REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak napisać umowę dzierżawy nieruchomości

Dzierżawa.
Dzierżawa.

REKLAMA

REKLAMA

Umowa dzierżawy nie musi być skomplikowana. Dla bezpieczeństwa, oraz wygody wydzierżawiającego powinna jednak zawierać określone zapisy. Najważniejsze przedstawiono w niniejszej poradzie. Oprócz tego można skorzystać ze wzoru.

Krok 1: określamy strony umowy

Należy dokładnie i jednoznacznie określić strony umowy.

REKLAMA

REKLAMA

W przypadku osób fizycznych podajemy:

  • imiona i nazwiska
  • dane teleadresowe
  • numery dowodów tożsamości
  • jeśli prowadzą działalność gospodarczą – firmę oraz numer wpisu w ewidencji działalności gospodarczej

W przypadku spółek i innych jednostek organizacyjnych:

  • Pełna nazwa firmy (łącznie z formą organizacyjną)
  • adres siedziby
  • numeru wpisu do KRS oraz sąd prowadzący rejestr, a także kapitał zakładowy spółki (dla sp. z o.o. i akcyjnych)
  • osoby uprawnione do reprezentacji

(Dane spisujemy z odpisu z KRS – nie podpisujmy żadnej umowy, jeśli nie zostanie nam okazany oryginał aktualnego odpisu.)

REKLAMA

Zobacz także: Umowa sprzedaży gruntu niezabudowanego

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Krok 2: opisujemy nieruchomość

Umowa dzierżawy powinna zawierać dokładny opis przedmiotu dzierżawy.

W przypadku gruntu należy określić:

  • jego położenie
  • powierzchnię
  • numer ewidencyjny działki
  • numer księgi wieczystej (jeśli ją posiada)

Krok 3: określamy cel dzierżawy i sposób wykorzystania nieruchomości.

Dzierżawiona nieruchomość musi być wykorzystywana w określonym celu. Jest to ważne zarówno dla wydzierżawiającego (ogranicza dzierżawcę), jak i dla dzierżawcy (wie co może robić na terenie nieruchomości).

Oznaczenie powinno być precyzyjne :

- np. określając, iż na terenie nieruchomości prowadzona będzie działalność gospodarcza, piszemy dokładnie o jaką działalność chodzi: np. prowadzenie warsztatu samochodowego.

Określenie sposobu wykorzystania nieruchomości jest wiążące dla dzierżawcy. Jeśli będzie z niej korzystał w inny sposób, bez zgody wydzierżawiającego, ten ostatni może rozwiązać umowę bez zachowania okresów umownych (w trybie natychmiastowym).

Krok 4: oświadczenie dzierżawcy

Dzierżawca powinien złożyć oświadczenie, że znany jest mu stan techniczny przedmiotu dzierżawy.

Krok 5: określamy czas umowy

Należy wskazać czas trwania umowy dzierżawy.

  • czas oznaczony (np. dwa lata czy do konkretnej daty np. do 20.01.2010r.)
  • czas nieoznaczony (dzierżawa skończy się po jej wypowiedzeniu)

Należy pamiętać o tym, że umowę zawartą na dłużej niż 30 lat uważa się za zawartą na czas nieoznaczony.

Krok 6: określamy wysokość, rodzaj i termin płatności czynszu

Czynsz stanowi wynagrodzenie wydzierżawiającego. Istotne jest dokładne wskazanie:

  • wysokości i rodzaju czynszu (pieniądze, czy inne świadczenia)
  • terminu zapłaty (np. z dołu, do 15 dnia kolejnego miesiąca)
  • sposobu jego zapłaty ( na rachunek bankowy, do rąk własnych itp.)

Czynsz z tytułu dzierżawy (tzw. czynsz dzierżawny) może być płacony w pieniądzach lub w świadczeniach innego rodzaju („w naturze”).

np. z części pożytków z nieruchomości – np. raz do roku w okresie zbiorów – 100 kg jabłek.

Krok 7: ponoszenie dodatkowych kosztów

W związku z dzierżawą istnieje niekiedy konieczność ponoszenia innych kosztów, oprócz czynszu dzierżawnego np.:

  • ubezpieczenia
  • opłat za media
  • wywozu śmieci
  • innych rachunków (w zależności od tego czy dzierżawimy grunt, czy np. lokal użytkowy)

Warto, żeby strony uzgodniły w takiej sytuacji sposób rozliczeń i zawarły go w umowie (np. czy opłaty te będzie uiszczał dzierżawca, czy też zapłaci je wydzierżawiający, który później przedstawi dzierżawcy rachunki).

Dla wydzierżawiających rozliczających się z fiskusem ryczałtowo, najlepszym rozwiązaniem jest przerzucenie opłat na dzierżawcę.

Jan Kowalski wydzierżawia lokal usługowy spółce „Naprawa samochodów” sp. z o.o. Czynsz wynosi 1000 zł miesięcznie, opłaty za użytkowanie sięgają 700 złotych. Sytuacja pierwsza właściciel płaci rachunki, po czym ściąga wartość od dzierżawcy = dostaje od niego 1700 zł miesięcznie i od tego płaci ryczałtowy podatek. Sytuacja druga dzierżawca płaci rachunki, właściciel otrzymuje od niego tylko czynsz 1000 zł. – od tej wartości płaci podatek.

Krok 8: zobowiązania dzierżawcy

W umowie warto wymienić zobowiązania dzierżawcy do:

  • używania przedmiotu tylko zgodnie z przeznaczeniem
  • do nie udzielania dalszej dzierżawy (poddzierżawy, ani użyczania nieruchomości bez zgody wydzierżawiającego
  • do zwrócenia przedmiotu dzierżawy w stanie niepogorszonym, z uwzględnieniem stopnia normalnego użycia
  • dokonywania napraw niezbędnych do zachowania przedmiotu dzierżawy w stanie nie pogorszonym

Są to wprost dyspozycje Kodeksu cywilnego. Dla osoby nie znającej przepisów stanowią jednak określenie jego obowiązków.

Krok 9: wypowiedzenie umowy

Jeśli dzierżawa zawarta jest na czas określony, żeby móc wypowiedzieć umowę, odpowiedni zapis musi znaleźć się w umowie. Powinien również być uzależniony od określonych sytuacji. W innym wypadku dzierżawa wygaśnie dopiero wraz z upłynięciem okresu na jaki została zawarta.

W przypadku umów na czas nieokreślony wypowiedzenie wynosi (o ile strony nie postanowią inaczej):

  • 1 rok w przypadku dzierżawy gospodarstwa rolnego
  • 6 miesięcy w pozostałych przypadkach

Jeśli dzierżawca zalega z płatnością za 2 miesiące, a po pisemnym wezwaniu w ciągu 3 miesięcy nie ureguluje należności, wydzierżawiający może rozwiązać umowę nie zachowując terminów wypowiedzenia.

Krok 10: podpisujemy umowę

Strony powinny własnoręcznie podpisać umowę. W przypadku przedsiębiorców i jednostek organizacyjnych (spółdzielnie, spółki) na umowie powinny znaleźć się odpowiednie pieczątki i podpisy osób upoważnionych do reprezentowania podmiotu (z uwzględnieniem reprezentacji łącznej np. dwóch członków zarządu, członek zarządu i prokurent).

Zobacz także: Umowa o ustanowienie służebności na nieruchomości

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Nieruchomości
Nowy podatek od niesprzedanych mieszkań? Deweloperzy ostrzegają przed skutkami dla cen i podaży

Rosnąca liczba miast rozważa objęcie niesprzedanych mieszkań stawką podatku od nieruchomości komercyjnych. Deweloperzy alarmują, że takie rozwiązanie nie obniży cen, a wręcz może doprowadzić do ograniczenia podaży i podwyżek. Oto, jak oceniają pomysł i jego możliwe skutki.

Kredyt hipoteczny w Hiszpanii: stała czy zmienna stopa procentowa? Co i komu bardziej się opłaca [przykłady, obliczenia]

Wybór między kredytem o stałej lub zmiennej stopie procentowej w Hiszpanii powinien wynikać bezpośrednio ze strategii inwestycyjnej. Kredyty zmienne, zazwyczaj bez kar za wcześniejszą spłatę, sprawdzają się przy krótkoterminowych inwestycjach. Natomiast stałe oprocentowanie chroni przed wahaniami kosztów w strategii długoterminowego najmu.

Co należy wpisać do książki obiektu budowlanego przy przejściu z wersji papierowej na cyfrową w systemie c-KOB

Główny Urząd Nadzoru Budowlanego wyjaśnił co należy wpisać do książki obiektu budowlanego przy przejściu z wersji papierowej na cyfrową w systemie c-KOB.

GUNB: Obowiązki właścicieli i zarządców nieruchomości jesienią i zimą - czynności przy większych opadach atmosferycznych (deszcz i śnieg)

Główny Urząd Nadzoru Budowlanego w komunikacie z listopada 2025 r. przypomniał o najważniejszych obowiązkach właścicieli i zarządców obiektów budowlanych przy zwiększonych opadach. Jakie działania powinny być podejmowane w czasie takich opadów (deszczu lub śniegu), by zapewnić właściwy stan techniczny obiektów budowlanych.

REKLAMA

Spory budowlane najpierw do mediacji. Nowe procedury od 1 marca 2026 roku

Pierwszym krokiem w rozwiązywaniu sporów budowlanych będą mediacje, na które sąd będzie miał obowiązek skierować obie strony przed posiedzeniem przygotowawczym bądź też przed pierwszą rozprawą. Przepisy wprowadzające nowe procedury wejdą w życie już 1 marca 2026 roku.

Dom wybudowany na takiej działce możesz stracić. Część nakładów uda się odzyskać, ale to będzie trwało lata. Dlaczego?

Przed rozpoczęciem budowy inwestorzy dokładnie sprawdzają działkę, na której chcą postawić swój wymarzony dom. Obowiązujące przepisy nie ułatwiają tego zadania, a cały proces wymaga czasu i cierpliwości. W tym zamieszaniu często zapominają o tej jednej podstawowej sprawie, która w przyszłości może pozbawić ich prawa do domu.

KOWR – co to za instytucja, jak działa i dlaczego dotyczy nas wszystkich

Nie tak dawno temu Krajowy Ośrodek Wsparcia Rolnictwa (KOWR) znalazł się w centrum uwagi mediów głównie za sprawą kontrowersji związanych ze sprzedażą gruntów istotnych dla budowy i skomunikowania Centralnego Portu Komunikacyjnego. Jednakże KOWR odgrywa niezwykle ważną rolę w polskim rolnictwie i gospodarce żywnościowej. Czym dokładnie zajmuje się KOWR i dlaczego jego działalność ma znaczenie dla przeciętnego Polaka? Okazuje się, że bardzo często mamy do czynienia z działaniami tej instytucji, i to nawet nie będąc tego do końca świadomym. A bezwzględnie trzeba wiedzieć, kiedy w określonych sprawach musimy zwrócić się do KOWR, aby nie naruszyć prawa i nie mierzyć się z przykrymi tego konsekwencjami. Przez niewiedzę można nawet stracić nieruchomość i duże pieniądze.

Nowe obowiązki dla właścicieli mieszkań. Do kiedy trzeba będzie się z nich wywiązać? Lepiej nie odkładać tego na ostatnią chwilę

Przepisy wprowadziły nowe obowiązki m.in. dla właścicieli mieszkań. Do kiedy trzeba się z nich wywiązać? Warto znać termin, by nie dokonywać zmian na ostatnią chwilę i nie narażać się na konieczność korzystania z usług po zawyżonych cenach.

REKLAMA

Młodzi nie chcą oszczędzać na własne mieszkanie! Stare zachęty nie działają, a nowe?

Pod koniec września 2025 r. na Kontach Mieszkaniowych w trzech bankach oszczędzało łącznie tylko ok. 6,7 tys. osób. Co gorsza – jak oceniają eksperci portalu GetHome.pl – program uruchomiony przez poprzedni rząd gaśnie. Czy ożywią go zmiany w warunkach oszczędzania, które zaczną obowiązywać od stycznia 2026 r.?

Gdy służebność drogi koniecznej staje się luksusem... Sąd Najwyższy precyzuje pojęcie nieruchomości i granice niezbędnego dostępu

W obliczu narastających konfliktów sąsiedzkich i zawiłości prawnych związanych z dostępem do drogi publicznej, Sąd Najwyższy ponownie pochylił się nad instytucją służebności drogi koniecznej. Choć sprawa, której dotyczy najnowsze orzeczenie z 29 września 2025 roku (sygn. I CSK 2324/24), zakończyła się odmową przyjęcia skargi kasacyjnej, to uzasadnienie postanowienia rzuca nowe światło na kluczowe aspekty tego zagadnienia: pojęcie nieruchomości w sensie prawnym oraz rygorystyczne podejście do oceny niezbędności ustanowienia służebności. Wskazuje to, że nie każda trudność komunikacyjna uzasadnia ingerencję w prawo własności sąsiada, a właściciel nieruchomości musi najpierw wykazać, że podjęcie działań we własnym zakresie jest ekonomicznie nieracjonalne.

Zapisz się na newsletter
Szukasz mieszkania, budujesz dom, remontujesz? Chcesz wiedzieć jak pielęgnować ogród albo jak oszczędnie ogrzewać swoją nieruchomość? Zapisz się na nasz newsletter i zyskaj dostęp do praktycznych wskazówek oraz najnowszych ofert na rynku!
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA