REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zmiana adresu zameldowania – krok po kroku

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Aleksander Galecki
Zmiana adresu zameldowania – krok po kroku
Zmiana adresu zameldowania – krok po kroku
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Jak się przemeldować? Czy nadal trzeba zmieniać dokumenty po zmienić po zmianie zameldowania 2021? Czy na przemeldowanie musimy przeznaczyć cały dzień? Czy wszystko załatwimy w jednym urzędzie, albo przez internet? Zobacz na co zwrócić uwagę i co ze sobą zabrać dokonując przemeldowania.

Wymeldowanie – czy jest konieczne przy zameldowaniu w nowym miejscu?

W związku ze zmianą miejsca zamieszkania warto zmienić również adres zameldowania. Jak zmienić zameldowanie? Planując pozostać pod nowym adresem kilka najbliższych lat warto zdecydować się na stały meldunek. Dodatkowo uprości to podpisywanie wszelkich umów, ponieważ po wpisaniu adresu zameldowania w rubryce adres korespondencyjny wpisuje się  „j.w.” zamiast wpisywać kolejny adres.

REKLAMA

REKLAMA

Często przemeldowanie jest czynnością, której dokonuje się pierwszy raz w życiu, lub pierwszy raz po kilkunastu, lub kilkudziesięciu latach. Dawniej, aby zmienić adres zameldowania należało udać się do dotychczasowego urzędu dzielnicy wymeldować się, a następnie zameldować w urzędzie właściwym ze względu na nowy adres zameldowania.

Jak się przemeldować obecnie? Aktualnie wystarczy dokonać meldunku w nowym miejscu zameldowania, co automatycznie znosi poprzednie dane. Formalności można załatwić w urzędzie gminy, na terenie której chcemy się zameldować, bądź przez internet.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Ważne! Możesz mieć jednocześnie jedno miejsce pobytu stałego i jedno miejsce pobytu czasowego. Meldując się na pobyt czasowy nie musisz wymeldowywać się z miejsca pobytu stałego.

Dokumenty potrzebne do przemeldowania

O ile wcześniej przygotujemy wszystkie potrzebne dokumenty, załatwienie spraw powinno pójść nam szybko i sprawnie. Do aktualizacji adresu miejsca zamieszkania będą na potrzebne:
– dowód osobisty, bądź paszport,
– dokument potwierdzający tytuł prawny do nieruchomości, np. wypis aktu notarialnego, umowa najmu, odpis z księgi wieczystej, decyzja administracyjną, bądź orzeczenie sądu,
– formularz zgłoszenia pobytu stałego, lub formularz pobytu czasowego.

Ważne! Jeśli chcesz się zameldować w mieszkaniu, którego nie jesteś właścicielem, a np. najemcą, na twoim formularzu zgłoszenia pobytu musi się podpisać i potwierdzić twój pobyt właściciel, bądź inny podmiot, który ma tytuł prawny do tej nieruchomości.

Formularz zgłoszenia pobytu stałego jest dostępny w każdym urzędzie dzielnicy oraz na stronach internetowych poszczególnych urzędów miast/ gmin. Jeżeli będziemy mieli przygotowane wszystkie dokumenty podczas wizyty w urzędzie cały proces przemeldowania nie zajmie nam nie więcej niż kwadrans. Na koniec otrzymujemy potwierdzenie o nowym adresie zameldowania. To jedyny urząd, który będziemy musieli odwiedzić. Urząd Skarbowy nie wymaga przekazania informacji o zmianie adresu zameldowania.

Z jego pomocą będziemy mogli np. dokumentować swój meldunek przy zawieraniu umów:  
– o świadczenie usług telekomunikacyjnych,   
– o prowadzenie rachunku bankowego,             
– sprzedaży itd.

Przed wizytą  w urzędzie warto sprawdzić do jakiej dzielnicy należy nasz nowy adres zameldowania. Można to zweryfikować wpisując swój kod pocztowy w bazie Poczty na stronie:  http://kody.poczta-polska.pl/

Wyszukiwarka kodów pocztowych

Poczta Polska

Fot. Poczta Polska

Jak zameldować się w nowym miejscu przez internet?

Do zmiany adresu zameldowania przez internet potrzeby jest profil zaufany, certyfikat kwalifikowany, bądź e-dowód. Pozwalają one potwierdzić twoją tożsamość. 

Zmiana adresu zameldowania przez internet krok po kroku:

  1. Kliknij przycisk Zamelduj się.
  2. System przeniesie cię na stronę profilu zaufanego. Zaloguj się na swoje konto.
  3. Po zalogowaniu system przeniesie cię z powrotem na platformę ePUAP.
  4. Wybierz rodzaj pobytu, na jaki chcesz dokonać zameldowania.
  5. Zaznacz, kogo chcesz zameldować.
  6. Dołącz odpowiednie dokumenty.
  7. Wypełnij pozostałe pola z danymi osobowymi i adresem zameldowania. Jeśli chcesz, możesz kiedy będziesz się meldować na pobyt stały, jednocześnie wymeldować się z pobytu czasowego. Albo gdy będziesz meldować się na pobyt czasowy, wymeldować się z pobytu stałego.
  8. Jeśli zaznaczasz, że chcesz dostać zaświadczenie o zameldowaniu na pobyt czasowy, dołącz dokument, który potwierdzi płatność za to zaświadczenie. Zaznacz, w jaki sposób chcesz dostać to zaświadczenie: pocztą, osobiście czy elektronicznie na ePUAP.
  9. Sprawdź i podpisz wniosek elektronicznie. Potwierdzenie złożenia wniosku otrzymasz na swoją skrzynkę ePUAP.

Ustalenie terminu spotkania w urzędzie

W niemal każdym urzędzie istnieje system, dzięki któremu można umówić się na spotkanie – zarówno osobiście jak i przez Internet.

Aby osobiście umówić się na spotkanie w urzędzie, mające na celu pomoc przy zmianie miejsca zamieszkania, należy skontaktować się z „informacją urzędu”. Otrzymamy tam potwierdzenie wizyty oraz numer sprawy, który następnie należy wpisać w urządzenie znajdujące się w urzędzie, aby odebrać numerek kolejki.

Ważne! W związku z trwającą epidemią większość urzędów miast/ gmin prowadzi obecnie bezpośrednią obsługę tylko klientów umówionych.

Zmiana adresu zameldowania - jakie dokumenty trzeba zmienić po zmianie zameldowania 2021

Po zmianie meldunku nie ma obowiązku wymiany dowodu osobistego na nowy.

Jeżeli jednak zdecydujemy się na wymianę dowodu, będziemy potrzebowali:     
– zdjęcia paszportowego           
– dotychczasowego dowodu osobistego (do wglądu)  
– wniosku o wymianę dowodu osobistego.

Ważne! W związku z wprowadzeniem nowego dowodu osobistego od 27 lipca 20121 roku, nie ma możliwości złożenia wniosku o ten dowód osobisty elektronicznie. Po wdrożeniu nowego wzoru, składanie wniosków online możliwe będzie wyłącznie w przypadku dzieci do 12. roku życia, od których odciski palców nie będą pobierane.

Wniosek o wydanie nowego dowodu osobistego możesz złożyć w dowolnym urzędzie, niezależnie od adresu zameldowania.

Wymiana prawo jazdy po zmianie adresu zameldowania również nie jest obowiązkowa. Od 4 marca 2019 r. wydawane prawa jazdy nie zawierają adresu zamieszkania posiadacza, nie trzeba więc ich wymieniać w przypadku zmiany miejsca zamieszkania.

Przed zmianą zmianą adresu zameldowania jakie dokumenty trzeba wymienić 2021? Otóż przed zmianą meldunku również nie trzeba zmieniać żadnych dokumentów.

Zmiana meldunku a urząd skarbowy

REKLAMA

Zgodnie z zapisem art. 9 ust. 1d Ustawy z dnia 13 października 1995 r. o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników wynika, iż „w przypadku zmiany adresu miejsca zamieszkania przez podatnika będącego osobą fizyczną objętą rejestrem PESEL nieprowadzącą działalności gospodarczej lub niebędącą zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług, za dokonanie aktualizacji uznaje się podanie przez tego podatnika aktualnego adresu miejsca zamieszkania w składanej deklaracji lub innym dokumencie związanym z obowiązkiem podatkowym. Zatem urząd skarbowy nie wymaga aktualizacji miejsca zameldowania na odrębnym formularzu. Jednak istnieje taka możliwość.

W celu powiadomienia urzędu skarbowego o nowym adresie zamieszkania należy złożyć zgłoszenie aktualizacyjne formularzu ZAP-3. Przy czym zawiadomienie urzędu o zmianie adresu zamieszkania powinno nastąpić tylko wtedy, gdy adres zamieszkania jest inny niż adres zameldowania.

Jeśli jednak nowy adres zamieszkania jest jednocześnie nowym adresem zameldowania, nie ma wówczas potrzeby składania zgłoszenia ZAP-3. Wówczas urząd skarbowy będzie dysponował informacją o zmianie meldunku na podstawie danych przekazanych mu z rejestru PESEL.

Aktualizowanie danych personalnych w instytucjach

Po załatwieniu spraw meldunkowych w urzędzie sprawy należy uaktualnić swoje dane personalne we wszelkich instytucjach, w których adres ten figuruje. Jest to niezbędne ponieważ umowy muszą zawierać aktualne dane. Przy zmianie adresu zameldowania w danych osobowych u operatorów sieci komórkowych nie powinniśmy mieć żadnych problemów. Inaczej sytuacja może wyglądać w banku, wiele instytucji bankowych nie posiada informacji na temat jak postępować z nowym adresem zameldowania i starym dowodem, dlatego taka wizyta może się nieco przedłużyć.

Należy również pamiętać o innych instytucjach, z jakimi mamy podpisane umowy np. z dostawcami mediów tj. energii elektrycznej, gazu, wody.

Cały proces meldunkowy nie jest skomplikowany. Najważniejsze to pamiętać o zabraniu ze sobą odpowiednich dokumentów. Warto również wówczas ponownie przypomnieć sobie szczegóły przetwarzania danych przez dostawców usług oraz o politykach przetwarzania danych osobowych.
 

Zapisz się na newsletter
Szukasz mieszkania, budujesz dom, remontujesz? Chcesz wiedzieć jak pielęgnować ogród albo jak oszczędnie ogrzewać swoją nieruchomość? Zapisz się na nasz newsletter i zyskaj dostęp do praktycznych wskazówek oraz najnowszych ofert na rynku!
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Nieruchomości
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Dzicy lokatorzy w Polsce: nie płacą, niszczą mieszkania, a sprawy w sądach trwają latami. Ekspert: prawo od lat chroni oszustów

Były premier Mateusz Morawiecki kilka dni temu opublikował w social mediach informację o pewnym hiszpańskim hotelu, który zbankrutował, a dzisiaj jest ruiną, bo w okolicy zadomowili się migranci, którzy sprawili, że turyści i goście zniknęli z wyspy. Hotel ma być zamieszkiwany przez „Ocupas” czyli słynnych dzikich lokatorów, którzy zajmują hiszpańskie nieruchomości. – Zirytował mnie ten wpis. Nie trzeba patrzeć na Hiszpanię, by zobaczyć patologiczne sytuacje zajmowania czyjejś własności bez żadnych konsekwencji. Od lat mówię, że w Polsce przestępcy i oszuści, czyli dzicy lokatorzy są lepiej chronieni niż uczciwi obywatele – mówi detektyw i windykator, specjalistka ds. dzikich lokatorów Małgorzata Marczulewska.

Jawność cen mieszkań: przełom czy tylko pozorna zmiana? Rynek nadal kształtują kredyty i koszty budowy

Od maja 2025 roku deweloperzy muszą ujawniać ceny ofertowe mieszkań i ich historię zmian. To ważny krok w stronę większej przejrzystości na rynku pierwotnym, który ma ułatwić kupującym podejmowanie decyzji. Czy jednak sama jawność wystarczy, by realnie wpłynąć na ceny? Eksperci są zgodni – to kredyty, koszty budowy i przepisy grają dziś pierwsze skrzypce.

Rekordowy boom na mieszkania: Polacy rzucili się do zakupów po obniżce stóp procentowych

Po miesiącach wyczekiwania Polacy wrócili na rynek mieszkaniowy z nową siłą. W maju codziennie rezerwowano aż 115 mieszkań na największych rynkach – to najwyższy wynik od roku. Obniżka stóp procentowych, rosnące wynagrodzenia i poprawa dostępności kredytów sprawiły, że kupujący podejmują decyzje szybciej i bardziej zdecydowanie. Czy to początek nowej fali boomu mieszkaniowego?

Czy rynek nowych mieszkań zwalnia?

Liczba wydawanych pozwoleń na budowę oraz rozpoczętych inwestycji mieszkaniowych maleje. Czy deweloperzy modyfikują swoje strategie i przesuwają terminy realizacji nowych projektów? Sondę przygotował serwis nieruchomości dompress.pl.

REKLAMA

Wynajem traci sens? Coraz więcej Polaków wraca do marzenia o własnym M!

Ceny mieszkań się stabilizują, kredyty znów są dostępne, a wynajem coraz droższy. W efekcie Polacy coraz częściej wybierają zakup własnego M zamiast płacenia wysokich czynszów. Czy 2025 to początek wielkiego powrotu do kupowania mieszkań? Sprawdzamy, co się zmieniło i co dziś naprawdę się opłaca.

Obowiązek publikacji cen ofertowych mieszkań - co na to deweloperzy?

Jak wynika z analiz rynku, ceny nie są publikowane aż w 60–80 proc. inwestycji. Jak zatem deweloperzy oceniają zmiany w ustawie, które wprowadzają obowiązek ujawniania cen wszystkich budowanych mieszkań? Jakie mogą być konsekwencje tych przepisów dla rynku nieruchomości? Sondę przygotował serwis nieruchomości dompress.pl.

Gminy budują mało mieszkań czynszowych z co najmniej pięciu powodów. Niektóre mogą szokować!

Szanse na tanie mieszkanie czynszowe od gminy są znikome i nie wystarczy – jak przekonują niektórzy politycy – dosypać więcej pieniędzy z budżetu państwa, a inwestycje z tanimi mieszkaniami na wynajem wyrosną jak grzyby po deszczu. Eksperci portalu GetHome.pl zwracają uwagę, że jest co najmniej pięć przyczyn niskiej aktywności inwestycyjnej gmin.

Rynek wynajmu w Warszawie w 2025 roku – czy zakup na wynajem to dobra forma inwestycji?

Wynajem nieruchomości mieszkalnych to na ten moment ciekawy pomysł na dochodowy biznes. Inwestowanie w mieszkania na terenie Warszawy zawsze wiąże się z ryzykiem. Musisz wiedzieć, jak wybierać nieruchomości, aby kupić je w jak najrozsądniejszej cenie, wyremontować, a następnie wynająć z zyskiem.

REKLAMA

Najem miejsca postojowego: tylko w pakiecie z mieszkaniem?

Najem miejsca postojowego: tylko w pakiecie z mieszkaniem? Na rynek najmu coraz częściej trafiają mieszkania z budynków posiadających miejsca postojowe. Wyjaśniamy, czy te miejsca są wynajmowane razem z lokalem.

DSR i magazyny energii w Polsce – wyzwania i szanse transformacji energetyczne [WYWIAD]

Czy polski system energetyczny jest gotowy na rosnące wyzwania? Dlaczego mechanizmy redukcji zapotrzebowania (DSR) nie działają jeszcze tak, jak powinny? Co musimy zmienić, by zwiększyć elastyczność i niezawodność sieci oraz jaką rolę mogą odegrać magazyny energii i OZE?

REKLAMA