Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego
REKLAMA
REKLAMA
Studium nie jest aktem prawa miejscowego, jednakże jego ustalenia są wiążące dla organów gminy przy sporządzaniu planów miejscowych. Warto tu zauważyć, że gminne plany zagospodarowania przestrzennego uchwala się później z reguły po kawałku dla małych obszarów objętych studium.
REKLAMA
Wymagany zakres studium
W studium uwzględnia się uwarunkowania wynikające w szczególności z:
• dotychczasowego przeznaczenia, zagospodarowania i uzbrojenia terenu;
• stanu ładu przestrzennego i wymogów jego ochrony;
• stanu środowiska, w tym stanu rolniczej i leśnej przestrzeni produkcyjnej, wielkości i jakości zasobów wodnych oraz wymogów ochrony środowiska, przyrody i krajobrazu kulturowego;
• stanu dziedzictwa kulturowego i zabytków oraz dóbr kultury współczesnej;
• warunków i jakości życia mieszkańców, w tym ochrony ich zdrowia;
• zagrożenia bezpieczeństwa ludności i jej mienia;
• potrzeb i możliwości rozwoju gminy;
• stanu prawnego gruntów;
• występowania obiektów i terenów chronionych na podstawie przepisów odrębnych;
• występowania obszarów naturalnych zagrożeń geologicznych;
• występowania udokumentowanych złóż kopalin oraz zasobów wód podziemnych;
• występowania terenów górniczych wyznaczonych na podstawie przepisów odrębnych;
• stanu systemów komunikacji i infrastruktury technicznej, w tym stopnia uporządkowania gospodarki wodno-ściekowej, energetycznej oraz gospodarki odpadami;
• zadań służących realizacji ponadlokalnych celów publicznych.
Zobacz: Czym jest decyzja o warunkach zabudowy?
W zakresie kierunków zagospodarowania w studium określa się w szczególności:
• kierunki zmian w strukturze przestrzennej gminy oraz w przeznaczeniu terenów;
• kierunki i wskaźniki dotyczące zagospodarowania oraz użytkowania terenów, w tym tereny wyłączone spod zabudowy;
• obszary oraz zasady ochrony środowiska i jego zasobów, ochrony przyrody, krajobrazu kulturowego i uzdrowisk;
• obszary i zasady ochrony dziedzictwa kulturowego i zabytków oraz dóbr kultury współczesnej;
• kierunki rozwoju systemów komunikacji i infrastruktury technicznej;
• obszary, na których rozmieszczone będą inwestycje celu publicznego;
• obszary, dla których obowiązkowe jest sporządzenie miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego na podstawie przepisów odrębnych, w tym obszary wymagające przeprowadzenia scaleń i podziału nieruchomości, a także obszary rozmieszczenia obiektów handlowych o powierzchni sprzedaży powyżej 400 m2 oraz obszary przestrzeni publicznej;
• obszary, dla których gmina zamierza sporządzić miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego, w tym obszary wymagające zmiany przeznaczenia gruntów rolnych i leśnych na cele nierolnicze i nieleśne;
• kierunki i zasady kształtowania rolniczej i leśnej przestrzeni produkcyjnej;
• obszary narażone na niebezpieczeństwo powodzi i osuwania się mas ziemnych;
• obszary wymagające przekształceń, rehabilitacji lub rekultywacji;
• granice terenów zamkniętych i ich stref ochronnych;
• inne obszary problemowe, w zależności od uwarunkowań i potrzeb zagospodarowania występujących w gminie.
Zobacz serwis: Prawo budowlane
Etapy działań przy sporządzaniu studium
Procedurę rozpoczyna uchwała rady gminy o przystąpieniu do sporządzania studium.
Następnie wójt, burmistrz albo prezydent miasta:
• ogłasza w prasie miejscowej oraz przez obwieszczenie, a także w sposób zwyczajowo przyjęty w danej miejscowości, o podjęciu uchwały o przystąpieniu do sporządzania studium, określając formę, miejsce i termin składania wniosków dotyczących studium, nie krótszy niż 21 dni od dnia ogłoszenia;
• rozpatruje wnioski złożone do studium;
• sporządza projekt studium i uzgadnia go z odpowiednimi organami i instytucjami;
• ogłasza o wyłożeniu projektu studium do publicznego wglądu na co najmniej 14 dni przed dniem wyłożenia i wykłada projekt wraz z prognozą oddziaływania na środowisko do publicznego wglądu na okres co najmniej 30 dni oraz organizuje w tym czasie dyskusję publiczną nad przyjętymi w tym projekcie studium rozwiązaniami, wyznaczając termin, w którym można wnosić uwagi dotyczące projektu studium, nie krótszy niż 21 dni od dnia zakończenia okresu wyłożenia studium;
• przedstawia radzie gminy do uchwalenia projekt studium wraz z listą nieuwzględnionych uwag.
Uchwalenie studium
Studium uchwala rada gminy, rozstrzygając o sposobie rozpatrzenia uwag zgłoszonych do wyłożonego projektu studium. Tekst i rysunek studium oraz rozstrzygnięcie o sposobie rozpatrzenia uwag stanowią załączniki do uchwały o uchwaleniu studium.
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.