg surowych wymogów, zależnie od prowadzonej w nich działalności.

Czym jest lokal mieszkalny?

Zgodnie z ustawą o własności lokali, lokal mieszkalny to wydzielona trwałymi ścianami w obrębie budynku izba lub zespół izb przeznaczonych na stały pobyt ludzi, które wraz z pomieszczeniami pomocniczymi służą zaspokajaniu ich potrzeb mieszkaniowych. Może on stanowić odrębny przedmiot własności jeżeli jest wyodrębniony z nieruchomości.

Jakie są kompetencje Głównego Inspektora Nadzoru Budowlanego?

Główny Inspektor Nadzoru Budowlanego jest centralnym organem administracji rządowej w sprawach administracji architektoniczno-budowlanej i nadzoru budowlanego, a przy tym organem właściwym do rozstrzygania spraw indywidualnych, toczących się w drodze postępowania administracyjnego wynikających z przepisów prawa budowlanego.

REKLAMA

Jakie kompetencje posiada inspekcja nadzoru budowlanego?

Prawo budowlane reguluje właściwości rzeczowe i instancyjne organów nadzoru budowlanego. Ustawodawca, w zamkniętym katalogu wymienia zadania i kompetencje Powiatowego Inspektora Nadzoru Budowlanego oraz Wojewódzkiego Inspektora Nadzoru Budowlanego, a także relacje zachodzące między tymi organami.

Czy ceny lokali odpowiadają ich wartości?

Aby opowiedzieć na tytułowe pytanie musimy zdefiniować pojęcie ceny i wartości. Zazwyczaj gdy pada to pytanie domyślamy się, że chodzi o ceny w ogłoszeniach czyli tzw. ceny ofertowe. Zdefiniowanie wartości jest już trudniejsze. Szacowaniem wartości nieruchomości zajmują się rzeczoznawcy majątkowi.

Jakie konsekwencje poniesie podatnik za nie prowadzenie ewidencji przychodów?


Pan Marcin Kowalski nie prowadził ewidencji przychodów w sposób zapewniający rzetelne określenie przychodów działalności gospodarczej w ramach najmu. Czy z tego powodu Panu Marcinowi Kowalskiemu grozi kara pieniężna?

Kiedy podatnik nie będzie mógł skorzystać z opodatkowania ryczałtem?


Wówczas, gdy przedmiotem działalności gospodarczej jest najem nieruchomości – podatnik nie może skorzystać z zryczałtowanej formy opodatkowania, przy czym nie dotyczy to najmu, podnajmu, dzierżawy, poddzierżawmy lub innych umów o podobnym charakterze – jeżeli stanowią odrębne źródło przychodu.

Czy w ramach najmu w ryczałcie należy prowadzić ewidencję wyposażenia?


Wówczas, gdy najem jest prowadzony w ramach działalności gospodarczej to podatnik będzie zobowiązany do prowadzenia ewidencji wyposażenia. Jeżeli podatnik prowadzi najem jako odrębne źródło uzyskania dochodu nie jest zobowiązany do prowadzenia ewidencji wyposażenia, natomiast powinien on prowadzić stosowny wykaz zarówno środków trwałych, jak i wartości prawnych i niematerialnych.

Jakie ulgi podatkowe są stosowane w ramach najmu w ryczałcie?


Podatnicy, którzy uzyskują dochody tylko i wyłącznie z najmu posiadają uprawnienie do dokonywania odliczeń od przychodu przed opodatkowaniem składki na ubezpieczenie społeczne. Mogą oni także możliwość skorzystania z przysługującym im odliczeń i ulg na ogólnych zasadach.

Jak należy określić przychody z tytułu najmu w ryczałcie?


Przychody z
najmu w ryczałcie są określane według opodatkowania na zasadach ogólnych. Przychodem z działalności są kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane.

Kwartalne opodatkowanie ryczałtem przy najmie


Wówczas, gdy przychody osiągane przez podatnika w danym roku nie przekraczają 25.000 euro – podatnik może skorzystać z kwartalnego opodatkowania ryczałtem. Jeżeli małżonkowie osiągają przychody z tego samego źródła – wskazany powyżej limit w wysokości 25.000 euro odnosi się do współmałżonków z osobna.

W jaki sposób można dokonać zgłoszenia opodatkowania ryczałtem najmu?


Podatnik prowadzący
najem jako odrębne źródło uzyskania przychodu może dokonać opodatkowania w formie ryczałtu. Podatnik zobowiązany jest do złożenia stosownego pisemnego oświadczenia o wyborze formy opodatkowania. Oświadczenie o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych za rok podatkowy należy złożyć nie później niż do 20 stycznia danego roku podatkowego.

Jakiego rodzaju ulgi podlegają odliczeniu od dochodu w podatku dochodowym?


Podatnik do końca kwietnia 2011 roku zobowiązany jest złożyć zeznanie podatkowe. Może on skorzystać z wybranych ulg podatkowych od podstawy opodatkowania, jeżeli spełni określone w ustawie warunki. Przy dokonaniu wszelkich odliczeń od dochodu w podatku dochodowym od osób fizycznych należy wziąć pod uwagę rodzaj ulgi, wysokość ulgi, podstawę odliczenia. W 2011 roku kwota wolna od podatku wynosi 556,02 zł.

W jakim terminie należy złożyć zeznanie podatkowe?


Podatnicy są obowiązani składać urzędom skarbowym zeznania o wysokości osiągniętego dochodu lub o poniesionej stracie w roku podatkowym według ustalonego wzoru w terminie do dnia 30 kwietnia następnego roku.

Czy można dochód do opodatkowania pomniejszyć o stratę z tytułu najmu?


Podatnik dokonując obliczenia dochodu od opodatkowania ma możliwość zmniejszyć go o stratę ze źródła, z którego powstała w pięciu kolejnych latach, przy czym wysokość tego obniżenia nie może przekroczyć 50% kwoty, która została uzyskana ze straty w ciągu tych lat. Jeżeli koszty uzyskania przekraczają sumę przychodów, różnica ta stanowi stratę ze źródła przychodów.

Kupujemy więcej lokali przed oddaniem ich do użytkowania

Home Broker przeprowadził badania, z których wynika, że aż dwóch na trzech nabywców na rynku pierwotnym kupuje lokal przed jego oddaniem do użytkowania. W porównaniu do wyników z roku 2010 jest to wzrost o 14%. Kupujący decydują się ponieść takie ryzyko ze względu na korzystną cenę i szeroki wybór lokali na wstępnych etapach budowy.

Kogo dotyczy obowiązek odprowadzania zaliczek miesięcznych?


Obowiązek odprowadzania zaliczek w danym roku podatkowym dotyczy osób fizycznych, uzyskujących przychody z tytułu najmu.

Forma opodatkowania na zasadach ogólnych w ramach najmu


Zarówno najem prowadzony w ramach działalności gospodarczej, jak i najem prowadzony jako odrębne źródło może podlegać opodatkowaniu na zasadach ogólnych. Podstawą opodatkowania na zasadach ogólnych jest skala podatkowa.

Jakie formy opodatkowania najmu może wybrać podatnik?


Jeżeli podatnik uzyskuje przychody z tytułu najmu to może on dokonać odpowiedniego wyboru formy opodatkowania biorąc pod uwagę fakt, czy najem jest prowadzony w ramach działalności gospodarczej, czy jako odrębne źródło.

Czy amortyzacji podlegają nie wynajmowane składniki majątku?

Podatnik zwiesił działalność gospodarczą. Posiada on składniki majątku (lokale mieszkalne, służące prowadzonej działalności gospodarczej). Czy składniki majątku, które nie są używane na skutek zawieszenia wykonywania działalności gospodarczej przez podatnika, a które były używane polegają amortyzacji?

Z jakich metod amortyzacji może skorzystać podatnik?

Podatnik w najmie może zastosować te same zasady amortyzacyjne jak w ramach działalności gospodarczej.  Podatnik może zastosować wiele metod amortyzacji, tj. metoda amortyzacji jednorazowej, metoda liniowa, metoda uproszczona w odniesieniu do budynków i lokali mieszkalnych, metoda indywidualna dla środków trwałych używanych lub ulepszanych, metoda degresywna. Poniżej zostanie omówiona metoda amortyzacji uproszczonej w stosunku do lokali mieszkalnych i budynków oraz lokalu mieszkalnego nabytego w drodze spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu oraz metoda amortyzacji degresywnej w odniesieniu do wszelkich urządzeń oraz maszyn lub samochodów ciężarowych.

Jak uniknąć strat przy odbiorze mieszkania od dewelopera?


Jeśli zdecydowaliśmy się na kupno nowego mieszkania to czeka nas jego odbiór od dewelopera, żeby uniknąć strat trzeba mieć podstawową wiedzę z zakresu budownictwa. Jeśli przeoczymy nawet najmniejsze usterki w stolarce możemy narazić się na dodatkowe koszty, nawet kilkanaście tysięcy złotych. Dlatego warto rozważyć możliwość skorzystania z pomocy fachowca, której koszt będzie dużo niższy, niż ewentualne poprawki już na nasz koszt.

Czy mieszkanie może mieć wielkość pokoju a dom mieszkania?


W starych kamienicach można znaleźć mieszkania o powierzchni 14 metrów kwadratowych, również deweloperzy decydują się na takie rozwiązania. Z podobną sytuacją możemy się spotkać w przypadku domu. Powierzchnia najmniejszego domu może odpowiadać powierzchni mieszkania nawet dwupokojowego.

„Apartamenty Biskupin” we Wrocławiu


Biskupin należy do najciekawszych osiedli Wrocławia. Jest położony we wschodniej części miasta, otoczony jest piękną, przedwojenną architekturą. Integrer uzyskał pozwolenie na budowę, powstanie tam dziewięć apartamentów. Tym samym pojawi się możliwość zamieszkania w tej urokliwej dzielnicy.

W jakich przypadkach można stosować metodę indywidualną przy amortyzacji?


Podatnicy mogą możliwość indywidualnie ustalić stawki amortyzacyjne dla używanych lub ulepszonych
środków trwałych, po raz pierwszy wprowadzonych do ewidencji danego podatnika. Stawki indywidualne podatnik może zastosować do lokali mieszkalnych, lokali użytkowych oraz budynków.

Jaka jest różnica w zastosowaniu metody jednorazowej amortyzacji a metody linowej?


Reguły na podstawie, których dokonuje się amortyzacji zarówno w najmie, jak i w ramach prowadzonej
działalności gospodarczej są takie same. Poniżej zostanie opisana różnica pomiędzy metodą jednorazowej amortyzacji a metodą liniową.

Kiedy prowadzenie ewidencji środków trwałych jest obowiązkowe?


Wówczas, gdy najem nie będzie prowadzony w ramach
działalności gospodarczej – podatnik zobowiązany będzie do dokonywania dokumentacji w oparciu o ewidencję środków trwałych. Oznacza to, iż odpisy amortyzacyjne – dla których nie jest prowadzona stosowna ewidencja środków trwałych lub wartości zarówno prawnych, jak i niematerialnych – nie są zaliczane do kosztów uzyskania przychodów.

Sposoby określania wartości początkowej w ramach najmu środków trwałych


Istnieją różne możliwości określania wartości początkowej w ramach najmu środków trwałych. Poniżej zostaną omówione najbardziej popularne sposoby ustalania wartości początkowej.

Jakie środki trwałe można amortyzować w najmie?


Zgodnie z ogólną zasadą w systemie podatkowym uważa się, iż w najmie można amortyzować tylko i wyłącznie wynajmowane środki trwałe. Natomiast wszelkie świadczenia z tytułu usług najmu nie mogą podlegać amortyzacji.

Dokumentacja kosztów z najmu w ramach działalności i poza działalnością gospodarczą


Podatnik nie jest zobowiązany prowadzić ewidencji kosztów, gdy najem jest prowadzony jako osobne źródło, czyli poza działalnością gospodarczą. Wówczas, gdy najem jest prowadzony w ramach działalność gospodarczej – podatnik powinien dokumentować koszty w oparciu o stosowną ewidencję w postaci książki przychodów i rozchodów lub ewidencję środków trwałych. Zarówno w stosunku do najmu prowadzonego poza działalnością gospodarczą, jak i najmu w ramach działalności gospodarczej – wszelkie koszty z tytułu zakupionych usług lub towarów powinny zostać udokumentowane przez podatnika w postaci dowodu zapłaty, rachunku oraz faktury.

Jakich wydatków podatniki nie może zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów przy najmie?

Podatnik prowadzący najem powinien ustalić, jakie wydatki może zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów. Kontrowersja wywołana na tym tle, czy wydatki można zaliczyć do kosztów najmu, czy też nie - często powoduje spór pomiędzy podatnikiem a urzędem skarbowym.

Czy kaucja zabezpieczająca z tytułu najmu jest przychodem do opodatkowania?

Czy odszkodowanie i kary umowne zaliczane są do przychodów związanych z najmem?


Zarówno kary umowne, jak i odszkodowania są przychodami związanymi z najem. Natomiast owe kary umowne i odszkodowania nie są przychodem z najmu.

Czy czynsz z tytułu najmu zaliczany jest do źródeł przychodu?


Źródła przychodu zarówno w stosunku do najmu prywatnego, jak i najmu prowadzonego w ramach działalności gospodarczej są w obydwu przypadkach takie same. Przychodami z tytułu najmu jest czynsz uiszczany przez najemcę. Natomiast w skład czynszu nie wchodzą opłaty licznikowe.

Amortyzacja lokalu mieszkalnego w oparciu o wartość rynkową

Maria Kamińska wynajmuje mieszkanie spółdzielcze o łącznej powierzchni 50 mkw. Mieszkanie zostało zakupione w połowie lat siedemdziesiątych. Pani Maria Kamińska – jako podatnik dokonała zamówienia u biegłego do spraw wyceny nieruchomości, który po dokonaniu stosownej opinii ustalił cenę metra kwadratowego w wysokości 6 tyś zł. W jaki sposób Pani Maria Kamińska powinna dokonać obliczenia wartości początkowej lokalu mieszkalnego oraz obliczyć roczny.

Czy można dokonać amortyzacji pomieszczeń w oparciu o wartość rynkową?


Pan Marcin Kowalski wynajął dwa pokoje w swoim 50 metrowym lokalu mieszkalnym o wartości łącznej 300 tyś. zł. W lokalu mieszkalnym jeden pokój ma powierzchnię 20 mkw, a drugi 10 mkw. Czy podatnik może dokonać amortyzacji w stosunku do części lokalu w oparciu o wartość rynkową?

Czy można dokonać amortyzacji wynajętego garażu?


Zarówno w stosunku do lokali mieszkalnych, jak i budynków – odpisów amortyzacyjnych dokonuje się na podstawie stawki rocznej w wysokości 1,5 proc. Jednakże według obowiązujących stawek na podstawie ogólnych zasad amortyzacji – podmiot wynajmujący garaż podziemny ma możliwość skorzystania ze stawki 4,5 proc. rocznie.

Kiedy można zastosować amortyzację uproszczoną?


Stosując uproszczoną amortyzację zarówno w stosunku do lokali mieszkalnych, jak i budynków lub spółdzielczych praw do nieruchomości – podatnik nie ma obowiązku prowadzić stosownej ewidencji środków trwałych. Przy zastosowaniu metody uproszczonej w ramach amortyzacji części lokalu mieszkalnego – odpisów amortyzacyjnych dokonuje się od wartości początkowej środków trwałych.

Czy istnieje możliwość amortyzowania wynajętych pomieszczeń?


Istnieje możliwość określenia wartości początkowej środków trwałych w wysokości równej stosunkowi wynajmowanej powierzchni użytkowej do łącznej powierzchni użytkowej lokalu mieszkalnego.

W jaki sposób należy określić wartość początkową przy kredycie bankowym?


Wówczas, gdy podatnik nie jest w stanie określić wartości początkowej środków trwałych – bierze się pod uwagę wysokość ustaloną przez powołanego przez niego biegłego, przy uwzględnieniu ceny rynkowej.

Jakie prawa nie podlegają amortyzacji?


W polskim systemie podatkowych ustawodawca szczegółowo w ustawie o podatku dochodowym od osób prawnych wyróżnia prawa nie podlegające amortyzacji. Wynajmujący posiada uprawnienie do amortyzacji całości lub części własnej nieruchomości niezależnie od prawa przysługującego lub rodzaju nieruchomości. Według ogólnej skali podatkowej – w odniesieniu do opodatkowania najmu – amortyzacja obciąża wysokość opłacanego podatku we właściwym terminie.

Amortyzacja praw nabytych nadających się do gospodarczego wykorzystania


Amortyzacji podlegają prawa nabyte (spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu mieszkalnego, spółdzielcze prawo do lokalu użytkowego) nadające się do gospodarczego wykorzystania oraz inne prawa niezależnie od przewidywanego okresu używania (utworzenie spółki, wyposażenie spółki).

Jakie składniki majątkowe podlegają amortyzacji?


W polskim systemie prawnym istnieje wiele składników majątkowych, które podlegają amortyzacji. Ustawodawca w ustawie o podatku dochodowym od osób prawnych w sposób szczegółowy określa, jakie składniki majątkowe podlegają, a jakie nie podlegają amortyzacji.

Gdzie mieszkać w Warszawie?

Szukając taniego mieszkania w stolicy, zmuszeni będziemy iść na kompromis – niska cena zwykle idzie w parze z małym metrażem lub usytuowaniem daleko od centrum i dojazdami w korkach. To jaką lokalizację wybierzemy, zależeć będzie od naszych priorytetów i możliwości nabywczych.

Jak wyglądają limity cen w programie „Rodzina na Swoim”?

W drugim kwartale 2011 roku zostaną zmienione limity cen w programie „Rodzina na Swoim”. W większości miast zostaną one zwiększone. Jednak nie wszędzie tak będzie, w Łodzi, Białymstoku i Olsztynie limity te spadną. Parlament podjął prace mające na celu wprowadzenie zmian w programie „Rodzina na Swoim”, mogą one doprowadzić do zamrożenia programu w niektórych miastach, na przykład w Katowicach, w Lublinie, w Poznaniu i we Wrocławiu.

REKLAMA