REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Home Staging – zawitało w Polsce nowe skuteczne narzędzie w sprzedaży mieszkań

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Home Staging – zawitało w Polsce nowe skuteczne narzędzie w sprzedaży mieszkań
Home Staging – zawitało w Polsce nowe skuteczne narzędzie w sprzedaży mieszkań
Strefy Nieruchomości

REKLAMA

REKLAMA

Mimo dobrej koniunktury na rynku nieruchomości, sprzedaż mieszkań wcale nie stała się łatwiejsza. Znaleźć nabywcę na mieszkanie jest coraz trudniej, a sprzedający musi włożyć dużo wysiłku, aby zainteresować potencjalnego chętnego swoją ofertą i tu z pomocą przychodzi home stager.

Rozmawiamy z Agnieszką Soroczyńską menager, w firmie Emmerson realizującą pierwszy w Polsce profesjonalny home staging.

REKLAMA

REKLAMA

Na początek powiedzmy, co to jest home staging?

Agnieszka Soroczyńska, Emmerson Realty: Najkrócej mówiąc są to celowe działania przygotowujące nieruchomości do prezentacji, skracające czas sprzedaży i zwiększające wartość transakcji. Nieruchomość traktujemy jako produkt na rynku, posiadający określone parametry i podlegający ocenie potencjalnych klientów, a właścicielom pomagamy przyjąć tę perspektywę. Lokalizacja, otoczenie, powierzchnia, stan budynku stanowią parametry niezmienne nieruchomości, na inne cechy możemy natomiast wpłynąć i zadbać żeby funkcjonalność, styl czy atmosfera wnętrza wyróżniały mieszkanie na tle konkurencji w danym segmencie.

Profesjonalny home staging  powinien bazować na rozumieniu i trafnej identyfikacji wielu oczekiwań, które składają się na decyzję zakupową klienta. Działania realizowane w procesie home stegingu są często mylnie utożsamiane jedynie z poprawą estetyki wnętrz, podczas gdy kluczową rolę odgrywają tutaj elementy marketingu i psychologii sprzedaży, a podniesienie walorów estetycznych czy dekoracja to tylko jeden z obszarów wchodzących w zakres usługi.

REKLAMA

Od jak dawna zajmuje się Pani od jak dawna zajmuje się Pani Home Stagingem?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

AS: Od 2013 roku jestem certyfikowaną konsultantką home stagers Network Polska, organizacji będącej pionierem i inicjatorem profesjonalnego hs w Polsce. Natomiast moje doświadczenia z koordynacją remontów o różnym zakresie i rearanżacjami datują się się znacznie wcześniej. Usługa HS, wówczas jeszcze mało znana, zachwyciła mnie ze względu na  swoją przejrzystość i kompaktowość – tempo realizacji jest szybkie, a efekty spektakularne i wymierne.

Jak trafiła Pani do firmy Emmerson Realty?

Od pewnego czasu poszukiwałam profesjonalnej firmy, która będzie otwarta na rozwijanie home stagingu na terenie całej Polski. Firma Emmerson to uznana marka o zasięgu ogólnopolskim, która świadczy usługi na najwyższym poziomie. To mnie przekonało do podjęcia szerokiej I długofalowej współpracy, która już w tej chwili owocuje pierwszymi kontraktami.

Na czym polega home staging? Czy to nowy zawód w Polsce ?

AS: Działania home stagera skupiają się  po pierwsze na podkreśleniu  mocnych stron nieruchomości, co w praktyce oznacza pokazanie pełnego potencjału przestrzeni poprzez usuwanie zbędnych mebli i sprzętów lub ich dodawanie,  wskazywanie funkcjonalności wnętrza –  demonstrację jak w mieszkaniu można spędzać czas. Kupujemy nie tyle pomieszczenia co swoje wyobrażenia o spędzaniu w nich czasu. Jeśli więc w mieszkaniu jest miejsce na jadalnię, można wygospodarować miejsce do pracy, czytania, relaksu – wskazujemy to kupującemu poprzez odpowiednią aranżację zamiast liczyć na jego wyobraźnię.

Kolejną funkcją hs jest depersonalizacja, czyli usuniecie elementów charakterystycznych dla stylu właściciela, na rzecz zbudowania neutralnego, powszechnie aprobowanego stylu, zachęcającego dla szerokiej grupy odbiorców. Jako właściciele mamy dobrze czuć się we własnym lokum i otaczać kolorami, przedmiotami, zgodnymi z naszym gustem, ale wchodząc w rolę sprzedających musimy skonfrontować się z oczekiwaniami nabywców. Nie ma sensu czekać aż znajdzie się amator specyficznej aranżacji, bądź klient z wyobraźnią remontową, lepiej pokazać gotowy efekt i otworzyć się na szerokie spektrum potencjalnych nabywców. Zajmie to kilka dni, a możemy przygotować mieszkanie zachęcające, neutralne, świeże.

Zakup nieruchomości nie jest decyzją w pełni racjonalną i choć klienci rozważają starannie wszelkie za i przeciw, często w istocie decydują wrażenia i emocje a nie racjonalna kalkulacja. Dlatego działania HS odwołują się również do sfery emocjonalnej i zmysłów. Wnętrza są  zawsze „jakieś” w odbiorze: przytulne bądź zimne, jasne bądź ponure, prestiżowe lub przeciętne, nowoczesne lub nie itp. W profesjonalnym home stagingu dbamy o wywołanie określonych, pozytywnych odczuć i skojarzeń, pozwalających pozycjonować nieruchomość.

Home Staging staje się nowym zawodem, pod warunkiem że realizowany jest metodycznie, a Home Stager podejmuje celowe i przemyślane działania, spójne ze strategią sprzedaży właściciela lub pośrednika. Polacy chcą działać efektywnie, coraz chętniej korzystają z usług specjalistów o których kilka lat temu słyszeli nieliczni, co pokazuje przykład trenerów personalnych, dietetyków czy coachów. Jestem pewna że coraz więcej osób chętnie powierzy odpowiedzialność za przygotowanie nieruchomości specjaliście, angażując swój cenny czas w inne aktywności.

Jakie nakłady finansowe są potrzebne przy takiej usłudze ?

AS: hs zaczyna się od konsultacji nieruchomości, w trakcie której oceniam jej stan, wskazuję  zarówno mankamenty, jak i potencjał warty podkreślenia. Następnie ustalam z klientem optymalny zakres działań i budżet przeznaczony na re aranżację w oparciu o oczekiwaną cenę sprzedaży, często określaną przez pośrednika. Opłacalność nakładów na HS musi wynikać z dokładnego rachunku i strategii sprzedaży oraz oceny konkurencji.

Przeciętnie inwestuje się od 1,5% do 8 % wartości nieruchomości, ale każdy klient jest traktowany  indywidualnie. Szanując finanse naszych klientów proponujemy tylko i wyłącznie te zmiany, które bezpośrednio przyczynią się do sukcesu sprzedaży/wynajmu nieruchomości. Na koszt usługi składają się: zaplanowanie zmian, zarządzanie projektem, materiały i wykonawcy i taki też kosztorys przedstawiamy klientom. Przy czym nie ma przeciwwskazań, aby część prac: usunięcie zalegających przedmiotów, malowanie czy  przemeblowanie inwestor wykonał we własnym zakresie w oparciu o wytyczne home stagera.  

Co istotne, środki przeznaczone na przygotowanie nieruchomości stanowią inwestycję i to taką, która zwraca się właścicielom w krótkim czasie przy transakcji. Zaniechanie takich przygotowań wydłuża czas sprzedaży lub wynajmu co wiąże się dodatkowymi kosztami lub utratą zysków z wynajmu, a w konsekwencji często prowadzi  do obniżenia ceny transakcji.

Czy to jest pasja czy tylko praca?

AS: Pasja dotycząca nieruchomości wynika z pasji do poznawania różnorodnych upodobań ludzi, którzy je zamieszkują. Jestem socjologiem, a nieruchomości postrzegam jako odzwierciedlenie stylu życia, aspiracji i upodobań właścicieli lub przeciwnie – przestrzeń sprzeczną z ich osobowością. Patrząc natomiast od strony nabywców pasjonujące jest odkrywanie ich potrzeb i motywacji zakupowych oraz celów, które kupujący pragną realizować poprzez zakup nieruchomości.

Przekucie tej pasji w konkretne realizacje stanowi natomiast moją pracę, w której źródłem satysfakcji są udane i szybkie metamorfozy wnętrz. Świadomość, że dzięki podjętym przez mój zespół działaniom, nieruchomość szybko się sprzedała lub wynajęła, a właściciele mogę realizować kolejne plany życiowe jest motywująca.

Czy rzeczywiście możemy sprawić że nieruchomość sprzedamy szybciej i drożej?

AS: Pokazuje to zarówno praktyka jak i badania. Z badań realizowanych przez National Assaciation of Realtors  (2017 Profile of Home Staging) wynika, że HS skraca czas obecności oferty na rynku do 70% i wpływa dodatnio na wartość transakcji. W 50 % przypadków zastosowany HS zwiększył wartość transakcji 0d 1do 10%.

Atrakcyjna, wyrazista prezentacja jest szczególnie istotna na początku procesu sprzedaży, kiedy klient dokonuje preselekcji  nieruchomości online. Nie ma tu miejsca na przypadkowe zdjęcia, które niewiele mówią o nieruchomości. W tych samych badaniach pośrednicy wskazują że po zastosowaniu hs średnio o o 40% wzrosła oglądalność „na żywo” ich ofert  ogłaszanych w sieci. Warto zatem zawczasu skonsultować się z home stagerem, zaprosić fotografa – stylistę wnętrz i zadbać o świadomą prezentację oferty, inaczej szybko zniknie ona w portalowym tłumie.

Na etapie prezentacji „na żywo” HS pomaga zapobiegać ewentualnym obiekcjom, oczarować oraz uruchomić wyobraźnię kupujących, sprawić, by łatwiej poczuli się „u siebie”. Na ten fakt zwraca w badaniu uwagę  77 % pośredników, którzy dzięki hs szybciej  sfinalizowali transakcję.

Czy pośrednicy już się przekonali do home stagingu?

AS:O ile dotąd pomocy szukali głównie prywatni właściciele mieszkań i domów, w ostatnich 2 latach zacieśnia się współpraca pośredników z home stagerami, stylistami i profesjonalnymi fotografami, co generuje wymierne obopólne korzyści. Pośrednicy, z którymi pracuję mają ambicję być doradcami klienta we wszystkich kwestiach związanych z nieruchomościami, a fakt, że mogą oferować usługi stylizacji wnętrz, home stagingu, sprawia, że są postrzegani jako kompetentni doradcy. Profesjonalny pośrednik dostrzega wady i potencjał nieruchomości, którą reprezentuje, zna realia rynkowe, konkurencję. home stager natomiast rekomenduje i wdraża konkretne rozwiązania. Pracując w duecie pośrednik – home stager, idealnie uzupełniamy swoje kompetencje w walce o przewagę konkurencyjną nieruchomości.

Chciałabym, żeby skuteczności działań HS przełożyła się na włączenie tej usługi na stałe do standardów pracy pośredników i mogli oni czerpać z tej współpracy korzyści – skrócenie czasu pracy z ofertą, szybsza finalizacja transakcji, uzyskanie dobrej ceny. Taki model współpracy jest standardem w Europie i USA.

Adresujemy naszą usługę do tych pośredników, którym zależy na wysokiej jakości ofert i to nie tylko przy umowach na wyłączność. Aktywna postawa pośrednika a właściwie doradcy klienta, jego praca z nieruchomością – profesjonalne zdjęcia, proponowanie rozwiązań, rekomendowanie konsultacji i usług hs, dowodzi zaangażowania i profesjonalizmu, co w konsekwencji niejednokrotnie skutkuje powierzeniem pośrednikowi wyłączności sprzedaży danej nieruchomości.

Bardzo dziękujemy za rozmowę i życzymy dużo sukcesów.

Emmerson Realty

blog.emmerson.pl

Zapisz się na newsletter
Szukasz mieszkania, budujesz dom, remontujesz? Chcesz wiedzieć jak pielęgnować ogród albo jak oszczędnie ogrzewać swoją nieruchomość? Zapisz się na nasz newsletter i zyskaj dostęp do praktycznych wskazówek oraz najnowszych ofert na rynku!
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Nieruchomości
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Kupno mieszkania krok po kroku [Wywiad]

Kupno mieszkania to jedna z najważniejszych decyzji w życiu. Ekspertka Natalia Leszczyńska, dyrektor ds. marketingu Pekabex Development, podpowiada jak wybrać mieszkanie, na co zwracać uwagę, by tej decyzji nie żałować. Poniższy wywiad to w istocie poradnik jak kupić mieszkanie krok po kroku.

Od 11 września 2025 r. deweloperzy z nowym obowiązkiem, a kupujący z łatwiejszym dostępem do kluczowych informacji

11 września weszły w życie przepisy nakładające na deweloperów obowiązek publikowania cen ofertowych mieszkań i domów. Informacja dotyczyć ma nie tylko powierzchni użytkowej, ale też np. komórek lokatorskich, miejsc postojowych oraz wszystkich dodatkowych kosztów ponoszonych przez nabywcę.

Zasiedzenie nieruchomości nie zawsze jest możliwe

Zasiedzenie pozwala na nabycie własności nieruchomości przez osobę, która nią włada jak właściciel przez długi czas, mimo że formalnie nim nie jest. Może to być sposób na uregulowanie wieloletnich stanów faktycznych, istnieją jasne sytuacje, w których zasiedzenie jest wykluczone. Kiedy nie można nabyć nieruchomości przez zasiedzenie i jakie przeszkody stoją na drodze do stania się jej prawnym właścicielem?

Zmiany w prawie budowlanym. Nowe przepisy mają zwiększyć bezpieczeństwo pożarowe budynków [Gość Infor.pl]

Polskie przepisy dotyczące bezpieczeństwa pożarowego budynków od lat pozostawały w tyle za realiami nowoczesnego budownictwa. Teraz szykują się zmiany, które – jak podkreślają eksperci – mogą realnie wpłynąć na bezpieczeństwo mieszkańców oraz użytkowników hal przemysłowych i obiektów użyteczności publicznej.

REKLAMA

Koniec strategii pozornych promocji - od 11 września 2025 r. klient ma z góry dokładnie wiedzieć ile zapłaci za mieszkanie. Zmiany w ustawie deweloperskiej

Nowelizacja ustawy deweloperskiej, która weszła w życie w 11 lipca 2025 r., to ważny krok w kierunku większej jawności i przewidywalności rynku mieszkaniowego. Zmiany te wprost odpowiadają na rosnące oczekiwania klientów dotyczące transparentności procesu zakupu. Po raz pierwszy nałożono na deweloperów obowiązek publikowania kompletnych i aktualnych danych o każdej inwestycji - od cen metra kwadratowego, przez dodatkowe koszty, aż po historię zmian. Wszystkie te informacje mają być nie tylko dostępne na stronach internetowych firm, lecz także codziennie przekazywane do centralnego rejestru i publikowane w portalu danych publicznych. 11 września kończy się dwumiesięczny okres przejściowy, który przewidział ustawodawca na dostosowanie się deweloperów do nowych przepisów.

Owoce sąsiada na mojej działce. Jakie są przepisy?

Relacje sąsiedzkie mogą być źródłem wielu nieprzewidzianych sytuacji, zwłaszcza na granicy działek. Do kogo należą owoce sąsiada, które spadły na nasz grunt? Kwestie te regulują przepisy Kodeksu cywilnego.

Stopy procentowe: decyzja RPP a kredyty i mieszkania [Komentarz]

Stopy procentowe znowu poszły w dół. Jak wpływa to na kredyty i kupno mieszkania? Decyzja RPP oceniana jest pozytywnie przez polskich przedsiębiorców. Samo obniżenie stóp procentowych nie jest jednak game changerem. Potrzeba planu gospodarczego.

Kiedy zaczyna się jesień 2025 r.?

Nie tak łatwo odpowiedzieć na pytanie, kiedy zaczyna się jesień. Inne będą daty rozpoczęcia jesieni astronomicznej, kalendarzowej, meteorologicznej, fenologicznej i termicznej. Jakie więc daty początku jesieni można wskazać w 2025 roku?

REKLAMA

Nowe przepisy budowlane - jakie zmiany szykują się na rynku mieszkaniowym? Będzie drożej

Projekt nowego rozporządzenia dotyczącego warunków technicznych budynków wprowadza regulacje dotyczące m.in. instalacji punktów ładowania pojazdów elektrycznych, paneli fotowoltaicznych, magazynów energii oraz dostępności dla osób niepełnosprawnych i seniorów. Jak deweloperzy oceniają te zmiany i jaki będą miały wpływ na koszty inwestycji mieszkaniowych? Sondę przygotował serwis nieruchomości dompress.pl.

Dlaczego fotowoltaika się pali? Jest luka w prawie budowlanym

Dlaczego dochodzi do pożarów instalacji fotowoltaicznej? Ekspert Stowarzyszenia Elektryków Polskich tłumaczy, że wina leży po stronie słabej jakości montażu fotowoltaiki. Co więcej, wiele instalacji powstało bez projektu technicznego. Tutaj jest luka w prawie budowlanym.

REKLAMA