REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Abolicja na samowole budowlane

Abolicja na samowole budowlane
Abolicja na samowole budowlane

REKLAMA

REKLAMA

Może zdarzyć się, że obiekt budowlany został wybudowany bez uzyskania wymaganego pozwolenia na budowę albo bez dokonania stosownego zgłoszenia. Problem może jednak powstać w momencie, gdy posiadacz takiego obiektu planuje, przykładowo, jego sprzedaż czy też w chwili, gdy organ nadzoru budowlanego dowie się o takiej samowoli budowlanej. Z niniejszego artykułu dowiesz się zatem co należy zrobić, aby doprowadzić taki obiekt do stanu zgodności z prawem, nie ponosząc przy tym opłaty legalizacyjnej.

Jakie problemy może rodzić samowola budowlana?

REKLAMA

W pierwszej kolejności osoba, która zamierza zbyć taki budynek nie będzie posiadała stosownej dokumentacji budowlanej, a zatem będzie obciążona ryzykiem rozporządzania nieruchomością, która posiada wadę prawną, a to z kolei wiąże się konkretnymi roszczeniami po stronie nabywcy takiej nieruchomości.

REKLAMA

Kolejnym problemem jest ryzyko zlokalizowania przez organ nadzoru budowlanego samowoli budowlanej, w tym powzięcia wiadomości o użytkowaniu obiektu budowlanego bez uzyskania decyzji o pozwoleniu na użytkowanie lub bez dokonania skutecznego zawiadomienia o zakończeniu budowy. W takiej sytuacji, organ nadzoru budowlanego, w pierwszej kolejności, pouczy o konieczności uzyskania wymienionych dokumentów w terminie 60 dni. Po upływie tego okresu, organ nadzoru budowlanego ma obowiązek wymierzenia kary w wysokości 5.000 zł, w przypadku niezastosowania się do pouczenia. Następnie, organ ten, jest uprawniony do wielokrotnego nakładania kar za nielegalne użytkowanie obiektu budowlanego w każdorazowej wysokości 2.500 zł.

Jak doprowadzić samowolę budowlaną do stanu zgodnego z prawem?

Mając na uwadze powyższe, najprostszym rozwiązaniem będzie, w opisanej sytuacji, skorzystanie z uproszczonego postępowania legalizacyjnego, które jest nowością w polskim prawie i wiąże się z licznymi przywilejami. Jakimi? Nie jest wymagane uiszczenie wysokiej opłaty legalizacyjnej, która w zwykłym postępowaniu legalizacyjnym wynosi kilka tysięcy złotych. Organ nadzoru budowlanego nie bada także w uproszczonym postępowaniu legalizacyjnym zgodności z Miejscowym Planem Zagospodarowania Przestrzennego.

Kto może skorzystać z uproszczonego postępowania legalizacyjnego?

Nie wszyscy jednak mogą skorzystać z uproszczonego postępowania legalizacyjnego. Aby było to możliwe, od zakończenia budowy obiektu budowlanego bez wymaganej decyzji o pozwoleniu na budowę albo bez wymaganego zgłoszenia musi upłynąć co najmniej 20 lat. Co więcej, w przypadku obiektów budowlanych, których budowa została zakończona przed dniem 1 stycznia 1995 r. konieczny jest stosownych wniosek właściciela lub zarządcy obiektu o wszczęcie tego postępowania. Jednak, należy pamiętać, że nie można wszcząć uproszczonego postępowania legalizacyjnego, jeżeli termin 20 lat liczony od dnia zakończenia budowy upłynął po dniu wydania postanowienia o wstrzymaniu budowy.

Jakie dokumenty należy złożyć w toku uproszczonego postępowania legalizacyjnego?

W ramach uproszczonego postępowania legalizacyjnego organ nadzoru budowlanego nakłada obowiązek przedłożenia dokumentów legalizacyjnych, którymi są:

  1. oświadczenie o posiadanym prawie do dysponowania nieruchomością na cele budowlane (składane pod rygorem odpowiedzialności karnej);
  2. geodezyjna inwentaryzacja powykonawcza obiektu budowlanego; oraz
  3. ekspertyza techniczna sporządzona przez osobę posiadającą odpowiednie uprawnienia budowlane, wskazująca, czy stan techniczny obiektu budowlanego nie stwarza zagrożenia dla życia lub zdrowia ludzi oraz pozwala na bezpieczne użytkowanie obiektu budowlanego zgodne z dotychczasowym lub zamierzonym sposobem użytkowania.

Przy czym, jeszcze raz należy podkreślić, że postępowanie to jest wolne od opłaty legalizacyjnej.

Co bada organ nadzoru budowlanego?

W trakcie uproszczonego postępowania legalizacyjnego organ nadzoru budowlanego sprawdza:

  1. kompletność dokumentów legalizacyjnych; oraz
  2. czy z ekspertyzy technicznej, wynika, że stan techniczny obiektu budowlanego nie stwarza zagrożenia dla życia lub zdrowia ludzi oraz pozwala na bezpieczne użytkowanie obiektu budowlanego zgodne z dotychczasowym lub zamierzonym sposobem użytkowania.

Zaletą tego postępowania, jak już uprzednio wskazano, jest fakt, że organ nie bada zgodności obiektu budowlanego z Miejscowym Planem Zagospodarowania Przestrzennego.

Jak może zakończyć się prowadzone postępowanie?

Organ nadzoru budowlanego, w uproszczonym postępowaniu legalizacyjnym, wydaje decyzję o legalizacji, w przypadku gdy:

  1. dokumenty legalizacyjne są kompletne lub ich niekompletność została usunięta; oraz
  2. z ekspertyzy technicznej wynika, że stan techniczny obiektu budowlanego nie stwarza zagrożenia dla życia lub zdrowia ludzi oraz pozwala na bezpieczne użytkowanie obiektu budowlanego zgodne z dotychczasowym lub zamierzonym sposobem użytkowania

Natomiast, w przypadku:

  1. nieprzedłożenia dokumentów legalizacyjnych w wyznaczonym terminie; lub
  2. nieprzedłożenia, w wyznaczonym terminie, kompletnych dokumentów; lub
  3. gdy z ekspertyzy technicznej, wynika, że stan techniczny obiektu budowlanego stwarza zagrożenie dla życia lub zdrowia ludzi lub nie pozwala na bezpieczne użytkowanie obiektu budowlanego zgodne z dotychczasowym lub zamierzonym sposobem użytkowania

organ nadzoru budowlanego wydaje decyzję o rozbiórce.

Co istotne, decyzja o legalizacji stanowi podstawę użytkowania obiektu budowlanego.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Nieruchomości
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Specjalne zasady kontroli tzw. obiektów wielkopowierzchniowych w prawie budowlanym

    Magazyny, hale sportowe, fabryczne, targowe, obiekty sportowe, galerie handlowe, czy nawet duże sklepy określa się w żargonie budowlanym jako tzw. obiekty (budowlane) wielkopowierzchniowe. Jako, że z tych budynków korzysta wiele osób jednocześnie, to przepisy budowlane nakładają na właścicieli i zarządców tych obiektów częstsze obowiązki kontrolne. Chodzi o regularne sprawdzanie stanu technicznego tych obiektów i instalacji w nich zamontowanych, tak by ich użytkowanie było bezpieczne dla ludzi.

    Zaoszczędzisz 20 złotych, stracisz 200 tysięcy. Takie są skutki wzrostu wartości domów i mieszkań i niezwaloryzowanej polisy

    Ubezpieczyciele alarmują: setki tysięcy właścicieli mieszkań i domów nie ma świadomości, że trzeba je doubezpieczyć – zaktualizować wartość, by polisy nadal spełniały swoją rolę. Konsekwencje są dramatyczne, szczególnie gdy dojdzie do poważnej szkody. Pożar domu ubezpieczonego jako wart 600 tys. zł może oznaczać stratę 200 tys. zł, gdy jego wartość wzrosłą do 800 tys. zł.

    Wakacje kredytowe 2024. Tylko gdy rata kredytu mieszkaniowego przekracza 40 proc. średniego miesięcznego dochodu? [Projekt]

    Posłowie Polski 2050 - Trzeciej Drogi wnieśli 28 listopada 2023 r. do Sejmu projekt ustawy dotyczący wakacji kredytowych w 2024 roku. W myśl tego projektu w przyszłym roku wakacje kredytowe miałyby przysługiwać, jeżeli wydatki kredytobiorcy związane z obsługą miesięcznych rat kredytu mieszkaniowego przekraczają 40 proc. średniego miesięcznego dochodu.

    Ubezpieczenie mieszkania 2023 – wskazane dopłaty. Mieszkania drożeją i są niedoubezpieczone

    Wartość domów i lokali wyraźnie wzrosła w ostatnim czasie. Niestety, ich właściciele nie zawsze to uwzględniają przy zakupie polisy. Jak wskazują eksperci RynekPierwotny.pl i Rankomat.pl skutkiem jest niedoubezpieczenie. 

    REKLAMA

    Dobra wiadomość dla planujących kupno mieszkania: w trzecim kwartale deweloperzy rozpoczęli budowę o ponad 30 proc. więcej mieszkań niż w połowie roku

    Choć zgodnie z oczekiwaniami chętni na Bezpieczny Kredyt 2 procent w trzecim kwartale 2023 roku zdominowali rynek kredytów hipotecznych, to jednak nadal liczącą się grupą osób pożyczających pieniądze na kupno mieszkania lub domu są klienci nie korzystający ze specjalnej ścieżki. Dzięki temu liczba zaciągniętych kredytów rok do roku podwoiła się. Wzrosłą także średnia wartość kredytów, do czego także mocno przyczynili się aplikujący o pieniądze na pierwsze mieszkanie; oni zaciągają kredyty w wysokości wyższej niż pozostali kredytobiorcy.

    Kiedy można wymeldować osobę z mieszkania? Jakie dowody wskazują na trwałe opuszczenie miejsca stałego zamieszkania?

    W postępowaniu dotyczącym wymeldowania osoby z mieszkania nieuprawnione jest oparcie decyzji wyłącznie na informacjach wynikających z oględzin z pomięciem pozostałych dowodów (np. takich jak informacja o niskim zużyciu wody i energii elektrycznej, czy nie podejmowanie korespondencji kierowanej na adres stałego zameldowania). Tak uznał Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gliwicach w wyroku z 9 października 2023 r. W uzasadnieniu tego wyroku znajdziemy ciekawą i bogatą argumentację prawną dotyczącą przesłanek wymeldowania oraz oceny dowodów potwierdzających trwałe opuszczenie miejsca stałego zamieszkania (pobytu stałego) lub zaprzeczających temu opuszczeniu.

    2024: jak długo trzeba oszczędzać na wkład własny do kredytu hipotecznego na mieszkanie. Ile lat oszczędzania by kupić lokum bez pożyczania

    Dla zdecydowanej większości Polaków kupno własnego mieszkania z oszczędności jest niemożliwe. Nawet przy wysokich zarobkach dwóch osób – małżonków czy partnerów, gdy jedna pensja w całości odkładana jest w formie oszczędności na przyszłe lokum – trzeba kilkunastu lat takich wyrzeczeń, by zgromadzić kapitał potrzebny na kupno mieszkania o powierzchni 50 metrów kwadratowych.

    Zakup mieszkania - 6 rzeczy, które trzeba sprawdzić przed zakupem nieruchomości

    Zakup mieszkania to bez wątpienia jedna z najważniejszych decyzji w życiu, która bardzo często wymusza współpracę z instytucjami bankowymi na kilkanaście bądź kilkadziesiąt lat. Nic dziwnego, że już w trakcie poszukiwań wymarzonego lokum nasuwa się wiele pytań i wątpliwości. O jakie kwestie warto zapytać w biurze sprzedaży, aby zakup mieszkania okazał się strzałem w dziesiątkę?

    REKLAMA

    Na stronie GUNB są do pobrania nowe bezpłatne projekty domów powyżej 120 m kw.

    Kolejne cztery bezpłatne projekty domów na stronie GUNB są gotowe do pobrania. Wszystkie domy mają powierzchnię od 120 m kw. i są proste w realizacji. 

    Kiedy powstaje obowiązek podatkowy w podatku od nieruchomości w przypadku częściowo wykończonego budynku?

    Pewna Spółka wybudowała w Krakowie czteropiętrowy budynek mieszkalny, wielorodzinny z lokalami usługowymi na parterze. W sierpniu 2022 roku Spółka uzyskała pozwolenie na użytkownie tego budynku. Ale Spółka nie mogła rozpocząć w tym budynku działalności gospodarczej, bo nadal trwały prace wykończeniowe w obrębie parteru oraz 1-szego piętra. Spółka planowała rozpoczęcie użytkowania wczesną wiosną 2023 r., ale tylko dla parteru i 1-szego piętra. Pozostałe 2, 3, oraz 4-te piętro w stanie surowym/deweloperskim nie będą na razie używane. Spółka (we wniosku o indywidualną interpretację podatkową) zapytała Prezydenta Miasta Krakowa, kiedy w przypadku tego budynku powstaje obowiązek podatkowy w podatku od nieruchomości?

    REKLAMA