Docieplenie budynku
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
Zgodnie z Ustawą o własności lokali czynności przekraczające zwykły zarząd, takie jak termomodernizacja lub inny większy remont, wymagają zgody większości właścicieli wyrażonej w uchwale, która jednocześnie zawierać będzie pełnomocnictwo dla zarządu bądź zarządcy do zawarcia związanych z tym umów. Wiąże się to bowiem z określonymi czynnościami techniczno-budowlanymi, dotyczącymi wspólnej nieruchomości.
REKLAMA
Każdy właściciel lokalu ma prawo zaskarżyć uchwałę wspólnoty mieszkaniowej wyrażającą zgodę na termomodernizację budynku do sądu z powodu jej niezgodności z przepisami prawa, umową właścicieli, bądź gdy narusza ona zasady prawidłowego zarządzania czy w inny sposób narusza jego interesy. Może to zrobić jednak tylko w terminie sześciu tygodni od dnia podjęcia uchwały na zebraniu albo od dnia powiadomienia go o treści uchwały podjętej w trybie indywidualnego zbierania głosów członków wspólnoty. W przypadku uchwały o dociepleniu budynku uchylenie uchwały, z wyjątkiem skrajnych przypadków, wydaje się jednak mało prawdopodobne.
Kto pokryje koszty
Wydatki związane z ociepleniem budynku obciążają każdego właściciela lokalu stosownie do wielkości jego udziału w nieruchomości wspólnej.
Jeżeli wspólnota uzyskuje pożytki z nieruchomości wspólnej (np. wynajmując elewacje pod reklamy), to w pierwszej kolejności powinny one służyć pokrywaniu wydatków związanych z jej utrzymaniem, do których należą m.in. wydatki na remonty i bieżące konserwacje. W przypadku, gdy są one niewystarczające, właściciele lokali mają obowiązek ponosić wydatki i ciężary związane z jej utrzymaniem (w większości wspólnot będzie to podstawowe źródło finansowania remontów). Wspólnota mieszkaniowa może określić swoim członkom zryczałtowane kwoty wpłat na pokrycie celów remontowych, które są gromadzone na oddzielnym rachunku jako fundusz remontowy i wydatkowane w miarę potrzeb.
Zobacz również serwis: Najem
A może kredyt z premią termomodernizacyjną?
REKLAMA
Mimo, że wspólnota jest jednostką, która nie posiada osobowości prawnej, to jednak ma zdolność kredytową akceptowaną przez banki. Kredyty im oferowane mają status inwestycyjnych lub termomodernizacyjnych. W przypadku kredytów termomodernizacyjnych można liczyć na 25 % dotację państwową w postaci tzw. premii termomodernizacyjnej.
Pierwszym warunkiem jaki trzeba spełnić jest podjęcie uchwały przez wspólnotę w sprawie kredytu i upoważniającej zarząd lub zarządcę do reprezentowania mieszkańców. Kredyt udzielany jest zwykle na maksymalnie 10 lat, a jego kwota nie może przekroczyć 80% kosztów modernizacji.
Aby otrzymać taki kredyt wspólnota musi spełniać określone warunki m.in. wykazać się płynnością finansową i regularnymi wpłatami na fundusz remontowy. Wymóg ten bierze się stąd, że jedynym zabezpieczeniem dla banku jest często pełnomocnictwo do rachunku, na którym mieszkańcy gromadzą pieniądze na remonty. Z tego powodu ważne jest, aby znajdowały się na nim jak największe środki. Niewiele jest wspólnot, które mogą finansować remonty z własnych środków. Pieniędzy jest zawsze za mało, a składka na fundusz choć dla mieszkańców wydaje się wysoka to jednak jest niewystarczająca na zaspokojenie wszystkich potrzeb. Z tego powodu etapy docieplenia często muszą być rozkładane na wiele lat.
Zobacz również serwis: Wspólnota mieszkaniowa
Zanim zarząd bądź zarządca udzieli bankowi pełnomocnictwa do konta, na którym znajdują się pieniądze gromadzone przez mieszkańców w ramach funduszu remontowego, musi mieć pewność, że mieszkańcy faktycznie będą regularnie wpłacać ustalone kwoty. I tu często pojawiają się przysłowiowe schody, gdyż terminowość w wywiązywaniu się z zobowiązań często nie jest najmocniejszą stroną mieszkańców.
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.