REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zarząd małą wspólnotą mieszkaniową

Bąkowski Kancelaria Radcowska
Kancelaria świadczy zarówno stałą obsługę prawną, doradztwo i obsługę określonych projektów czy transakcji o charakterze jednorazowym.
Prawnik Bogumiła Dmochowska
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Zarządzanie małą wspólnotą opiera się na zasadach dotyczących współwłasności nieruchomości, określonych w Kodeksie cywilnym oraz Kodeksie postępowania cywilnego. Cechą charakterystyczną tego rodzaju zarządu jest brak organów reprezentujących, w związku z czym administrowanie nieruchomością wspólną opiera się na bezpośrednim udziale w zarządzaniu właścicieli lokali.

Zwykły zarząd

REKLAMA

REKLAMA

Czynności zwykłego zarządu to wszelkiego rodzaju czynności związane z normalnym funkcjonowaniem budynku i jego eksploatacją, pobieraniem pożytków i dochodów, drobnymi remontami i konserwacją. W zakres tych czynności wchodzi także wytoczenie powództwa o eksmisję, o zapłatę czynszu lub dochodzenie zapłaty odszkodowania z tytułu uszkodzenia budynku lub z ubezpieczenia.
W sprawach zwykłego zarządu decyduje większość właścicieli zgodnie z posiadanym przez nich udziałem w nieruchomości wspólnej.
W sytuacji, gdy nie ma możliwości uzyskania zgody większości właścicieli w istotnych sprawach zwykłego zarządu nieruchomością wspólną lub jeżeli większość właścicieli narusza zasady prawidłowego zarządu lub krzywdzi mniejszość, sąd może ustanowić zarządcę przymusowego w postępowaniu nieprocesowym, na wniosek jednego lub kilku właścicieli lokali.

Zobacz również serwis: Nieruchomości

Czynności przekraczające zwykły zarząd

REKLAMA

Rozporządzenia, obciążanie nieruchomości wspólnej, modernizacja i większy remont, nadbudowa i przebudowa oraz podział nieruchomości i łączenie lokali są to czynności przekraczające zwykły zarząd, wymagające zgody wszystkich właścicieli lokali.
Podział działki gruntu zabudowanej budynkiem lub części wspólnych budynku, o ile jest dopuszczalny, będzie stanowił czynność przekraczającą zwykły zarząd, ponieważ w znaczący sposób wpływa na wykonywanie przez właścicieli lokali ich praw do korzystania ze wspólnej nieruchomości.
W przypadku braku zgody wszystkich właścicieli na dokonanie czynności przekraczającej zwykły zarząd może zostać ona zastąpiona orzeczeniem sądu. Takie rozwiązanie jest możliwe w sytuacji, gdy właściciele lokali, których łączny udział w nieruchomości wspólnej wynosi co najmniej połowę, wystąpią do sądu z wnioskiem o wydanie postanowienia w zakresie spornej czynności. Sąd rozstrzyga w przedmiocie tej czynności biorąc pod uwagę jej cel oraz interesy członków wspólnoty mieszkaniowej.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Każde z wyżej wymienionych postępowań sadowych toczy się w trybie nieprocesowym, przed sądem rejonowym.

Zarząd przymusowy

W sytuacji długotrwałej niezdolności do decydowania przez właścicieli lokali o sprawach dotyczących zwykłego zarządu lub w przypadku naruszeniu zasad prawidłowego zarządu przez większość właścicieli lub krzywdzenie mniejszości może spowodować wprowadzenie przez sąd zarządu przymusowego. Dzieje się tak tylko na wniosek zainteresowanego właściciela. W praktyce oznacza to, że zarząd przechodzi w ręce jednego ze współwłaścicieli nieruchomości lub innej osoby wyznaczonej i kontrolowanej przez sąd, za wynagrodzeniem obciążającym właściciel lokali.
Zarządca nieruchomości ustanowiony przez sąd jest obowiązany niezwłocznie złożyć wniosek o ujawnienie zarządu w księdze wieczystej prowadzonej dla nieruchomości wspólnej. Z chwilą ustanowienia zarządcy, współwłaściciele mogą jedynie współdziałać w zarządzie w sposób nie naruszający kompetencji ustanowionego zarządcy. On też reprezentuje wspólnotę na zewnątrz, także w postępowaniu sądowym. Nie narusza to praw właścicieli lokali wynikających z tytułu własności.
Zarządca jest odpowiedzialny wobec wszystkich właścicieli za należyte pełnienie swych obowiązków oraz w oznaczonym terminie powinien składać sprawozdania z zarządu. W przypadku, gdy bez usprawiedliwionej przyczyny nie złożył w terminie sprawozdania lub nie wykonał poleceń, wydanych przez sąd – może zostać obciążony grzywną.

Zobacz również serwis: Spółdzielnia mieszkaniowa

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Nieruchomości
Koniec z biurokratycznym koszmarem? Prezydent podpisał rewolucyjne zmiany dla właścicieli budynków tej kategorii

Właściciele tych nieruchomości mogą odetchnąć z ulgą. 18 listopada 2025 r. Prezydent RP złożył podpis pod nowelizacją ustawy, która ma szansę znacząco skrócić urzędniczą ścieżkę zdrowia. Znikają podwójne zezwolenia na wycinkę drzew, a w wielu sprawach decydować będzie tzw. milcząca zgoda. Co dokładnie się zmienia dla właścicieli?

Nowy podatek od niesprzedanych mieszkań? Deweloperzy ostrzegają przed skutkami dla cen i podaży

Rosnąca liczba miast rozważa objęcie niesprzedanych mieszkań stawką podatku od nieruchomości komercyjnych. Deweloperzy alarmują, że takie rozwiązanie nie obniży cen, a wręcz może doprowadzić do ograniczenia podaży i podwyżek. Oto, jak oceniają pomysł i jego możliwe skutki.

Kredyt hipoteczny w Hiszpanii: stała czy zmienna stopa procentowa? Co i komu bardziej się opłaca [przykłady, obliczenia]

Wybór między kredytem o stałej lub zmiennej stopie procentowej w Hiszpanii powinien wynikać bezpośrednio ze strategii inwestycyjnej. Kredyty zmienne, zazwyczaj bez kar za wcześniejszą spłatę, sprawdzają się przy krótkoterminowych inwestycjach. Natomiast stałe oprocentowanie chroni przed wahaniami kosztów w strategii długoterminowego najmu.

Co należy wpisać do książki obiektu budowlanego przy przejściu z wersji papierowej na cyfrową w systemie c-KOB

Główny Urząd Nadzoru Budowlanego wyjaśnił co należy wpisać do książki obiektu budowlanego przy przejściu z wersji papierowej na cyfrową w systemie c-KOB.

REKLAMA

GUNB: Obowiązki właścicieli i zarządców nieruchomości jesienią i zimą - czynności przy większych opadach atmosferycznych (deszcz i śnieg)

Główny Urząd Nadzoru Budowlanego w komunikacie z listopada 2025 r. przypomniał o najważniejszych obowiązkach właścicieli i zarządców obiektów budowlanych przy zwiększonych opadach. Jakie działania powinny być podejmowane w czasie takich opadów (deszczu lub śniegu), by zapewnić właściwy stan techniczny obiektów budowlanych.

Spory budowlane najpierw do mediacji. Nowe procedury od 1 marca 2026 roku

Pierwszym krokiem w rozwiązywaniu sporów budowlanych będą mediacje, na które sąd będzie miał obowiązek skierować obie strony przed posiedzeniem przygotowawczym bądź też przed pierwszą rozprawą. Przepisy wprowadzające nowe procedury wejdą w życie już 1 marca 2026 roku.

Dom wybudowany na takiej działce możesz stracić. Część nakładów uda się odzyskać, ale to będzie trwało lata. Dlaczego?

Przed rozpoczęciem budowy inwestorzy dokładnie sprawdzają działkę, na której chcą postawić swój wymarzony dom. Obowiązujące przepisy nie ułatwiają tego zadania, a cały proces wymaga czasu i cierpliwości. W tym zamieszaniu często zapominają o tej jednej podstawowej sprawie, która w przyszłości może pozbawić ich prawa do domu.

KOWR – co to za instytucja, jak działa i dlaczego dotyczy nas wszystkich

Nie tak dawno temu Krajowy Ośrodek Wsparcia Rolnictwa (KOWR) znalazł się w centrum uwagi mediów głównie za sprawą kontrowersji związanych ze sprzedażą gruntów istotnych dla budowy i skomunikowania Centralnego Portu Komunikacyjnego. Jednakże KOWR odgrywa niezwykle ważną rolę w polskim rolnictwie i gospodarce żywnościowej. Czym dokładnie zajmuje się KOWR i dlaczego jego działalność ma znaczenie dla przeciętnego Polaka? Okazuje się, że bardzo często mamy do czynienia z działaniami tej instytucji, i to nawet nie będąc tego do końca świadomym. A bezwzględnie trzeba wiedzieć, kiedy w określonych sprawach musimy zwrócić się do KOWR, aby nie naruszyć prawa i nie mierzyć się z przykrymi tego konsekwencjami. Przez niewiedzę można nawet stracić nieruchomość i duże pieniądze.

REKLAMA

Nowe obowiązki dla właścicieli mieszkań. Do kiedy trzeba będzie się z nich wywiązać? Lepiej nie odkładać tego na ostatnią chwilę

Przepisy wprowadziły nowe obowiązki m.in. dla właścicieli mieszkań. Do kiedy trzeba się z nich wywiązać? Warto znać termin, by nie dokonywać zmian na ostatnią chwilę i nie narażać się na konieczność korzystania z usług po zawyżonych cenach.

Młodzi nie chcą oszczędzać na własne mieszkanie! Stare zachęty nie działają, a nowe?

Pod koniec września 2025 r. na Kontach Mieszkaniowych w trzech bankach oszczędzało łącznie tylko ok. 6,7 tys. osób. Co gorsza – jak oceniają eksperci portalu GetHome.pl – program uruchomiony przez poprzedni rząd gaśnie. Czy ożywią go zmiany w warunkach oszczędzania, które zaczną obowiązywać od stycznia 2026 r.?

Zapisz się na newsletter
Szukasz mieszkania, budujesz dom, remontujesz? Chcesz wiedzieć jak pielęgnować ogród albo jak oszczędnie ogrzewać swoją nieruchomość? Zapisz się na nasz newsletter i zyskaj dostęp do praktycznych wskazówek oraz najnowszych ofert na rynku!
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA