REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Sprzedajemy nieruchomość – jakie ulgi i podatki nas obowiązują?

Joanna Sokołowska
Sprzedaż domu lub mieszkania.
Sprzedaż domu lub mieszkania.

REKLAMA

REKLAMA


Aktualnie obowiązują aż trzy metody rozliczania się z transakcji sprzedaży. Wszystko zależy od tego, kiedy nabyliśmy nieruchomość, którą będziemy chcieli sprzedać. Jaki zapłacimy podatek za mieszkanie lub dom, który kupiliśmy dwa lata temu? Jakie ulgi nas obowiązują po 2009 roku?

Rok 2009

Sprzedając dom lub mieszkanie, musimy wiedzieć, jakie podatki i ulgi nam przysługują. Od 1 stycznia 2009 roku w życie weszły nowe przepisy dotyczące opodatkowania sprzedaży nieruchomości. Nie obowiązuje już ulga mieszkaniowa, za to przywrócono nową formę zwolnienia podatkowego. Obowiązuje ono w momencie, gdy kwotę uzyskaną ze sprzedaży mieszkania przeznaczymy w przeciągu dwóch lat podatkowych na inne cele mieszkaniowe.
Powinniśmy też wiedzieć, że zakup nieruchomości na terenie Unii Europejskiej , Szwajcarii i Europejskiego Obszaru Gospodarczego jest traktowany jako wydatek mieszkaniowy. Trzeba też pamiętać, że w tych wypadkach nie płaci się podatku, w chwili gdy sprzedaż nieruchomości następuje po upływie pięciu lat, licząc od końca roku, kiedy nastąpiło nabycie.

REKLAMA

REKLAMA

Wysokość podatku od stycznia 2007 roku niezmiennie wynosi 19 procent.

Lata 2007–2008

Wprowadzona została nowa wysokość podatku, 19 procent (dawniej 10 procent). Podatek płacimy tylko od tego, ile uda nam się zyskać na danej nieruchomości. Fiskus nie musi być przez nas informowany od razu, wystarczy zrobić to przy zeznaniu rocznym w kwietniu.
Możemy uniknąć płacenia PIT i skorzystać z ulgi meldunkowej. Nie zapłacimy wtedy podatku, ale pod warunkiem, że w nieruchomości, którą sprzedajemy, byliśmy zameldowani co najmniej 12 miesięcy. Inne ulgi zostały wycofane.

Rok 2006

W momencie gdy sprzedajemy nieruchomość nabytą do końca 2006 roku, zapłacimy podatek o wysokości 10 procent od kwoty zysku otrzymanego ze sprzedaży – całej sumy uzyskanej ze sprzedaży od kupującego. Żeby uniknąć płacenia podatku, powinniśmy cały dochód z transakcji przeznaczyć na inne cele mieszkaniowe. Musimy pamiętać, że mamy na to tylko dwa lata kalendarzowe. Jeżeli zechcemy skorzystać z tej ulgi, musimy poinformować o tym urząd skarbowy w ciągu 14 dni albo też zapłacić podatek. Wolna od podatku jest nieruchomość uzyskana w wyniku spadku lub darowizny.

REKLAMA

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Nieruchomości
Deweloperzy nie zrobią dużych promocji cen mieszkań na Black Friday. Ale nie będzie też pompowania cen przed obniżką. To skutki ustawy o jawności cen

- W dobie jawności cen nieruchomości, nie spodziewam się, by na rynku deweloperskim znacząco obniżano ceny na okoliczność Black Friday. Taka „szybka obniżka” później zostaje w historii ceny dostępnej dla konsumenta i będzie on kilka miesięcy później widzieć, że deweloper był w stanie zaproponować za nieruchomość znacznie niższą cenę – mówi Mirosław Król, ekspert rynku nieruchomości. – Spodziewam się, że deweloperzy wykorzystają czas promocji w inny sposób niż obniżając ceny nominalnie. Przykładem może być oferowanie darmowych elementów wyposażenia mieszkania czy np. obniżki ceny na garaż lub miejsce postojowe – dodaje ekspert.

Dzierżawcy nie zapłacą podatku od nieruchomości. Jednak nie zawsze tak będzie. Dlaczego? Takie są przepisy, choć nie każdy je zna

Choć przepisy regulujące status podatników podatku od nieruchomości nie są skomplikowane, stosowanie ich przysparza w praktyce wielu problemów. Jest tak między innymi dlatego, że nie zawsze działanie intuicyjne jest zgodne z wolą ustawodawcy.

Czy osoby pracujące w domu muszą zapłacić podatek według wyższej stawki? Organy podatkowe i sądy są zgodne

Siedziba działalności gospodarczej w domu lub mieszkaniu pozwala nie tylko zaoszczędzić na kosztach najmu, ale również korzystnie rozliczyć PIT i VAT. A co z podatkiem od nieruchomości? Czy w takim przypadku trzeba płacić go według najwyższej stawki?

Przedsiębiorca w upadłości zapłaci podatek według najwyższej stawki. Nie zastąpi go syndyk

Czy będąc w upadłości podatnik nadal prowadzi działalność gospodarczą? Na to pytanie trzeba odpowiedzieć, aby zapłacić podatek od nieruchomości według właściwych stawek. Zdecydować trzeba również co do tego, czy stroną postępowania jest podatnik, czy syndyk.

REKLAMA

To koniec biurokratycznych uciążliwości dla właścicieli takich nieruchomości - Prezydent już podpisał nowelizację

Właściciele tego rodzaju nieruchomości mogą odetchnąć z ulgą. 18 listopada 2025 r. Prezydent RP podpisał się pod nowelizacją ustawy, która ma za zadanie wyraźnie skrócić urzędniczą maszynerię. Znikają m. in. podwójne zezwolenia na wycinkę drzew, a w wielu rodzajach spraw wystarczy zgłoszenie i milcząca zgoda urzędnika. Co dokładnie się zmienia dla właścicieli i jakich budynków dotyczy zmiana?

Nowy podatek od niesprzedanych mieszkań? Deweloperzy ostrzegają przed skutkami dla cen i podaży

Rosnąca liczba miast rozważa objęcie niesprzedanych mieszkań stawką podatku od nieruchomości komercyjnych. Deweloperzy alarmują, że takie rozwiązanie nie obniży cen, a wręcz może doprowadzić do ograniczenia podaży i podwyżek. Oto, jak oceniają pomysł i jego możliwe skutki.

Kredyt hipoteczny w Hiszpanii: stała czy zmienna stopa procentowa? Co i komu bardziej się opłaca [przykłady, obliczenia]

Wybór między kredytem o stałej lub zmiennej stopie procentowej w Hiszpanii powinien wynikać bezpośrednio ze strategii inwestycyjnej. Kredyty zmienne, zazwyczaj bez kar za wcześniejszą spłatę, sprawdzają się przy krótkoterminowych inwestycjach. Natomiast stałe oprocentowanie chroni przed wahaniami kosztów w strategii długoterminowego najmu.

Co należy wpisać do książki obiektu budowlanego przy przejściu z wersji papierowej na cyfrową w systemie c-KOB

Główny Urząd Nadzoru Budowlanego wyjaśnił co należy wpisać do książki obiektu budowlanego przy przejściu z wersji papierowej na cyfrową w systemie c-KOB.

REKLAMA

GUNB: Obowiązki właścicieli i zarządców nieruchomości jesienią i zimą - czynności przy większych opadach atmosferycznych (deszcz i śnieg)

Główny Urząd Nadzoru Budowlanego w komunikacie z listopada 2025 r. przypomniał o najważniejszych obowiązkach właścicieli i zarządców obiektów budowlanych przy zwiększonych opadach. Jakie działania powinny być podejmowane w czasie takich opadów (deszczu lub śniegu), by zapewnić właściwy stan techniczny obiektów budowlanych.

Spory budowlane najpierw do mediacji. Nowe procedury od 1 marca 2026 roku

Pierwszym krokiem w rozwiązywaniu sporów budowlanych będą mediacje, na które sąd będzie miał obowiązek skierować obie strony przed posiedzeniem przygotowawczym bądź też przed pierwszą rozprawą. Przepisy wprowadzające nowe procedury wejdą w życie już 1 marca 2026 roku.

Zapisz się na newsletter
Szukasz mieszkania, budujesz dom, remontujesz? Chcesz wiedzieć jak pielęgnować ogród albo jak oszczędnie ogrzewać swoją nieruchomość? Zapisz się na nasz newsletter i zyskaj dostęp do praktycznych wskazówek oraz najnowszych ofert na rynku!
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA