REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Podział nieruchomości po połączeniu lub scaleniu

Adam Kret
Budynek. Fot. Fotolia
Budynek. Fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Podział administracyjny nieruchomości nie zawsze jest prostym podziałem na dwie lub więcej części. W niektórych przypadkach nieruchomości muszą być w pierwszej kolejności połączone w jedną całość a następnie dokonuje się ich podziału. Może to wynikać zarówno z uwarunkowań samych działek jak i np. potrzeby rozwoju lokalnej infrastruktury.

Połączenie i późniejszy podział

REKLAMA

REKLAMA

Właściciele albo użytkownicy wieczyści nieruchomości ukształtowanych w sposób

uniemożliwiający ich racjonalne zagospodarowanie mogą złożyć zgodny

wniosek o ich połączenie i ponowny podział na działki gruntu.

REKLAMA

Dotyczy to sytuacji, w których np. brakuje ciągłości w działkach (działki jednego właściciela są rozdzielone działką drugiego) co utrudnia poruszanie się po nich czy np. dostęp do drogi publicznej.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W takiej sytuacji, jeśli wnioskodawcom przysługują jednolite prawa do nieruchomości (tj. wszyscy są albo właścicielami, albo użytkownikami wieczystymi) mogą domagać się połączenia i ponownego podziału nieruchomości w nowych granicach.

Zobacz także: Skutki wygaśnięcia użytkowania wieczystego

Przed przystąpieniem do podziału wnioskodawcy muszą porozumieć notarialnie, co do zobowiązania do dokonania w drodze zamiany wzajemnego przeniesienia praw do części ich nieruchomości, które weszły w skład nowo wydzielonych działek gruntu.  

W przypadku różnicy w wartości zamienianych części nieruchomości – strona uprzywilejowana zobowiązana jest do dokonania dopłaty w celu wyrównania straty innych wnioskodawców.

Podział po połączeniu działek odbywa się jedynie na wniosek właścicieli (użytkowników wieczystych) – i musi spełniać kryteria dla „zwykłego” podziału administracyjnego.

Wniosek składany jest na koszt wnioskodawców – do (odpowiednio) wójta, burmistrza lub prezydenta miasta.

Do wniosku, musi być więc dołączony:

  1. wypis z katastru nieruchomości i kopia mapy katastralnej obejmująca nieruchomość podlegającą podziałowi;
  2. decyzja o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu (jeśli działka nie jest objęta planem zagospodarowania)
  3. pozwolenie wydane przez konserwatora zabytków w przypadku nieruchomości wpisanej do rejestru zabytków;
  4. wstępny projekt podziału;
  5. protokół z przyjęcia granic nieruchomości;
  6. wykaz zmian gruntowych;
  7. wykaz synchronizacyjny, jeżeli oznaczenie działek gruntu w katastrze nieruchomości jest inne niż w księdze wieczystej;
  8. mapę z projektem podziału

W przypadku podziału nieruchomości, objętej planem zagospodarowania – nowo wydzielone działki muszą być z nim zgodne.

Więcej o podziale nieruchomości: Jak podzielić nieruchomość gruntową.

Decyzja w przedmiocie połączenia i podziału, wydana przez Prezydenta miasta, burmistrza lub wójta podlega zaskarżeniu do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w terminie 14 dni od daty jej otrzymania.

Scalenie i podział

W odróżnieniu od połączenia – scalenie nieruchomości może zostać dokonane z urzędu przez gminę(jeśli jest przewidziany w planie zagospodarowania), albo na wniosek właścicieli lub użytkowników wieczystych posiadających łącznie co najmniej 50% powierzchni gruntów objętych scaleniem i podziałem.

Zobacz także: Jak odrolnić działkę pod budowę domu?

W przypadku gruntów zabudowanych – ich scalenie i podział mogą nastąpić tylko za zgodą właściciela (użytkownika wieczystego) gruntu.

Scalenie i podział nieruchomości ma z reguły na celu wydzielenie z ogólnej powierzchni działek podlegających temu procesowi terenów przeznaczonych na infrastrukturę drogową – po scaleniu i podziale, właściciele (użytkownicy wieczyści) otrzymują działki odpowiadające tym sprzed scalenia i podziału (odpowiednio własność lub użytkowanie wieczyste) – proporcjonalnie pomniejszone o powierzchnię gruntu przeznaczoną na budowę nowej lub poszerzenie istniejącej drogi.

Wszyscy właściciele i użytkownicy wieczyści gruntów podlegających scaleniu są uczestnikami procedury i są zawiadamiani o jej wszczęciu przez gminę. Uczestnicy mogą wyłonić ze swojego grona radę uczestników scalenia w liczbie do 10 osób. Rada posiada uprawnienia opiniodawcze.

Skutki scalenia i podziału:

  • zmniejszenie powierzchni działek gruntu poszczególnych uczestników, w niezbędnym zakresie
  • zamknięcie starych i założenie nowych ksiąg wieczystych (zmiana numerów)
  • przeniesienie obciążeń nieruchomości scalanych (np. hipotek) na nowo wydzielone
  • wygaśnięcie służebności drogi koniecznej jeśli nowe drogi zapewniają dostęp do drogi publicznej

Uchwała o scaleniu i podziale (wydana przez Radę gminy) nie wpływa na prawa osób trzecich związane ze scalanymi nieruchomościami (np. dzierżawa, najem, dożywocie) – umowy z nimi związane mogą jednak wymagać  modyfikacji (z uwagi na zmniejszenie działek).

Zobacz także: Budowa małych domów staje się coraz bardziej popularna

Utrata części nieruchomości przez właścicieli (użytkowników wieczystych) w wyniku scalenia i podziału musi zostać zrekompensowana przez gminę poprzez spłatę równowartości utraconych gruntów. Na tych samych zasadach należy się im spłata równowartości utraconych drzew i krzewów.

Wzrost wartości nieruchomości po scaleniu i podziale (mimo zmniejszenia) z uwagi na rozwój infrastruktury drogowej może spowodować naliczenie opłaty adiacenckiej.

Uchwała Rady gminy w przedmiocie scalenia i podziału nie podlega zaskarżeniu w normalnym trybie (odwołaniu). W przypadku wydania decyzji naruszającej interes prawny właścicieli (użytkowników wieczystych) – należy wezwać Radę do usunięcia naruszenia – a w przypadku odmowy lub braku stanowiska wnieść skargę do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego.

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Nieruchomości
Deweloperzy nie zrobią dużych promocji cen mieszkań na Black Friday. Ale nie będzie też pompowania cen przed obniżką. To skutki ustawy o jawności cen

- W dobie jawności cen nieruchomości, nie spodziewam się, by na rynku deweloperskim znacząco obniżano ceny na okoliczność Black Friday. Taka „szybka obniżka” później zostaje w historii ceny dostępnej dla konsumenta i będzie on kilka miesięcy później widzieć, że deweloper był w stanie zaproponować za nieruchomość znacznie niższą cenę – mówi Mirosław Król, ekspert rynku nieruchomości. – Spodziewam się, że deweloperzy wykorzystają czas promocji w inny sposób niż obniżając ceny nominalnie. Przykładem może być oferowanie darmowych elementów wyposażenia mieszkania czy np. obniżki ceny na garaż lub miejsce postojowe – dodaje ekspert.

Dzierżawcy nie zapłacą podatku od nieruchomości. Jednak nie zawsze tak będzie. Dlaczego? Takie są przepisy, choć nie każdy je zna

Choć przepisy regulujące status podatników podatku od nieruchomości nie są skomplikowane, stosowanie ich przysparza w praktyce wielu problemów. Jest tak między innymi dlatego, że nie zawsze działanie intuicyjne jest zgodne z wolą ustawodawcy.

Czy osoby pracujące w domu muszą zapłacić podatek według wyższej stawki? Organy podatkowe i sądy są zgodne

Siedziba działalności gospodarczej w domu lub mieszkaniu pozwala nie tylko zaoszczędzić na kosztach najmu, ale również korzystnie rozliczyć PIT i VAT. A co z podatkiem od nieruchomości? Czy w takim przypadku trzeba płacić go według najwyższej stawki?

Przedsiębiorca w upadłości zapłaci podatek według najwyższej stawki. Nie zastąpi go syndyk

Czy będąc w upadłości podatnik nadal prowadzi działalność gospodarczą? Na to pytanie trzeba odpowiedzieć, aby zapłacić podatek od nieruchomości według właściwych stawek. Zdecydować trzeba również co do tego, czy stroną postępowania jest podatnik, czy syndyk.

REKLAMA

To koniec biurokratycznych uciążliwości dla właścicieli takich nieruchomości - Prezydent już podpisał nowelizację

Właściciele tego rodzaju nieruchomości mogą odetchnąć z ulgą. 18 listopada 2025 r. Prezydent RP podpisał się pod nowelizacją ustawy, która ma za zadanie wyraźnie skrócić urzędniczą maszynerię. Znikają m. in. podwójne zezwolenia na wycinkę drzew, a w wielu rodzajach spraw wystarczy zgłoszenie i milcząca zgoda urzędnika. Co dokładnie się zmienia dla właścicieli i jakich budynków dotyczy zmiana?

Nowy podatek od niesprzedanych mieszkań? Deweloperzy ostrzegają przed skutkami dla cen i podaży

Rosnąca liczba miast rozważa objęcie niesprzedanych mieszkań stawką podatku od nieruchomości komercyjnych. Deweloperzy alarmują, że takie rozwiązanie nie obniży cen, a wręcz może doprowadzić do ograniczenia podaży i podwyżek. Oto, jak oceniają pomysł i jego możliwe skutki.

Kredyt hipoteczny w Hiszpanii: stała czy zmienna stopa procentowa? Co i komu bardziej się opłaca [przykłady, obliczenia]

Wybór między kredytem o stałej lub zmiennej stopie procentowej w Hiszpanii powinien wynikać bezpośrednio ze strategii inwestycyjnej. Kredyty zmienne, zazwyczaj bez kar za wcześniejszą spłatę, sprawdzają się przy krótkoterminowych inwestycjach. Natomiast stałe oprocentowanie chroni przed wahaniami kosztów w strategii długoterminowego najmu.

Co należy wpisać do książki obiektu budowlanego przy przejściu z wersji papierowej na cyfrową w systemie c-KOB

Główny Urząd Nadzoru Budowlanego wyjaśnił co należy wpisać do książki obiektu budowlanego przy przejściu z wersji papierowej na cyfrową w systemie c-KOB.

REKLAMA

GUNB: Obowiązki właścicieli i zarządców nieruchomości jesienią i zimą - czynności przy większych opadach atmosferycznych (deszcz i śnieg)

Główny Urząd Nadzoru Budowlanego w komunikacie z listopada 2025 r. przypomniał o najważniejszych obowiązkach właścicieli i zarządców obiektów budowlanych przy zwiększonych opadach. Jakie działania powinny być podejmowane w czasie takich opadów (deszczu lub śniegu), by zapewnić właściwy stan techniczny obiektów budowlanych.

Spory budowlane najpierw do mediacji. Nowe procedury od 1 marca 2026 roku

Pierwszym krokiem w rozwiązywaniu sporów budowlanych będą mediacje, na które sąd będzie miał obowiązek skierować obie strony przed posiedzeniem przygotowawczym bądź też przed pierwszą rozprawą. Przepisy wprowadzające nowe procedury wejdą w życie już 1 marca 2026 roku.

Zapisz się na newsletter
Szukasz mieszkania, budujesz dom, remontujesz? Chcesz wiedzieć jak pielęgnować ogród albo jak oszczędnie ogrzewać swoją nieruchomość? Zapisz się na nasz newsletter i zyskaj dostęp do praktycznych wskazówek oraz najnowszych ofert na rynku!
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA