Obowiązek meldunkowy – zmiany od 2016 roku
REKLAMA
Zniesienie obowiązku meldunkowego
Z dniem 1 stycznia 2016 roku wejdzie w życie nowelizacja ustawy o ewidencji ludności i dowodach osobistych oraz niektórych innych ustawach. Początkowo obowiązek meldunkowy miał zostać zniesiony już od początku tego roku, jednak termin ten przesunął się o dwa lata. Poza ustanowieniem braku konieczności meldunku, nowelizacja przewiduje także odstąpienie od obowiązku zgłaszania podczas meldunku informacji o stopniu wykształcenia oraz okazywania książeczki wojskowej. Dodatkowo od stycznia 2016 roku możliwe będzie automatyczne wymeldowanie ze starego miejsca zamieszania w trakcie zameldowywania w nowym miejscu – ma to ułatwić całą procedurę meldunkową.
REKLAMA
Zobacz też: Jak liczyć 12 miesięcy meldunku dla ulgi meldunkowej?
Uproszczenie procedury meldunkowej
Niewątpliwie ułatwieniem będzie konieczność wizyty w jednym, a nie w dwóch urzędach miasta. Do tej pory aby wymeldować się z poprzedniego miejsca zamieszkania trzeba było udać się do urzędu, któremu to miejsce podlegało a dopiero później odnaleźć urząd miasta w nowym miejscu i zameldować się tam na stałe lub tymczasowo. Po 1 stycznia 2016 roku wystarczy wizyta w urzędzie w pobliżu nowego miejsca zamieszkania – wymeldowani zostaniemy automatycznie. Na korzyść zmieni się również procedura wydawania dowodów osobistych i to już od 1 stycznia 2015 roku. Wprowadzony zostanie elektroniczny Rejestr Dowodów Osobistych, który pozwoli obywatelom na składanie wniosku o dowód osobisty bez konieczności wizyty w urzędzie. Wszystkie urzędy gmin otrzymają dostęp do tego rejestru, dlatego złożenie wniosku drogą elektroniczną będzie możliwe na terenie całego kraju. Co istotne, zniknie także obowiązek każdorazowego wymiany dowodu osobistego po zmianie miejsca zamieszkania ze względu na to, że na dowodach nie znajdziemy już stałego adresu zameldowania.
Obowiązek meldunkowy dla turystów
Dotychczas obowiązkiem meldunkowym byli objęci także turyści – od 2016 roku obowiązek ten przestanie ich obowiązywać, ułatwi to także pracę ośrodkom wypoczynkowym, które do tej pory musiały prowadzić ewidencję osób przebywających aktualnie w danym miejscu. Jeżeli pobyt czasowy nie przekroczy trzech miesięcy, również nie będziemy musieli tego zgłaszać. W sytuacji gdy jednak dojdzie do konieczności zgłoszenia meldunku, czas na jego złożenie zostanie wydłużony z czterech do aż trzydziestu dni.
Zobacz też: Podział lokalu pozbawia ulgi meldunkowej
Zobacz też: Ulga meldunkowa nie obejmuje gruntów
Zobacz też: Nowy termin na ulgę meldunkową.
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.