REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Transakcje związane ze sprzedażą mieszkania u notariusza

Izabela Perczak
Zarówno zbywca, jak i nabywca powinni zawrzeć transakcję u notariusza, aby sprzedaży mieszkania była ważna.
Zarówno zbywca, jak i nabywca powinni zawrzeć transakcję u notariusza, aby sprzedaży mieszkania była ważna.

REKLAMA

REKLAMA


Aby sprzedaży mieszkania była ważna zarówno zbywca, jak i nabywca powinni zawrzeć transakcję u notariusza. Do transakcji notariusz potrzebuje niezbędne dane oraz dokumenty, które należy dostarczyć.

Czy umowa sprzedaży powinna zostać zawarta w formie aktu notarialnego?

Akt notarialny jest dokumentem urzędowym sporządzonym przez notariusza. Notariusz jest osobą zaufania publicznego, który posiada wysokie kwalifikacje merytoryczne. Można by rzecz, iż notariusz jest gwarantem bezpieczeństwa obrotu prawnego. Z tego też powodu, fakt sporządzenia umowy sprzedaży – zarówno dla nabywcy, jak i zbywcy – przyczynia się do zagwarantowania tym stroną bezpieczeństwa dokonanej transakcji. Podczas transakcji notariusz sporządzi akt notarialny. W tymże dokumencie urzędowym powinny się znaleźć następujące dane:

REKLAMA

REKLAMA

1. dzień, miesiąc i rok sporządzenia aktu,

2. miejsce sporządzenia aktu,

Zobacz serwis: Kupno - sprzedaż nieruchomości

REKLAMA

3. imię i nazwisko i siedzibę kancelarii notariusz,

Dalszy ciąg materiału pod wideo

4. imiona i nazwiska, imiona rodziców i miejsce zamieszkania osób fizycznych, nazwę i siedzibę osób prawnych lub innych podmiotów biorących udział w akcie,

5. imiona i nazwiska, miejsce zamieszkania osób działających w imieniu osób prawnych, ich przedstawicieli lub pełnomocników,

6. oświadczenie stron,

7. stwierdzenie faktów i istotnych okoliczności, które zaszły przy spisywaniu aktu,

Zobacz także: Zadatek a zaliczka przy zakupie nieruchomości

8. stwierdzenie, że akt został odczytany, przyjęty i podpisany,

9. podpisy osób biorących udział w akcie oraz osób obecnych przy jego sporządzaniu,

10. podpis notariusza.

W wyniku sprzedaży nieruchomości – następuje przeniesienie nieruchomości – chociażby dla danej nieruchomości nie była prowadzona księga wieczysta. Wypis aktu notarialnego zawierający wniosek wraz z dokumentami stanowi podstawę wpisu do księgo wieczystej. Notariusz zobowiązany jest przesłać w/w dokumenty właściwemu sądowi wieczysto-księgowemu w terminie trzech dni od sporządzenia aktu.

Zobacz także: Wycena nieruchomości a wysokość kredytu hipotecznego

Jakie dokumenty są potrzebne do zawarcia umowy sprzedaży?

Sprzedający zobowiązany jest dostarczyć notariuszowi następujące dokumenty – potrzebne do zawarcia transakcji sprzedaży nieruchomości:

- zaświadczenie z banku o udzielonym kredycie – jeżeli kupujący nie zakupi mieszkania za gotówkę,

- zaświadczenie z administracji, że właściciel mieszkania nie ma żadnych zaległości w regulowaniu stałych opłat,

- zaświadczenie z urzędu gminy lub miasta o tym, że w mieszkaniu nikt nie jest zameldowany,

- wypis z księgi wieczystej – jeżeli takowy istnieje,

- umowa sprzedaży nieruchomości,

- dowód osobisty, a także numery NIP i PESEL (potrzebny przy zawarciu transakcji).

Powyżej wskazane dokumenty należy dostarczyć notariuszowi wcześniej, aby jego kancelaria miała czas na przygotowanie treści aktu notarialnego. Notariusz przy dokonywaniu transakcji ma za zadanie jedynie potwierdzić zgodną wolę obu stron. W związku z tym, treść umowy sprzedaży zależy przede wszystkim od woli sprzedającego i kupującego.

Zobacz także: Nabycie nieruchomości w wyniku egzekucji komorniczej

Na czym polega zawarcie transakcji u notariusza?

Po dostarczeniu niezbędnych dokumentów notariuszowi oraz sporządzeniu aktu notarialnego przychodzi czas na zawarcie transakcji. Zawarcie transakcji polega na tym, że zarówno sprzedający, jak i kupujący spotykają się u notariusza, który odczytuje treść wcześniej przygotowanej umowy sprzedaży nieruchomości (akt notarialny). Wówczas, gdy obie strony transakcji zgadzają się z treścią aktu notarialnego, to składają pod nią swoje podpisy. Ale nie tylko, podpis składa także notariusz. Od tego momentu można uznać, że transakcja została prawidłowo zawarta.

Zobacz także serwis: Umowy

Zaleca się, aby przed podpisaniem sporządzonego aktu notarialnego – dokładnie zapoznać się z jego treścią. W razie wątpliwości do treści zawartej w akcie, należy prosić o wyjaśnienie notariusza. Jeżeli postanowienia są niezgodne z prawdą lub niezrozumiale – nie należy podpisywać się.

Notariusz zobowiązany jest w szczególności zadbać o prawidłowy przebieg transakcji. W związku z tym, powinien informować sprzedającego i kupującego o ich prawach i obowiązkach, jak i o wszelkich skutkach poszczególnych postanowień umowy sprzedaży, czuwać nad tym, aby umowa była zgodna z prawem, a także dbać o interes zarówno sprzedającego jak i kupującego mieszkanie.

Zobacz także: Chcesz sprzedać nieruchomość – ureguluj podatek od spadków i darowizn

Została zawarta transakcja, co dalej?

Po zawarciu transakcji - oryginał umowy sprzedaży, który został podpisany przez wszystkie strony transakcji, pozostanie u notariusza. Natomiast kupujący i sprzedający mieszkanie otrzymają po jednym wypisie aktu. Notariusz zobowiązany jest przechowywać akt notarialny sprzedaży nieruchomości przez 10 lat. Po 10 latach akt notarialny sprzedaży nieruchomości jest przekazywany do archiwum sądowego. Następnie notariusz powinien złożyć wniosek do właściwego Sądu Rejonowego o dokonanie wpisu danych nowego właściciela do ksiąg wieczystych oraz pobrać należne opłaty.

Zobacz także: Podział nieruchomości w konkubinacie

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Nieruchomości
Deweloperzy nie zrobią dużych promocji cen mieszkań na Black Friday. Ale nie będzie też pompowania cen przed obniżką. To skutki ustawy o jawności cen

- W dobie jawności cen nieruchomości, nie spodziewam się, by na rynku deweloperskim znacząco obniżano ceny na okoliczność Black Friday. Taka „szybka obniżka” później zostaje w historii ceny dostępnej dla konsumenta i będzie on kilka miesięcy później widzieć, że deweloper był w stanie zaproponować za nieruchomość znacznie niższą cenę – mówi Mirosław Król, ekspert rynku nieruchomości. – Spodziewam się, że deweloperzy wykorzystają czas promocji w inny sposób niż obniżając ceny nominalnie. Przykładem może być oferowanie darmowych elementów wyposażenia mieszkania czy np. obniżki ceny na garaż lub miejsce postojowe – dodaje ekspert.

Dzierżawcy nie zapłacą podatku od nieruchomości. Jednak nie zawsze tak będzie. Dlaczego? Takie są przepisy, choć nie każdy je zna

Choć przepisy regulujące status podatników podatku od nieruchomości nie są skomplikowane, stosowanie ich przysparza w praktyce wielu problemów. Jest tak między innymi dlatego, że nie zawsze działanie intuicyjne jest zgodne z wolą ustawodawcy.

Czy osoby pracujące w domu muszą zapłacić podatek według wyższej stawki? Organy podatkowe i sądy są zgodne

Siedziba działalności gospodarczej w domu lub mieszkaniu pozwala nie tylko zaoszczędzić na kosztach najmu, ale również korzystnie rozliczyć PIT i VAT. A co z podatkiem od nieruchomości? Czy w takim przypadku trzeba płacić go według najwyższej stawki?

Przedsiębiorca w upadłości zapłaci podatek według najwyższej stawki. Nie zastąpi go syndyk

Czy będąc w upadłości podatnik nadal prowadzi działalność gospodarczą? Na to pytanie trzeba odpowiedzieć, aby zapłacić podatek od nieruchomości według właściwych stawek. Zdecydować trzeba również co do tego, czy stroną postępowania jest podatnik, czy syndyk.

REKLAMA

To koniec biurokratycznych uciążliwości dla właścicieli takich nieruchomości - Prezydent już podpisał nowelizację

Właściciele tego rodzaju nieruchomości mogą odetchnąć z ulgą. 18 listopada 2025 r. Prezydent RP podpisał się pod nowelizacją ustawy, która ma za zadanie wyraźnie skrócić urzędniczą maszynerię. Znikają m. in. podwójne zezwolenia na wycinkę drzew, a w wielu rodzajach spraw wystarczy zgłoszenie i milcząca zgoda urzędnika. Co dokładnie się zmienia dla właścicieli i jakich budynków dotyczy zmiana?

Nowy podatek od niesprzedanych mieszkań? Deweloperzy ostrzegają przed skutkami dla cen i podaży

Rosnąca liczba miast rozważa objęcie niesprzedanych mieszkań stawką podatku od nieruchomości komercyjnych. Deweloperzy alarmują, że takie rozwiązanie nie obniży cen, a wręcz może doprowadzić do ograniczenia podaży i podwyżek. Oto, jak oceniają pomysł i jego możliwe skutki.

Kredyt hipoteczny w Hiszpanii: stała czy zmienna stopa procentowa? Co i komu bardziej się opłaca [przykłady, obliczenia]

Wybór między kredytem o stałej lub zmiennej stopie procentowej w Hiszpanii powinien wynikać bezpośrednio ze strategii inwestycyjnej. Kredyty zmienne, zazwyczaj bez kar za wcześniejszą spłatę, sprawdzają się przy krótkoterminowych inwestycjach. Natomiast stałe oprocentowanie chroni przed wahaniami kosztów w strategii długoterminowego najmu.

Co należy wpisać do książki obiektu budowlanego przy przejściu z wersji papierowej na cyfrową w systemie c-KOB

Główny Urząd Nadzoru Budowlanego wyjaśnił co należy wpisać do książki obiektu budowlanego przy przejściu z wersji papierowej na cyfrową w systemie c-KOB.

REKLAMA

GUNB: Obowiązki właścicieli i zarządców nieruchomości jesienią i zimą - czynności przy większych opadach atmosferycznych (deszcz i śnieg)

Główny Urząd Nadzoru Budowlanego w komunikacie z listopada 2025 r. przypomniał o najważniejszych obowiązkach właścicieli i zarządców obiektów budowlanych przy zwiększonych opadach. Jakie działania powinny być podejmowane w czasie takich opadów (deszczu lub śniegu), by zapewnić właściwy stan techniczny obiektów budowlanych.

Spory budowlane najpierw do mediacji. Nowe procedury od 1 marca 2026 roku

Pierwszym krokiem w rozwiązywaniu sporów budowlanych będą mediacje, na które sąd będzie miał obowiązek skierować obie strony przed posiedzeniem przygotowawczym bądź też przed pierwszą rozprawą. Przepisy wprowadzające nowe procedury wejdą w życie już 1 marca 2026 roku.

Zapisz się na newsletter
Szukasz mieszkania, budujesz dom, remontujesz? Chcesz wiedzieć jak pielęgnować ogród albo jak oszczędnie ogrzewać swoją nieruchomość? Zapisz się na nasz newsletter i zyskaj dostęp do praktycznych wskazówek oraz najnowszych ofert na rynku!
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA