REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Dlaczego podatnik powinien odróżnić koszty modernizacji od kosztów remontu?

Izabela Perczak
Podatnik nie może on kosztów modernizacji w bezpośredni sposób zaliczyć w koszty.
Podatnik nie może on kosztów modernizacji w bezpośredni sposób zaliczyć w koszty.

REKLAMA

REKLAMA


Podatnik powinien odróżnić koszty modernizacji od kosztów remontu nieruchomości, gdyż nie może on kosztów modernizacji w bezpośredni sposób zaliczyć w koszty. W tym celu podatnik powinien dokładnie określił jakie koszty może zaliczyć do remontu, a jakie do modernizacji nieruchomości.

Czy można amortyzować koszty modernizacji?

REKLAMA

REKLAMA

Na wstępie wskazać, jaka jest różnica pomiędzy modernizacją a remontem. Przez modernizację nieruchomości rozumie się jej ulepszenie, unowocześnienie, np. w celu podniesienia wartości danej nieruchomości. Natomiast przez remont rozumie się wszelkie poczynione prace przywracające stan techniczny i użytkowy pierwotny, który uprzednio został pogorszony przez bieżącą eksploatację środka trwałego. Kosztów modernizacji podatnik nie może w sposób bezpośredni zaliczyć w koszty. W związku z tym, może on dokonać amortyzacji, czyli podwyższenia wartości początkowej poprzez poniesienie wydatków w celu ulepszenia nieruchomości. Jednakże poniesione wydatki służące podwyższeniu wartości początkowej będą stanowiły koszt uzyskania przychodu tylko poprzez miesięczne odpisy amortyzacyjne.

Zobacz serwis: Umowy w nieruchomościach

Jakie wydatki podatnik może uznać za koszty modernizacji?

REKLAMA

Na skutek ulepszenia (modernizacji) nieruchomości podwyższa się jej standard, w wyniku czego wartość oraz funkcjonalność danej nieruchomości jest wyższa. Do wydatków w celu ulepszenia nieruchomości podatnik może zaliczyć:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- wydatki poniesione na ulepszenie wynajmowanego budynku,

- wydatki poniesione na ulepszenie wynajmowanego lokalu mieszkalnego,

- wydatki poniesione na adaptację nieruchomości,

- wydatki poniesione na przebudowę nieruchomości,

- wydatki poniesione na rozbudowę nieruchomości.

Jakie środki trwałe podatnik może zaliczyć do środków ulepszonych?

Wówczas, gdy środki trwałe uległy ulepszeniu (modernizacji) w wyniku np. przebudowy, rozbudowy, rekonstrukcji, adaptacji lub modernizacji nieruchomości, wartość początkową tych środków powiększa się o sumę wydatków na ich ulepszenie, w tym także o wydatki na nabycie części składowych lub peryferyjnych, których jednostkowa cena nabycia przekracza 3 500 zł.

Podatnik powinien pamiętać o tym, iż wszelkie środki trwałe uważa się za ulepszone, gdy suma wydatków poniesionych przez niego na ich przebudowę, rozbudowę, rekonstrukcję, adaptację lub modernizację w danym roku podatkowym przekracza 3 500 zł.

Wyżej wskazane wydatki przyczyniają się do zwiększenia wartości użytkowej w stosunku do wartości z dnia przyjęcia środków trwałych do używania, mierzonej w szczególności okresem używania, zdolnością wytwórczą, jakością produktów uzyskiwanych za pomocą ulepszonych środków trwałych i kosztami ich eksploatacji (art. 22g ust. 17 ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych).

Zobacz także serwis: Wspólnota mieszkaniowa

Reasumując należy wskazać, że z powyżej wskazanego przepisu jasno wynika, iż jeśli wydatki poniesione przez podatnika przekroczą 3.500 zł w danym roku podatkowym – wartość ulepszenia będzie podnosiła wartość początkową środka trwałego. Wówczas, gdy kwota poniesionych wydatków na ulepszenie przez podatnika w danym roku będzie mniejsza niż 3.500 zł – to wydatki te będą mogły zostać zaliczone bezpośrednio do kosztów.

Podstawa Prawna:

- ustawa z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2010 r. nr 51, poz. 307 ze zm.).

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Nieruchomości
Koniec z biurokratycznym koszmarem? Prezydent podpisał rewolucyjne zmiany dla właścicieli zabytków

Właściciele zabytkowych nieruchomości mogą odetchnąć z ulgą. 18 listopada 2025 r. Prezydent RP złożył podpis pod nowelizacją ustawy, która ma szansę znacząco skrócić urzędniczą ścieżkę zdrowia. Znikają podwójne zezwolenia na wycinkę drzew, a w wielu sprawach decydować będzie tzw. milcząca zgoda. Co dokładnie się zmienia?

Nowy podatek od niesprzedanych mieszkań? Deweloperzy ostrzegają przed skutkami dla cen i podaży

Rosnąca liczba miast rozważa objęcie niesprzedanych mieszkań stawką podatku od nieruchomości komercyjnych. Deweloperzy alarmują, że takie rozwiązanie nie obniży cen, a wręcz może doprowadzić do ograniczenia podaży i podwyżek. Oto, jak oceniają pomysł i jego możliwe skutki.

Kredyt hipoteczny w Hiszpanii: stała czy zmienna stopa procentowa? Co i komu bardziej się opłaca [przykłady, obliczenia]

Wybór między kredytem o stałej lub zmiennej stopie procentowej w Hiszpanii powinien wynikać bezpośrednio ze strategii inwestycyjnej. Kredyty zmienne, zazwyczaj bez kar za wcześniejszą spłatę, sprawdzają się przy krótkoterminowych inwestycjach. Natomiast stałe oprocentowanie chroni przed wahaniami kosztów w strategii długoterminowego najmu.

Co należy wpisać do książki obiektu budowlanego przy przejściu z wersji papierowej na cyfrową w systemie c-KOB

Główny Urząd Nadzoru Budowlanego wyjaśnił co należy wpisać do książki obiektu budowlanego przy przejściu z wersji papierowej na cyfrową w systemie c-KOB.

REKLAMA

GUNB: Obowiązki właścicieli i zarządców nieruchomości jesienią i zimą - czynności przy większych opadach atmosferycznych (deszcz i śnieg)

Główny Urząd Nadzoru Budowlanego w komunikacie z listopada 2025 r. przypomniał o najważniejszych obowiązkach właścicieli i zarządców obiektów budowlanych przy zwiększonych opadach. Jakie działania powinny być podejmowane w czasie takich opadów (deszczu lub śniegu), by zapewnić właściwy stan techniczny obiektów budowlanych.

Spory budowlane najpierw do mediacji. Nowe procedury od 1 marca 2026 roku

Pierwszym krokiem w rozwiązywaniu sporów budowlanych będą mediacje, na które sąd będzie miał obowiązek skierować obie strony przed posiedzeniem przygotowawczym bądź też przed pierwszą rozprawą. Przepisy wprowadzające nowe procedury wejdą w życie już 1 marca 2026 roku.

Dom wybudowany na takiej działce możesz stracić. Część nakładów uda się odzyskać, ale to będzie trwało lata. Dlaczego?

Przed rozpoczęciem budowy inwestorzy dokładnie sprawdzają działkę, na której chcą postawić swój wymarzony dom. Obowiązujące przepisy nie ułatwiają tego zadania, a cały proces wymaga czasu i cierpliwości. W tym zamieszaniu często zapominają o tej jednej podstawowej sprawie, która w przyszłości może pozbawić ich prawa do domu.

KOWR – co to za instytucja, jak działa i dlaczego dotyczy nas wszystkich

Nie tak dawno temu Krajowy Ośrodek Wsparcia Rolnictwa (KOWR) znalazł się w centrum uwagi mediów głównie za sprawą kontrowersji związanych ze sprzedażą gruntów istotnych dla budowy i skomunikowania Centralnego Portu Komunikacyjnego. Jednakże KOWR odgrywa niezwykle ważną rolę w polskim rolnictwie i gospodarce żywnościowej. Czym dokładnie zajmuje się KOWR i dlaczego jego działalność ma znaczenie dla przeciętnego Polaka? Okazuje się, że bardzo często mamy do czynienia z działaniami tej instytucji, i to nawet nie będąc tego do końca świadomym. A bezwzględnie trzeba wiedzieć, kiedy w określonych sprawach musimy zwrócić się do KOWR, aby nie naruszyć prawa i nie mierzyć się z przykrymi tego konsekwencjami. Przez niewiedzę można nawet stracić nieruchomość i duże pieniądze.

REKLAMA

Nowe obowiązki dla właścicieli mieszkań. Do kiedy trzeba będzie się z nich wywiązać? Lepiej nie odkładać tego na ostatnią chwilę

Przepisy wprowadziły nowe obowiązki m.in. dla właścicieli mieszkań. Do kiedy trzeba się z nich wywiązać? Warto znać termin, by nie dokonywać zmian na ostatnią chwilę i nie narażać się na konieczność korzystania z usług po zawyżonych cenach.

Młodzi nie chcą oszczędzać na własne mieszkanie! Stare zachęty nie działają, a nowe?

Pod koniec września 2025 r. na Kontach Mieszkaniowych w trzech bankach oszczędzało łącznie tylko ok. 6,7 tys. osób. Co gorsza – jak oceniają eksperci portalu GetHome.pl – program uruchomiony przez poprzedni rząd gaśnie. Czy ożywią go zmiany w warunkach oszczędzania, które zaczną obowiązywać od stycznia 2026 r.?

Zapisz się na newsletter
Szukasz mieszkania, budujesz dom, remontujesz? Chcesz wiedzieć jak pielęgnować ogród albo jak oszczędnie ogrzewać swoją nieruchomość? Zapisz się na nasz newsletter i zyskaj dostęp do praktycznych wskazówek oraz najnowszych ofert na rynku!
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA