REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zwolnienie od podatku VAT w związku z dostawą budynków, budowli lub ich części

Zwolnienie od podatku VAT w związku z  dostawą budynków, budowli lub ich części.
Zwolnienie od podatku VAT w związku z dostawą budynków, budowli lub ich części.
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

W dniu 14.04.2016r., została wydana interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie sygn. IPPP3/4512/-873/15-3/S/RD w sprawie zwolnienia od podatku od towarów i usług z tytułu art 43 ust 1 pkt 10 ustawy o VAT. Sprawa dotyczyła nieruchomości.

Rozpatrywana  przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie sprawa dotyczyła banku (podatnika), który prowadzi swoją działalność w sieci placówek. Część usług oferowanych przez bank podlega zwolnieniu od podatku VAT, przede wszystkim na podstawie art. 43 ust. 39-40, ale bank ma w swojej ofercie również takie usługi, które nie są objęte tym zwolnieniem, np., świadczenie usług konsultacyjno-doradczych w sprawach finansowych, czy też usługi faktoringowe – zatem bank prowadzi działalność mieszaną z punktu widzenia podatku VAT.

REKLAMA

REKLAMA

Podatnik planuje sprzedaż nieruchomości po ich wybudowaniu, lub ulepszeniu, tj. zgodnie z deklaracją podatnika, gdy wydatki na ulepszenie będą stanowić co najmniej 30% wartości początkowej nieruchomości, przy czym planowana sprzedaż będzie dokonywana po upływie co najmniej dwóch lat prowadzenia w danej placówce opisanej wyżej działalności (licząc od wybudowania lub dokonania ulepszenia). Wątpliwości podatnika dotyczyły tego, czy sprzedaż używanego przez niego budynku (po jego wybudowaniu lub ulepszeniu), po upływie co najmniej dwóch lat, będzie korzystało ze zwolnienia sformułowanego w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT.

Zobacz też: Nieopodatkowana sprzedaż nieruchomości. Kto i kiedy korzysta?

REKLAMA

Stosownie do art. 2 pkt 14 ustawy o VAT, pierwszym zasiedleniem jest oddanie do użytkowania, w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu (dostawy lub usługi), pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi budynków, budowli albo ich części, po ich wybudowaniu lub ulepszeniu, jeżeli wydatki poczynione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej. Zgodnie z ustawą o VAT, zwolnienie wynikające z art. 43 ust. 1 pkt 10, stosuje się w odniesieniu do dostawy całości lub części budynków, budowli, z wyjątkiem, gdy:

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  1. dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,
  2. pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

Jak wynika z powyższych uregulowań, zwolnieniu od opodatkowania będzie podlegała dostawa całości lub części budynku, budowli albo ich części, jeśli w stosunku do nich miało miejsce pierwsze zasiedlenie, a ponadto gdy okres pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą nie jest krótszy niż dwa lata.

Zobacz też: Podatek przy sprzedaży nieruchomości – jak go nie płacić?

Jak stwierdził organ podatkowy, przychylając się do stanowiska podatnika, planowana przez niego sprzedaż nieruchomości będzie zwolniona od podatku VAT- ponieważ nastąpi po okresie dłuższym niż dwa lata od pierwszego zasiedlenia. Jest to interpretacja przełomowa z tego względu, że dotychczasowe stanowisko organów podatkowych odmawiało prounijnej wykładni, wskazującej na to, że państwa członkowskie zwalniają dostawy budynków lub ich części oraz związanego z nimi gruntu, inne niż dostawy, o których mowa w art. 12 ust. 1 lit. a, w Dyrektywie 2006/112. Organy podatkowe do tej pory trzymały się literalnego brzmienia przepisu polskiej ustawy, uznając, że do pierwszego zasiedlenia dochodzi jedynie wówczas, gdy po wybudowaniu lub ulepszeniu budynku lub budowli (lub ich części), w wyniku czynności podlegających opodatkowaniu, zostaną one zbyte lub oddane do użytkowania na podstawie umowy  najmu lub dzierżawy (in. czynności opodatkowanej w VAT).

Zobacz też: Rozbiórka budynku a podatek od nieruchomości

Stanowisko Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie zmienia zatem dotychczasowe podejście do pierwszego zasiedlenia i wskazuje na rozszerzenie wykładni tego pojęcia. Interpretacja organu podatkowego została wydana w związku z wyrokiem WSA w Warszawie, w którym sąd orzekł, iż o tym, czy miało miejsce pierwsze zasiedlenie nie może rozstrzygać okoliczność, czy podatnik oddał nieruchomość do używania „w wyniku czynności opodatkowanych”, niezależnie od treści przepisów ustawy o VAT, która jest w tym zakresie sprzeczna z Dyrektywą 2006/112, na co zwrócił uwagę NSA w wyroku z 30 października 2014 r., sygn. akt I FSK  1545/13, jak również w wyroku z 14 maja 2015 r., sygn. akt  I FSK 382/14. NSA w wyroku tym wskazał, iż „wykładnia językowa, systematyczna i celowościowa Dyrektywy 112 wskazuje, wyraźnie, iż pojęcie pierwszego zasiedlenia należy rozumieć szeroko, jako pierwsze zajęcie budynku, używanie”. Warto zaznaczyć, że pojęcie „pierwszego zasiedlenia” budzi na tyle duże kontrowersje, że stało się przedmiotem pytania prejudycjalnego zadanego przez NSA Trybunałowi Sprawiedliwości Unii Europejskiej, (postanowienie z dnia 23 lutego 2016 r., sygn. akt I FSK 1573/14).

Organ podatkowy stwierdził jednoznacznie, że po upływie dwóch lat od wybudowania lub ulepszenia (gdy wydatki na ulepszenie stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej nieruchomości), sprzedaż budynku będzie podlegała zwolnieniu od opodatkowania podatkiem VAT. Jak podkreślił organ podatkowy, w odniesieniu do tych nieruchomości, które podatnik wykorzystuje w prowadzonej przez siebie działalności gospodarczej doszło do pierwszego zasiedlenia i do momentu sprzedaży tych nieruchomości upłynie co najmniej dwa lata - tym samym spełnione zostały obydwie przesłanki uprawniające podatnika do zwolnienia od opodatkowania w myśl art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT.

Tekst: Monika Cieślak, ECDDP Sp.z.o.o.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Nieruchomości
Koniec z biurokratycznym koszmarem? Prezydent podpisał rewolucyjne zmiany dla właścicieli budynków tej kategorii

Właściciele tych nieruchomości mogą odetchnąć z ulgą. 18 listopada 2025 r. Prezydent RP złożył podpis pod nowelizacją ustawy, która ma szansę znacząco skrócić urzędniczą ścieżkę zdrowia. Znikają podwójne zezwolenia na wycinkę drzew, a w wielu sprawach decydować będzie tzw. milcząca zgoda. Co dokładnie się zmienia dla właścicieli?

Nowy podatek od niesprzedanych mieszkań? Deweloperzy ostrzegają przed skutkami dla cen i podaży

Rosnąca liczba miast rozważa objęcie niesprzedanych mieszkań stawką podatku od nieruchomości komercyjnych. Deweloperzy alarmują, że takie rozwiązanie nie obniży cen, a wręcz może doprowadzić do ograniczenia podaży i podwyżek. Oto, jak oceniają pomysł i jego możliwe skutki.

Kredyt hipoteczny w Hiszpanii: stała czy zmienna stopa procentowa? Co i komu bardziej się opłaca [przykłady, obliczenia]

Wybór między kredytem o stałej lub zmiennej stopie procentowej w Hiszpanii powinien wynikać bezpośrednio ze strategii inwestycyjnej. Kredyty zmienne, zazwyczaj bez kar za wcześniejszą spłatę, sprawdzają się przy krótkoterminowych inwestycjach. Natomiast stałe oprocentowanie chroni przed wahaniami kosztów w strategii długoterminowego najmu.

Co należy wpisać do książki obiektu budowlanego przy przejściu z wersji papierowej na cyfrową w systemie c-KOB

Główny Urząd Nadzoru Budowlanego wyjaśnił co należy wpisać do książki obiektu budowlanego przy przejściu z wersji papierowej na cyfrową w systemie c-KOB.

REKLAMA

GUNB: Obowiązki właścicieli i zarządców nieruchomości jesienią i zimą - czynności przy większych opadach atmosferycznych (deszcz i śnieg)

Główny Urząd Nadzoru Budowlanego w komunikacie z listopada 2025 r. przypomniał o najważniejszych obowiązkach właścicieli i zarządców obiektów budowlanych przy zwiększonych opadach. Jakie działania powinny być podejmowane w czasie takich opadów (deszczu lub śniegu), by zapewnić właściwy stan techniczny obiektów budowlanych.

Spory budowlane najpierw do mediacji. Nowe procedury od 1 marca 2026 roku

Pierwszym krokiem w rozwiązywaniu sporów budowlanych będą mediacje, na które sąd będzie miał obowiązek skierować obie strony przed posiedzeniem przygotowawczym bądź też przed pierwszą rozprawą. Przepisy wprowadzające nowe procedury wejdą w życie już 1 marca 2026 roku.

Dom wybudowany na takiej działce możesz stracić. Część nakładów uda się odzyskać, ale to będzie trwało lata. Dlaczego?

Przed rozpoczęciem budowy inwestorzy dokładnie sprawdzają działkę, na której chcą postawić swój wymarzony dom. Obowiązujące przepisy nie ułatwiają tego zadania, a cały proces wymaga czasu i cierpliwości. W tym zamieszaniu często zapominają o tej jednej podstawowej sprawie, która w przyszłości może pozbawić ich prawa do domu.

KOWR – co to za instytucja, jak działa i dlaczego dotyczy nas wszystkich

Nie tak dawno temu Krajowy Ośrodek Wsparcia Rolnictwa (KOWR) znalazł się w centrum uwagi mediów głównie za sprawą kontrowersji związanych ze sprzedażą gruntów istotnych dla budowy i skomunikowania Centralnego Portu Komunikacyjnego. Jednakże KOWR odgrywa niezwykle ważną rolę w polskim rolnictwie i gospodarce żywnościowej. Czym dokładnie zajmuje się KOWR i dlaczego jego działalność ma znaczenie dla przeciętnego Polaka? Okazuje się, że bardzo często mamy do czynienia z działaniami tej instytucji, i to nawet nie będąc tego do końca świadomym. A bezwzględnie trzeba wiedzieć, kiedy w określonych sprawach musimy zwrócić się do KOWR, aby nie naruszyć prawa i nie mierzyć się z przykrymi tego konsekwencjami. Przez niewiedzę można nawet stracić nieruchomość i duże pieniądze.

REKLAMA

Nowe obowiązki dla właścicieli mieszkań. Do kiedy trzeba będzie się z nich wywiązać? Lepiej nie odkładać tego na ostatnią chwilę

Przepisy wprowadziły nowe obowiązki m.in. dla właścicieli mieszkań. Do kiedy trzeba się z nich wywiązać? Warto znać termin, by nie dokonywać zmian na ostatnią chwilę i nie narażać się na konieczność korzystania z usług po zawyżonych cenach.

Młodzi nie chcą oszczędzać na własne mieszkanie! Stare zachęty nie działają, a nowe?

Pod koniec września 2025 r. na Kontach Mieszkaniowych w trzech bankach oszczędzało łącznie tylko ok. 6,7 tys. osób. Co gorsza – jak oceniają eksperci portalu GetHome.pl – program uruchomiony przez poprzedni rząd gaśnie. Czy ożywią go zmiany w warunkach oszczędzania, które zaczną obowiązywać od stycznia 2026 r.?

Zapisz się na newsletter
Szukasz mieszkania, budujesz dom, remontujesz? Chcesz wiedzieć jak pielęgnować ogród albo jak oszczędnie ogrzewać swoją nieruchomość? Zapisz się na nasz newsletter i zyskaj dostęp do praktycznych wskazówek oraz najnowszych ofert na rynku!
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA