REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Transakcje związane ze sprzedażą mieszkania u notariusza

Izabela Perczak
Zarówno zbywca, jak i nabywca powinni zawrzeć transakcję u notariusza, aby sprzedaży mieszkania była ważna.
Zarówno zbywca, jak i nabywca powinni zawrzeć transakcję u notariusza, aby sprzedaży mieszkania była ważna.

REKLAMA

REKLAMA

Aby sprzedaży mieszkania była ważna zarówno zbywca, jak i nabywca powinni zawrzeć transakcję u notariusza. Do transakcji notariusz potrzebuje niezbędne dane oraz dokumenty, które należy dostarczyć.

Czy umowa sprzedaży powinna zostać zawarta w formie aktu notarialnego?

Akt notarialny jest dokumentem urzędowym sporządzonym przez notariusza. Notariusz jest osobą zaufania publicznego, który posiada wysokie kwalifikacje merytoryczne. Można by rzecz, iż notariusz jest gwarantem bezpieczeństwa obrotu prawnego. Z tego też powodu, fakt sporządzenia umowy sprzedaży – zarówno dla nabywcy, jak i zbywcy – przyczynia się do zagwarantowania tym stroną bezpieczeństwa dokonanej transakcji. Podczas transakcji notariusz sporządzi akt notarialny. W tymże dokumencie urzędowym powinny się znaleźć następujące dane:

REKLAMA

1. dzień, miesiąc i rok sporządzenia aktu,

2. miejsce sporządzenia aktu,

Zobacz serwis: Kupno - sprzedaż nieruchomości

3. imię i nazwisko i siedzibę kancelarii notariusz,

Dalszy ciąg materiału pod wideo

4. imiona i nazwiska, imiona rodziców i miejsce zamieszkania osób fizycznych, nazwę i siedzibę osób prawnych lub innych podmiotów biorących udział w akcie,

5. imiona i nazwiska, miejsce zamieszkania osób działających w imieniu osób prawnych, ich przedstawicieli lub pełnomocników,

6. oświadczenie stron,

7. stwierdzenie faktów i istotnych okoliczności, które zaszły przy spisywaniu aktu,

Zobacz także: Zadatek a zaliczka przy zakupie nieruchomości

8. stwierdzenie, że akt został odczytany, przyjęty i podpisany,

9. podpisy osób biorących udział w akcie oraz osób obecnych przy jego sporządzaniu,

10. podpis notariusza.

W wyniku sprzedaży nieruchomości – następuje przeniesienie nieruchomości – chociażby dla danej nieruchomości nie była prowadzona księga wieczysta. Wypis aktu notarialnego zawierający wniosek wraz z dokumentami stanowi podstawę wpisu do księgo wieczystej. Notariusz zobowiązany jest przesłać w/w dokumenty właściwemu sądowi wieczysto-księgowemu w terminie trzech dni od sporządzenia aktu.

Zobacz także: Wycena nieruchomości a wysokość kredytu hipotecznego

Jakie dokumenty są potrzebne do zawarcia umowy sprzedaży?

Sprzedający zobowiązany jest dostarczyć notariuszowi następujące dokumenty – potrzebne do zawarcia transakcji sprzedaży nieruchomości:

- zaświadczenie z banku o udzielonym kredycie – jeżeli kupujący nie zakupi mieszkania za gotówkę,

- zaświadczenie z administracji, że właściciel mieszkania nie ma żadnych zaległości w regulowaniu stałych opłat,

- zaświadczenie z urzędu gminy lub miasta o tym, że w mieszkaniu nikt nie jest zameldowany,

- wypis z księgi wieczystej – jeżeli takowy istnieje,

- umowa sprzedaży nieruchomości,

- dowód osobisty, a także numery NIP i PESEL (potrzebny przy zawarciu transakcji).

Powyżej wskazane dokumenty należy dostarczyć notariuszowi wcześniej, aby jego kancelaria miała czas na przygotowanie treści aktu notarialnego. Notariusz przy dokonywaniu transakcji ma za zadanie jedynie potwierdzić zgodną wolę obu stron. W związku z tym, treść umowy sprzedaży zależy przede wszystkim od woli sprzedającego i kupującego.

Zobacz także: Nabycie nieruchomości w wyniku egzekucji komorniczej

Na czym polega zawarcie transakcji u notariusza?

Po dostarczeniu niezbędnych dokumentów notariuszowi oraz sporządzeniu aktu notarialnego przychodzi czas na zawarcie transakcji. Zawarcie transakcji polega na tym, że zarówno sprzedający, jak i kupujący spotykają się u notariusza, który odczytuje treść wcześniej przygotowanej umowy sprzedaży nieruchomości (akt notarialny). Wówczas, gdy obie strony transakcji zgadzają się z treścią aktu notarialnego, to składają pod nią swoje podpisy. Ale nie tylko, podpis składa także notariusz. Od tego momentu można uznać, że transakcja została prawidłowo zawarta.

Zobacz także serwis: Umowy

REKLAMA

Zaleca się, aby przed podpisaniem sporządzonego aktu notarialnego – dokładnie zapoznać się z jego treścią. W razie wątpliwości do treści zawartej w akcie, należy prosić o wyjaśnienie notariusza. Jeżeli postanowienia są niezgodne z prawdą lub niezrozumiale – nie należy podpisywać się.

Notariusz zobowiązany jest w szczególności zadbać o prawidłowy przebieg transakcji. W związku z tym, powinien informować sprzedającego i kupującego o ich prawach i obowiązkach, jak i o wszelkich skutkach poszczególnych postanowień umowy sprzedaży, czuwać nad tym, aby umowa była zgodna z prawem, a także dbać o interes zarówno sprzedającego jak i kupującego mieszkanie.

Zobacz także: Chcesz sprzedać nieruchomość – ureguluj podatek od spadków i darowizn

Została zawarta transakcja, co dalej?

Po zawarciu transakcji - oryginał umowy sprzedaży, który został podpisany przez wszystkie strony transakcji, pozostanie u notariusza. Natomiast kupujący i sprzedający mieszkanie otrzymają po jednym wypisie aktu. Notariusz zobowiązany jest przechowywać akt notarialny sprzedaży nieruchomości przez 10 lat. Po 10 latach akt notarialny sprzedaży nieruchomości jest przekazywany do archiwum sądowego. Następnie notariusz powinien złożyć wniosek do właściwego Sądu Rejonowego o dokonanie wpisu danych nowego właściciela do ksiąg wieczystych oraz pobrać należne opłaty.

Zobacz także: Podział nieruchomości w konkubinacie

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Nieruchomości
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Czy warto teraz inwestować w nieruchomości? [WYWIAD]

Czy to dobry czas na inwestycję w nieruchomości? Jakie są największe wady i zalety tego rodzaju inwestycji? Jakich błędów się ustrzegać? Odpowiada dr Paweł Kobierski, prezes zarządu Sun & Snow Real Estate. 

Decyzja Europejskiego Banku Centralnego o obniżce stóp wpłynie prawdopodobnie na wzrost cen nieruchomości

Szef działu rynków kapitałowych i nieruchomości biurowych w JLL Marcin Sulewski ocenia, że decyzja Europejskiego Banku Centralnego o obniżeniu stóp procentowych wpłynie pozytywnie na rynek inwestycyjny. Spowoduje obniżenie kosztów finansowania, a płynność na rynku finansowym powinna wzrosnąć, co implikuje ożywienie na rynku inwestycyjnym, wzrost zainteresowania inwestorów i prawdopodobnie też wzrost cen nieruchomości.

Najtańsze nowe mieszkania [czerwiec 2024 r.]. Ile kosztują u deweloperów?

Za jaką cenę kupimy najtańsze, nowe mieszkania? Jaki mają metraż? W których osiedlach je kupimy? Sondę przygotował serwis nieruchomości dompress.pl.

Termomodernizacja. Polacy są sceptyczni co do unijnej dyrektywy dotyczącej modernizacji budynków

Przyjęta na początku 2024 r. dyrektywa EPBD ma sprawić, że w ciągu kolejnych 26 lat budynki w Unii Europejskiej nie będą emitować gazów cieplarnianych. Mamy istotną grupę, około 1/3 Polaków, którzy dosyć sceptycznie oceniają nowe wymogi.

REKLAMA

Szkody wywołane burzą a ubezpieczenie. Zabezpiecz mienie, fotografuj zniszczenia. Jeśli to konieczne szybko napraw - ubezpieczyciel zwróci koszty niezbędnych prac

Polska Izba Ubezpieczeń udzieliła rad jak podchodzić do problemów z mieniem w czasie burz i nawałnic. Radzi, jak zgłosić szkodę spowodowaną przez różne zjawiska pogodowe, oraz jak zabrać się za usuwanie skutków nawałnic.

MKiŚ: Strefy czystego transportu w miastach będą obowiązkowe

Miasta będą miały obowiązek tworzenia stref czystego transportu. Jednak samorządy będą też mogły podjąć uchwałę o likwidacji takiej strefy.

Przygotowania do wojny? Powstaną podziemne obiekty medyczne

Szpitale zostaną wyposażone w podziemną infrastrukturę. Podczas wojny ma ona zapewniać możliwość wykonywania operacji chirurgicznych, prowadzenia intensywnej terapii. Na oddziale łóżkowym pacjenci i personel mieliby zapewnione bezpieczeństwo w sytuacji skażenia.

Falstart kredytu na Start. Czy doczekamy się pomocy dla kredytobiorców? Czy rynek mieszkaniowy poradzi sobie bez kredytu na Start?

Zapowiedź kolejnego rządowego programu wsparcia dla młodych przy zakupie pierwszego mieszkania (tzw. kredyt #naStart) zelektryzowała rynek. Choć nie ma pewności czy program wejdzie w życie i w jakim kształcie, wielu klientów warunkuje zakup nieruchomości od jego uruchomienia. Równocześnie wzrastają obawy odnośnie kolejnych podwyżek cen nieruchomości. Sprawdźmy, jakie są możliwe scenariusze rozwoju sytuacji na rynku kredytów i nieruchomości.

REKLAMA

Nowe obowiązki właścicieli miejsc garażowych 2024 i 2025 r. Znamy szczegóły projektu ustawy o podatkach lokalnych

Na stronie Rządowego Centrum Legislacji opublikowano projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku rolnym, ustawy o podatkach i opłatach lokalnych, ustawy o podatku leśnym oraz ustawy o opłacie skarbowej. 

Mieszkalnictwo wspomagane wymaga regulacji prawnych obecnie jest finansowane w ramach programów, a każdy program można zamknąć

Rada do spraw Społecznych przy Prezydencie RP dyskutowała 17 czerwca 2024 r. z konwentem dyrektorów Regionalnych Ośrodków Polityki Społecznej o Centrach Usług Społecznych i mieszkalnictwie wspomaganym dla osób z niepełnosprawnościami.

REKLAMA