Plan zagospodarowania przestrzennego
REKLAMA
REKLAMA
Przed przystąpieniem przez gminę do procedury sporządzania planu miejscowego, wykonuje się analizy dotyczące zasadności przystąpienia do sporządzenia planu i stopnia zgodności przewidywanych rozwiązań z ustaleniami studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego.
REKLAMA
Zakres planu miejscowego
W planie miejscowym określa się obligatoryjnie między innymi: przeznaczenie terenów oraz linie rozgraniczające tereny o różnym przeznaczeniu lub różnych zasadach zagospodarowania;
• zasady ochrony i kształtowania ładu przestrzennego;
• zasady ochrony środowiska, przyrody i krajobrazu kulturowego;
• zasady ochrony dziedzictwa kulturowego i zabytków oraz dóbr kultury współczesnej;
• wymagania wynikające z potrzeb kształtowania przestrzeni publicznych;
• zasady kształtowania zabudowy oraz wskaźniki zagospodarowania terenu, maksymalną i minimalną intensywność zabudowy jako wskaźnik powierzchni całkowitej zabudowy w odniesieniu do powierzchni działki budowlanej, minimalny udział procentowy powierzchni biologicznie czynnej w odniesieniu do powierzchni działki budowlanej, maksymalną wysokość zabudowy, minimalną liczbę miejsc do parkowania i sposób ich realizacji oraz linie zabudowy i gabaryty obiektów;
• granice i sposoby zagospodarowania terenów lub obiektów podlegających ochronie, ustalonych na podstawie odrębnych przepisów, w tym terenów górniczych, a także obszarów szczególnego zagrożenia powodzią oraz obszarów osuwania się mas ziemnych;
• szczegółowe zasady i warunki scalania i podziału nieruchomości objętych planem miejscowym;
• szczególne warunki zagospodarowania terenów oraz ograniczenia w ich użytkowaniu, w tym zakaz zabudowy;
• zasady modernizacji, rozbudowy i budowy systemów komunikacji i infrastruktury technicznej;
• sposób i termin tymczasowego zagospodarowania, urządzania i użytkowania terenów;
• stawki procentowe renty planistycznej od wzrostu wartości nieruchomości w związku z uchwaleniem planu miejscowego.
W zależności od potrzeb w planie miejscowym określa się także między innymi:
• granice obszarów wymagających przeprowadzenia scaleń i podziałów nieruchomości;
• granice obszarów rehabilitacji istniejącej zabudowy i infrastruktury technicznej;
• granice obszarów wymagających przekształceń lub rekultywacji;
• granice terenów pod budowę urządzeń wytwarzających energię z odnawialnych źródeł energii o mocy przekraczającej 100 kW oraz granice ich stref ochronnych związanych z ograniczeniami w zabudowie, zagospodarowaniu i użytkowaniu terenu oraz występowaniem znaczącego oddziaływania tych urządzeń na środowisko;
• granice terenów pod budowę obiektów handlowych o powierzchni sprzedaży powyżej 400 m2;
• granice terenów rozmieszczenia inwestycji celu publicznego o znaczeniu lokalnym;
• granice terenów rekreacyjno-wypoczynkowych oraz terenów służących organizacji imprez masowych;
• sposób usytuowania obiektów budowlanych w stosunku do dróg i innych terenów publicznie dostępnych oraz do granic przyległych nieruchomości, kolorystykę obiektów budowlanych oraz pokrycie dachów;
• zasady i warunki sytuowania obiektów małej architektury, tablic i urządzeń reklamowych oraz ogrodzeń, ich gabaryty, standardy jakościowe oraz rodzaje materiałów budowlanych, z jakich mogą być wykonane;
• minimalną powierzchnię nowo wydzielonych działek budowlanych.
Etapy związane z uchwaleniem planu
Procedurę rozpoczyna uchwała rada gminy (podjęta z własnej inicjatywy lub na wniosek wójta, burmistrza albo prezydenta miasta) o przystąpieniu do sporządzenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego.
REKLAMA
Uchwała ta jest ogłaszana w prasie miejscowej, przez obwieszczenie, a także w sposób zwyczajowo przyjęty w danej miejscowości, wraz z informacją o formie, miejscu i terminie składania wniosków do planu, nie krótszym niż 21 dni od dnia ogłoszenia. Wnioski do planu, rozpatrywane są w przy tworzeniu projektu planu miejscowego.Gmina sporządza projekt planu miejscowego wraz z prognozą oddziaływania na środowisko, uwzględniając ustalenia studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy. Dokonuje także wyceny skutków finansowych przyjęcia planu oraz uzyskuje odpowiednie opinie i uzgodnienia, a także zgody na zmianę przeznaczenia gruntów rolnych i leśnych na cele nierolnicze i nieleśne.
Po przygotowaniu projektu planu, urząd gminy ogłasza o wyłożeniu projektu planu do publicznego wglądu na co najmniej 7 dni przed dniem wyłożenia i wykłada projekt do publicznego wglądu na okres co najmniej 21 dni oraz organizuje w tym czasie dyskusję publiczną nad przyjętymi w projekcie planu rozwiązaniami.
Osoby fizyczne i prawne oraz jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej mogą wnosić uwagi dotyczące projektu planu, w terminie określonym przez gminę, nie krótszym niż 14 dni od dnia zakończenia okresu wyłożenia planu.
Zobacz: Czym jest obiekt małej architektury
REKLAMA
Uwagi do planu powinny być rozpatrzone w terminie nie dłuższym niż 21 dni od dnia upływu terminu ich składania i w razie ich uwzględnienia wprowadzone w drodze zmian do projektu planu.
Uwagi do projektu planu miejscowego może wnieść każdy, kto kwestionuje ustalenia przyjęte w projekcie planu, wyłożonym do publicznego wglądu.
Trzeba pamiętać, że gmina nie ma obowiązku informować właścicieli nieruchomości dla których przygotowuje plan ani o przystąpieniu do jego sporządzania, ani o innych etapach procedury. Dlatego bardzo ważne jest śledzenie losów procedury planistycznej w urzędzie lub na stronie internetowej urzędu aby na czas zgłosić swoje wnioski i uwagi.
Plan miejscowy uchwala rada gminy, po stwierdzeniu, że nie narusza on ustaleń studium, rozstrzygając jednocześnie o sposobie rozpatrzenia uwag do projektu planu oraz sposobie realizacji, zapisanych w planie, inwestycji z zakresu infrastruktury technicznej oraz zasadach ich finansowania. Część tekstowa planu stanowi treść uchwały, część graficzna oraz wymagane rozstrzygnięcia stanowią załączniki do uchwały.
Plan miejscowy – w przeciwieństwie do studium - jest aktem prawa miejscowego. Jeżeli plan miejscowy obejmuje obszary wymagające przeprowadzenia scaleń i podziałów nieruchomości, rada gminy, po jego uchwaleniu, podejmuje uchwałę o przystąpieniu do scalenia i podziału nieruchomości, zgodnie z przepisami o gospodarce nieruchomościami.
Zobacz serwis: Prawo budowlane
Zmiana przeznaczenia terenów
Tereny, których przeznaczenie plan miejscowy zmienia, mogą być wykorzystywane w sposób dotychczasowy do czasu ich zagospodarowania zgodnie z tym planem, chyba że w planie ustalono inny sposób ich tymczasowego zagospodarowania.
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.