REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Chcesz sprzedać nieruchomość – ureguluj podatek od spadków i darowizn

Adam Kret
Nieruchomości. Fot. Fotolia
Nieruchomości. Fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Jeśli nabyłeś mieszkanie w drodze spadkobrania lub zasiedzenia – przed jego sprzedażą musisz uregulować kwestie związane z podatkiem od spadków i darowizn. W innym wypadku notariusz nie sporządzi aktu notarialnego.

Kiedy nabycie nieruchomości obciążone jest podatkiem od spadków i darowizn

Co do zasady, podatkiem od spadków i darowizna obciążone jest nabycie własności rzeczy lub praw majątkowych tytułem:

REKLAMA

REKLAMA

  • dziedziczenia, zapisu zwykłego, dalszego zapisu, zapisu windykacyjnego, polecenia testamentowego;
  • darowizny, polecenia darczyńcy;
  • zasiedzenia;
  • nieodpłatnego zniesienia współwłasności;
  • zachowku, jeżeli uprawniony nie uzyskał go w postaci uczynionej przez spadkodawcę darowizny lub w drodze dziedziczenia albo w postaci zapisu;
  • nieodpłatnej: renty, użytkowania oraz służebności.

W przypadku nabycia własności nieruchomości (ew. spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu, czy użytkowania wieczystego) – najbardziej kłopotliwe może okazać się nabycie w drodze dziedziczenia i zasiedzenia (lub na podstawie innego orzeczenia sądu) – w przypadku przekazania własności w drodze czynności prawnej, notariusz pobiera podatek od spadków i darowizn (lub dokonuje zgłoszenia z uwagi na ulgę podatkową) i możemy mieć pewność, że został on uregulowany.

Zobacz także: Zgoda małżonka potrzebna do dokonania sprzedaży nieruchomości

Co zrobić jeśli podatek został uregulowany (lub uzyskaliśmy zwolnienie)

Jeśli zapłaciliśmy podatek od spadków i darowizn z uwagi na nabycie nieruchomości (lub skorzystaliśmy z jednej z ulg podatkowych) – przed dokonaniem jej zbycia musimy wystąpić do urzędu skarbowego, właściwego z uwagi na miejsce położenia nieruchomości, o wydanie zaświadczenia o tym, że nabycie było zwolnione z podatku, podatek został zapłacony lub się przedawnił.

REKLAMA

Zaświadczenie nie ulega „przeterminowaniu”, więc możemy o nie wystąpić, nie planując jeszcze sprzedaży (tak żeby w przypadku transakcji już nim dysponować).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wydanie zaświadczenia wymaga uiszczenia opłaty skarbowej w wysokości 17zł.

Z uwagi na konstrukcję momentu powstania obowiązku podatkowego, praktycznie niemożliwe jest jego przedawnienie. W przypadku nieuiszczenia podatku przy nabyciu nieruchomości, złożenie wniosku o stwierdzenie jego przedawnienia może spowodować ponowne powstanie obowiązku podatkowego – z uwagi na powołanie się przed organem podatkowym na fakty nabycia (art.  6 ust. 4 ustawy o podatku od spadków i darowizn).

Jeśli wniosek sporządziliśmy prawidłowo, a z tytułu nabycia uregulowaliśmy podatek od spadków i darowizn – w ciągu 30 dni od otrzymania wniosku, urząd skarbowy powinien wystawić odpowiednie zaświadczenie.

Zobacz także: Jak przygotować nieruchomość na sprzedaż?

Jeśli podatek nie został uregulowany

Jeśli nabycia nieruchomości, obłożonego obowiązkiem podatkowym, nie zgłosiliśmy do opodatkowania – przed sprzedażą nieruchomości konieczne będzie dokonanie odpowiedniego zgłoszenia (druk SD Z3) – po czym zostanie naliczony podatek od spadków i darowizn, po którego uiszczeniu będziemy mogli otrzymać zaświadczenie opisane powyżej.

W przypadku przekroczenia terminów na skorzystanie z ulg podatkowych (w szczególności z tytułu art. 4a ustawy – tj. zupełnego zwolnienia dla najbliższej rodziny) – nie mogą być one przywrócone (ulga przepada).

Kiedy notariusz nie sporządzi aktu notarialnego

Zgodnie z art. 19 ust. 6 ustawy o podatku od spadków i darowizn – notariusz odmawia sporządzenia aktu lub poświadczenia podpisów pod dokumentem, przedmiotem, którego jest zbycie praw do spadku, lub  zbycie, lub obciążenie rzeczy, lub praw majątkowych uzyskanych w sposób, który powoduje powstanie obowiązku podatkowego – bez wymaganego zaświadczenia lub zgody naczelnika urzędu skarbowego.

Oznacza to, że nie tylko nieruchomości nie będziemy mogli sprzedać (wymóg aktu notarialnego) – lecz także nie poświadczymy podpisu np. pod zgodą na obciążenie nieruchomości hipoteką. Notariusz nie sporządzi także umów darowizny, zniesienia współwłasności czy ustanowienia służebności odnośnie nieruchomości, której stan podatkowy jest nieuregulowany.

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Nieruchomości
Dzierżawcy nie zapłacą podatku od nieruchomości. Jednak nie zawsze tak będzie. Dlaczego? Takie są przepisy, choć nie każdy je zna

Choć przepisy regulujące status podatników podatku od nieruchomości nie są skomplikowane, stosowanie ich przysparza w praktyce wielu problemów. Jest tak między innymi dlatego, że nie zawsze działanie intuicyjne jest zgodne z wolą ustawodawcy.

Czy osoby pracujące w domu muszą zapłacić podatek według wyższej stawki? Organy podatkowe i sądy są zgodne

Siedziba działalności gospodarczej w domu lub mieszkaniu pozwala nie tylko zaoszczędzić na kosztach najmu, ale również korzystnie rozliczyć PIT i VAT. A co z podatkiem od nieruchomości? Czy w takim przypadku trzeba płacić go według najwyższej stawki?

Przedsiębiorca w upadłości zapłaci podatek według najwyższej stawki. Nie zastąpi go syndyk

Czy będąc w upadłości podatnik nadal prowadzi działalność gospodarczą? Na to pytanie trzeba odpowiedzieć, aby zapłacić podatek od nieruchomości według właściwych stawek. Zdecydować trzeba również co do tego, czy stroną postępowania jest podatnik, czy syndyk.

To koniec biurokratycznych uciążliwości dla właścicieli takich nieruchomości - Prezydent już podpisał nowelizację

Właściciele tego rodzaju nieruchomości mogą odetchnąć z ulgą. 18 listopada 2025 r. Prezydent RP podpisał się pod nowelizacją ustawy, która ma za zadanie wyraźnie skrócić urzędniczą maszynerię. Znikają m. in. podwójne zezwolenia na wycinkę drzew, a w wielu rodzajach spraw wystarczy zgłoszenie i milcząca zgoda urzędnika. Co dokładnie się zmienia dla właścicieli i jakich budynków dotyczy zmiana?

REKLAMA

Nowy podatek od niesprzedanych mieszkań? Deweloperzy ostrzegają przed skutkami dla cen i podaży

Rosnąca liczba miast rozważa objęcie niesprzedanych mieszkań stawką podatku od nieruchomości komercyjnych. Deweloperzy alarmują, że takie rozwiązanie nie obniży cen, a wręcz może doprowadzić do ograniczenia podaży i podwyżek. Oto, jak oceniają pomysł i jego możliwe skutki.

Kredyt hipoteczny w Hiszpanii: stała czy zmienna stopa procentowa? Co i komu bardziej się opłaca [przykłady, obliczenia]

Wybór między kredytem o stałej lub zmiennej stopie procentowej w Hiszpanii powinien wynikać bezpośrednio ze strategii inwestycyjnej. Kredyty zmienne, zazwyczaj bez kar za wcześniejszą spłatę, sprawdzają się przy krótkoterminowych inwestycjach. Natomiast stałe oprocentowanie chroni przed wahaniami kosztów w strategii długoterminowego najmu.

Co należy wpisać do książki obiektu budowlanego przy przejściu z wersji papierowej na cyfrową w systemie c-KOB

Główny Urząd Nadzoru Budowlanego wyjaśnił co należy wpisać do książki obiektu budowlanego przy przejściu z wersji papierowej na cyfrową w systemie c-KOB.

GUNB: Obowiązki właścicieli i zarządców nieruchomości jesienią i zimą - czynności przy większych opadach atmosferycznych (deszcz i śnieg)

Główny Urząd Nadzoru Budowlanego w komunikacie z listopada 2025 r. przypomniał o najważniejszych obowiązkach właścicieli i zarządców obiektów budowlanych przy zwiększonych opadach. Jakie działania powinny być podejmowane w czasie takich opadów (deszczu lub śniegu), by zapewnić właściwy stan techniczny obiektów budowlanych.

REKLAMA

Spory budowlane najpierw do mediacji. Nowe procedury od 1 marca 2026 roku

Pierwszym krokiem w rozwiązywaniu sporów budowlanych będą mediacje, na które sąd będzie miał obowiązek skierować obie strony przed posiedzeniem przygotowawczym bądź też przed pierwszą rozprawą. Przepisy wprowadzające nowe procedury wejdą w życie już 1 marca 2026 roku.

Dom wybudowany na takiej działce możesz stracić. Część nakładów uda się odzyskać, ale to będzie trwało lata. Dlaczego?

Przed rozpoczęciem budowy inwestorzy dokładnie sprawdzają działkę, na której chcą postawić swój wymarzony dom. Obowiązujące przepisy nie ułatwiają tego zadania, a cały proces wymaga czasu i cierpliwości. W tym zamieszaniu często zapominają o tej jednej podstawowej sprawie, która w przyszłości może pozbawić ich prawa do domu.

Zapisz się na newsletter
Szukasz mieszkania, budujesz dom, remontujesz? Chcesz wiedzieć jak pielęgnować ogród albo jak oszczędnie ogrzewać swoją nieruchomość? Zapisz się na nasz newsletter i zyskaj dostęp do praktycznych wskazówek oraz najnowszych ofert na rynku!
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA