Lotniska na EURO 2012 - zdążymy?
REKLAMA
REKLAMA
Warszawa: Port Lotniczy im. Chopina wydał na przebudowę 167,5 mln zł
Na rok przed rozpoczęciem piłkarskich Mistrzostw Europy UEFA Euro 2012™ Lotnisko Chopina w Warszawie jest gotowe do przyjęcia kibiców. Od kilku dni podróżnych przylatujących do Warszawy witają na lotnisku bannery z kolorowym logo imprezy. Warszawski port lotniczy jako jedyny spośród portów miast-gospodarzy mistrzostw od początku przygotowań oznaczany był przez UEFA kolorem zielonym, jako obiekt, którego przygotowanie do mistrzostw nie budzi żadnych zastrzeżeń.
REKLAMA
REKLAMA
- Infrastruktura lotniska już teraz umożliwia przyjęcie takiej liczby osób, jakiej można spodziewać się podczas EURO 2012, ale pracujemy jeszcze nad zwiększeniem przepustowości i poprawą komfortu obsługi pasażerów – zapewnia Michał Marzec, dyrektor Lotniska Chopina.
W najbliższych tygodniach otwarty zostanie nowy pirs z poczekalniami dla odlatujących, a także z nowymi sklepami i punktami gastronomicznymi. W sierpniu zakończy się remont nawierzchni drogi startowej i dróg kołowania, a na przełomie 2011/12 roku ma być gotowe połączenie kolejowe, które umożliwi dojazd z lotniska do centrum miasta w 15 minut.
Zobacz także: Inwestycje na EURO 2012 - raport NIK
Trwa także opracowywanie planu operacyjnego lotniska na czas imprezy, który pozwoli m.in. przyśpieszyć odprawę i usprawnić kontrolę bezpieczeństwa. Opracowywane są także zasady kierowania potokami pasażerów na terenie lotniska w taki sposób, aby kibice rywalizujących drużyn nie spotkali się.
UEFA, jako organizator mistrzostw, wymaga, aby warszawski port lotniczy mógł odprawić co najmniej 29 tys. osób w ciągu 10 godzin przed rozpoczęciem meczu w Warszawie i 27 tys. w ciągu 10 godzin po zakończeniu meczu.
Poznań: Plany ambitne, gorzej z wykonaniem
REKLAMA
Poznań ma za zadanie rozbudować płaszczyzny lotniskowe (budowa równoległej drogi kołowania i rozbudowa płaszczyzn postojowych samolotów) i rozbudować terminal pasażerski. Dopiero w kwietniu lotnisko otrzymało od wojewody pozwolenie na rozbudowę terminalu. Tylko I etap rozbudowy, obejmujący także budowę drogi wewnętrznej wraz z przebudową parkingu, uda się ukończyć wiosną 2012 roku.
Ruch pasażerski w trakcie turnieju EURO 2012 ma być obsługiwany w strefie przylotów w nowo wybudowanej części terminalu oraz w obecnie funkcjonującej strefie odlotów. Lotnisko zapowiada, że pozostałe inwestycje – budowa równoległej do pasa startowego drogi kołowania oraz rozbudowa płyty postojowej – zostaną zrealizowane jeszcze przed EURO 2012. Prace budowlane rozpoczną się w czerwcu br., a ich całkowite zakończenie zaplanowano dopiero na II kwartał 2013 roku.
Wrocław: modernizacja lotniska za 400 mln zł
Trzeci pod względem wielkości port lotniczy w Polsce właśnie buduje nowy terminal wraz z infrastrukturą i wyposażeniem, a także rozbudowuje płaszczyzny lotniskowe dla samolotów klasy C - płyty postoju samolotów.
Nowy terminal ma zostać oddany do użytku we wrześniu 2011 roku. Zakończył się właśnie przetarg na budowę płaszczyzn lotniskowych, które mają być gotowe przed końcem roku - prace wykona firma Skanska. Po zakończeniu rozbudowy lotnisko będzie mogło przyjmować 2700 pasażerów na godzinę, a odprawiać 1960. Każdej godziny obsługiwanych będzie do 30 operacji startu i lądowania.
Gdańsk: Prace zakończymy do marca 2012
Port Lotniczy im. Lecha Wałęsy poczynił znaczące inwestycje w rozwój infrastruktury. Gdański port buduje nowy terminal pasażerski T2 (z płytą postojową dla samolotów) i drogi kołowania. Rozbudowana zostanie siedziba Zarządu Portu Lotniczego Gdańsk Sp. z o.o.. Większość nowo powstałych powierzchni użytkowych przeznaczonych zostanie na pomieszczenia dla Straży Granicznej oraz Urzędu Celnego. Przeniesienie służb umożliwi zwolnienie pomieszczeń zajmowanych przez nie obecnie w budynku terminalu pasażerskiego.
Zobacz także: Czy EURO 2012 wpływa na ceny nieruchomości?
Zakończenie prac w Porcie Lotniczym im. Lecha Wałęsy w Gdańsku jest planowane na marzec 2012 roku. Do końca bieżącego roku zakończone zostaną prace na płycie postojowej oraz na drodze kołowania. Do marca 2012 trwać będą prace przy budowie terminala pasażerskiego. Obecnie zakończona jest już budowa poziomu 1 Terminalu II w Gdańsku. Po zakończeniu prac zwiększy się liczba obsługiwanych pasażerów na godzinę, kolejno - przyjmowanych z 760 do 2240, odprawianych z 760 do 1600. Liczba operacji lotniskowych wzrośnie zaś z 12 do 30.
Źródło: P.P. "Porty Lotnicze", Centrum Rezerwacji Tanie-Loty.com.pl
REKLAMA
REKLAMA