Transakcje związane ze sprzedażą mieszkania u notariusza
REKLAMA
REKLAMA
Czy umowa sprzedaży powinna zostać zawarta w formie aktu notarialnego?
Akt notarialny jest dokumentem urzędowym sporządzonym przez notariusza. Notariusz jest osobą zaufania publicznego, który posiada wysokie kwalifikacje merytoryczne. Można by rzecz, iż notariusz jest gwarantem bezpieczeństwa obrotu prawnego. Z tego też powodu, fakt sporządzenia umowy sprzedaży – zarówno dla nabywcy, jak i zbywcy – przyczynia się do zagwarantowania tym stroną bezpieczeństwa dokonanej transakcji. Podczas transakcji notariusz sporządzi akt notarialny. W tymże dokumencie urzędowym powinny się znaleźć następujące dane:
REKLAMA
1. dzień, miesiąc i rok sporządzenia aktu,
2. miejsce sporządzenia aktu,
Zobacz serwis: Kupno - sprzedaż nieruchomości
3. imię i nazwisko i siedzibę kancelarii notariusz,
4. imiona i nazwiska, imiona rodziców i miejsce zamieszkania osób fizycznych, nazwę i siedzibę osób prawnych lub innych podmiotów biorących udział w akcie,
5. imiona i nazwiska, miejsce zamieszkania osób działających w imieniu osób prawnych, ich przedstawicieli lub pełnomocników,
6. oświadczenie stron,
7. stwierdzenie faktów i istotnych okoliczności, które zaszły przy spisywaniu aktu,
Zobacz także: Zadatek a zaliczka przy zakupie nieruchomości
8. stwierdzenie, że akt został odczytany, przyjęty i podpisany,
9. podpisy osób biorących udział w akcie oraz osób obecnych przy jego sporządzaniu,
10. podpis notariusza.
W wyniku sprzedaży nieruchomości – następuje przeniesienie nieruchomości – chociażby dla danej nieruchomości nie była prowadzona księga wieczysta. Wypis aktu notarialnego zawierający wniosek wraz z dokumentami stanowi podstawę wpisu do księgo wieczystej. Notariusz zobowiązany jest przesłać w/w dokumenty właściwemu sądowi wieczysto-księgowemu w terminie trzech dni od sporządzenia aktu.
Zobacz także: Wycena nieruchomości a wysokość kredytu hipotecznego
Jakie dokumenty są potrzebne do zawarcia umowy sprzedaży?
Sprzedający zobowiązany jest dostarczyć notariuszowi następujące dokumenty – potrzebne do zawarcia transakcji sprzedaży nieruchomości:
- zaświadczenie z banku o udzielonym kredycie – jeżeli kupujący nie zakupi mieszkania za gotówkę,
- zaświadczenie z administracji, że właściciel mieszkania nie ma żadnych zaległości w regulowaniu stałych opłat,
- zaświadczenie z urzędu gminy lub miasta o tym, że w mieszkaniu nikt nie jest zameldowany,
- wypis z księgi wieczystej – jeżeli takowy istnieje,
- umowa sprzedaży nieruchomości,
- dowód osobisty, a także numery NIP i PESEL (potrzebny przy zawarciu transakcji).
Powyżej wskazane dokumenty należy dostarczyć notariuszowi wcześniej, aby jego kancelaria miała czas na przygotowanie treści aktu notarialnego. Notariusz przy dokonywaniu transakcji ma za zadanie jedynie potwierdzić zgodną wolę obu stron. W związku z tym, treść umowy sprzedaży zależy przede wszystkim od woli sprzedającego i kupującego.
Zobacz także: Nabycie nieruchomości w wyniku egzekucji komorniczej
Na czym polega zawarcie transakcji u notariusza?
Po dostarczeniu niezbędnych dokumentów notariuszowi oraz sporządzeniu aktu notarialnego przychodzi czas na zawarcie transakcji. Zawarcie transakcji polega na tym, że zarówno sprzedający, jak i kupujący spotykają się u notariusza, który odczytuje treść wcześniej przygotowanej umowy sprzedaży nieruchomości (akt notarialny). Wówczas, gdy obie strony transakcji zgadzają się z treścią aktu notarialnego, to składają pod nią swoje podpisy. Ale nie tylko, podpis składa także notariusz. Od tego momentu można uznać, że transakcja została prawidłowo zawarta.
Zobacz także serwis: Umowy
REKLAMA
Zaleca się, aby przed podpisaniem sporządzonego aktu notarialnego – dokładnie zapoznać się z jego treścią. W razie wątpliwości do treści zawartej w akcie, należy prosić o wyjaśnienie notariusza. Jeżeli postanowienia są niezgodne z prawdą lub niezrozumiale – nie należy podpisywać się.
Notariusz zobowiązany jest w szczególności zadbać o prawidłowy przebieg transakcji. W związku z tym, powinien informować sprzedającego i kupującego o ich prawach i obowiązkach, jak i o wszelkich skutkach poszczególnych postanowień umowy sprzedaży, czuwać nad tym, aby umowa była zgodna z prawem, a także dbać o interes zarówno sprzedającego jak i kupującego mieszkanie.
Zobacz także: Chcesz sprzedać nieruchomość – ureguluj podatek od spadków i darowizn
Została zawarta transakcja, co dalej?
Po zawarciu transakcji - oryginał umowy sprzedaży, który został podpisany przez wszystkie strony transakcji, pozostanie u notariusza. Natomiast kupujący i sprzedający mieszkanie otrzymają po jednym wypisie aktu. Notariusz zobowiązany jest przechowywać akt notarialny sprzedaży nieruchomości przez 10 lat. Po 10 latach akt notarialny sprzedaży nieruchomości jest przekazywany do archiwum sądowego. Następnie notariusz powinien złożyć wniosek do właściwego Sądu Rejonowego o dokonanie wpisu danych nowego właściciela do ksiąg wieczystych oraz pobrać należne opłaty.
Zobacz także: Podział nieruchomości w konkubinacie
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.