REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Prace przygotowawcze

Eksperci Budujesz - Kupujesz
Kiedy znajdziesz już działkę pod budowę wymarzonego domu, kolejnym krokiem powinno być przygotowanie terenu pod budowę.
Kiedy znajdziesz już działkę pod budowę wymarzonego domu, kolejnym krokiem powinno być przygotowanie terenu pod budowę.
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Kiedy znajdziesz już działkę pod budowę wymarzonego domu, kolejnym krokiem powinno być przygotowanie tego terenu. Zanim rozpoczniesz prace budowlane działkę należy uporządkować, wyrównać, doprowadzić media, itd.

Aby zacząć budować należy odpowiednio przygotować teren:

- usunąć krzewy i drzewa,

REKLAMA

REKLAMA

- wyrównać teren,

- zlikwidować prowizoryczne dojazdy,

- doprowadzić wodę i prąd z wyznaczonych miejsc poboru,

REKLAMA

- zabezpieczyć plac budowy przed wodą opadową i zapewnić jej skuteczne odprowadzanie,

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- przygotować odpowiednie pomieszczenia na składowanie materiału, urządzenia sanitarne, itp.

Zobacz także: Pozwolenie na budowę czy zgłoszenie do Urzędu Gminy?

Pamiętaj, że wszystkie te prace powinny być wykonywane jedynie na terenie objętym pozwoleniem na budowę.

Sprawy związane z pozwoleniami czy uzgodnieniami najlepiej załatwiać zimą, gdyż jest to "martwy" sezon budowlany. Ale i tak załatwienie spraw organizacyjnych może zająć kilka miesięcy. Nie wspominając już o tym, że nic Wam się nie uda załatwić jeśli dystrybutorzy mediów nie wydali Wam warunków podłączenia, w których jest zawarta informacja o podłączeniu mediów, czyli prądu, wody, gazu i kanalizacji do nowego domu.
Na samym projekcie budowlanym trzeba zaznaczyć przebieg projektowanej sieci, czyli wszystkie podziemne i nadziemne instalacje znajdujące się na działce. Zawsze mogą się zdarzyć stare kable lub części instalacji, które nie zostały zaznaczone na starych mapach geodezyjnych, wtedy trzeba będzie sięgnąć po dane archiwalne. W takiej sytuacji geodeta powinien zostawić adnotacje na planie budowy. Po ustaleniu usytuowania instalacji elektrycznych, na mapie do projektu określić należy dokładne miejsce położenia budynku, a także dokładny przebieg poszczególnych przyłączy. Jeśli instalacja, którą będziecie podciągać do Waszego placu, będzie przechodzić przez teren należący do miasta, firmy albo do osoby prywatnej, musicie uzyskać pisemną zgodę właściciela na przeprowadzenie takich czynności. Wydłuży to niestety rozpoczęcie wykonywania samych prac.

Zobacz także: Plan zagospodarowania przestrzennego

Prawo budowlane szczegółowo określa zasady zagospodarowania terenu budowy:

- Plac powinien być ogrodzony minimum 1,5 metrowym płotem.
- Jeżeli wykonanie ogrodzenia nie jest możliwe, plac budowy trzeba oznakować tablicami ostrzegawczymi, zwłaszcza przy niebezpiecznych miejscach (np. wykopy).
- Standardowo w widocznym miejscu trzeba zamontować żółtą tablicę informacyjną z danymi dotyczącymi inwestora, rodzaju inwestycji, osób nadzoru, numeru zezwolenia na budowę, organów administracji, itp.

Zobacz także: Przygotowanie placu budowy

Po załatwieniu formalności możesz się zabrać do organizacji samego placu budowy. Aby doprowadzić prąd, musisz zamontować złącze zasilające, które będzie dostarczać prąd do urządzeń podczas budowy. Może być zamontowane prowizorycznie, tak aby po zakończeniu budowy można je było zdemontować. Musi być tak umieszczone, aby służby energetyczne miały do niego dostęp w razie awarii i w czasie nieobecności właściciela. Dlatego najlepiej, aby złącze było zmontowane w linii ogrodzenia. Obok złącza powinien być zamontowany licznik, na podstawie którego będziesz opłacać dostarczany prąd.
Na końcu powinieneś sobie rozplanować położenie wszystkich urządzeń, pomieszczeń gospodarczych i innych miejsc na przechowywanie materiału. Dobra organizacja zapewni nam swobodne poruszanie się po placu budowy i umożliwi lepszą kontrolę ekipy budowlanej.

Zobacz także: Jak uzyskać pozwolenie na budowę?

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Nieruchomości
Koniec z biurokratycznym koszmarem? Prezydent podpisał rewolucyjne zmiany dla właścicieli budynków tej kategorii

Właściciele tych nieruchomości mogą odetchnąć z ulgą. 18 listopada 2025 r. Prezydent RP złożył podpis pod nowelizacją ustawy, która ma szansę znacząco skrócić urzędniczą ścieżkę zdrowia. Znikają podwójne zezwolenia na wycinkę drzew, a w wielu sprawach decydować będzie tzw. milcząca zgoda. Co dokładnie się zmienia dla właścicieli?

Nowy podatek od niesprzedanych mieszkań? Deweloperzy ostrzegają przed skutkami dla cen i podaży

Rosnąca liczba miast rozważa objęcie niesprzedanych mieszkań stawką podatku od nieruchomości komercyjnych. Deweloperzy alarmują, że takie rozwiązanie nie obniży cen, a wręcz może doprowadzić do ograniczenia podaży i podwyżek. Oto, jak oceniają pomysł i jego możliwe skutki.

Kredyt hipoteczny w Hiszpanii: stała czy zmienna stopa procentowa? Co i komu bardziej się opłaca [przykłady, obliczenia]

Wybór między kredytem o stałej lub zmiennej stopie procentowej w Hiszpanii powinien wynikać bezpośrednio ze strategii inwestycyjnej. Kredyty zmienne, zazwyczaj bez kar za wcześniejszą spłatę, sprawdzają się przy krótkoterminowych inwestycjach. Natomiast stałe oprocentowanie chroni przed wahaniami kosztów w strategii długoterminowego najmu.

Co należy wpisać do książki obiektu budowlanego przy przejściu z wersji papierowej na cyfrową w systemie c-KOB

Główny Urząd Nadzoru Budowlanego wyjaśnił co należy wpisać do książki obiektu budowlanego przy przejściu z wersji papierowej na cyfrową w systemie c-KOB.

REKLAMA

GUNB: Obowiązki właścicieli i zarządców nieruchomości jesienią i zimą - czynności przy większych opadach atmosferycznych (deszcz i śnieg)

Główny Urząd Nadzoru Budowlanego w komunikacie z listopada 2025 r. przypomniał o najważniejszych obowiązkach właścicieli i zarządców obiektów budowlanych przy zwiększonych opadach. Jakie działania powinny być podejmowane w czasie takich opadów (deszczu lub śniegu), by zapewnić właściwy stan techniczny obiektów budowlanych.

Spory budowlane najpierw do mediacji. Nowe procedury od 1 marca 2026 roku

Pierwszym krokiem w rozwiązywaniu sporów budowlanych będą mediacje, na które sąd będzie miał obowiązek skierować obie strony przed posiedzeniem przygotowawczym bądź też przed pierwszą rozprawą. Przepisy wprowadzające nowe procedury wejdą w życie już 1 marca 2026 roku.

Dom wybudowany na takiej działce możesz stracić. Część nakładów uda się odzyskać, ale to będzie trwało lata. Dlaczego?

Przed rozpoczęciem budowy inwestorzy dokładnie sprawdzają działkę, na której chcą postawić swój wymarzony dom. Obowiązujące przepisy nie ułatwiają tego zadania, a cały proces wymaga czasu i cierpliwości. W tym zamieszaniu często zapominają o tej jednej podstawowej sprawie, która w przyszłości może pozbawić ich prawa do domu.

KOWR – co to za instytucja, jak działa i dlaczego dotyczy nas wszystkich

Nie tak dawno temu Krajowy Ośrodek Wsparcia Rolnictwa (KOWR) znalazł się w centrum uwagi mediów głównie za sprawą kontrowersji związanych ze sprzedażą gruntów istotnych dla budowy i skomunikowania Centralnego Portu Komunikacyjnego. Jednakże KOWR odgrywa niezwykle ważną rolę w polskim rolnictwie i gospodarce żywnościowej. Czym dokładnie zajmuje się KOWR i dlaczego jego działalność ma znaczenie dla przeciętnego Polaka? Okazuje się, że bardzo często mamy do czynienia z działaniami tej instytucji, i to nawet nie będąc tego do końca świadomym. A bezwzględnie trzeba wiedzieć, kiedy w określonych sprawach musimy zwrócić się do KOWR, aby nie naruszyć prawa i nie mierzyć się z przykrymi tego konsekwencjami. Przez niewiedzę można nawet stracić nieruchomość i duże pieniądze.

REKLAMA

Nowe obowiązki dla właścicieli mieszkań. Do kiedy trzeba będzie się z nich wywiązać? Lepiej nie odkładać tego na ostatnią chwilę

Przepisy wprowadziły nowe obowiązki m.in. dla właścicieli mieszkań. Do kiedy trzeba się z nich wywiązać? Warto znać termin, by nie dokonywać zmian na ostatnią chwilę i nie narażać się na konieczność korzystania z usług po zawyżonych cenach.

Młodzi nie chcą oszczędzać na własne mieszkanie! Stare zachęty nie działają, a nowe?

Pod koniec września 2025 r. na Kontach Mieszkaniowych w trzech bankach oszczędzało łącznie tylko ok. 6,7 tys. osób. Co gorsza – jak oceniają eksperci portalu GetHome.pl – program uruchomiony przez poprzedni rząd gaśnie. Czy ożywią go zmiany w warunkach oszczędzania, które zaczną obowiązywać od stycznia 2026 r.?

Zapisz się na newsletter
Szukasz mieszkania, budujesz dom, remontujesz? Chcesz wiedzieć jak pielęgnować ogród albo jak oszczędnie ogrzewać swoją nieruchomość? Zapisz się na nasz newsletter i zyskaj dostęp do praktycznych wskazówek oraz najnowszych ofert na rynku!
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA