REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak elektronicznie złożyć wniosek o pozwolenie na budowę (PB-1)?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Paulina Karpińska, Redaktor
Z Grupą Infor PL zwązana od grudnia 2021 roku. Pełni w niej funkcję redaktora prowadzącego serwis Nieruchomości oraz współprowadzącego serwisy Prawo i Biznes.
Jak elektronicznie złożyć wniosek o pozwolenie na budowę (PB-1)
Jak elektronicznie złożyć wniosek o pozwolenie na budowę (PB-1)
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Złożenie wniosku o pozwolenie na budowę nie wymaga wizyty osobistej w starostwie powiatowym. Można złożyć go internetowo. Jak to zrobić krok po kroku?

Złożenie wniosku o pozwolenie na budowę przez Internet – jak to zrobić?

REKLAMA

REKLAMA

Główny Urząd Nadzoru Budowlanego uruchomił serwis dzięki któremu załatwienie wielu spraw związanych z prowadzeniem procesu inwestycyjnego zostało przeniesionych do sieci, m.in. złożenie wniosku (PB-1). Jak to zrobić?

Pierwszym i niezbędnym krokiem jest wejście na adres strony internetowej:

REKLAMA

Dalszy ciąg materiału pod wideo

https://e-budownictwo.gunb.gov.pl/konto/zaloguj/?next=/report/oswiadczenie/gunb_epb_1_pozwolenie_budowa/

Kolejno zostaniemy poproszenie o zalogowanie się na konto. Jeśli pierwszy raz korzystamy z serwisu najpierw będziemy musieli założyć konto. Nie jest to skomplikowane, gdyż wymaga od nas jedynie dwukrotnego podania naszego adresu e-mailowego oraz wpisania hasła za pomocą którego będziemy w przyszłości logowali się do serwisu. Następnie zostaniemy poproszeni o zalogowanie się na swój adres e-mailowy i aktywację konta, poprzez kliknięcie w link otrzymany z serwisu.

Po zalogowaniu się do konta zostaniemy przeprowadzeni przez kolejne pola niezbędne do wypełnienia.

W celu wypełnienia wniosku konieczne będzie wskazanie danych dotyczących:

  • inwestora (w tym danych do korespondencji)
  • pełnomocnika (jeżeli inwestor zamierza działać przez pełnomocnika)
  • planowanej inwestycji (zamierzenia budowlanego)

Polskie prawo nie definiuje jednoznacznie kim jest inwestor. Jednak Ustawa – Prawo budowlane jasno określa jego obowiązki.

Zgodnie z Art. 18. 1. do obowiązków inwestora należy zorganizowanie procesu budowy, z uwzględnieniem zawartych w przepisach zasad bezpieczeństwa i ochrony zdrowia, a w szczególności zapewnienie:
1) opracowania projektu budowlanego
2) objęcia kierownictwa budowy przez kierownika budowy,
3) opracowania planu bezpieczeństwa i ochrony zdrowia,
4) wykonania i odbioru robót budowlanych.

Kim tak naprawdę jest inwestor? Inwestor to osoba fizyczna lub prawna, na której imię realizowana jest inwestycja. Należy rozumieć tą funkcję jako inicjującego podjęcie działań niezbędnych do realizacji inwestycji budowlanej, przeznaczającego odpowiednie środki na realizację zamierzenia budowlanego.

 W kolejnym kroku będziemy musieli podać wymagane dane inwestora.

Następnie zostaniemy poproszeni o podanie informacji dotyczących nieruchomości, na której będzie przeprowadzana przedmiotowa budowa

Po wypełnieniu informacji o nieruchomości zostaniemy poproszeni o wskazanie organu administracji architektoniczno-budowlanej.

Organem administracji architektoniczno-budowlanej jest:

  • starosta (w miastach na prawach powiatu rolę starosty pełni prezydent miasta)
  • wojewoda (w zakresie spraw wymienionych w art. 82 ust. 3 i 4 Prawa budowlanego)

W celu  dalszego wypełnienia wniosku konieczne będzie wskazanie danych dotyczących planowanej inwestycji (zamierzenia budowlanego). Należy podać:

  • rodzaj planowanej inwestycji
  • nazwę planowanej inwestycji
  • dane planowanej inwestycji (w szczególności adres lub dane ewidencyjne z Centralnej Ewidencji Gruntów i Budynków)

Następnie zostaniemy poproszeni o dodanie załączników. Do wniosku (w każdym przypadku) należy dołączyć oświadczenie o posiadanym prawie do dysponowania nieruchomością na cele budowlane (można je wypełnić na stronie e-Budownictwo). Zamiast Inwestora oświadczenie może wypełnić inna osoba (pełnomocnik), jeżeli jest do tego upoważniona.

Do wniosku należy również dołączyć:

  • projekt zagospodarowania działki lub terenu oraz projekt architektoniczno-budowlanego w formie dokumentu elektronicznego wraz z opiniami, uzgodnieniami, pozwoleniami i innymi dokumentami, których obowiązek dołączenia wynika z przepisów odrębnych ustaw, lub kopiami tych opinii, uzgodnień, pozwoleń i innych dokumentów
  • decyzję o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, jeżeli jest ona wymagana zgodnie z przepisami o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym lub jej kopię

.

Jak wysłać wniosek o pozwolenie na budowę?

Formularz wniosku wypełniony w serwisie e-Budownictwo można przesłać drogą elektroniczną poprzez ePUAP. Można go też pobrać na dysk, wydrukować i przekazać do organu drogą tradycyjną.

Nie ma konieczności przesyłania dokumentów w postaci papierowej podpisanych elektronicznie przez podmioty sporządzające te dokumenty. Dokumenty zawierające podpis elektroniczny są oryginałami.

Budowa jakich obiektów nie wymaga pozwolenia na budowę, wymaga zaś ich zgłoszenia?

Zgodnie polskim prawem budowa przeważającej liczby obiektów budowlanych wymaga uzyskania decyzji o pozwoleniu na budowę. Jednak nie wszystkie. Niektóre, zazwyczaj objęte małym zasięgiem, nie wymagają pozwolenia. Można podjąć realizację ich budowy jedynie dokonując zgłoszenia.  

Nie wymaga decyzji o pozwoleniu na budowę, natomiast wymaga zgłoszenia, budowa m.in.:

  1. Wolno stojących budynków mieszkalnych jednorodzinnych, których obszar oddziaływania mieści się w całości na działce lub działkach, na których zostały zaprojektowane;

- w tym wolno stojących budynków mieszkalnych jednorodzinnych o powierzchni zabudowy do 70 m2,

  1. Sieci:
    a) elektroenergetycznych obejmujących napięcie znamionowe nie wyższe niż 1 kV,
    b) wodociągowych,
    c) kanalizacyjnych,
    d) cieplnych,
    e) gazowych o ciśnieniu roboczym nie wyższym niż 0,5 MPa;
  2. Zbiorników bezodpływowych na nieczystości ciekłe o pojemności do 10 midx3;
  3. Tymczasowych obiektów budowlanych niepołączonych trwale z gruntem i przewidzianych do rozbiórki lub przeniesienia w inne miejsce – w terminie określonym w zgłoszeniu, ale nie później niż przed upływem 180 dni od dnia rozpoczęcia budowy określonego w zgłoszeniu;
  4. Pomostów o długości całkowitej do 25 m i wysokości, liczonej od korony pomostu do dna akwenu, do 2,50 m;
  5. Instalacji zbiornikowych na gaz płynny z pojedynczym zbiornikiem o pojemności do 7 midx3, przeznaczonych do zasilania instalacji gazowych w budynkach mieszkalnych jednorodzinnych;
  6. Wolno stojących:
    a) parterowych budynków gospodarczych,
    b) garaży,
    c) wiat
    – o powierzchni zabudowy do 35 midx2, przy czym łączna liczba tych obiektów na działce nie może przekraczać dwóch na każde 500 midx2 powierzchni działki;
  7. Przydomowych:
    a) ganków,
    b) oranżerii (ogrodów zimowych)
    – o powierzchni zabudowy do 35 midx2, przy czym łączna liczba tych obiektów na działce nie może przekraczać dwóch na każde 500 midx2 powierzchni działki;
  8. Wolno stojących parterowych budynków rekreacji indywidualnej rozumianych jako budynki przeznaczone do okresowego wypoczynku, o powierzchni zabudowy:
    a) do 35 m2,
    b) powyżej 35 m2, ale nie więcej niż 70 m2, przy rozpiętości elementów konstrukcyjnych do 6 m i wysięgu wsporników do 2 m
  9. Boisk szkolnych oraz boisk, kortów tenisowych, bieżni służących do rekreacji;
  10. Ogrodzeń o wysokości powyżej 2,20 m;
  11. Przydomowych tarasów naziemnych o powierzchni zabudowy powyżej 35 midx2;
  12. Przyłączy:
    a) elektroenergetycznych,
    b) wodociągowych,
    c) kanalizacyjnych,
    d) gazowych,
    e) cieplnych,
    f) telekomunikacyjnych

     
  13. Obiektów gospodarczych związanych z produkcją rolną i uzupełniających zabudowę zagrodową w ramach istniejącej działki siedliskowej:
    a) płyt do składowania obornika,
    b) szczelnych zbiorników na gnojówkę lub gnojowicę,
    c) naziemnych silosów na materiały sypkie, o pojemności do 30 midx3 i wysokości nie większej niż 7 m,
    d) silosów na kiszonkę;
  14. Stawów i zbiorników wodnych o powierzchni przekraczającej 1000 midx2 i nieprzekraczającej 5000 midx2 oraz głębokości nieprzekraczającej 3 m, położonych w całości na gruntach rolnych.

Podstawa prawna:

Ustawa z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (t.j. Dz.U. z 2019 r., poz. 1186 z późn. zm.)

Zapisz się na newsletter
Szukasz mieszkania, budujesz dom, remontujesz? Chcesz wiedzieć jak pielęgnować ogród albo jak oszczędnie ogrzewać swoją nieruchomość? Zapisz się na nasz newsletter i zyskaj dostęp do praktycznych wskazówek oraz najnowszych ofert na rynku!
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Nieruchomości
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Czy najemca może sam zameldować się w wynajmowanym mieszkaniu? Wiele osób jest zaskoczonych odpowiedzią na to pytanie. Przepisy są jasne

Wynajmujesz mieszkanie i chciałbyś uchronić się przed zameldowaniem najemcy? Przepisy są w tym zakresie jasne. Niestety wiele osób ich nie zna i po fakcie bywają zaskoczone. Sprawdź, jak postępować i co możesz uregulować w umowie.

Jak sprzedać nieruchomość szybko i bez ryzyka

Każdy chce sprzedać dobrze. Nieliczni wiedzą, jak zrobić to mądrze. Sprzedaż nieruchomości to dla wielu osób najważniejsza transakcja w życiu. Właściciele chcą, by proces był szybki, bezpieczny i przyniósł satysfakcjonującą cenę. Niestety, większość ofert długo stoi na rynku. Problem nie tkwi w koniunkturze, ale w braku przygotowania i strategii.

Ceny mieszkań 2025/2026. Kupować teraz, czy czekać na przyszły rok (zmiany przepisów, tańszy kredyt)?

Wiele osób zadaje sobie pytanie: kiedy jest najlepszy czas na zakup nieruchomości. Jak wynika z najnowszych danych GUS w sierpniu br. oddano do użytkowania ogółem 15,2 tys. mieszkań, tj. o 4,0 proc. więcej niż rok wcześniej. A jak wygląda sytuacja z pozwoleniami na budowę? Jakie są prognozy cen mieszkań na 2026 rok i czy obniżenie stóp procentowych zwiększy popyt na kredyty hipoteczne, a tym samym pobudzi rynek? Czy liczba wolnych lokali będzie się zwiększać? Odpowiedź nie jest oczywista, bo za danymi kryją się procesy, które dopiero zaczną wpływać na ceny mieszkań w najbliższych latach.

Stacje ładowania aut – czym są i czy trzeba od nich płacić podatek?

Stacje ładowania samochodów elektrycznych stają się coraz częstsze. Dlatego temat ich statusu prawnego zyskuje na znaczeniu – również w wyrokach sądów.

REKLAMA

Kiedy wreszcie zmiany w obowiązku odśnieżania chodników przed posesją - trwają prace nad zniesieniem tego uciążliwego obowiązku

Chociaż zimy ostatnimi czasy są coraz mniej obfitujące w opady śniegu, to jednak zjawisko to corocznie występuje. Wówczas właściciele posesji, a także zarządcy w przypadku spółdzielni i wspólnot mieszkaniowych, muszą zakasać rękawy, wziąć szufle i łopaty w dłoń (lub zlecić odpłatnie takie prace), oraz odśnieżać i oczyszczać z lodu czy błota chodnik, przy którym położona jest posesja, choćby nie stanowił on ich własności, a wchodził w pas drogowy.

Kaucja przy najmie mieszkania: jakie obowiązki ma najemca, gdzie kończą się prawa wynajmującego

Gdyby ktoś pokusił się o przygotowanie rankingu aspektów najmu, które najczęściej powodują spory lokatorów z właścicielami mieszkań, to temat kaucji na pewno uplasowałby się wysoko, komentuje Andrzej Prajsna - ekspert i analityk portali RynekPierwotny.pl i GetHome.pl.

Jak segregować tekstylia - unikaj tych błędów i kar, bo grozi grzywna do 5000 zł oraz 400% opłaty za śmieci

Od 1 stycznia 2025 r. w Polsce obowiązuje konieczność osobnej segregacji tekstyliów jako nowej frakcji odpadowej. Wynika to z konieczności spełnienia norm recyklingowych i odzysku jak największej ilości surowców – teraz także w zakresie tekstyliów, które po zużyciu wrzucane do odpadów zmieszanych nie były recyklingowane w wystarczającym stopniu lub po zanieczyszczeniu już się do tego nie nadawały.

Wakacje podatkowe po zakończeniu budowy. Mogą trwać tylko miesiąc, ale mogą też i 11 miesięcy. Zawsze trzeba jednak wywiązać się z tego obowiązku

Od kiedy trzeba płacić podatek od nieruchomości od nowego domu? To zależy. Jednak niezależnie od tego, kiedy powstanie obowiązek podatkowy, prawo przewiduje również inne obowiązki, z których trzeba się wywiązać. Od razu i na czas. Nie warto narażać się organom podatkowym.

REKLAMA

Będzie nowy podatek od nieruchomości, Sankcyjna stawka od pustostanów ma obniżyć ceny mieszkań, ale czy obniży

Nawet 30-krotnie większy podatek od nieruchomości mogą zapłacić przedsiębiorcy, w tym deweloperzy, posiadający puste lokale. Podstawą do takich działań są obowiązujące obecnie zasady naliczania podatku od nieruchomości, które różnicują stawki w zależności od sposobu użytkowania lokalu.

Polacy chcą modernizować domy, ale brakuje im wiedzy i narzędzi. Jest kalkulator efektywności energetycznej

Coraz więcej Polaków myśli o energooszczędnych zmianach w swoich domach, ale koszty i brak wiedzy powstrzymują ich przed działaniem. ING Bank Śląski uruchomił bezpłatny kalkulator, który pomaga zaplanować termomodernizację i oszacować jej opłacalność.

REKLAMA