REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

UOKiK przeprowadził kontrolę rynku nieruchomości

UOKiK przeprowadził kontrolę rynku nieruchomości
UOKiK przeprowadził kontrolę rynku nieruchomości

REKLAMA

REKLAMA

Po kontroli rynku nieruchomości UOKiK stwierdza, że na rynku mamy coraz bogatszą ofertę przedsiębiorców świadczących usługi w zakresie nieruchomościami takich jak: rzeczoznawców majątkowych, pośredników w obrocie nieruchomościami, a także zarządców nieruchomościami. Inspekcja Handlowa prowadziła kontrole w zakresie legalności, rzetelności oraz sprawdzano posiadania przez ww. przedsiębiorców obowiązkowego ubezpieczenia OC, co jest wymagane na gruncie ustawy o gospodarce nieruchomościami.

Kontrola rynku nieruchomości

Łącznie kontrolą objęto 158 przedsiębiorców, w tym: 100 przedsiębiorców świadczyło usługi w zakresie pośrednictwa w obrocie nieruchomościami, 35 - rzeczoznawców majątkowych oraz 29 - zarządców nieruchomości.

REKLAMA

REKLAMA

W wyniku podjętych działań kontrolnych inspektorzy stwierdzili:

- w przypadku 1 przedsiębiorcy nieprawidłowości dotyczące legalności działalności gospodarczej,

- w przypadku 8 przedsiębiorców brak wymaganego przepisami ubezpieczenia od odpowiedzialności cywilnej,

REKLAMA

- w przypadku 23 przedsiębiorców niedołączanie do umów zawieranych z konsumentami kopii ww. umowy ubezpieczenia.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Legalność działalności gospodarczej

Podczas prowadzonych kontroli inspektorzy reprezentujący wojewódzkich inspektorów Inspekcja Handlowej sprawdzali zgodność prowadzonej działalności gospodarczej z zakresem określonym we wpisie do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEIDG) oraz wpisie do Krajowego Rejestru Sądowego (KRS).

W przypadku jednego przedsiębiorcy zajmującego się pośrednictwem w zakresie obrotu nieruchomościami, stwierdzono, że zakres zgłoszony organowi ewidencyjnemu nie obejmował pośrednictwa w obrocie nieruchomościami. Inspektorzy zażądali niezwłocznego usunięcia stwierdzonych nieprawidłowości poprzez zgłoszenie do ewidencji działalności gospodarczej zmian dotyczących przedmiotu wykonywanej działalności gospodarczej. Za niedopełnienie obowiązku zgłoszenia do ewidencji działalności gospodarczej zmian danych objętych wpisem, w związku ze stwierdzeniem popełnienia wykroczenia z art. 601§ 2 KW, kontrolowany został ukarany mandatem karnym w kwocie 100 zł.

Obowiązkowe ubezpieczenie

Przedsiębiorcy prowadzący działalność działalności w zakresie rzeczoznawstwa majątkowego, pośrednictwa w obrocie nieruchomościami oraz zarządzania nieruchomością podlegają obowiązkowemu ubezpieczeniu odpowiedzialności cywilnej za szkody wyrządzone w związku z wykonywaniem przez nich umowy. Zgodnie z obowiązującą ustawą o nieruchomościach prowadzenie ww. działalności bez zawarcia umowy ubezpieczenia OC podlega karze pieniężnej, w związku z czym wojewódzki inspektor Inspekcji Handlowej właściwy ze względu na miejsce przeprowadzania kontroli zobowiązany jest do wydania decyzji. Wysokość kary pieniężnej jest obliczana jako określona krotność przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia w gospodarce narodowej w roku poprzedzającym rok, w którym stwierdzono naruszenie.

Pośrednicy, inspektorzy, rzeczoznawcy, zarządcy nieruchomości

Inspektorzy podjęli działania kontrolne w powyższym zakresie u 158 przedsiębiorców, stwierdzając nieprawidłowości u 8 z nich (4 pośredników nieruchomości, 2 rzeczoznawców majątkowych, 2 zarządców nieruchomości). Powyższe nieprawidłowości, stały się podstawą do wszczęcia 7 postępowań administracyjnych, w wyniku których wydano 4 decyzje nakładające kary pieniężne w łącznej wysokości 49 509,92 zł oraz 2 decyzje o odstąpieniu od wymierzenia kary na podstawie art. 189f § 3 Kpa, jedno postępowanie jest w toku. Ponadto w jednym przypadku wojewódzki inspektor IH podjął decyzje o niewszczynaniu postępowania z uwagi na małą wagę naruszenia prawa.

Sprawdzano ponadto, czy przedsiębiorcy ci dołączają do zawieranych umów kopie umowy ubezpieczenia OC. W wyniku podjętych działań stwierdzono nieprawidłowości u 26 przedsiębiorców (20 prowadziło działalność w zakresie pośrednictwa nieruchomości, 4 w zakresie zarządzania nieruchomościami i 2 w zakresie rzeczoznawstwa majątkowego). W wyniku powyższych ustaleń przedsiębiorcy podejmowali dobrowolne działania dosyłając konsumentom, z którymi podpisali umowę współpracy kopie ubezpieczenia OC. Do części przedsiębiorców zostały wystosowane wystąpienia pokontrolne oraz żądania porządkowo organizacyjne.

W związku z nieprawidłowościami stwierdzonymi podczas kontroli, wojewódzkie inspektoraty Inspekcji Handlowej podjęły następujące działania:

- wydały 4 decyzje nakładające kary pieniężne w łącznej wysokości 49509,92 zł oraz 2 decyzji o odstąpieniu od wymierzenia kary na podstawie art. 189f § 3 Kpa,

• skierowały 2 wystąpienia pokontrolne,

• nałożyły 1 mandat karny w wysokości 100 zł,

- wystosowały 2 żądania wyjaśnień oraz 2 żądania porządkowo organizacyjne na podstawie ustawy o Inspekcji Handlowej.

Warto wskazać, że obrót nieruchomościami, zarówno w zakresie usług polegających na pośrednictwie nieruchomości, rzeczoznawstwie majątkowym, czy wreszcie zarządzaniu nieruchomościami wiąże się dla konsumentów z relatywnie wysokimi kosztami. Często środki finansowe zaangażowane w tego rodzaju transakcje stanową dorobek życia. Umowy zawierane w ramach ustawy o gospodarce nieruchomościami są dla konsumentów niezwykle doniosłe, zważywszy na ich ponadprzeciętną wartość oraz społeczne znaczenie. W tego rodzaju transakcjach konsumenci powinni się czuć bezpieczni, co oznacza, że każdy pośrednik nieruchomości, rzeczoznawca, czy zarządca nieruchomości jest zobligowany na mocy przepisów prawa do posiadania ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej za szkody wyrządzone w związku z prowadzoną działalnością. Wskazany w przepisach obowiązek zawarcia umowy ubezpieczenia oraz dostarczania jej treści nabywcom ma chronić interesy konsumenta, w przypadku np. nieprawidłowego wykonania usług. Z tych też powodów kontrole w niniejszym zakresie będą kontynuowane przez Inspekcję Handlową.

kom/ liv/

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Nieruchomości
Deweloperzy nie zrobią dużych promocji cen mieszkań na Black Friday. Ale nie będzie też pompowania cen przed obniżką. To skutki ustawy o jawności cen

- W dobie jawności cen nieruchomości, nie spodziewam się, by na rynku deweloperskim znacząco obniżano ceny na okoliczność Black Friday. Taka „szybka obniżka” później zostaje w historii ceny dostępnej dla konsumenta i będzie on kilka miesięcy później widzieć, że deweloper był w stanie zaproponować za nieruchomość znacznie niższą cenę – mówi Mirosław Król, ekspert rynku nieruchomości. – Spodziewam się, że deweloperzy wykorzystają czas promocji w inny sposób niż obniżając ceny nominalnie. Przykładem może być oferowanie darmowych elementów wyposażenia mieszkania czy np. obniżki ceny na garaż lub miejsce postojowe – dodaje ekspert.

Dzierżawcy nie zapłacą podatku od nieruchomości. Jednak nie zawsze tak będzie. Dlaczego? Takie są przepisy, choć nie każdy je zna

Choć przepisy regulujące status podatników podatku od nieruchomości nie są skomplikowane, stosowanie ich przysparza w praktyce wielu problemów. Jest tak między innymi dlatego, że nie zawsze działanie intuicyjne jest zgodne z wolą ustawodawcy.

Czy osoby pracujące w domu muszą zapłacić podatek według wyższej stawki? Organy podatkowe i sądy są zgodne

Siedziba działalności gospodarczej w domu lub mieszkaniu pozwala nie tylko zaoszczędzić na kosztach najmu, ale również korzystnie rozliczyć PIT i VAT. A co z podatkiem od nieruchomości? Czy w takim przypadku trzeba płacić go według najwyższej stawki?

Przedsiębiorca w upadłości zapłaci podatek według najwyższej stawki. Nie zastąpi go syndyk

Czy będąc w upadłości podatnik nadal prowadzi działalność gospodarczą? Na to pytanie trzeba odpowiedzieć, aby zapłacić podatek od nieruchomości według właściwych stawek. Zdecydować trzeba również co do tego, czy stroną postępowania jest podatnik, czy syndyk.

REKLAMA

To koniec biurokratycznych uciążliwości dla właścicieli takich nieruchomości - Prezydent już podpisał nowelizację

Właściciele tego rodzaju nieruchomości mogą odetchnąć z ulgą. 18 listopada 2025 r. Prezydent RP podpisał się pod nowelizacją ustawy, która ma za zadanie wyraźnie skrócić urzędniczą maszynerię. Znikają m. in. podwójne zezwolenia na wycinkę drzew, a w wielu rodzajach spraw wystarczy zgłoszenie i milcząca zgoda urzędnika. Co dokładnie się zmienia dla właścicieli i jakich budynków dotyczy zmiana?

Nowy podatek od niesprzedanych mieszkań? Deweloperzy ostrzegają przed skutkami dla cen i podaży

Rosnąca liczba miast rozważa objęcie niesprzedanych mieszkań stawką podatku od nieruchomości komercyjnych. Deweloperzy alarmują, że takie rozwiązanie nie obniży cen, a wręcz może doprowadzić do ograniczenia podaży i podwyżek. Oto, jak oceniają pomysł i jego możliwe skutki.

Kredyt hipoteczny w Hiszpanii: stała czy zmienna stopa procentowa? Co i komu bardziej się opłaca [przykłady, obliczenia]

Wybór między kredytem o stałej lub zmiennej stopie procentowej w Hiszpanii powinien wynikać bezpośrednio ze strategii inwestycyjnej. Kredyty zmienne, zazwyczaj bez kar za wcześniejszą spłatę, sprawdzają się przy krótkoterminowych inwestycjach. Natomiast stałe oprocentowanie chroni przed wahaniami kosztów w strategii długoterminowego najmu.

Co należy wpisać do książki obiektu budowlanego przy przejściu z wersji papierowej na cyfrową w systemie c-KOB

Główny Urząd Nadzoru Budowlanego wyjaśnił co należy wpisać do książki obiektu budowlanego przy przejściu z wersji papierowej na cyfrową w systemie c-KOB.

REKLAMA

GUNB: Obowiązki właścicieli i zarządców nieruchomości jesienią i zimą - czynności przy większych opadach atmosferycznych (deszcz i śnieg)

Główny Urząd Nadzoru Budowlanego w komunikacie z listopada 2025 r. przypomniał o najważniejszych obowiązkach właścicieli i zarządców obiektów budowlanych przy zwiększonych opadach. Jakie działania powinny być podejmowane w czasie takich opadów (deszczu lub śniegu), by zapewnić właściwy stan techniczny obiektów budowlanych.

Spory budowlane najpierw do mediacji. Nowe procedury od 1 marca 2026 roku

Pierwszym krokiem w rozwiązywaniu sporów budowlanych będą mediacje, na które sąd będzie miał obowiązek skierować obie strony przed posiedzeniem przygotowawczym bądź też przed pierwszą rozprawą. Przepisy wprowadzające nowe procedury wejdą w życie już 1 marca 2026 roku.

Zapisz się na newsletter
Szukasz mieszkania, budujesz dom, remontujesz? Chcesz wiedzieć jak pielęgnować ogród albo jak oszczędnie ogrzewać swoją nieruchomość? Zapisz się na nasz newsletter i zyskaj dostęp do praktycznych wskazówek oraz najnowszych ofert na rynku!
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA