Nowe dzielnice we Wrocławiu
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
Wrocławskie inwestycje prezentują nową koncepcję urbanistyczną – na rozległych obszarach powstaną osiedla o spójnej, wielofunkcyjnej zabudowie, mogące pretendować do miana integralnych dzielnic. Zabudowa Promenad obejmie około 20 hektarów powierzchni w sąsiedztwie Odry i Kanału Miejskiego – między ulicą Zakładową a Rychtalską. Docelowo ma tu powstać blisko 2 tys. mieszkań, a także budynki o funkcjach usługowych, handlowych, kulturalnych, hotelowych i edukacyjnych. Olimpia Port również powstaje nad samą rzeką – między ulicą Swojczycką a kanałem nawigacyjno-żeglugowym Odry. W planach jest budowa około 5 tys. mieszkań na blisko 80 hektarach powierzchni.
REKLAMA
– Planujemy, że nasze osiedle stanie się w niedalekiej przyszłości zupełnie osobną dzielnicą miasta. – zapowiada Tomasz Sujak z Archicomu – Obok mieszkań powstaną tu również budynki przeznaczone pod działalność usługową, obiekty kultury, oświaty i ochrony zdrowia. Nadrzeczny bulwar ma natomiast stać się miejscem spotkań. Tutaj będą zlokalizowane kawiarenki i restauracje, skwery, place zabaw dla dzieci oraz serce osiedla, czyli główny plac. Całe osiedle ma być okolone ciągiem pieszo-rowerowym wykorzystującym w tym celu m.in. stary trakt kolejowy. – dodaje Sujak.
Zobacz także: Promenady Wrocławskie – nowa dzielnica Wrocławia
Nietypowe pomysły deweloperów
REKLAMA
Celem obu deweloperów jest stworzenie takiej przestrzeni mieszkalnej, która zapewni mieszkańcom wszystko, co jest potrzebne do życia. Plany osiedli przypominają więc raczej podwaliny osobnych miasteczek. Niektóre pomysły zaskakują – Archicom zapowiada stworzenie w obrębie inwestycji małego ryneczku i postawienie kościoła. Jeśli uda się urzeczywistnić te zamierzenia, będzie to pierwsza świątynia we Wrocławiu postawiona przez dewelopera. Vantage Development z kolei zaprosił mieszkańców miasta, aby czynnie włączyli się w tworzenie koncepcji Promenad Wrocławskich. Na specjalnie utworzony adres mailowy wszyscy zainteresowani mogą przysyłać swoje pomysły na aranżację terenów rekreacyjnych w ramach dzielnicy. W ten sposób deweloper realizuje ideę osiedla społecznego, odpowiadającego na autentyczne potrzeby jego potencjalnych mieszkańców. Wrocławianie mogą mieć wpływ na kształt i charakter przestrzeni o łącznej powierzchni ok. 25 tys. mkw.
Funkcja rekreacyjna obu osiedli będzie szczególnie rozbudowana. Sprzyja temu ich położenie przy nadodrzańskich bulwarach, co daje ogromne możliwości na stworzenie infrastruktury wypoczynkowo-sportowej.
Zobacz także: Sprzedaż kamienic na stabilnym poziomie
Europejskie „waterfronty”
Tym, co ma wyróżniać oba osiedla spośród innych inwestycji, jest nie tylko ich przestrzenny rozmach i wielofunkcyjność, lecz także wykorzystanie potencjału położenia nad Odrą. Projekty inwestycji nawiązują do znanych europejskich „waterfrontów”, czyli obszarów miejskich korzystających z usytuowania nad zbiornikami wodnymi – takich jak Aker Brygge w Oslo czy Le Touguet Paris Plage pod Paryżem. Tego typu przedsięwzięcia zawdzięczają swoją atrakcyjność położeniu na nabrzeżu. Dlatego głównym zamysłem Guy`a Perry`ego, architekta odpowiedzialnego za koncepcję Promenad Wrocławskich, jest właśnie maksymalne zwrócenie się w stronę Odry. Wzdłuż wybrzeży Kanału Miejskiego zostanie zaaranżowana nowoczesna promenada z przystanią dla łodzi i jachtów, ze sklepami, restauracjami i innymi usługami rekreacyjnymi. Podobne zamierzania mają architekci tworzący projekt Olimpii Port.
Zobacz także: Najwięcej mieszkań powstaje na Białołęce
– Lokowanie osiedli w pobliżu rzek jest jednym z trendów w architekturze osiedlowej przede wszystkim w państwach Europy Zachodniej. – wyjaśnia Tomasz Sujak z Archicomu – Nad rzekami odbywają się różnego typu imprezy kulturalne, powstają promenady, plaże i boiska. Takie założenie właśnie przyświecało nam przy projektowaniu Olimpii Port. – dodaje.
Dlatego tu również planowana jest przystań portowa dla małych jednostek i kajaków. Nad kanałem żeglugowym powstanie bulwar spacerowy, przy którym zostaną zlokalizowane liczne punkty usługowe. Archicom chce wykorzystać Odrę nie tylko rekreacyjnie, lecz także komunikacyjnie. Dojazd do centrum Wrocławia będzie możliwy zarówno lądem, jak i taksówkami wodnymi, które swój postój będą miały przy głównym placu osiedla.
Powstaną kolejne dzielnice
Realizacja całości przedsięwzięć rozłożona została na lata. Pierwsze budynki już powstają. W kwietniu rozpoczęto budowę Promenad Wrocławskich. Niebawem rozpocznie się budowa pierwszego budynku mieszkalnego w ramach osiedla, wraz z 248 lokalami mieszkalnymi. Archicom ruszył już z pierwszym etapem Olimpii Port. Obecnie trwają prace nad czterema budynkami, które mają zostać oddane w 2013 r.
Wrocławianie liczą, że deweloperom uda się zrealizować wszystkie założone plany. Przestrzeń osiedli nie będzie zamknięta i mieszkańcy zyskają dodatkowe bulwary spacerowe wzdłuż Odry, wraz ze wszystkimi atrakcjami, które mają być zlokalizowane wokół nich.
Zobacz także: Ceny mieszkań w Warszawie – jak się kształtują?
REKLAMA
REKLAMA