REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Przebudowa budynków bez pozwolenia na budowę oraz zgłoszenia - interpretacja MR i GUNB

Subskrybuj nas na Youtube
Przebudowa budynków bez pozwolenia na budowę oraz zgłoszenia - interpretacja MR i GUNB
Przebudowa budynków bez pozwolenia na budowę oraz zgłoszenia - interpretacja MR i GUNB
Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Ministerstwo Rozwoju i Główny Urząd Nadzoru Budowlanego przedstawiły 12 września 2020 r. wspólne stanowisko w sprawie interpretacji art. 29 ust. 4 pkt 1 lit. a ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. – Prawo budowlane w brzmieniu nadanym ustawą z dnia 13 lutego 2020 r. o zmianie ustawy - Prawo budowlane oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 471, z późn. zm.), który to przepis (podobnie jak większość tej nowelizacji) wszedł w życie 19 września 2020 r. Ich zdaniem nie wymaga decyzji o pozwoleniu na budowę oraz zgłoszenia wykonanie robót budowlanych polegających na przebudowie budynków, których budowa wymaga uzyskania decyzji o pozwoleniu na budowę oraz budynków mieszkalnych jednorodzinnych (za wyjątkiem przebudowy dotyczącej przegród zewnętrznych oraz elementów konstrukcyjnych tych budynków).

Znowelizowany art. 29 ust. 4 pkt 1 lit. a ustawy – Prawo budowlane stanowi, że Nie wymaga decyzji o pozwoleniu na budowę oraz zgłoszenia, o którym mowa w art. 30, wykonanie robót budowlanych polegających na:
1) przebudowie:
a) budynków, których budowa wymaga uzyskania decyzji o pozwoleniu na budowę, oraz budynków mieszkalnych jednorodzinnych z wyłączeniem przebudowy przegród zewnętrznych oraz elementów konstrukcyjnych
, (...)

REKLAMA

REKLAMA

Jak interpretują wspólnie Ministerstwo Rozwoju i GUNB, zgodnie z ww. przepisem nie wymaga decyzji o pozwoleniu na budowę oraz zgłoszenia wykonanie robót budowlanych polegających na przebudowie:
-  budynków, których budowa wymaga uzyskania decyzji o pozwoleniu na budowę;
-  budynków mieszkalnych jednorodzinnych;
z wyłączeniem przegród zewnętrznych oraz elementów konstrukcyjnych.

Jednak, zdaniem Ministerstwa Rozwoju i GUNB brak w przywołanym przepisie przecinka po wyrazach „budynków mieszkalnych jednorodzinnych” powoduje, że może on być rozumiany w ten sposób, że z pozwolenia na budowę oraz zgłoszenia zwolnione byłyby roboty budowlane polegające na przebudowie przegród zewnętrznych i elementów konstrukcyjnych w budynkach, których budowa wymaga uzyskania decyzji o pozwoleniu na budowę.

Jednak intencją ustawodawcy było niewprowadzanie zmian w zakresie art. 29 ust. 4 pkt 1 lit. a nowelizacji ustawy – Prawo budowlane, w stosunku do obowiązującego dotychczas stanu prawnego, zgodnie z którym z pozwolenia na budowę oraz zgłoszenia zwolnione są roboty budowlane polegające na przebudowie budynków, których budowa wymaga uzyskania pozwolenia na budowę, oraz budynków jednorodzinnych, ale w obu przypadkach nie dotyczy to przebudowy przegród zewnętrznych i elementów konstrukcyjnych tych budynków.

REKLAMA

Przyjęcie bowiem zawężającej wykładni przedmiotowego przepisu wskazującej, że wskazane w nim wyłączenie stosuje się tylko do budynków mieszkalnych jednorodzinnych, prowadziłoby do absurdu. Bowiem przebudowa przegród zewnętrznych oraz elementów konstrukcyjnych budynków mieszkalnych jednorodzinnych wymagałaby pozwolenia na budowę, a przebudowa przegród zewnętrznych oraz elementów konstrukcyjnych budynków znacznie bardziej skomplikowanych i użytkowanych przez znacznie większą ilość osób (jak np. budynki mieszkalne wielorodzinne, hale sportowe, hotele) nie wymagałaby ani pozwolenia na budowę, ani zgłoszenia.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jednocześnie zgodnie z art. 29 ust. 3 pkt 2 lit. b ustawy – Prawo budowlane remont tych przegród zewnętrznych oraz elementów konstrukcyjnych wymagałby dokonania zgłoszenia. Tym samym wykonanie remontu (będącego prostszą robotą budowlaną w stosunku do przebudowy) byłoby obwarowane dużo większymi obowiązkami administracyjnymi w stosunku do przebudowy.

Ponadto należy podkreślić, że ustawodawca oba rodzaje budynków umieścił we wspólnej literze, w której znajduje się wyłączenie, podczas gdy przebudowa innych obiektów (wśród których są też różnego rodzaju budynki) została wymieniona w kolejnych literach (lit. b-d w art. 29 ust. 4 pkt 1). Gdyby ustawodawca chciał, aby każda przebudowa budynków, których budowa wymaga uzyskania decyzji o pozwoleniu na budowę, była zwolniona z pozwolenia na budowę i zgłoszenia, wymieniłby je w odrębnej literze, a nie umieszczał w literze, która charakteryzuje się posiadaniem wyłączenia.

Reasumując wyłączenie wskazane w art. 29 ust. 4 pkt 1 lit. a ustawy – Prawo budowlane odnosi się (zdaniem  Ministerstwa Rozwoju i GUNB) zarówno do „budynków mieszkalnych jednorodzinnych”, jak i do „budynków, których budowa wymaga uzyskania decyzji o pozwoleniu na budowę”.

Niemniej jednak z uwagi na pojawiające się wątpliwości interpretacyjne dotyczące omawianego przepisu, w najbliższym możliwym terminie podjęte zostaną działania legislacyjne wprowadzające zmianę redakcyjną do art. 29 ust. 4 pkt 1 lit. a ustawy – Prawo budowlane, polegającą na dodaniu w tym przepisie po wyrazach „budynków mieszkalnych jednorodzinnych” przecinka, tak by w sposób jednoznaczny wyrazić wyżej wskazane intencje projektodawcy.

NOWOŚĆ na Infor.pl: Prenumerata elektroniczna Dziennika Gazety Prawnej KUP TERAZ!

Polecamy: INFORLEX Biznes

Zapisz się na newsletter
Szukasz mieszkania, budujesz dom, remontujesz? Chcesz wiedzieć jak pielęgnować ogród albo jak oszczędnie ogrzewać swoją nieruchomość? Zapisz się na nasz newsletter i zyskaj dostęp do praktycznych wskazówek oraz najnowszych ofert na rynku!
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Ministerstwo Rozwoju

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Nieruchomości
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Elastyczność zamiast kredytu. Dlaczego młodzi Polacy coraz chętniej wybierają najem instytucjonalny?

Młodzi Polacy coraz rzadziej marzą o własnym mieszkaniu na kredyt. Zamiast tego stawiają na elastyczność, wygodę i bezpieczeństwo, jakie daje najem instytucjonalny (PRS). Ten segment rynku rośnie w rekordowym tempie – liczba mieszkań w tym standardzie wzrosła w Polsce o 30% w ciągu roku, a prognozy wskazują dalszy dynamiczny rozwój. Dlaczego właśnie PRS staje się symbolem nowoczesnego stylu życia młodych dorosłych?

Rynek mieszkań o wyższym standardzie - najnowsze dane

Jak duże jest obecne zainteresowanie mieszkaniami podwyższonego standardu i nieruchomościami premium? Jak szeroka jest oferta firm w tym segmencie oraz jakie są średnie ceny takich projektów? Czy deweloperzy planują nowe inwestycje o tym profilu? Sondę przygotował serwis nieruchomości dompress.pl.

Czujniki czadu i dymu. Jak prawidłowo zamontować

Czad jest wyjątkowo niebezpieczny zwłaszcza w sezonie grzewczym. Nie jesteśmy wstanie go wyczuć ani zobaczyć. Na rynku dostępne są urządzenia nieco sprytniejsze od nas, które w przypadku zagrożenia poinformują o wysokim stężeniu tej niezwykle niebezpiecznej substancji, już za kilka dni montaż czujników dymu i czadu będzie obowiązkowy.

Zagospodarowanie przestrzenne: zmiany w ustawie powinny być przemyślane. Nowe przepisy wejdą w życie w połowie 2026 r.

Wielka reforma dotycząca planowania i zagospodarowania przestrzennego trwa. Jakie korekty nowelizacji ustawy przewidziano? Kiedy wejdą w życie nowe przepisy? Przedsiębiorcy wystosowali apel do rządzących.

REKLAMA

Pies hałasuje i zakłóca spokój. Czy potrzebne są nowe przepisy?

W przypadku hałaśliwych zwierząt domowych nie pomogą ani przepisy administracyjne, ani karne. Na problem zwraca uwagę Biuro Rzecznika Praw Obywatelskich.

Bez tego papierka zapomnij o odszkodowaniu w razie pożaru

Mogłoby się wydawać, że skoro m. in. budynki mieszkalne jednorodzinne, garażowe, gospodarcze w zabudowie jednorodzinnej oraz obiekty budowlane budownictwa zagrodowego i letniskowego, nie wymagają prowadzenia dla nich książki obiektu budowlanego, to nie dotyczy też ich obowiązek dokonywania przeglądów niektórych instalacji – skoro nie ma książki, do której wynik takiego przeglądu można by wpisać. Jednak nic bardziej mylnego! W niniejszym artykule skupimy się na jednym z istotniejszych obowiązków właścicieli nieruchomości.

Ustawa o jawności nie wpłynęła na obniżenie cen mieszkań [Raport]

W III kwartale br. nastąpiło ożywienie popytu na rynku mieszkaniowym - wynika z raportu JLL. Wejście w życie ustawy o jawności cen wywołało falę korekt w cennikach deweloperów, ale ich wpływ na poziom cen był znikomy, ponieważ podwyżki i obniżki się zrównoważyły.

TBS-y na marginesie. Najtańszy najem w Polsce wciąż bez wsparcia państwa

Mimo kryzysu mieszkaniowego i galopujących cen, Towarzystwa Budownictwa Społecznego nadal działają w cieniu polityki państwa. Choć oferują najtańszy i najbezpieczniejszy najem w kraju, ich potencjał pozostaje niewykorzystany – procedury są zbyt skomplikowane, a finansowanie znikome. Jeśli to się nie zmieni, za kilka lat czeka nas jeszcze głębszy kryzys.

REKLAMA

Miało nie być podatku katastralnego, a jednak po cichu trwają prace – rewolucja w podatku od nieruchomości coraz bliżej?

Od kilku lat w debacie publicznej pojawia się temat istotnych zmian w podatku od nieruchomości i już kilkukrotnie opinia publiczna była sondowana przez władze potencjalnym wprowadzeniem podatku katastralnego. Okazuje się, że jednak z sejmowych komisji właśnie obraduje nad taką propozycją. Co znamienne, dzieje się to w okresie, gdy planowany deficyt w budżecie państwa sięgnie blisko 300 mld zł, zatem dodatkowe pieniądze z nowego i droższego sposobu opodatkowania nieruchomości mogłyby stanowić istotny zastrzyk dla budżetu kosztem właścicieli nieruchomości.

Podatek od nieruchomości 2026. Jakie będą nowe stawki i jak najlepiej opłacić daninę?

Podwyżki cen gazu, prądu i żywności to dopiero początek. Po waloryzacji emerytur i innych świadczeń, inflacja ponownie upomni się o swoje, tym razem poprzez wyższe opłaty za domy i mieszkania. W 2026 roku wiele gmin wykorzysta wskaźnik inflacji, by podnieść lokalne podatki. Kogo dotkną największe podwyżki i czy Twój budżet domowy wytrzyma kolejne obciążenie?

REKLAMA