REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak elektronicznie złożyć wniosek o pozwolenie na budowę (PB-1)?

Paulina Karpińska, Redaktor
Z Grupą Infor PL zwązana od grudnia 2021 roku. Pełni w niej funkcję redaktora prowadzącego serwis Nieruchomości oraz współprowadzącego serwisy Prawo i Biznes.
Jak elektronicznie złożyć wniosek o pozwolenie na budowę (PB-1)
Jak elektronicznie złożyć wniosek o pozwolenie na budowę (PB-1)
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Złożenie wniosku o pozwolenie na budowę nie wymaga wizyty osobistej w starostwie powiatowym. Można złożyć go internetowo. Jak to zrobić krok po kroku?

Złożenie wniosku o pozwolenie na budowę przez Internet – jak to zrobić?

REKLAMA

Główny Urząd Nadzoru Budowlanego uruchomił serwis dzięki któremu załatwienie wielu spraw związanych z prowadzeniem procesu inwestycyjnego zostało przeniesionych do sieci, m.in. złożenie wniosku (PB-1). Jak to zrobić?

Pierwszym i niezbędnym krokiem jest wejście na adres strony internetowej:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

https://e-budownictwo.gunb.gov.pl/konto/zaloguj/?next=/report/oswiadczenie/gunb_epb_1_pozwolenie_budowa/

Kolejno zostaniemy poproszenie o zalogowanie się na konto. Jeśli pierwszy raz korzystamy z serwisu najpierw będziemy musieli założyć konto. Nie jest to skomplikowane, gdyż wymaga od nas jedynie dwukrotnego podania naszego adresu e-mailowego oraz wpisania hasła za pomocą którego będziemy w przyszłości logowali się do serwisu. Następnie zostaniemy poproszeni o zalogowanie się na swój adres e-mailowy i aktywację konta, poprzez kliknięcie w link otrzymany z serwisu.

Po zalogowaniu się do konta zostaniemy przeprowadzeni przez kolejne pola niezbędne do wypełnienia.

1

W celu wypełnienia wniosku konieczne będzie wskazanie danych dotyczących:

  • inwestora (w tym danych do korespondencji)
  • pełnomocnika (jeżeli inwestor zamierza działać przez pełnomocnika)
  • planowanej inwestycji (zamierzenia budowlanego)

Polskie prawo nie definiuje jednoznacznie kim jest inwestor. Jednak Ustawa – Prawo budowlane jasno określa jego obowiązki.

REKLAMA

Zgodnie z Art. 18. 1. do obowiązków inwestora należy zorganizowanie procesu budowy, z uwzględnieniem zawartych w przepisach zasad bezpieczeństwa i ochrony zdrowia, a w szczególności zapewnienie:
1) opracowania projektu budowlanego
2) objęcia kierownictwa budowy przez kierownika budowy,
3) opracowania planu bezpieczeństwa i ochrony zdrowia,
4) wykonania i odbioru robót budowlanych.

Kim tak naprawdę jest inwestor? Inwestor to osoba fizyczna lub prawna, na której imię realizowana jest inwestycja. Należy rozumieć tą funkcję jako inicjującego podjęcie działań niezbędnych do realizacji inwestycji budowlanej, przeznaczającego odpowiednie środki na realizację zamierzenia budowlanego.

 W kolejnym kroku będziemy musieli podać wymagane dane inwestora.

2

Następnie zostaniemy poproszeni o podanie informacji dotyczących nieruchomości, na której będzie przeprowadzana przedmiotowa budowa

3

Po wypełnieniu informacji o nieruchomości zostaniemy poproszeni o wskazanie organu administracji architektoniczno-budowlanej.

Organem administracji architektoniczno-budowlanej jest:

  • starosta (w miastach na prawach powiatu rolę starosty pełni prezydent miasta)
  • wojewoda (w zakresie spraw wymienionych w art. 82 ust. 3 i 4 Prawa budowlanego)

4

W celu  dalszego wypełnienia wniosku konieczne będzie wskazanie danych dotyczących planowanej inwestycji (zamierzenia budowlanego). Należy podać:

  • rodzaj planowanej inwestycji
  • nazwę planowanej inwestycji
  • dane planowanej inwestycji (w szczególności adres lub dane ewidencyjne z Centralnej Ewidencji Gruntów i Budynków)

5

Następnie zostaniemy poproszeni o dodanie załączników. Do wniosku (w każdym przypadku) należy dołączyć oświadczenie o posiadanym prawie do dysponowania nieruchomością na cele budowlane (można je wypełnić na stronie e-Budownictwo). Zamiast Inwestora oświadczenie może wypełnić inna osoba (pełnomocnik), jeżeli jest do tego upoważniona.

6

Do wniosku należy również dołączyć:

  • projekt zagospodarowania działki lub terenu oraz projekt architektoniczno-budowlanego w formie dokumentu elektronicznego wraz z opiniami, uzgodnieniami, pozwoleniami i innymi dokumentami, których obowiązek dołączenia wynika z przepisów odrębnych ustaw, lub kopiami tych opinii, uzgodnień, pozwoleń i innych dokumentów
  • decyzję o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, jeżeli jest ona wymagana zgodnie z przepisami o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym lub jej kopię

.

Jak wysłać wniosek o pozwolenie na budowę?

Formularz wniosku wypełniony w serwisie e-Budownictwo można przesłać drogą elektroniczną poprzez ePUAP. Można go też pobrać na dysk, wydrukować i przekazać do organu drogą tradycyjną.

Nie ma konieczności przesyłania dokumentów w postaci papierowej podpisanych elektronicznie przez podmioty sporządzające te dokumenty. Dokumenty zawierające podpis elektroniczny są oryginałami.

Budowa jakich obiektów nie wymaga pozwolenia na budowę, wymaga zaś ich zgłoszenia?

Zgodnie polskim prawem budowa przeważającej liczby obiektów budowlanych wymaga uzyskania decyzji o pozwoleniu na budowę. Jednak nie wszystkie. Niektóre, zazwyczaj objęte małym zasięgiem, nie wymagają pozwolenia. Można podjąć realizację ich budowy jedynie dokonując zgłoszenia.  

Nie wymaga decyzji o pozwoleniu na budowę, natomiast wymaga zgłoszenia, budowa m.in.:

  1. Wolno stojących budynków mieszkalnych jednorodzinnych, których obszar oddziaływania mieści się w całości na działce lub działkach, na których zostały zaprojektowane;

- w tym wolno stojących budynków mieszkalnych jednorodzinnych o powierzchni zabudowy do 70 m2,

  1. Sieci:
    a) elektroenergetycznych obejmujących napięcie znamionowe nie wyższe niż 1 kV,
    b) wodociągowych,
    c) kanalizacyjnych,
    d) cieplnych,
    e) gazowych o ciśnieniu roboczym nie wyższym niż 0,5 MPa;
  2. Zbiorników bezodpływowych na nieczystości ciekłe o pojemności do 10 midx3;
  3. Tymczasowych obiektów budowlanych niepołączonych trwale z gruntem i przewidzianych do rozbiórki lub przeniesienia w inne miejsce – w terminie określonym w zgłoszeniu, ale nie później niż przed upływem 180 dni od dnia rozpoczęcia budowy określonego w zgłoszeniu;
  4. Pomostów o długości całkowitej do 25 m i wysokości, liczonej od korony pomostu do dna akwenu, do 2,50 m;
  5. Instalacji zbiornikowych na gaz płynny z pojedynczym zbiornikiem o pojemności do 7 midx3, przeznaczonych do zasilania instalacji gazowych w budynkach mieszkalnych jednorodzinnych;
  6. Wolno stojących:
    a) parterowych budynków gospodarczych,
    b) garaży,
    c) wiat
    – o powierzchni zabudowy do 35 midx2, przy czym łączna liczba tych obiektów na działce nie może przekraczać dwóch na każde 500 midx2 powierzchni działki;
  7. Przydomowych:
    a) ganków,
    b) oranżerii (ogrodów zimowych)
    – o powierzchni zabudowy do 35 midx2, przy czym łączna liczba tych obiektów na działce nie może przekraczać dwóch na każde 500 midx2 powierzchni działki;
  8. Wolno stojących parterowych budynków rekreacji indywidualnej rozumianych jako budynki przeznaczone do okresowego wypoczynku, o powierzchni zabudowy:
    a) do 35 m2,
    b) powyżej 35 m2, ale nie więcej niż 70 m2, przy rozpiętości elementów konstrukcyjnych do 6 m i wysięgu wsporników do 2 m
  9. Boisk szkolnych oraz boisk, kortów tenisowych, bieżni służących do rekreacji;
  10. Ogrodzeń o wysokości powyżej 2,20 m;
  11. Przydomowych tarasów naziemnych o powierzchni zabudowy powyżej 35 midx2;
  12. Przyłączy:
    a) elektroenergetycznych,
    b) wodociągowych,
    c) kanalizacyjnych,
    d) gazowych,
    e) cieplnych,
    f) telekomunikacyjnych

     
  13. Obiektów gospodarczych związanych z produkcją rolną i uzupełniających zabudowę zagrodową w ramach istniejącej działki siedliskowej:
    a) płyt do składowania obornika,
    b) szczelnych zbiorników na gnojówkę lub gnojowicę,
    c) naziemnych silosów na materiały sypkie, o pojemności do 30 midx3 i wysokości nie większej niż 7 m,
    d) silosów na kiszonkę;
  14. Stawów i zbiorników wodnych o powierzchni przekraczającej 1000 midx2 i nieprzekraczającej 5000 midx2 oraz głębokości nieprzekraczającej 3 m, położonych w całości na gruntach rolnych.

Podstawa prawna:

Ustawa z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (t.j. Dz.U. z 2019 r., poz. 1186 z późn. zm.)

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Nieruchomości
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ile trzeba zapłacić za kawalerkę od dewelopera?

Ile trzeba zapłacić za kawalerkę od dewelopera? W jakich metrażach sprzedawane są kawalerki? Gdzie można upić najtaniej? 

Podwyższają ceny nieruchomości: „Proszę dopisać w ogłoszeniu, że mój dom jest położony w miejscu, gdzie nie było powodzi”.

Jak powódź wpłynie na rynki nieruchomości? Z pewnością sprzedaż zalanych domów i mieszkań przez najbliższe lata będzie trudna. Jakie są prognozy dla lokalnych rynków nieruchomości na terenach poszkodowanych przez powódź? 

Kiedy zaczyna się sezon grzewczy? Jak zaoszczędzić na ogrzewaniu?

Niektórzy ucieszyli się już z ciepłych kaloryferów, inni na sezon grzewczy muszą jeszcze chwilę zaczekać. Jak się dobrze przygotować? Jak zadbać o temperaturę w domu? 

Jesienne i zimowe obowiązki zarządców nieruchomości

Tam gdzie jedni udają się na odpoczynek po intensywnym sezonie, inni zaczynają wytężoną pracę. W tej drugiej grupie są firmy zajmujące się zarządzaniem nieruchomościami. Zakres wykonywanych prac wykonywanych przez zarządcę zależy w dużej mierze od warunków pogodowych. Warto również z wyprzedzeniem przygotować narzędzia i rozplanować prace tak, żeby niespodziewana zmiana pogody nikogo nie zaskoczyła. 

REKLAMA

Problem deficytu mieszkań w naszym kraju rozwiążą pustostany?

Czy zasiedlanie pustostanów może być rozwiązaniem na deficyt mieszkań w Polsce? Skąd tak duża liczba mieszkań niezamieszkanych?

Własne mieszkanie. Czekać na rządowe dopłaty czy kupić już teraz?

Czy przyszli nabywcy mieszkań wstrzymują się w decyzją o zakupie, czekając na rządowe dopłaty w programie Na start? Czy rośnie liczba osób kupujących za gotówkę. Czy deweloperzy zaobserwowali wzrost liczby rezerwacji?

Warto zainwestować w termomodernizację domu nie tylko ze względu na niższe rachunki

Ocieplone domy i mieszkania w budynku po termomodernizacji szybciej znajdują nabywców i najczęściej osiągają też wyższą cenę – przyznają zapytani w sondzie przeprowadzonej przez portal GetHome.pl pośrednicy w obrocie nieruchomościami.

Rośnie drzewo z tysiącletniego nasiona znalezionego przez archeologów. To wymarły gatunek. Ma związki o właściwościach przeciwzapalnych i przeciwnowotworowych

Międzynarodowy zespół naukowców wyhodował drzewo z tysiącletniego nasiona, znalezionego podczas wykopalisk archeologicznych. Badacze uważają, że to wymarły gatunek rośliny, o której leczniczych właściwościach wspominano w Biblii. Roślina ta zawiera m.in. związki o właściwościach przeciwzapalnych i przeciwnowotworowych

REKLAMA

Czy można było zapobiec powodzi? Jedną z głównych przyczyn rosnących szkód jest zabudowa terenów zagrożonych powodzią

To już trzecia tak duża i tragiczna w skutkach powódź w ciągu niespełna 30 lat. Po poprzednich dwóch podejmowano działania, które miały zapobiec kolejnej. Eksperci portalu GetHome.pl sprawdzili, jak wyglądało to w praktyce na podstawie… statystyk budowlanych.

Sprzedając dom lub mieszkanie, można stracić własność i nie otrzymać od nabywcy ani grosza. Akt notarialny przed tym nie zabezpiecza. Jak więc to zrobić?

Nie każdy jest świadomy, że dokonując sprzedaży mieszkania czy domu u notariusza, można nabawić się nie lada problemów, jeżeli nie zadba się o jeden mały szczegół transakcji – moment zapłaty ceny przez nabywcę nieruchomości. W jaki sposób przeprowadzić transakcję kupna-sprzedaży nieruchomości, aby pod względem uzyskania zapłaty ceny za zbywaną nieruchomość – była ona w pełni bezpieczna dla sprzedającego? 

REKLAMA