Czy właściciel mieszkania musi być w nim zameldowany?
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
W obecnych czasach często zdarza się tak, że posiadamy więcej niż jedno mieszkanie lub jeden dom. Zastanawiamy się, gdzie powinniśmy być zameldowani – w dotychczas posiadanym mieszkaniu czy w nowym, w którym dopiero planujemy zamieszkać.
Zobacz także: Przekształcenie użytkowania wieczystego w pełną własność
Meldunek, a posiadanie kilku nieruchomości
Jeśli jesteśmy właścicielami dwóch lub więcej domów albo mieszkań nie musimy być zameldowani w żadnym z nich – równie dobrze przez całe życie możemy posiadać meldunek w mieszkaniu rodziców, oczywiście jeżeli rzeczywiście tam mieszkamy. Zakup nowego mieszkania nie zobowiązuje nas do konieczności meldowania się w nim i tym samym do konieczności zmiany wszystkich dokumentów. Meldujemy się tylko tam, gdzie obecnie mieszkamy na stałe. W związku z tym jeśli kupujemy nowy dom lub mieszkanie, mamy obowiązek zmiany meldunku dopiero wtedy, gdy się do niego przeprowadzimy. Możemy posiadać nawet kilkadziesiąt nieruchomości i nie być zameldowani w żadnej z nich. Bycie właścicielem nie jest równoznaczne z byciem zameldowanym.
Zobacz także: Przekazanie nieruchomości w formie darowizny – krok po kroku
Kiedy powinniśmy wymeldować się z mieszkania?
Gdy zmieniamy miejsce zamieszkania na stałe powinniśmy wymeldować się ze starego adresu zamieszkania – należy tego dokonać w urzędzie miasta, do którego wcześniej podlegaliśmy i dopiero później zameldować się w nowym miejscu w odpowiednim urzędzie dzielnicy, miasta lub gminy. Wymeldować się możemy wyłącznie osobiście – przepisy te nie obejmują osób małoletnich i ubezwłasnowolnionych, natomiast zameldowanie należy do obowiązków właściciela, ponieważ to tylko właściciel ma prawo do zameldowania innych osób w posiadanym przez niego mieszkaniu lub domu. Warto pamiętać, że przy tego typu procedurach konieczne jest dotrzymanie określonych terminów. Wymeldować się powinniśmy najpóźniej w dniu wyprowadzki, natomiast zameldować maksymalnie w czwartej dobie od wprowadzenia się do nowego mieszkania. W związku ze zmianą meldunku konieczna będzie również zmiana dokumentów – wniosek o nowy dowód osobisty należy złożyć w ciągu czternastu dni od przeprowadzki. Niedopełnienie obowiązków meldunkowych wiąże się z karą grzywny lub nawet karą pozbawienia wolności, jednak zdarza się to bardzo rzadko.
REKLAMA
REKLAMA