REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak elektronicznie złożyć wniosek o pozwolenie na budowę (PB-1)?

Paulina Karpińska, Redaktor
Z Grupą Infor PL zwązana od grudnia 2021 roku. Pełni w niej funkcję redaktora prowadzącego serwis Nieruchomości oraz współprowadzącego serwisy Prawo i Biznes.
Jak elektronicznie złożyć wniosek o pozwolenie na budowę (PB-1)
Jak elektronicznie złożyć wniosek o pozwolenie na budowę (PB-1)
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Złożenie wniosku o pozwolenie na budowę nie wymaga wizyty osobistej w starostwie powiatowym. Można złożyć go internetowo. Jak to zrobić krok po kroku?

Złożenie wniosku o pozwolenie na budowę przez Internet – jak to zrobić?

REKLAMA

REKLAMA

Główny Urząd Nadzoru Budowlanego uruchomił serwis dzięki któremu załatwienie wielu spraw związanych z prowadzeniem procesu inwestycyjnego zostało przeniesionych do sieci, m.in. złożenie wniosku (PB-1). Jak to zrobić?

Pierwszym i niezbędnym krokiem jest wejście na adres strony internetowej:

REKLAMA

Dalszy ciąg materiału pod wideo

https://e-budownictwo.gunb.gov.pl/konto/zaloguj/?next=/report/oswiadczenie/gunb_epb_1_pozwolenie_budowa/

Kolejno zostaniemy poproszenie o zalogowanie się na konto. Jeśli pierwszy raz korzystamy z serwisu najpierw będziemy musieli założyć konto. Nie jest to skomplikowane, gdyż wymaga od nas jedynie dwukrotnego podania naszego adresu e-mailowego oraz wpisania hasła za pomocą którego będziemy w przyszłości logowali się do serwisu. Następnie zostaniemy poproszeni o zalogowanie się na swój adres e-mailowy i aktywację konta, poprzez kliknięcie w link otrzymany z serwisu.

Po zalogowaniu się do konta zostaniemy przeprowadzeni przez kolejne pola niezbędne do wypełnienia.

W celu wypełnienia wniosku konieczne będzie wskazanie danych dotyczących:

  • inwestora (w tym danych do korespondencji)
  • pełnomocnika (jeżeli inwestor zamierza działać przez pełnomocnika)
  • planowanej inwestycji (zamierzenia budowlanego)

Polskie prawo nie definiuje jednoznacznie kim jest inwestor. Jednak Ustawa – Prawo budowlane jasno określa jego obowiązki.

Zgodnie z Art. 18. 1. do obowiązków inwestora należy zorganizowanie procesu budowy, z uwzględnieniem zawartych w przepisach zasad bezpieczeństwa i ochrony zdrowia, a w szczególności zapewnienie:
1) opracowania projektu budowlanego
2) objęcia kierownictwa budowy przez kierownika budowy,
3) opracowania planu bezpieczeństwa i ochrony zdrowia,
4) wykonania i odbioru robót budowlanych.

Kim tak naprawdę jest inwestor? Inwestor to osoba fizyczna lub prawna, na której imię realizowana jest inwestycja. Należy rozumieć tą funkcję jako inicjującego podjęcie działań niezbędnych do realizacji inwestycji budowlanej, przeznaczającego odpowiednie środki na realizację zamierzenia budowlanego.

 W kolejnym kroku będziemy musieli podać wymagane dane inwestora.

Następnie zostaniemy poproszeni o podanie informacji dotyczących nieruchomości, na której będzie przeprowadzana przedmiotowa budowa

Po wypełnieniu informacji o nieruchomości zostaniemy poproszeni o wskazanie organu administracji architektoniczno-budowlanej.

Organem administracji architektoniczno-budowlanej jest:

  • starosta (w miastach na prawach powiatu rolę starosty pełni prezydent miasta)
  • wojewoda (w zakresie spraw wymienionych w art. 82 ust. 3 i 4 Prawa budowlanego)

W celu  dalszego wypełnienia wniosku konieczne będzie wskazanie danych dotyczących planowanej inwestycji (zamierzenia budowlanego). Należy podać:

  • rodzaj planowanej inwestycji
  • nazwę planowanej inwestycji
  • dane planowanej inwestycji (w szczególności adres lub dane ewidencyjne z Centralnej Ewidencji Gruntów i Budynków)

Następnie zostaniemy poproszeni o dodanie załączników. Do wniosku (w każdym przypadku) należy dołączyć oświadczenie o posiadanym prawie do dysponowania nieruchomością na cele budowlane (można je wypełnić na stronie e-Budownictwo). Zamiast Inwestora oświadczenie może wypełnić inna osoba (pełnomocnik), jeżeli jest do tego upoważniona.

Do wniosku należy również dołączyć:

  • projekt zagospodarowania działki lub terenu oraz projekt architektoniczno-budowlanego w formie dokumentu elektronicznego wraz z opiniami, uzgodnieniami, pozwoleniami i innymi dokumentami, których obowiązek dołączenia wynika z przepisów odrębnych ustaw, lub kopiami tych opinii, uzgodnień, pozwoleń i innych dokumentów
  • decyzję o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, jeżeli jest ona wymagana zgodnie z przepisami o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym lub jej kopię

.

Jak wysłać wniosek o pozwolenie na budowę?

Formularz wniosku wypełniony w serwisie e-Budownictwo można przesłać drogą elektroniczną poprzez ePUAP. Można go też pobrać na dysk, wydrukować i przekazać do organu drogą tradycyjną.

Nie ma konieczności przesyłania dokumentów w postaci papierowej podpisanych elektronicznie przez podmioty sporządzające te dokumenty. Dokumenty zawierające podpis elektroniczny są oryginałami.

Budowa jakich obiektów nie wymaga pozwolenia na budowę, wymaga zaś ich zgłoszenia?

Zgodnie polskim prawem budowa przeważającej liczby obiektów budowlanych wymaga uzyskania decyzji o pozwoleniu na budowę. Jednak nie wszystkie. Niektóre, zazwyczaj objęte małym zasięgiem, nie wymagają pozwolenia. Można podjąć realizację ich budowy jedynie dokonując zgłoszenia.  

Nie wymaga decyzji o pozwoleniu na budowę, natomiast wymaga zgłoszenia, budowa m.in.:

  1. Wolno stojących budynków mieszkalnych jednorodzinnych, których obszar oddziaływania mieści się w całości na działce lub działkach, na których zostały zaprojektowane;

- w tym wolno stojących budynków mieszkalnych jednorodzinnych o powierzchni zabudowy do 70 m2,

  1. Sieci:
    a) elektroenergetycznych obejmujących napięcie znamionowe nie wyższe niż 1 kV,
    b) wodociągowych,
    c) kanalizacyjnych,
    d) cieplnych,
    e) gazowych o ciśnieniu roboczym nie wyższym niż 0,5 MPa;
  2. Zbiorników bezodpływowych na nieczystości ciekłe o pojemności do 10 midx3;
  3. Tymczasowych obiektów budowlanych niepołączonych trwale z gruntem i przewidzianych do rozbiórki lub przeniesienia w inne miejsce – w terminie określonym w zgłoszeniu, ale nie później niż przed upływem 180 dni od dnia rozpoczęcia budowy określonego w zgłoszeniu;
  4. Pomostów o długości całkowitej do 25 m i wysokości, liczonej od korony pomostu do dna akwenu, do 2,50 m;
  5. Instalacji zbiornikowych na gaz płynny z pojedynczym zbiornikiem o pojemności do 7 midx3, przeznaczonych do zasilania instalacji gazowych w budynkach mieszkalnych jednorodzinnych;
  6. Wolno stojących:
    a) parterowych budynków gospodarczych,
    b) garaży,
    c) wiat
    – o powierzchni zabudowy do 35 midx2, przy czym łączna liczba tych obiektów na działce nie może przekraczać dwóch na każde 500 midx2 powierzchni działki;
  7. Przydomowych:
    a) ganków,
    b) oranżerii (ogrodów zimowych)
    – o powierzchni zabudowy do 35 midx2, przy czym łączna liczba tych obiektów na działce nie może przekraczać dwóch na każde 500 midx2 powierzchni działki;
  8. Wolno stojących parterowych budynków rekreacji indywidualnej rozumianych jako budynki przeznaczone do okresowego wypoczynku, o powierzchni zabudowy:
    a) do 35 m2,
    b) powyżej 35 m2, ale nie więcej niż 70 m2, przy rozpiętości elementów konstrukcyjnych do 6 m i wysięgu wsporników do 2 m
  9. Boisk szkolnych oraz boisk, kortów tenisowych, bieżni służących do rekreacji;
  10. Ogrodzeń o wysokości powyżej 2,20 m;
  11. Przydomowych tarasów naziemnych o powierzchni zabudowy powyżej 35 midx2;
  12. Przyłączy:
    a) elektroenergetycznych,
    b) wodociągowych,
    c) kanalizacyjnych,
    d) gazowych,
    e) cieplnych,
    f) telekomunikacyjnych

     
  13. Obiektów gospodarczych związanych z produkcją rolną i uzupełniających zabudowę zagrodową w ramach istniejącej działki siedliskowej:
    a) płyt do składowania obornika,
    b) szczelnych zbiorników na gnojówkę lub gnojowicę,
    c) naziemnych silosów na materiały sypkie, o pojemności do 30 midx3 i wysokości nie większej niż 7 m,
    d) silosów na kiszonkę;
  14. Stawów i zbiorników wodnych o powierzchni przekraczającej 1000 midx2 i nieprzekraczającej 5000 midx2 oraz głębokości nieprzekraczającej 3 m, położonych w całości na gruntach rolnych.

Podstawa prawna:

Ustawa z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (t.j. Dz.U. z 2019 r., poz. 1186 z późn. zm.)

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Nieruchomości
Dzierżawcy nie zapłacą podatku od nieruchomości. Jednak nie zawsze tak będzie. Dlaczego? Takie są przepisy, choć nie każdy je zna

Choć przepisy regulujące status podatników podatku od nieruchomości nie są skomplikowane, stosowanie ich przysparza w praktyce wielu problemów. Jest tak między innymi dlatego, że nie zawsze działanie intuicyjne jest zgodne z wolą ustawodawcy.

Przedsiębiorca w upadłości zapłaci podatek według najwyższej stawki. Nie zastąpi go syndyk

Czy będąc w upadłości podatnik nadal prowadzi działalność gospodarczą? Na to pytanie trzeba odpowiedzieć, aby zapłacić podatek od nieruchomości według właściwych stawek. Zdecydować trzeba również co do tego, czy stroną postępowania jest podatnik, czy syndyk.

Koniec z biurokratycznym koszmarem? Prezydent podpisał rewolucyjne zmiany dla właścicieli budynków tej kategorii

Właściciele tych nieruchomości mogą odetchnąć z ulgą. 18 listopada 2025 r. Prezydent RP złożył podpis pod nowelizacją ustawy, która ma szansę znacząco skrócić urzędniczą ścieżkę zdrowia. Znikają podwójne zezwolenia na wycinkę drzew, a w wielu sprawach decydować będzie tzw. milcząca zgoda. Co dokładnie się zmienia dla właścicieli?

Nowy podatek od niesprzedanych mieszkań? Deweloperzy ostrzegają przed skutkami dla cen i podaży

Rosnąca liczba miast rozważa objęcie niesprzedanych mieszkań stawką podatku od nieruchomości komercyjnych. Deweloperzy alarmują, że takie rozwiązanie nie obniży cen, a wręcz może doprowadzić do ograniczenia podaży i podwyżek. Oto, jak oceniają pomysł i jego możliwe skutki.

REKLAMA

Kredyt hipoteczny w Hiszpanii: stała czy zmienna stopa procentowa? Co i komu bardziej się opłaca [przykłady, obliczenia]

Wybór między kredytem o stałej lub zmiennej stopie procentowej w Hiszpanii powinien wynikać bezpośrednio ze strategii inwestycyjnej. Kredyty zmienne, zazwyczaj bez kar za wcześniejszą spłatę, sprawdzają się przy krótkoterminowych inwestycjach. Natomiast stałe oprocentowanie chroni przed wahaniami kosztów w strategii długoterminowego najmu.

Co należy wpisać do książki obiektu budowlanego przy przejściu z wersji papierowej na cyfrową w systemie c-KOB

Główny Urząd Nadzoru Budowlanego wyjaśnił co należy wpisać do książki obiektu budowlanego przy przejściu z wersji papierowej na cyfrową w systemie c-KOB.

GUNB: Obowiązki właścicieli i zarządców nieruchomości jesienią i zimą - czynności przy większych opadach atmosferycznych (deszcz i śnieg)

Główny Urząd Nadzoru Budowlanego w komunikacie z listopada 2025 r. przypomniał o najważniejszych obowiązkach właścicieli i zarządców obiektów budowlanych przy zwiększonych opadach. Jakie działania powinny być podejmowane w czasie takich opadów (deszczu lub śniegu), by zapewnić właściwy stan techniczny obiektów budowlanych.

Spory budowlane najpierw do mediacji. Nowe procedury od 1 marca 2026 roku

Pierwszym krokiem w rozwiązywaniu sporów budowlanych będą mediacje, na które sąd będzie miał obowiązek skierować obie strony przed posiedzeniem przygotowawczym bądź też przed pierwszą rozprawą. Przepisy wprowadzające nowe procedury wejdą w życie już 1 marca 2026 roku.

REKLAMA

Dom wybudowany na takiej działce możesz stracić. Część nakładów uda się odzyskać, ale to będzie trwało lata. Dlaczego?

Przed rozpoczęciem budowy inwestorzy dokładnie sprawdzają działkę, na której chcą postawić swój wymarzony dom. Obowiązujące przepisy nie ułatwiają tego zadania, a cały proces wymaga czasu i cierpliwości. W tym zamieszaniu często zapominają o tej jednej podstawowej sprawie, która w przyszłości może pozbawić ich prawa do domu.

KOWR – co to za instytucja, jak działa i dlaczego dotyczy nas wszystkich

Nie tak dawno temu Krajowy Ośrodek Wsparcia Rolnictwa (KOWR) znalazł się w centrum uwagi mediów głównie za sprawą kontrowersji związanych ze sprzedażą gruntów istotnych dla budowy i skomunikowania Centralnego Portu Komunikacyjnego. Jednakże KOWR odgrywa niezwykle ważną rolę w polskim rolnictwie i gospodarce żywnościowej. Czym dokładnie zajmuje się KOWR i dlaczego jego działalność ma znaczenie dla przeciętnego Polaka? Okazuje się, że bardzo często mamy do czynienia z działaniami tej instytucji, i to nawet nie będąc tego do końca świadomym. A bezwzględnie trzeba wiedzieć, kiedy w określonych sprawach musimy zwrócić się do KOWR, aby nie naruszyć prawa i nie mierzyć się z przykrymi tego konsekwencjami. Przez niewiedzę można nawet stracić nieruchomość i duże pieniądze.

Zapisz się na newsletter
Szukasz mieszkania, budujesz dom, remontujesz? Chcesz wiedzieć jak pielęgnować ogród albo jak oszczędnie ogrzewać swoją nieruchomość? Zapisz się na nasz newsletter i zyskaj dostęp do praktycznych wskazówek oraz najnowszych ofert na rynku!
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA