REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Przekazanie nieruchomości w formie darowizny – krok po kroku

Adam Kret
Budynek. Fot. Fotolia
Budynek. Fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Przekazywanie nieruchomości (mieszkań, działek) – jest nadal popularnym zjawiskiem w obrębie rodziny – przygotowanie się do „przepisania nieruchomości” wymaga jednak pewnych przygotowań i zachowania pewnych formalności.

Sprawdź status nieruchomości i wymagane dokumenty

W pierwszej kolejności należy sprawdzić, czy wszystkie rejestry odnoszące się do naszej nieruchomości odpowiadają stanowi rzeczywistemu – i czy dysponujemy odpowiednimi dokumentami związanymi z prawem własności.

REKLAMA

Polecany produkt:  Testamenty, spadki, darowizny - PDF

Polecany produkt: Rozwód - opieka nad dziećmi, podział majątku

Polecany produkt: Emerytury na nowych i starych zasadach

Rejestry:

Najważniejszym rejestrem do sprawdzenia są księgi wieczyste. Treść księgi można sprawdzić online na stronie: http://ekw.ms.gov.pl (o ile znamy księgę wieczystą).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Aktualność księgi wieczystej – jest o tyle istotna, że domniemuje się aktualność i prawdziwość danych tam zawartych (rękojmia wiary publicznej ksiąg wieczystych).

Brak aktualnych danych w księdze nie jest przeszkodą do dokonania darowizny – może jednak wskazywać, że nie wszystkie procedury związane z nabyciem zostały dopełnione.

Drugim istotnym rejestrem jest ewidencja gruntów i budynków (rejestr dostępny w starostwie) – który jest istotny w przypadku np. nowowydzielonych nieruchomości i nieruchomości, dla których nie jest prowadzona księga wieczysta (wypis i wyrys z ewidencji można otrzymać za opłatą w starostwie powiatowym właściwym ze względu na miejsce położenia nieruchomości).

Dokumenty:

W zakresie niezbędnych dokumentów najbardziej istotnymi są dokumenty stwierdzające nabycie przez nas własności nieruchomości – te mogą być trojakie:

  •  umowy (np. umowa darowizny, umowa sprzedaży)
  •  orzeczenia sądów (np. stwierdzenie nabycia spadku, zasiedzenie, zniesienie współwłasności)
  •  decyzje administracyjne (np. podział nieruchomości)

Jeśli nieruchomością władamy bez odpowiedniego tytuły prawnego – np. nigdy nie przeprowadzono postępowania spadkowego, czy stwierdzenia zasiedzenia) – konieczne będzie przeprowadzenie odpowiednich postępowań – ponieważ notariusz nie mając pewności czy jesteśmy właścicielami (w oparciu o dokumenty) – nie dokona czynności.

W przypadku otrzymania nieruchomości w spadku/darowiźnie/drodze zasiedzenia

Jeśli otrzymaliśmy własność nieruchomości w sposób podlegający opodatkowaniu podatkiem od spadków i darowizn- musimy dysponować zaświadczeniem z Urzędu skarbowego o uiszczeniu podatku, zwolnieniu od podatku lub jego przedawnieniu odnośnie tej czynności.

Więcej o obowiązku posiadania zaświadczenia: czytaj

Forma umowy i notariusz

REKLAMA

Jeśli dysponujemy potwierdzeniem posiadania własności nieruchomości, którą chcemy darować powinniśmy umówić wizytę u notariusza. Zgodnie bowiem z przepisami kodeksu cywilnego – przeniesienie własności nieruchomości w drodze umowy wymaga zachowania formy aktu notarialnego – pod rygorem nieważności umowy. Innymi słowy – przekazując nieruchomość w innej formie (np. pisemnej aby zaoszczędzić na kosztach) – nie będzie skutecznym przeniesieniem własności.

 Wybierając kancelarię notarialną powinniśmy w pierwszej kolejności kierować się… wygodą, nie musimy dokonywać czynności w miejscu położenia nieruchomości – może być dokonana w dowolnym miejscu w kraju.

Przed udaniem się do notariusza musimy umówić się na odpowiedni termin i wskazać jaką umowę chcemy zawrzeć. W przypadku standardowych umów możemy oprzeć się na wzorze z reguły zapewnianym przez notariusza. Możemy również przedstawić własny wzór, który notariusz po odpowiednich modyfikacjach zastosuje przy konstruowaniu aktu notarialnego.

Przebieg zawierania umowy

Aby zawrzeć umowę w formie aktu notarialnego należy posiadać komplet niezbędnych dokumentów w postaci:

  • dokumentu nabycia nieruchomości (do okazania)
  • dokumentów tożsamości wszystkich stron umowy
  • wypisu i wyrysu z ewidencji gruntów i budynków (jeśli nieruchomość nie posiada księgi wieczystej).
  • Pełnomocnictwa notarialnego (jeśli jedna ze stron umowy darowizny jest reprezentowana przez pełnomocnika) do dokonania tej czynności.

REKLAMA

W przypadku darowizn na rzecz dzieci – może być konieczne orzeczenie sądu rodzinnego w przedmiocie wyrażenia zgody na:
- dokonanie czynności przez rodziców dziecka w jego imieniu (w przypadku dzieci poniżej 13-go roku życia)
- wyrażenie zgody na czynności przez rodziców dziecka (w przypadku dzieci powyżej 13-ego roku życia).

Zgoda sądu wymagana jest dla czynności rodziców przekraczających zwykły zarząd majątkiem dziecka –w przypadku przyjęcia darowizny nieruchomości (która generuje koszty związane z jej utrzymaniem, czy podatkiem od nieruchomości) – notariusz może uznać, że zachodzą przesłanki do konieczności jej uzyskania.

Po odczytaniu aktu notarialnego (musi mieć to miejsce, nawet jeśli umowa jest prosta i znana stronom)- składamy podpis na oryginale aktu notarialnego. Co istotne oryginał zawsze pozostaje w kancelarii notarialnej – strony umowy mogą uzyskać jedynie równoważne z oryginałem odpisy aktu.

Wszystkie czynności notariusza (w tym wydanie odpisów aktu) obłożone są taksą notarialną (proporcjonalną do wartości umowy – odnośnie samej darowizny i sztywnymi w przypadku innych czynności – jak wydanie odpisów, czy dokonanie zgłoszenia do ksiąg wieczystych.

Formalności w urzędach i podatki

Podatki

W przypadku umowy darowizny – obdarowany musi liczyć się z możliwością zapłacenia podatku od spadków i darowizn.

W zakresie najbliższej rodziny – tj. zstępnych, wstępnych (także w przypadku przysposobienia), rodzeństwa i  małżonka – można liczyć na zwolnienie zupełne, w innych przypadkach nierzadko można skorzystać także z innych zwolnień przedmiotowych i podmiotowych.

Więcej: https://www.infor.pl/prawo/darowizny/podatki

Wszystkimi kwestiami związanymi z podatkiem zajmuje się notariusz jako płatnik podatku (dokonuje zarówno poboru podatku jeśli uzna, że czynność nie korzysta ze zwolnienia, jak i składa odpowiednie deklaracje i zgłoszenia do Urzędu Skarbowego).

Formalności

Notariuszowi można (za opłatą) zlecić złożenie wniosków do ksiąg wieczystych – oraz ewidencji gruntów i budynków. Nic nie stoi jednak na przeszkodzie aby wnioski w zakresie zmian właścicielskich w odpowiednich organach złożyć samodzielnie:

Więcej – jak wpisać nowego właściciela w księdze wieczystej

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Nieruchomości
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowe mieszkania – jak się sprzedają?

Po ożywieniu na rynku kredytowym pojawiają się pytania, czy wpłynie ono na wzrost sprzedaży mieszkań. Deweloperzy obserwują większe zainteresowanie zakupem lokali, mimo braku preferencyjnych kredytów i rządowego wsparcia. Czy aktywność klientów rzeczywiście rośnie w ostatnich tygodniach?

Co mają wspólnego pośrednik nieruchomości i consierge?

W dzisiejszym świecie nieruchomości to nie tylko sprzedaż i wynajem – to także kompleksowa obsługa klienta, doradztwo i pomoc na wielu etapach transakcji oraz codziennego życia w nowym miejscu. To właśnie na tym polu przecinają się ścieżki pośrednika nieruchomości i concierge’a. Choć każda z tych profesji pełni odmienną rolę, ich wspólnym celem jest zapewnienie klientom najwyższego komfortu oraz wsparcia, które wykracza poza typowe obowiązki zawodowe.

Planujesz zakup mieszkania? Cena to nie wszystko. Sprawdź, ile kosztuje eksploatacja

W wydatkach mieszkaniowych istotną składową jest opłata, która w spółdzielniach mieszkaniowych nazywana jest eksploatacyjną, a we wspólnotach mieszkaniowych – zaliczką na koszty zarządu nieruchomością wspólną. Portal GetHome.pl sprawdził, gdzie taka opłata może być niższa. 

Jak negocjować cenę mieszkania na rynku wtórnym? [Wskazówki]

Warto negocjować cenę mieszkania z rynku wtórnego. Często cena ofertowa jest elementem strategii marketingowej. To cena transakcyjna odzwierciedla faktyczną wartość nieruchomości. Jak negocjować cenę mieszkania na rynku wtórnym? Oto wskazówki, o ile właściciele obniżają ceny mieszkań.

REKLAMA

Jaka powinna być minimalna temperatura na klatce schodowej bloku oraz w innych częściach wspólnych?

Rosnące koszty ciepła zachęcają do oszczędzania (np. kosztem temperatury na klatce schodowej bloku). Przepisy sugerują, że nie należy jednak przesadzać. 

Świadectwo charakterystyki energetycznej: Kto musi je posiadać, co zawiera, ważność świadectwa, kary. Cykliczne kontrole systemu ogrzewania a kary

Świadectwo charakterystyki energetycznej: Kto musi je posiadać, co zawiera, ważność świadectwa, kary. Cykliczne kontrole systemu ogrzewania a kary. Od 28 kwietnia 2023 r. zmieniły się przepisy dotyczące świadectwa energetycznego. Prawie wszyscy właściciele nieruchomości powinni posiadać ten dokument. Są jednak wyjątki.

Promocje mieszkaniowe pod koniec roku - na co mogą liczyć klienci? [SONDA]

Koniec roku to czas gorących promocji – nie tylko na świąteczne prezenty, ale także na... mieszkania! Deweloperzy kuszą rabatami, bonusami i elastycznymi warunkami, przekonując, że to idealny moment na zakup M. Czy rzeczywiście warto podjąć taką decyzję teraz? Portal RynekPierwotny.pl sprawdził, jakie oferty specjalne przygotowano w tym roku i co mogą zyskać kupujący.

Zimowe obowiązki zarządców nieruchomości. Czy tylko odśnieżanie?

Wraz z pierwszym śniegiem zwiększa się ilość pracy dla wielu branż, również zarządzających nieruchomościami. Co należy do obowiązków zarządcy? Nie tylko odśnieżanie. 

REKLAMA

Ile kosztuje trzypokojowe mieszkanie od dewelopera?

Ile trzeba mieć na trzypokojowe mieszkania od dewelopera? Gdzie kupimy najtaniej, a gdzie nieruchomości są najdroższe? W jakich przypadkach można liczyć na rabat? 

Palenie drewnem kawałkowym się opłaca. Piece, kominki i inne nowoczesne urządzenia zduńskie tanio i efektywnie ogrzewają mieszkania

Drewno kawałkowe należy do odnawialnych źródeł energii (OZE), co czyni je jednym z bardziej ekologicznych i przyjaznych środowisku paliw. Urządzenia zduńskie, w których można palić drewnem (takie jak piece, kominki, kuchnie kaflowe czy piece akumulacyjne) od lat cieszą się uznaniem, a ich zastosowanie we współczesnym budownictwie stale rośnie. Nowoczesne zduństwo to harmonijne połączenie tradycyjnych metod rzemieślniczych z innowacyjnymi technologiami oraz współczesnymi materiałami. Takie podejście oferuje liczne zalety, dzięki którym cieszy się coraz większym uznaniem we współczesnym świecie. Jakie są główne zalety tych urządzeń oraz ich rola w świetle wymagań technicznych WT2021? 

REKLAMA