REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Koszty związane z założeniem działalności gospodarczej w 2014

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Iwona Szadkowska
Firma. Fot. Fotolia
Firma. Fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Jakie będą koszty założenia działalności gospodarczej w 2014? Założenie własnej firmy to nie tylko formalności, ale także koszty początkowe. Mówi się, że założenie firmy jest darmowe, ale opłaty rejestracyjne są tego zaprzeczeniem.

REKLAMA

Rozpoczynając działalność gospodarczą musimy liczyć się z tym, że będziemy musieli ponieść pewne koszty związane z jej prowadzeniem. Samo założenie działalności gospodarczej jest darmowe, są jednak pewne koszty, które mogą okazać się dość wysokie dla początkującego przedsiębiorcy.

    Zobacz najnowsze GALERIE na serwisie Infor.pl

Aby móc założyć firmę, w pierwszej kolejności należy ją zarejestrować. Wg przepisów obowiązujących od 1 lipca 2011 roku aby formalnie założyć działalność gospodarczą musimy wypełnić formularz CEIDG-1.

Polecany produkt:  Testamenty, spadki, darowizny - PDF

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Polecany produkt: Związki partnerskie - prawa, majątek, podatki - PDF

Polecany produkt: 30 pomysłów na zarabianie w domu

Wypełniając formularz CEIDG-1 musimy podać następujące dane:

REKLAMA

– nazwę firmy oraz skróconą nazwę firmy;
– PESEL przedsiębiorcy;
– datę urodzenia przedsiębiorcy;
–  numer identyfikacyjny REGON przedsiębiorcy, o ile taki posiada;
–  numer identyfikacji podatkowej (NIP), o ile taki posiada;
–  informacje o obywatelstwie polskim przedsiębiorcy, o ile takie posiada, i innych obywatelstwach przedsiębiorcy;
–  oznaczenie miejsca zamieszkania i adresu zamieszkania przedsiębiorcy;
– adres do doręczeń przedsiębiorcy;
– adresy, pod którymi jest wykonywana działalność gospodarcza, w tym adres głównego miejsca wykonywania działalności i oddziału, jeżeli został utworzony;
–  adres poczty elektronicznej przedsiębiorcy oraz jego strony internetowej, o ile przedsiębiorca takie posiada i zgłosił te informacje we wniosku o wpis do CEIDG;
–  datę rozpoczęcia wykonywania działalności gospodarczej;
–  określenie przedmiotów wykonywanej działalności gospodarczej, zgodnie z Polską Klasyfikacją Działalności (PKD);
–  informację o istnieniu lub ustaniu małżeńskiej wspólności majątkowej;
–  numer identyfikacji podatkowej (NIP) oraz numer identyfikacyjny REGON spółek cywilnych, jeżeli przedsiębiorca zawarł umowy takich spółek (zgłoszenia dokonuje się na wniosku o zmianę wpisu po zarejestrowaniu spółki w GUS i US);

Wpis do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej odbywa się poprzez wypełnienie formularza CEIDG drogą elektronicznego, sama rejestracja jest darmowa. Wymogiem, który jednak jeszcze musimy dopełnić jest podpis. Podpis możemy złożyć na trzy sposoby:

- elektronicznie,

- z pomocą tzw. „profilu zaufanego” oraz

- własnoręcznie - taki podpis składamy osobiście w urzędzie gminy.

Koszty podatnika VAT

W sytuacji, kiedy przedsiębiorca jest podatnikiem VAT, do wniosku CEIDG należy dołączyć deklarację VAT-R, w której podatnik deklaruje się jako podatnik czynny, albo zwolniony. Opłata skarbowa za tego typu rejestrację w wysokości 170 zł.

Rozpoczynając działalność gospodarczą, poza sprawami formalnymi takimi jak rejestracja działalności gospodarczej, która jest nieodpłatna, musimy się liczyć także z tym, że już na samym wstępnie będziemy musieli ponieść pewne wydatki.

REKLAMA

Jeśli zakładana działalność będzie miała formę spółki, musimy liczyć się z tym, że poniesiemy jedne z najwyższych kosztów, bowiem do umowy oraz aktu założycielskiego będziemy musieli zapłacić podatek od czynności cywilnoprawnych.

Jeśli umowa spółki będzie sporządzona przez notariusza, to on poniesie koszty podatkowe. To ile wyniesie taki podatek, będzie zależało od wartości wkładu wniesionego do majątku lub kapitału zakładowego nowo powstałej spółki. Podatek od umowy spółki wynosi 0,5%.

Jeśli zajdzie taka potrzeba, aby umowa przygotowywana przez notariusza miała jakiś wyjątkowy charakter, będziemy musieli liczyć się z kosztami, które poniesiemy za jej przygotowanie.

Wg Dz. U. z dnia 29 czerwca 2004 r. taksa notarialna wynosi:

Maksymalna stawka wynosi od wartości:

1) do 3 000 zł — 100 zł;

2) powyżej 3 000 zł do 10 000 zł — 100 zł + 3 % od nadwyżki powyżej 3 000 zł;

3) powyżej10 000 zł do 30 000 zł — 310 zł + 2 % od nadwyżki powyżej 10 000 zł;

4) powyżej 30 000 zł do 60 000 zł — 710 zł + 1 % od nadwyżki powyżej 30 000 zł;

5) powyżej 60 000 zł do 1 000 000 zł — 1 010 zł + 0,5 % od nadwyżki powyżej 60 000 zł;

6) powyżej 1 000 000 zł — 5 710 zł + 0,25 % od nadwyżki ponad 1 000 000 zł, nie więcej jednak niż sześciokrotność przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia w gospodarce narodowej w poprzednim roku, ogłaszanego do celów emerytalnych w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej „Monitor Polski” przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego, stosowanego poczynając od drugiego kwartału każdego roku przez okres jednego roku.

§ 4. Przy obliczaniu wartości przedmiotu czynności notarialnej nie odlicza się obciążeń i bonifikat.

Koszty związane z założeniem konta bankowego

Podczas zakładania firmy musimy mieć również konto firmowe. Wysokość należnych z tego tytułu opłat zależy od banku. Może to być kilka, ale również kilkanaście złotych w skali miesiąca. Zanim wybierzemy konkretny bank, porównajmy oferty kilku banków i sprawdźmy, jak przedstawiają się miesięczne koszty związane z prowadzeniem konta oraz jakie bank pobiera prowizje.

Koszty związane z wyrobieniem pieczątki

Chociaż posiadanie pieczątki nie jest prawnie wymagane, to jej posiadanie może okazać się niezbędne w trakcie prowadzenia działalności gosporarczej i współpracy z kontrahentami. Koszt wyrobienia jednej pieczątki jest różny, i zależy od miejsca, w którym ją wykonamy. Średni koszt związany z wyrobieniem pieczątki to ok. 30 zł.

Inne koszty

Patrząc na powyższe koszty wydaje się, że nie jest to wielka suma. Musimy jednak zdawać sobie sprawę, że założenie firmy to nie tylko formalności papierkowe, konto w banku i pieczątka. To tylko nieliczne drobne koszty, do których musimy doliczyć takie koszty jak:

- zakup licencji,

- koszty związane z wynajęciem lub kupnem lokalu,

- koszty związane z prowadzeniem księgowości,

- koszty związane z zakupem komputerów i innych urządzeń niezbędnych do prowadzenia działalności gospodarczej.

- koszty paliwa.

Ostateczne koszty zależą w dużej mierze od tego, czego będzie dotyczyła nasza działalność i co będzie nam potrzebne do jej prowadzenia.

Zobacz także:  Podatek VAT – co to takiego?

Zobacz także:  IKE – Indywidualne Konta Emerytalne

Zobacz także:  Jak otworzyć franczyzę?

Zapisz się na newsletter
Szukasz mieszkania, budujesz dom, remontujesz? Chcesz wiedzieć jak pielęgnować ogród albo jak oszczędnie ogrzewać swoją nieruchomość? Zapisz się na nasz newsletter i zyskaj dostęp do praktycznych wskazówek oraz najnowszych ofert na rynku!
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Nieruchomości
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Uwaga na wadliwe wyroby budowlane!

W 2024 r. roku nadzór budowlany zlecił badania 259 próbek wyrobów budowlanych, co do których miał podejrzenie, że ich jakość jest gorsza, niż deklarują to producenci. I uwaga, potwierdziło się to w trzech na dziesięć przypadków – wynika z danych Głównego Urzędu Nadzoru Budowlanego, udostępnionych portalowi GetHome.pl.

Umowa deweloperska - czym jest, a czym nie jest?

W kontekście niedawnych zmian dotyczących rękojmi u deweloperów powrócił temat statusu prawnego umowy deweloperskiej. Wyjaśniamy czym jest ta umowa.

REIT-y w Polsce: utracona szansa czy świadoma ochrona rynku?

Dyskusja o wprowadzeniu do Polski funduszy REIT trwa od blisko dekady. Ostatnie sygnały z rządu wskazują jednak na brak zgody nie tylko na REIT-y mieszkaniowe, ale również na ewentualne fundusze inwestujące w nieruchomości komercyjne. W praktyce może to oznaczać całkowite zamrożenie tej formy inwestowania w naszym kraju. Pytanie, z jakim skutkiem dla krajowych rynków nieruchomości i kapitałowego.

Student wynajmuje mieszkanie (jesień 2025 r.). Czynsze i opłaty za kawalerkę i większe mieszkania

- W niektórych miastach ceny kawalerek zrównały się z cenami małych mieszkań dwupokojowych. Studenci mimo to najpierw wybierają kawalerki, potem szukają mieszkań, które mogliby wynajmować w duetach. Zauważam także, że ceny znowu zaczęły odgrywać wielką rolę w przypadku wynajmów studenckich. Był taki czas, gdy ważniejsza była lokalizacja, a nawet kwestie związane np. z wystrojem mieszkania. Teraz najważniejsza jest cena – przyznaje Mirosław Król, ekspert rynku nieruchomości.

REKLAMA

CPK – nowe przepisy 2025: zmiany w wywłaszczeniach nieruchomości i wypłacie odszkodowań [Projekt przyjęty przez Radę Ministrów]

We wtorek, 26 sierpnia 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o Centralnym Porcie Komunikacyjnym (CPK). Chodzi o proces wywłaszczania i uzyskania odszkodowania. Projekt zakłada m.in. wprowadzenie minimalnego terminu na wydanie nieruchomości.

Ceny mieszkań w 2025 r. rosną wolniej (4,3% r/r) niż wynagrodzenia (+8,9% r/r)

Dostępność cenowa mieszkań poprawia się – sugerują dane GUS i NBP. Sprzyjają temu spadająca już od roku dynamika wzrostu cen mieszkań i solidny wzrost wynagrodzeń. W drugim kwartale 2025 r. mieszkania na 7 największych rynkach były o 4,3% droższe niż rok wcześniej. Za to wynagrodzenia w przedsiębiorstwach w tym samym czasie wzrosły o 8,9%.

Motyl inspiracją prac nad nowymi materiałami do chłodzenia i ogrzewania budynków

Motyl, a dokładnie budowa jego skrzydeł, ma być inspiracją i wzorem dla specjalnych powłok, które będą umożliwiać zarządzanie ciepłem w budynkach. Trwają prace nad nowymi materiałami do chłodzenia i ogrzewania budynków.

Nowe inwestycje mieszkaniowe a relacje sąsiedzkie. Co ułatwia integrację?

Jakie rozwiązania infrastrukturalne sprzyjające budowaniu relacji międzyludzkich i integracji mieszkańców pojawiają się we współczesnych projektach deweloperskich? Jakie kierunki dominują w aranżacji nowych inwestycji? Które z wdrażanych koncepcji okazują się najbardziej efektywne? Sondę przygotował serwis nieruchomości dompress.pl

REKLAMA

Cena 1 m2 powierzchni użytkowej budynku mieszkalnego za II kwartał 2025 r. [Komunikat GUS]

Prezes Głównego Urzędu Statystycznego wydał 25 sierpnia 2025 r. komunikat w sprawie ceny 1 m2 powierzchni użytkowej budynku mieszkalnego za II kwartał 2025 r. Komunikat zostanie ogłoszony w Dzienniku Urzędowym GUS.

Co oznacza zasiedzenie nieruchomości w dobrej wierze?

Dobra i zła wiara są podstawowymi pojęciami w sprawach o zasiedzenie. Na czym polega zasiedzenie nieruchomości w dobrej wierze? Jakie aktualnie obowiązują terminy zasiedzenia?

REKLAMA