REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Przekazanie nieruchomości w formie darowizny – krok po kroku

Adam Kret
Budynek. Fot. Fotolia
Budynek. Fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Przekazywanie nieruchomości (mieszkań, działek) – jest nadal popularnym zjawiskiem w obrębie rodziny – przygotowanie się do „przepisania nieruchomości” wymaga jednak pewnych przygotowań i zachowania pewnych formalności.

Sprawdź status nieruchomości i wymagane dokumenty

W pierwszej kolejności należy sprawdzić, czy wszystkie rejestry odnoszące się do naszej nieruchomości odpowiadają stanowi rzeczywistemu – i czy dysponujemy odpowiednimi dokumentami związanymi z prawem własności.

REKLAMA

REKLAMA

Polecany produkt:  Testamenty, spadki, darowizny - PDF

Polecany produkt: Rozwód - opieka nad dziećmi, podział majątku

Polecany produkt: Emerytury na nowych i starych zasadach

REKLAMA

Rejestry:

Najważniejszym rejestrem do sprawdzenia są księgi wieczyste. Treść księgi można sprawdzić online na stronie: http://ekw.ms.gov.pl (o ile znamy księgę wieczystą).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Aktualność księgi wieczystej – jest o tyle istotna, że domniemuje się aktualność i prawdziwość danych tam zawartych (rękojmia wiary publicznej ksiąg wieczystych).

Brak aktualnych danych w księdze nie jest przeszkodą do dokonania darowizny – może jednak wskazywać, że nie wszystkie procedury związane z nabyciem zostały dopełnione.

Drugim istotnym rejestrem jest ewidencja gruntów i budynków (rejestr dostępny w starostwie) – który jest istotny w przypadku np. nowowydzielonych nieruchomości i nieruchomości, dla których nie jest prowadzona księga wieczysta (wypis i wyrys z ewidencji można otrzymać za opłatą w starostwie powiatowym właściwym ze względu na miejsce położenia nieruchomości).

Dokumenty:

W zakresie niezbędnych dokumentów najbardziej istotnymi są dokumenty stwierdzające nabycie przez nas własności nieruchomości – te mogą być trojakie:

  •  umowy (np. umowa darowizny, umowa sprzedaży)
  •  orzeczenia sądów (np. stwierdzenie nabycia spadku, zasiedzenie, zniesienie współwłasności)
  •  decyzje administracyjne (np. podział nieruchomości)

Jeśli nieruchomością władamy bez odpowiedniego tytuły prawnego – np. nigdy nie przeprowadzono postępowania spadkowego, czy stwierdzenia zasiedzenia) – konieczne będzie przeprowadzenie odpowiednich postępowań – ponieważ notariusz nie mając pewności czy jesteśmy właścicielami (w oparciu o dokumenty) – nie dokona czynności.

W przypadku otrzymania nieruchomości w spadku/darowiźnie/drodze zasiedzenia

Jeśli otrzymaliśmy własność nieruchomości w sposób podlegający opodatkowaniu podatkiem od spadków i darowizn- musimy dysponować zaświadczeniem z Urzędu skarbowego o uiszczeniu podatku, zwolnieniu od podatku lub jego przedawnieniu odnośnie tej czynności.

Więcej o obowiązku posiadania zaświadczenia: czytaj

Forma umowy i notariusz

Jeśli dysponujemy potwierdzeniem posiadania własności nieruchomości, którą chcemy darować powinniśmy umówić wizytę u notariusza. Zgodnie bowiem z przepisami kodeksu cywilnego – przeniesienie własności nieruchomości w drodze umowy wymaga zachowania formy aktu notarialnego – pod rygorem nieważności umowy. Innymi słowy – przekazując nieruchomość w innej formie (np. pisemnej aby zaoszczędzić na kosztach) – nie będzie skutecznym przeniesieniem własności.

 Wybierając kancelarię notarialną powinniśmy w pierwszej kolejności kierować się… wygodą, nie musimy dokonywać czynności w miejscu położenia nieruchomości – może być dokonana w dowolnym miejscu w kraju.

Przed udaniem się do notariusza musimy umówić się na odpowiedni termin i wskazać jaką umowę chcemy zawrzeć. W przypadku standardowych umów możemy oprzeć się na wzorze z reguły zapewnianym przez notariusza. Możemy również przedstawić własny wzór, który notariusz po odpowiednich modyfikacjach zastosuje przy konstruowaniu aktu notarialnego.

Przebieg zawierania umowy

Aby zawrzeć umowę w formie aktu notarialnego należy posiadać komplet niezbędnych dokumentów w postaci:

  • dokumentu nabycia nieruchomości (do okazania)
  • dokumentów tożsamości wszystkich stron umowy
  • wypisu i wyrysu z ewidencji gruntów i budynków (jeśli nieruchomość nie posiada księgi wieczystej).
  • Pełnomocnictwa notarialnego (jeśli jedna ze stron umowy darowizny jest reprezentowana przez pełnomocnika) do dokonania tej czynności.

W przypadku darowizn na rzecz dzieci – może być konieczne orzeczenie sądu rodzinnego w przedmiocie wyrażenia zgody na:
- dokonanie czynności przez rodziców dziecka w jego imieniu (w przypadku dzieci poniżej 13-go roku życia)
- wyrażenie zgody na czynności przez rodziców dziecka (w przypadku dzieci powyżej 13-ego roku życia).

Zgoda sądu wymagana jest dla czynności rodziców przekraczających zwykły zarząd majątkiem dziecka –w przypadku przyjęcia darowizny nieruchomości (która generuje koszty związane z jej utrzymaniem, czy podatkiem od nieruchomości) – notariusz może uznać, że zachodzą przesłanki do konieczności jej uzyskania.

Po odczytaniu aktu notarialnego (musi mieć to miejsce, nawet jeśli umowa jest prosta i znana stronom)- składamy podpis na oryginale aktu notarialnego. Co istotne oryginał zawsze pozostaje w kancelarii notarialnej – strony umowy mogą uzyskać jedynie równoważne z oryginałem odpisy aktu.

Wszystkie czynności notariusza (w tym wydanie odpisów aktu) obłożone są taksą notarialną (proporcjonalną do wartości umowy – odnośnie samej darowizny i sztywnymi w przypadku innych czynności – jak wydanie odpisów, czy dokonanie zgłoszenia do ksiąg wieczystych.

Formalności w urzędach i podatki

Podatki

W przypadku umowy darowizny – obdarowany musi liczyć się z możliwością zapłacenia podatku od spadków i darowizn.

W zakresie najbliższej rodziny – tj. zstępnych, wstępnych (także w przypadku przysposobienia), rodzeństwa i  małżonka – można liczyć na zwolnienie zupełne, w innych przypadkach nierzadko można skorzystać także z innych zwolnień przedmiotowych i podmiotowych.

Więcej: https://www.infor.pl/prawo/darowizny/podatki

Wszystkimi kwestiami związanymi z podatkiem zajmuje się notariusz jako płatnik podatku (dokonuje zarówno poboru podatku jeśli uzna, że czynność nie korzysta ze zwolnienia, jak i składa odpowiednie deklaracje i zgłoszenia do Urzędu Skarbowego).

Formalności

Notariuszowi można (za opłatą) zlecić złożenie wniosków do ksiąg wieczystych – oraz ewidencji gruntów i budynków. Nic nie stoi jednak na przeszkodzie aby wnioski w zakresie zmian właścicielskich w odpowiednich organach złożyć samodzielnie:

Więcej – jak wpisać nowego właściciela w księdze wieczystej

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Nieruchomości
Koniec z biurokratycznym koszmarem? Prezydent podpisał rewolucyjne zmiany dla właścicieli zabytków

Właściciele zabytkowych nieruchomości mogą odetchnąć z ulgą. 18 listopada 2025 r. Prezydent RP złożył podpis pod nowelizacją ustawy, która ma szansę znacząco skrócić urzędniczą ścieżkę zdrowia. Znikają podwójne zezwolenia na wycinkę drzew, a w wielu sprawach decydować będzie tzw. milcząca zgoda. Co dokładnie się zmienia?

Nowy podatek od niesprzedanych mieszkań? Deweloperzy ostrzegają przed skutkami dla cen i podaży

Rosnąca liczba miast rozważa objęcie niesprzedanych mieszkań stawką podatku od nieruchomości komercyjnych. Deweloperzy alarmują, że takie rozwiązanie nie obniży cen, a wręcz może doprowadzić do ograniczenia podaży i podwyżek. Oto, jak oceniają pomysł i jego możliwe skutki.

Kredyt hipoteczny w Hiszpanii: stała czy zmienna stopa procentowa? Co i komu bardziej się opłaca [przykłady, obliczenia]

Wybór między kredytem o stałej lub zmiennej stopie procentowej w Hiszpanii powinien wynikać bezpośrednio ze strategii inwestycyjnej. Kredyty zmienne, zazwyczaj bez kar za wcześniejszą spłatę, sprawdzają się przy krótkoterminowych inwestycjach. Natomiast stałe oprocentowanie chroni przed wahaniami kosztów w strategii długoterminowego najmu.

Co należy wpisać do książki obiektu budowlanego przy przejściu z wersji papierowej na cyfrową w systemie c-KOB

Główny Urząd Nadzoru Budowlanego wyjaśnił co należy wpisać do książki obiektu budowlanego przy przejściu z wersji papierowej na cyfrową w systemie c-KOB.

REKLAMA

GUNB: Obowiązki właścicieli i zarządców nieruchomości jesienią i zimą - czynności przy większych opadach atmosferycznych (deszcz i śnieg)

Główny Urząd Nadzoru Budowlanego w komunikacie z listopada 2025 r. przypomniał o najważniejszych obowiązkach właścicieli i zarządców obiektów budowlanych przy zwiększonych opadach. Jakie działania powinny być podejmowane w czasie takich opadów (deszczu lub śniegu), by zapewnić właściwy stan techniczny obiektów budowlanych.

Spory budowlane najpierw do mediacji. Nowe procedury od 1 marca 2026 roku

Pierwszym krokiem w rozwiązywaniu sporów budowlanych będą mediacje, na które sąd będzie miał obowiązek skierować obie strony przed posiedzeniem przygotowawczym bądź też przed pierwszą rozprawą. Przepisy wprowadzające nowe procedury wejdą w życie już 1 marca 2026 roku.

Dom wybudowany na takiej działce możesz stracić. Część nakładów uda się odzyskać, ale to będzie trwało lata. Dlaczego?

Przed rozpoczęciem budowy inwestorzy dokładnie sprawdzają działkę, na której chcą postawić swój wymarzony dom. Obowiązujące przepisy nie ułatwiają tego zadania, a cały proces wymaga czasu i cierpliwości. W tym zamieszaniu często zapominają o tej jednej podstawowej sprawie, która w przyszłości może pozbawić ich prawa do domu.

KOWR – co to za instytucja, jak działa i dlaczego dotyczy nas wszystkich

Nie tak dawno temu Krajowy Ośrodek Wsparcia Rolnictwa (KOWR) znalazł się w centrum uwagi mediów głównie za sprawą kontrowersji związanych ze sprzedażą gruntów istotnych dla budowy i skomunikowania Centralnego Portu Komunikacyjnego. Jednakże KOWR odgrywa niezwykle ważną rolę w polskim rolnictwie i gospodarce żywnościowej. Czym dokładnie zajmuje się KOWR i dlaczego jego działalność ma znaczenie dla przeciętnego Polaka? Okazuje się, że bardzo często mamy do czynienia z działaniami tej instytucji, i to nawet nie będąc tego do końca świadomym. A bezwzględnie trzeba wiedzieć, kiedy w określonych sprawach musimy zwrócić się do KOWR, aby nie naruszyć prawa i nie mierzyć się z przykrymi tego konsekwencjami. Przez niewiedzę można nawet stracić nieruchomość i duże pieniądze.

REKLAMA

Nowe obowiązki dla właścicieli mieszkań. Do kiedy trzeba będzie się z nich wywiązać? Lepiej nie odkładać tego na ostatnią chwilę

Przepisy wprowadziły nowe obowiązki m.in. dla właścicieli mieszkań. Do kiedy trzeba się z nich wywiązać? Warto znać termin, by nie dokonywać zmian na ostatnią chwilę i nie narażać się na konieczność korzystania z usług po zawyżonych cenach.

Młodzi nie chcą oszczędzać na własne mieszkanie! Stare zachęty nie działają, a nowe?

Pod koniec września 2025 r. na Kontach Mieszkaniowych w trzech bankach oszczędzało łącznie tylko ok. 6,7 tys. osób. Co gorsza – jak oceniają eksperci portalu GetHome.pl – program uruchomiony przez poprzedni rząd gaśnie. Czy ożywią go zmiany w warunkach oszczędzania, które zaczną obowiązywać od stycznia 2026 r.?

Zapisz się na newsletter
Szukasz mieszkania, budujesz dom, remontujesz? Chcesz wiedzieć jak pielęgnować ogród albo jak oszczędnie ogrzewać swoją nieruchomość? Zapisz się na nasz newsletter i zyskaj dostęp do praktycznych wskazówek oraz najnowszych ofert na rynku!
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA