Czego klienci oczekują od deweloperów?
REKLAMA
REKLAMA
Portal PolishProperty.eu przy okazji wrocławskich Targów Mieszkań i Domów (2–3 marca 2013) przeprowadził badania, które miały ocenić wymagania klientów deweloperów. W tej sytuacji ankietowani nie są przypadkowi – to grupa zainteresowanych zakupami na rynku pierwotnym.
REKLAMA
Najpopularniejsze tematy?
Media szeroko komentują sytuację na rynku nieruchomości. Spadek cen mieszkań, wzrost kosztów dewelopera i trudności w kredytowaniu, to naczelne tematy od 2012 roku. Jednym z ważniejszych zagadnień jest ustawa deweloperska, która z jednej strony doskwiera inwestorom, z drugiej ma wzmocnić bezpieczeństwo kupujących. Ta kontrowersyjna zmiana przepisów okazuje się niepopularna wśród klientów deweloperów. Okazuje się, że 40% pytanych przyznaje się do braku znajomości tematu, a 30% przewiduje wpływ ustawy na wzrost cen mieszkań. Pozytywnych zmian dopatruje się mimo wszystko 26% ankietowanych.
Zobacz także: Jak kupujący wybierają dewelopera?
Mieszkanie to przyszłość
REKLAMA
Badanie wykazało, że 50% wizytujących targi planuje zakup mieszkania w 2013 r., a 28% odkłada swoją decyzję na przyszły rok. Tylko 15% z nich na razie nie myśli o kupnie „własnego M”. Natomiast niewielka grupa ankietowanych (7%) chce w ciągu najbliższych 3 miesięcy wybrać wiarygodnego dewelopera.
Potwierdzają się także powody odkładania zakupów mieszkaniowych. Aż 50% badanych czeka na spadek cen mieszkań. Z prognoz wynika, że rekordowo niskie ceny za metr kwadratowy dopiero przed nami, więc niektórzy ciągle wypatrują okazji. Z kolei 30% ankietowanych wstrzymują trudności w kredytowaniu po zakończeniu "Rodziny na Swoim". Dane PolishProperty.eu wykazują również, że 7% pytanych zniechęca niepewny rynek, a 3% nie dostrzega interesujących ofert deweloperów.
Zobacz także: Zainteresowani kupnem mieszkania stają się coraz bardziej wymagający
Deweloper w Internecie
Już od dawna Internet ułatwia poszukiwanie mieszkania, więc deweloperzy funkcjonują w tym środowisku i starają się dzięki niemu docierać do klientów – to już nikogo nie dziwi. Ankietowani informują, że ważne są dla nich opinie publikowane na forach i stronach internetowych – 41% z nich traktuje taką wiedzę jako wartościową. Duża grupa, 44% badanych, deklaruje, że czyta opinie, ale odnosi się do nich z dystansem, natomiast 11% zdaje się jedynie na doświadczenia znajomych. Ta wiedza potwierdza, jak chętnie kupujący badają pozycję inwestora, szukając w Sieci dodatkowych informacji. Opinie to kontrowersyjny temat, jednak wyraźnie widać, że klienci wiedzą jak je traktować, biorą je po uwagę i potrafią ocenić ich wiarygodność.
Zobacz także: W których dzielnicach Warszawy jest najwięcej mieszkań deweloperskich?
Wymagający klienci deweloperów
REKLAMA
Kupujący mieszkania są coraz bardziej świadomi, a rynek pierwotny ich nie przeraża – wiedzą, jak przygotować się do zakupu. Starają się zbierać informacje o deweloperze przede wszystkim z Internetu, chociaż duże znaczenie ma dla nich także reklama w prasie i telewizji. Mniejszą uwagę zwracają na billboardy, na które chętnie stawiają inwestorzy. Wybierając mieszkanie, ciągle kierują się przede wszystkim lokalizacją, ceną i powierzchnią, a mniejsze znaczenie mają dla nich same promocje – tak wynika z ankiety PolishProperty.eu.
Klienci deweloperów odwiedzają targi nie tylko z ciekawości, ale przede wszystkim po to, by przejrzeć i ocenić ofertę deweloperów. Sytuacja na rynku sprawiła, że liczba zainteresowanych zakupem maleje, dlatego też grupa kupujących jest tak ważna dla inwestorów. Konkurencja rośnie razem z wymaganiami klientów, którym sprzyja ustawa deweloperska – chociaż zmiany w ustawodawstwie są poza zainteresowaniami kupujących. Głównie spadek cen przykuwa ich uwagę, a wizja jeszcze tańszych mieszkań pozwala na snucie planów zakupowych pomimo trudności w kredytowaniu.
Zobacz także: Inwestowanie w nieruchomości użytkowe - czy to się opłaca?
REKLAMA
REKLAMA