REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Koszty związane z założeniem działalności gospodarczej w 2014

Iwona Szadkowska
Firma. Fot. Fotolia
Firma. Fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Jakie będą koszty założenia działalności gospodarczej w 2014? Założenie własnej firmy to nie tylko formalności, ale także koszty początkowe. Mówi się, że założenie firmy jest darmowe, ale opłaty rejestracyjne są tego zaprzeczeniem.

REKLAMA

REKLAMA

Rozpoczynając działalność gospodarczą musimy liczyć się z tym, że będziemy musieli ponieść pewne koszty związane z jej prowadzeniem. Samo założenie działalności gospodarczej jest darmowe, są jednak pewne koszty, które mogą okazać się dość wysokie dla początkującego przedsiębiorcy.

    Zobacz najnowsze GALERIE na serwisie Infor.pl

Aby móc założyć firmę, w pierwszej kolejności należy ją zarejestrować. Wg przepisów obowiązujących od 1 lipca 2011 roku aby formalnie założyć działalność gospodarczą musimy wypełnić formularz CEIDG-1.

REKLAMA

Polecany produkt:  Testamenty, spadki, darowizny - PDF

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Polecany produkt: Związki partnerskie - prawa, majątek, podatki - PDF

Polecany produkt: 30 pomysłów na zarabianie w domu

Wypełniając formularz CEIDG-1 musimy podać następujące dane:

– nazwę firmy oraz skróconą nazwę firmy;
– PESEL przedsiębiorcy;
– datę urodzenia przedsiębiorcy;
–  numer identyfikacyjny REGON przedsiębiorcy, o ile taki posiada;
–  numer identyfikacji podatkowej (NIP), o ile taki posiada;
–  informacje o obywatelstwie polskim przedsiębiorcy, o ile takie posiada, i innych obywatelstwach przedsiębiorcy;
–  oznaczenie miejsca zamieszkania i adresu zamieszkania przedsiębiorcy;
– adres do doręczeń przedsiębiorcy;
– adresy, pod którymi jest wykonywana działalność gospodarcza, w tym adres głównego miejsca wykonywania działalności i oddziału, jeżeli został utworzony;
–  adres poczty elektronicznej przedsiębiorcy oraz jego strony internetowej, o ile przedsiębiorca takie posiada i zgłosił te informacje we wniosku o wpis do CEIDG;
–  datę rozpoczęcia wykonywania działalności gospodarczej;
–  określenie przedmiotów wykonywanej działalności gospodarczej, zgodnie z Polską Klasyfikacją Działalności (PKD);
–  informację o istnieniu lub ustaniu małżeńskiej wspólności majątkowej;
–  numer identyfikacji podatkowej (NIP) oraz numer identyfikacyjny REGON spółek cywilnych, jeżeli przedsiębiorca zawarł umowy takich spółek (zgłoszenia dokonuje się na wniosku o zmianę wpisu po zarejestrowaniu spółki w GUS i US);

Wpis do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej odbywa się poprzez wypełnienie formularza CEIDG drogą elektronicznego, sama rejestracja jest darmowa. Wymogiem, który jednak jeszcze musimy dopełnić jest podpis. Podpis możemy złożyć na trzy sposoby:

- elektronicznie,

- z pomocą tzw. „profilu zaufanego” oraz

- własnoręcznie - taki podpis składamy osobiście w urzędzie gminy.

Koszty podatnika VAT

W sytuacji, kiedy przedsiębiorca jest podatnikiem VAT, do wniosku CEIDG należy dołączyć deklarację VAT-R, w której podatnik deklaruje się jako podatnik czynny, albo zwolniony. Opłata skarbowa za tego typu rejestrację w wysokości 170 zł.

Rozpoczynając działalność gospodarczą, poza sprawami formalnymi takimi jak rejestracja działalności gospodarczej, która jest nieodpłatna, musimy się liczyć także z tym, że już na samym wstępnie będziemy musieli ponieść pewne wydatki.

Jeśli zakładana działalność będzie miała formę spółki, musimy liczyć się z tym, że poniesiemy jedne z najwyższych kosztów, bowiem do umowy oraz aktu założycielskiego będziemy musieli zapłacić podatek od czynności cywilnoprawnych.

Jeśli umowa spółki będzie sporządzona przez notariusza, to on poniesie koszty podatkowe. To ile wyniesie taki podatek, będzie zależało od wartości wkładu wniesionego do majątku lub kapitału zakładowego nowo powstałej spółki. Podatek od umowy spółki wynosi 0,5%.

Jeśli zajdzie taka potrzeba, aby umowa przygotowywana przez notariusza miała jakiś wyjątkowy charakter, będziemy musieli liczyć się z kosztami, które poniesiemy za jej przygotowanie.

Wg Dz. U. z dnia 29 czerwca 2004 r. taksa notarialna wynosi:

Maksymalna stawka wynosi od wartości:

1) do 3 000 zł — 100 zł;

2) powyżej 3 000 zł do 10 000 zł — 100 zł + 3 % od nadwyżki powyżej 3 000 zł;

3) powyżej10 000 zł do 30 000 zł — 310 zł + 2 % od nadwyżki powyżej 10 000 zł;

4) powyżej 30 000 zł do 60 000 zł — 710 zł + 1 % od nadwyżki powyżej 30 000 zł;

5) powyżej 60 000 zł do 1 000 000 zł — 1 010 zł + 0,5 % od nadwyżki powyżej 60 000 zł;

6) powyżej 1 000 000 zł — 5 710 zł + 0,25 % od nadwyżki ponad 1 000 000 zł, nie więcej jednak niż sześciokrotność przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia w gospodarce narodowej w poprzednim roku, ogłaszanego do celów emerytalnych w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej „Monitor Polski” przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego, stosowanego poczynając od drugiego kwartału każdego roku przez okres jednego roku.

§ 4. Przy obliczaniu wartości przedmiotu czynności notarialnej nie odlicza się obciążeń i bonifikat.

Koszty związane z założeniem konta bankowego

Podczas zakładania firmy musimy mieć również konto firmowe. Wysokość należnych z tego tytułu opłat zależy od banku. Może to być kilka, ale również kilkanaście złotych w skali miesiąca. Zanim wybierzemy konkretny bank, porównajmy oferty kilku banków i sprawdźmy, jak przedstawiają się miesięczne koszty związane z prowadzeniem konta oraz jakie bank pobiera prowizje.

Koszty związane z wyrobieniem pieczątki

Chociaż posiadanie pieczątki nie jest prawnie wymagane, to jej posiadanie może okazać się niezbędne w trakcie prowadzenia działalności gosporarczej i współpracy z kontrahentami. Koszt wyrobienia jednej pieczątki jest różny, i zależy od miejsca, w którym ją wykonamy. Średni koszt związany z wyrobieniem pieczątki to ok. 30 zł.

Inne koszty

Patrząc na powyższe koszty wydaje się, że nie jest to wielka suma. Musimy jednak zdawać sobie sprawę, że założenie firmy to nie tylko formalności papierkowe, konto w banku i pieczątka. To tylko nieliczne drobne koszty, do których musimy doliczyć takie koszty jak:

- zakup licencji,

- koszty związane z wynajęciem lub kupnem lokalu,

- koszty związane z prowadzeniem księgowości,

- koszty związane z zakupem komputerów i innych urządzeń niezbędnych do prowadzenia działalności gospodarczej.

- koszty paliwa.

Ostateczne koszty zależą w dużej mierze od tego, czego będzie dotyczyła nasza działalność i co będzie nam potrzebne do jej prowadzenia.

Zobacz także:  Podatek VAT – co to takiego?

Zobacz także:  IKE – Indywidualne Konta Emerytalne

Zobacz także:  Jak otworzyć franczyzę?

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Nieruchomości
Najem mieszkań: jaki był kończący się rok na rynku - cieszą się wynajmujący, koszty liczą najemcy

W 2025 roku wynajem mieszkań w większości miast Polski drożał. Skoki cen nie były gwałtowne, a kilka miast zanotowało nawet obniżkę stawek. 80 zł za metr kwadratowy mieszkania za najem w Warszawie to był pik notowany tuż przed powrotem studentów na uczelnie. Na koniec roku stawki wróciły do poziomu 78 zł w stolicy, a także utrzymały się na poziomie 39 zł w najtańszej z zestawienia Częstochowie.

Z końcem roku gaśnie ochota na zakup mieszkania, a mimo to ceny na rynku rosną

Utrzymującym się wysokim cenom towarzyszy słabnący pod koniec roku popyt, który jak dotąd pozostaje w dużej mierze niewrażliwy na obniżki stóp procentowych wprowadzone przez RPP. A także na spadek oprocentowania kredytów hipotecznych.

SN: Zasiedzenia nie całej działki, ale udziału w niej jest możliwe. Bardzo trudne, ale możliwe

Zasiedzenie udziału w działce. Często jedyna możliwość sprzedaży działki albo postawienia na niej domu. Nie jest proste zasiedzenie cudzego udziału w nieruchomości. Nie prowadzą do tego czynności polegające na zwykłym dbaniu i doposażaniu działki (załatwienie kanalizacji, podpięcie prądu, wybudowanie szamba).

Co czeka rynek nieruchomości w 2026?

Jakie trendy będą kształtowały polski rynek mieszkaniowy w 2026 roku? W jakim kierunku będzie ewoluował sektor? Z jakimi wyzwaniami będzie mierzyć się branża? Sondę przygotował serwis nieruchomości dompress.pl.

REKLAMA

Zmiany w prawie budowlanym i nieruchomościach w 2025 r. [Podsumowanie]

Co zmieniło się w 2025 r. w prawie budowlanym i nieruchomościach? Czy można ocenić je pozytywnie? Przedstawiamy komentarz Marcina Nosińskiego, eksperta BCC ds. prawa budowlanego i nieruchomości, przewodniczącego Komisji Budownictwa BCC.

Gotowe do odbioru. Gdzie są nowe mieszkania i jakie mają ceny?

Jakie mieszkania kupimy w osiedlach, których budowa już się zakończyła? Jaką mają powierzchnię? Ile musimy wydać za najtańsze, nowe lokale w największych miastach, do których od razu można odebrać klucze? Sondę przygotował serwis nieruchomości dompress.pl.

Luksusowe apartamenty od 216 tys. euro i zero podatków. Oman - jeden z najbezpieczniejszych krajów na świecie - otwiera się na polskich inwestorów

Brak podatków, dożywotnia wiza rezydenta i możliwość kupna nieruchomości na kredyt. Oman otwiera drzwi dla polskich inwestorów. Ceny luksusowych apartamentów zaczynają się od 216 000 euro, a rynek charakteryzuje się stabilnością i najwyższym standardem obsługi.

„Druga młodość” pod hiszpańskim słońcem: dlaczego Polacy 60+ wybierają Hiszpanię jako miejsce zamieszkania?

Coraz więcej Polaków po 60. roku życia decyduje się na przeprowadzkę do Hiszpanii, łącząc dalszą aktywność zawodową z lepszą jakością życia. Costa del Sol przyciąga nie tylko klimatem, ale całą filozofią codzienności – bez stresu, z dostępem do morza i gór oraz w otoczeniu społeczności, która eliminuje poczucie samotności.

REKLAMA

Mieszkania do wzięcia od ręki? W ofercie deweloperów jest ich mnóstwo, pytanie czy warto?

W największych miastach aż o 72% wzrosła w ciągu ostatnich 12 miesięcy liczba mieszkań, które można kupić od deweloperów od ręki. Eksperci portalu RynekPierwotny.pl sprawdzili, jak wygląda oferta i czy zakup gotowego lokalu to dobry pomysł.

Opodatkowanie budowli po zmianach – to trzeba wiedzieć w 2026 r. przed wymiarem podatku [Webinar INFORAKADEMII]

Praktyczny webinar „Opodatkowanie budowli po zmianach – to trzeba wiedzieć w 2026 r. przed wymiarem podatku” poprowadzi Małgorzata Masłowska, prawniczka specjalizująca się w tematyce prawa podatkowego. Ekspertka wyjaśni m.in., jak dokonać kwalifikacji – budowla czy budynek, co z budowlami osób prywatnych oraz kiedy obiekt magazynowy jest budynkiem, a kiedy budowlą. Każdy z uczestników webinaru otrzyma imienny certyfikat oraz możliwość otrzymania retransmisji.

Zapisz się na newsletter
Szukasz mieszkania, budujesz dom, remontujesz? Chcesz wiedzieć jak pielęgnować ogród albo jak oszczędnie ogrzewać swoją nieruchomość? Zapisz się na nasz newsletter i zyskaj dostęp do praktycznych wskazówek oraz najnowszych ofert na rynku!
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA