Lokale użytkowe na parterach inwestycji mieszkaniowych w Gdańsku
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
Obserwowana w Gdańsku podaż lokali handlowych w deweloperskich inwestycjach mieszkaniowych w dużej mierze jest wynikiem działań podmiotów deweloperskich w zakresie maksymalizowania zysku z realizowanych projektów. Rachunek ekonomiczny wskazuje na atrakcyjność lokali handlowych na poziomie parteru inwestycji mieszkaniowych ze względu na znacznie wyższe ceny możliwe do uzyskania, w przeciwieństwie do mieszkań na tej kondygnacji. Mieszkania na parterze są uznawane przez klientów za mało atrakcyjne, co skutkuje niższym zyskiem osiąganym przez dewelopera oraz dłuższą ekspozycją mieszkań tej kategorii na rynku, podczas gdy powierzchnie komercyjne cieszą się dużym zainteresowaniem. Tendencja ta dotyczy zwłaszcza lokalizacji o dużym natężeniu ruchu kołowego i znacznym przepływie ludzi.
REKLAMA
Analiza przeprowadzona przez Dział Badań i Analiz Emmerson w listopadzie 2011 r. pozwoliła określić rynek lokali usługowych w mieszkaniowych inwestycjach wielorodzinnych na 7,5 tys. mkw. powierzchni. Ogółem w badanym okresie deweloperzy realizujący projekty mieszkaniowe w Gdańsku oferowali 91 lokali na sprzedaż. Zaledwie dwóch deweloperów zdecydowało się oprócz oferty sprzedaży przeznaczyć lokale handlowe na wynajem, choć w przypadku firmy PB Górski najem ten wiązany jest z późniejszą koniecznością wykupu lokalu. Zarówno w inwestycji Kamienice nad Motławą (PB Górski), jak i Apartamenty WaterLane (Vitania Group) warunki najmu ustalane są indywidualnie.
Zobacz także: W Warszawie rosną czynsze za biura
Najczęściej spotykane nieruchomości użytkowe posiadały średni standard oraz powierzchnię w przedziale 100–250 mkw. (stanowiły one 45% podaży). Podobnie jak w przypadku mieszkań zdecydowana część lokali handlowych oddawana jest w stanie deweloperskim. Taki obraz gdańskiego rynku powierzchni komercyjnej w projektach mieszkaniowych determinowany jest znaczącym udziałem segmentu popularnego w rynku mieszkaniowym.
REKLAMA
Ponad 60% lokali dostępnych na rynku posiada zaplecze socjalne, standardem jest toaleta oraz indywidualne rozplanowanie przestrzeni. Średnia katalogowa cena sprzedaży dla całego miasta wyniosła 9 940 zł/mkw. i w relacji do średniej ceny gdańskich mieszkań deweloperskich na koniec III kw. 2011 r. była wyższa o 53% (6 481 zł/mkw.).
Najwyższe średnie ceny lokali użytkowych odnotowano w gęsto zaludnionych dzielnicach jak Wrzeszcz czy Piecki-Migowo oraz najatrakcyjniejszych lokalizacjach tj. w pasie nadmorskim (Przymorze) i Śródmieściu. Najtańsze powierzchnie użytkowe dostępne były w dzielnicach Zaspa Rozstaje, Suchanino oraz Jasień. Należy jednak zaznaczyć, że lokale handlowe na rynku deweloperskim oferowane są jedynie w dziesięciu dzielnicach miasta.
Zobacz także: Biurowiec Grzybowska 81: GALERIA
Ponad połowa oferowanej powierzchni handlowo-usługowej na parterach inwestycji mieszkaniowych zlokalizowana jest w Śródmieściu (54%). Podaż w tej dzielnicy oscyluje wokół poziomu 4 tys. mkw. Udział pozostałych dzielnic jest niewielki i nie przekracza 0,5 tys. mkw. Wyjątkiem jest dzielnica Przymorze Wielkie z niemal tysiącem mkw. powierzchni. Podaż powierzchni handlowo-usługowej w dzielnicach Przymorze Małe oraz Wrzeszcz Górny oscyluje wokół wartości 0,5 tys. mkw. W pozostałych dystryktach Gdańska oferta lokali handlowych w mieszkaniowych inwestycjach deweloperskich pozostaje niewielka bądź brak jej w ogóle.
Deweloperzy najchętniej widzą na swoich osiedlach butiki, salony kosmetyczne, kancelarie prawne i finansowe, usługi ochrony zdrowia oraz sklepy spożywcze. Osoby poszukujące lokali z myślą o bardziej uciążliwej działalności mogą napotkać trudności. Firmy z branży stosują politykę dywersyfikacji gałęzi handlu i usług w swoich inwestycjach i starają się skomponować portfolio nabywców powierzchni komercyjnej interesujące z punktu widzenia mieszkańca.
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.