REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Koszty związane z założeniem działalności gospodarczej w 2014

Iwona Szadkowska
Firma. Fot. Fotolia
Firma. Fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Jakie będą koszty założenia działalności gospodarczej w 2014? Założenie własnej firmy to nie tylko formalności, ale także koszty początkowe. Mówi się, że założenie firmy jest darmowe, ale opłaty rejestracyjne są tego zaprzeczeniem.

REKLAMA

Rozpoczynając działalność gospodarczą musimy liczyć się z tym, że będziemy musieli ponieść pewne koszty związane z jej prowadzeniem. Samo założenie działalności gospodarczej jest darmowe, są jednak pewne koszty, które mogą okazać się dość wysokie dla początkującego przedsiębiorcy.

    Zobacz najnowsze GALERIE na serwisie Infor.pl

Aby móc założyć firmę, w pierwszej kolejności należy ją zarejestrować. Wg przepisów obowiązujących od 1 lipca 2011 roku aby formalnie założyć działalność gospodarczą musimy wypełnić formularz CEIDG-1.

Polecany produkt:  Testamenty, spadki, darowizny - PDF

Polecany produkt: Związki partnerskie - prawa, majątek, podatki - PDF

Polecany produkt: 30 pomysłów na zarabianie w domu

Wypełniając formularz CEIDG-1 musimy podać następujące dane:

REKLAMA

– nazwę firmy oraz skróconą nazwę firmy;
– PESEL przedsiębiorcy;
– datę urodzenia przedsiębiorcy;
–  numer identyfikacyjny REGON przedsiębiorcy, o ile taki posiada;
–  numer identyfikacji podatkowej (NIP), o ile taki posiada;
–  informacje o obywatelstwie polskim przedsiębiorcy, o ile takie posiada, i innych obywatelstwach przedsiębiorcy;
–  oznaczenie miejsca zamieszkania i adresu zamieszkania przedsiębiorcy;
– adres do doręczeń przedsiębiorcy;
– adresy, pod którymi jest wykonywana działalność gospodarcza, w tym adres głównego miejsca wykonywania działalności i oddziału, jeżeli został utworzony;
–  adres poczty elektronicznej przedsiębiorcy oraz jego strony internetowej, o ile przedsiębiorca takie posiada i zgłosił te informacje we wniosku o wpis do CEIDG;
–  datę rozpoczęcia wykonywania działalności gospodarczej;
–  określenie przedmiotów wykonywanej działalności gospodarczej, zgodnie z Polską Klasyfikacją Działalności (PKD);
–  informację o istnieniu lub ustaniu małżeńskiej wspólności majątkowej;
–  numer identyfikacji podatkowej (NIP) oraz numer identyfikacyjny REGON spółek cywilnych, jeżeli przedsiębiorca zawarł umowy takich spółek (zgłoszenia dokonuje się na wniosku o zmianę wpisu po zarejestrowaniu spółki w GUS i US);

Wpis do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej odbywa się poprzez wypełnienie formularza CEIDG drogą elektronicznego, sama rejestracja jest darmowa. Wymogiem, który jednak jeszcze musimy dopełnić jest podpis. Podpis możemy złożyć na trzy sposoby:

- elektronicznie,

- z pomocą tzw. „profilu zaufanego” oraz

- własnoręcznie - taki podpis składamy osobiście w urzędzie gminy.

Koszty podatnika VAT

W sytuacji, kiedy przedsiębiorca jest podatnikiem VAT, do wniosku CEIDG należy dołączyć deklarację VAT-R, w której podatnik deklaruje się jako podatnik czynny, albo zwolniony. Opłata skarbowa za tego typu rejestrację w wysokości 170 zł.

Rozpoczynając działalność gospodarczą, poza sprawami formalnymi takimi jak rejestracja działalności gospodarczej, która jest nieodpłatna, musimy się liczyć także z tym, że już na samym wstępnie będziemy musieli ponieść pewne wydatki.

REKLAMA

Jeśli zakładana działalność będzie miała formę spółki, musimy liczyć się z tym, że poniesiemy jedne z najwyższych kosztów, bowiem do umowy oraz aktu założycielskiego będziemy musieli zapłacić podatek od czynności cywilnoprawnych.

Jeśli umowa spółki będzie sporządzona przez notariusza, to on poniesie koszty podatkowe. To ile wyniesie taki podatek, będzie zależało od wartości wkładu wniesionego do majątku lub kapitału zakładowego nowo powstałej spółki. Podatek od umowy spółki wynosi 0,5%.

Jeśli zajdzie taka potrzeba, aby umowa przygotowywana przez notariusza miała jakiś wyjątkowy charakter, będziemy musieli liczyć się z kosztami, które poniesiemy za jej przygotowanie.

Wg Dz. U. z dnia 29 czerwca 2004 r. taksa notarialna wynosi:

Maksymalna stawka wynosi od wartości:

1) do 3 000 zł — 100 zł;

2) powyżej 3 000 zł do 10 000 zł — 100 zł + 3 % od nadwyżki powyżej 3 000 zł;

3) powyżej10 000 zł do 30 000 zł — 310 zł + 2 % od nadwyżki powyżej 10 000 zł;

4) powyżej 30 000 zł do 60 000 zł — 710 zł + 1 % od nadwyżki powyżej 30 000 zł;

5) powyżej 60 000 zł do 1 000 000 zł — 1 010 zł + 0,5 % od nadwyżki powyżej 60 000 zł;

6) powyżej 1 000 000 zł — 5 710 zł + 0,25 % od nadwyżki ponad 1 000 000 zł, nie więcej jednak niż sześciokrotność przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia w gospodarce narodowej w poprzednim roku, ogłaszanego do celów emerytalnych w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej „Monitor Polski” przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego, stosowanego poczynając od drugiego kwartału każdego roku przez okres jednego roku.

§ 4. Przy obliczaniu wartości przedmiotu czynności notarialnej nie odlicza się obciążeń i bonifikat.

Koszty związane z założeniem konta bankowego

Podczas zakładania firmy musimy mieć również konto firmowe. Wysokość należnych z tego tytułu opłat zależy od banku. Może to być kilka, ale również kilkanaście złotych w skali miesiąca. Zanim wybierzemy konkretny bank, porównajmy oferty kilku banków i sprawdźmy, jak przedstawiają się miesięczne koszty związane z prowadzeniem konta oraz jakie bank pobiera prowizje.

Koszty związane z wyrobieniem pieczątki

Chociaż posiadanie pieczątki nie jest prawnie wymagane, to jej posiadanie może okazać się niezbędne w trakcie prowadzenia działalności gosporarczej i współpracy z kontrahentami. Koszt wyrobienia jednej pieczątki jest różny, i zależy od miejsca, w którym ją wykonamy. Średni koszt związany z wyrobieniem pieczątki to ok. 30 zł.

Inne koszty

Patrząc na powyższe koszty wydaje się, że nie jest to wielka suma. Musimy jednak zdawać sobie sprawę, że założenie firmy to nie tylko formalności papierkowe, konto w banku i pieczątka. To tylko nieliczne drobne koszty, do których musimy doliczyć takie koszty jak:

- zakup licencji,

- koszty związane z wynajęciem lub kupnem lokalu,

- koszty związane z prowadzeniem księgowości,

- koszty związane z zakupem komputerów i innych urządzeń niezbędnych do prowadzenia działalności gospodarczej.

- koszty paliwa.

Ostateczne koszty zależą w dużej mierze od tego, czego będzie dotyczyła nasza działalność i co będzie nam potrzebne do jej prowadzenia.

Zobacz także:  Podatek VAT – co to takiego?

Zobacz także:  IKE – Indywidualne Konta Emerytalne

Zobacz także:  Jak otworzyć franczyzę?

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Nieruchomości
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Frankowicze znów triumfują. Co oznacza wyrok TSUE?

    Frankowicze znów mają powody do radości. TUSE w czwartek orzekł, że sądy krajowe mają obowiązek zbadać z urzędu, czy postanowienia umowy mają nieuczciwy charakter i, dokonawszy takiego badania, mają obowiązek wyłączyć stosowanie nieuczciwych warunków umownych tak, aby nie wywierały one skutków wobec konsumenta.

    Bezpieczny Kredyt 2% - czy w 2024 roku nadal będzie można skorzystać z dopłat do kredytu?

    Już od początku lipca 2023 r. osoby zainteresowane zakupem nieruchomości mogą być beneficjentami rządowego programu Bezpieczny Kredyt 2%. Kilka dni temu Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zwiększeniu środków na Bezpieczny Kredyt 2% o blisko 4,8 mld zł. To wstępne ustalenia, które muszą jeszcze przejść ścieżkę legislacyjną. Jeśli projekt zostanie zatwierdzony, w 2024 roku z programu będzie mogło skorzystać kolejne 35 tys. osób.

    Jaki metraż mają największe mieszkania deweloperskie i ile kosztują?

    Jak duże mieszkania można znaleźć u deweloperów? W których inwestycjach? Ile kosztują? Sprawdzamy!

    Frankowicze nie odpuszczają. Przyszły rok będzie podobny? [KOMENTARZ]

    Według najnowszych statystyk, od początku br. do końca trzeciego kwartału do sądów okręgowych w całym kraju wpłynęło o jedną trzecią więcej spraw frankowych niż rok wcześniej. Skala tak dużego wzrostu jest zrozumiała. Wielu kredytobiorców zachęciła do złożenia pozwu korzystna dla nich decyzja TSUE. Przekonujące były też zwycięskie batalie sądowe innych frankowiczów. Ponadto rosnąca świadomość prawna konsumentów i aktywne działania informacyjne różnych organizacji oraz kancelarii prawnych dały zapalniki do walki w sądach. Skutkiem tego niektóre z nich odnotowały nawet blisko 200-procentowe wzrosty liczby spraw frankowych. A to jeszcze nie koniec dodatnich wyników, choć kolejne skoki mogą być już nieco słabsze. Banki już powinny rozważać bardziej korzystne ugodowe rozwiązania konfliktów.

    REKLAMA

    Wody opadowe to nie problem tylko cenny zasób. Jak zagospodarować je w mieście?

    W obliczu zmian klimatycznych, również Europa staje się coraz bardziej narażona na anomalie pogodowe, takie jak długotrwałe okresy bez opadów lub nawalne deszcze. Te zjawiska wpływają na to jak projektowane są nowe budynki i infrastruktura, a także w jaki sposób modernizowane są istniejące obiekty. Jednym z kluczowych aspektów walki ze zmianami jest odpowiednie zagospodarowanie wód opadowych. Zamiast traktować je jako problem, pora spojrzeć na nie jako na cenny zasób, którego mądre wykorzystanie, uchroni nas przed zagrożeniami wynikającymi ze zmian klimatycznych.

    Dofinansowanie wymiany dachów z azbestu. Nabór wniosków od 15 grudnia 2023 r.

    Od 15 grudnia 2023 r. do 12 stycznia 2024 r. będzie można ubiegać się o wsparcie na wymianę w gospodarstwach rolnych pokryć dachowych wykonanych z materiałów zawierających azbest. Jest to drugi nabór wniosków o taką pomoc finansową realizowany w ramach Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności.

    Czy prawo zmusi rynek do większego nacisku na budynki pasywne?

    Potrzeba termomodernizacji budynków jest faktem, a energooszczędność jest jednym z najważniejszych wyzwań na rynku nieruchomości. Regulacje unijne mają w tym swój duży udział. Jaki jest planowany koszt termomodernizacji w Europie, i kto za to zapłaci? 

    Dłużej niż w Belgii, ale krócej niż na Słowacji. Ile pracujemy na zakup mieszkania?

    Ośmiokrotność rocznych zarobków brutto - tyle musi poświęcić przeciętny Kowalski, by kupić własne lokum. Według raportu Deloitte wynik ten plasuje nas pośrodku europejskiej stawki. Ile na mieszkanie pracuje się w innych krajach? Jakie są tam ceny nieruchomości?

    REKLAMA

    Kończą się negocjacje w sprawie dyrektywy UE dot. charakterystyki energetycznej budynków. Polskie szkoły pionierami w dziedzinie efektywności energetycznej ale nadal wiele jest do zrobienia

    Polscy przedstawiciele zbliżają się do finałowego etapu negocjacji odnośnie Dyrektywy UE dotyczącej charakterystyki energetycznej budynków. Ta dyrektywa ma na celu zainicjowanie rozległych prac renowacyjnych zarówno w przypadku budynków publicznych, jak i prywatnych. W Polsce można wskazać kilka przykładów pionierskich projektów, które mogą stanowić inspirację dla fali renowacji. Szkoły w Budzowie i Rogowie przodują w tworzeniu energooszczędnych rozwiązań, które mogą stać się inspiracją dla fali renowacji w Polsce. Jednocześnie wiele innych polskich szkół jest w złym stanie. Polska traci około 75 000 dni szkolnych rocznie z powodu pleśni i wilgoci w budynkach. Organizacje społeczeństwa obywatelskiego wzywają rząd do postawienia sobie jasnych i ambitnych celów w zakresie renowacji szkół i domów w trosce o zdrowie i dobrobyt polskich dzieci.

    Polacy uważają, że deweloperzy powinni więcej budować z ekomateriałów. Co wtedy z cenami nieruchomości?

    Ponad połowa Polaków jest zdania, że powinny obowiązywać przepisy obligujące deweloperów do budowania nowych mieszkań i domów w dużej części z materiałów ekologicznych, w tym pochodzących z recyklingu. Co na to eksperci? Opinie są podzielone. 

    REKLAMA