REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Koszty związane z założeniem działalności gospodarczej w 2014

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Iwona Szadkowska
Firma. Fot. Fotolia
Firma. Fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Jakie będą koszty założenia działalności gospodarczej w 2014? Założenie własnej firmy to nie tylko formalności, ale także koszty początkowe. Mówi się, że założenie firmy jest darmowe, ale opłaty rejestracyjne są tego zaprzeczeniem.

REKLAMA

Rozpoczynając działalność gospodarczą musimy liczyć się z tym, że będziemy musieli ponieść pewne koszty związane z jej prowadzeniem. Samo założenie działalności gospodarczej jest darmowe, są jednak pewne koszty, które mogą okazać się dość wysokie dla początkującego przedsiębiorcy.

    Zobacz najnowsze GALERIE na serwisie Infor.pl

Aby móc założyć firmę, w pierwszej kolejności należy ją zarejestrować. Wg przepisów obowiązujących od 1 lipca 2011 roku aby formalnie założyć działalność gospodarczą musimy wypełnić formularz CEIDG-1.

Polecany produkt:  Testamenty, spadki, darowizny - PDF

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Polecany produkt: Związki partnerskie - prawa, majątek, podatki - PDF

Polecany produkt: 30 pomysłów na zarabianie w domu

Wypełniając formularz CEIDG-1 musimy podać następujące dane:

REKLAMA

– nazwę firmy oraz skróconą nazwę firmy;
– PESEL przedsiębiorcy;
– datę urodzenia przedsiębiorcy;
–  numer identyfikacyjny REGON przedsiębiorcy, o ile taki posiada;
–  numer identyfikacji podatkowej (NIP), o ile taki posiada;
–  informacje o obywatelstwie polskim przedsiębiorcy, o ile takie posiada, i innych obywatelstwach przedsiębiorcy;
–  oznaczenie miejsca zamieszkania i adresu zamieszkania przedsiębiorcy;
– adres do doręczeń przedsiębiorcy;
– adresy, pod którymi jest wykonywana działalność gospodarcza, w tym adres głównego miejsca wykonywania działalności i oddziału, jeżeli został utworzony;
–  adres poczty elektronicznej przedsiębiorcy oraz jego strony internetowej, o ile przedsiębiorca takie posiada i zgłosił te informacje we wniosku o wpis do CEIDG;
–  datę rozpoczęcia wykonywania działalności gospodarczej;
–  określenie przedmiotów wykonywanej działalności gospodarczej, zgodnie z Polską Klasyfikacją Działalności (PKD);
–  informację o istnieniu lub ustaniu małżeńskiej wspólności majątkowej;
–  numer identyfikacji podatkowej (NIP) oraz numer identyfikacyjny REGON spółek cywilnych, jeżeli przedsiębiorca zawarł umowy takich spółek (zgłoszenia dokonuje się na wniosku o zmianę wpisu po zarejestrowaniu spółki w GUS i US);

Wpis do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej odbywa się poprzez wypełnienie formularza CEIDG drogą elektronicznego, sama rejestracja jest darmowa. Wymogiem, który jednak jeszcze musimy dopełnić jest podpis. Podpis możemy złożyć na trzy sposoby:

- elektronicznie,

- z pomocą tzw. „profilu zaufanego” oraz

- własnoręcznie - taki podpis składamy osobiście w urzędzie gminy.

Koszty podatnika VAT

W sytuacji, kiedy przedsiębiorca jest podatnikiem VAT, do wniosku CEIDG należy dołączyć deklarację VAT-R, w której podatnik deklaruje się jako podatnik czynny, albo zwolniony. Opłata skarbowa za tego typu rejestrację w wysokości 170 zł.

Rozpoczynając działalność gospodarczą, poza sprawami formalnymi takimi jak rejestracja działalności gospodarczej, która jest nieodpłatna, musimy się liczyć także z tym, że już na samym wstępnie będziemy musieli ponieść pewne wydatki.

REKLAMA

Jeśli zakładana działalność będzie miała formę spółki, musimy liczyć się z tym, że poniesiemy jedne z najwyższych kosztów, bowiem do umowy oraz aktu założycielskiego będziemy musieli zapłacić podatek od czynności cywilnoprawnych.

Jeśli umowa spółki będzie sporządzona przez notariusza, to on poniesie koszty podatkowe. To ile wyniesie taki podatek, będzie zależało od wartości wkładu wniesionego do majątku lub kapitału zakładowego nowo powstałej spółki. Podatek od umowy spółki wynosi 0,5%.

Jeśli zajdzie taka potrzeba, aby umowa przygotowywana przez notariusza miała jakiś wyjątkowy charakter, będziemy musieli liczyć się z kosztami, które poniesiemy za jej przygotowanie.

Wg Dz. U. z dnia 29 czerwca 2004 r. taksa notarialna wynosi:

Maksymalna stawka wynosi od wartości:

1) do 3 000 zł — 100 zł;

2) powyżej 3 000 zł do 10 000 zł — 100 zł + 3 % od nadwyżki powyżej 3 000 zł;

3) powyżej10 000 zł do 30 000 zł — 310 zł + 2 % od nadwyżki powyżej 10 000 zł;

4) powyżej 30 000 zł do 60 000 zł — 710 zł + 1 % od nadwyżki powyżej 30 000 zł;

5) powyżej 60 000 zł do 1 000 000 zł — 1 010 zł + 0,5 % od nadwyżki powyżej 60 000 zł;

6) powyżej 1 000 000 zł — 5 710 zł + 0,25 % od nadwyżki ponad 1 000 000 zł, nie więcej jednak niż sześciokrotność przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia w gospodarce narodowej w poprzednim roku, ogłaszanego do celów emerytalnych w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej „Monitor Polski” przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego, stosowanego poczynając od drugiego kwartału każdego roku przez okres jednego roku.

§ 4. Przy obliczaniu wartości przedmiotu czynności notarialnej nie odlicza się obciążeń i bonifikat.

Koszty związane z założeniem konta bankowego

Podczas zakładania firmy musimy mieć również konto firmowe. Wysokość należnych z tego tytułu opłat zależy od banku. Może to być kilka, ale również kilkanaście złotych w skali miesiąca. Zanim wybierzemy konkretny bank, porównajmy oferty kilku banków i sprawdźmy, jak przedstawiają się miesięczne koszty związane z prowadzeniem konta oraz jakie bank pobiera prowizje.

Koszty związane z wyrobieniem pieczątki

Chociaż posiadanie pieczątki nie jest prawnie wymagane, to jej posiadanie może okazać się niezbędne w trakcie prowadzenia działalności gosporarczej i współpracy z kontrahentami. Koszt wyrobienia jednej pieczątki jest różny, i zależy od miejsca, w którym ją wykonamy. Średni koszt związany z wyrobieniem pieczątki to ok. 30 zł.

Inne koszty

Patrząc na powyższe koszty wydaje się, że nie jest to wielka suma. Musimy jednak zdawać sobie sprawę, że założenie firmy to nie tylko formalności papierkowe, konto w banku i pieczątka. To tylko nieliczne drobne koszty, do których musimy doliczyć takie koszty jak:

- zakup licencji,

- koszty związane z wynajęciem lub kupnem lokalu,

- koszty związane z prowadzeniem księgowości,

- koszty związane z zakupem komputerów i innych urządzeń niezbędnych do prowadzenia działalności gospodarczej.

- koszty paliwa.

Ostateczne koszty zależą w dużej mierze od tego, czego będzie dotyczyła nasza działalność i co będzie nam potrzebne do jej prowadzenia.

Zobacz także:  Podatek VAT – co to takiego?

Zobacz także:  IKE – Indywidualne Konta Emerytalne

Zobacz także:  Jak otworzyć franczyzę?

Zapisz się na newsletter
Szukasz mieszkania, budujesz dom, remontujesz? Chcesz wiedzieć jak pielęgnować ogród albo jak oszczędnie ogrzewać swoją nieruchomość? Zapisz się na nasz newsletter i zyskaj dostęp do praktycznych wskazówek oraz najnowszych ofert na rynku!
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Nieruchomości
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
W co inwestować w 2025 roku? Mieszkania tracą na atrakcyjności, rośnie popularność lokali usługowych

Mieszkania wciąż dominują w portfelach inwestorów, ale ich rentowność spada. Coraz większym zainteresowaniem cieszą się mikro lokale usługowe – tańsze, łatwiejsze w zarządzaniu i znacznie bardziej dochodowe.

Duże mieszkania na rynku pierwotnym – kto je kupuje i za ile?

Jak wygląda sprzedaż największych, nowych mieszkań i domów? Kto najczęściej decyduje się na ich zakup? Jakie mają metraże? W jakich inwestycjach deweloperskich są dostępne? I w jakich przedziałach cenowych? Sondę przygotował serwis nieruchomości dompress.pl.

Drożej za ochronę, jeszcze drożej bez niej – czy stać Cię na brak polisy mieszkaniowej?

Wzrost liczby pożarów, coraz częstsze gwałtowne zjawiska pogodowe i drożejące usługi remontowe pokazują, że ubezpieczenie nieruchomości staje się dziś koniecznością. Mimo rosnących składek – średnio o 13% rok do roku – eksperci ostrzegają: brak polisy może oznaczać znacznie większe straty finansowe.

Wymeldowanie małżonka przed rozwodem

W okresie poprzedzającym rozwód, często pojawiają się pytania o status prawny wspólnego mieszkania. Jednym z najczęstszych dylematów jest to, możliwe jest wymeldowanie małżonka przed rozwodem. Klienci często mylą administracyjną czynność wymeldowania z prawem do korzystania z mieszkania czy możliwością eksmisji.

REKLAMA

Dzicy lokatorzy w Polsce: nie płacą, niszczą mieszkania, a sprawy w sądach trwają latami. Ekspert: prawo od lat chroni oszustów

Były premier Mateusz Morawiecki kilka dni temu opublikował w social mediach informację o pewnym hiszpańskim hotelu, który zbankrutował, a dzisiaj jest ruiną, bo w okolicy zadomowili się migranci, którzy sprawili, że turyści i goście zniknęli z wyspy. Hotel ma być zamieszkiwany przez „Ocupas” czyli słynnych dzikich lokatorów, którzy zajmują hiszpańskie nieruchomości. – Zirytował mnie ten wpis. Nie trzeba patrzeć na Hiszpanię, by zobaczyć patologiczne sytuacje zajmowania czyjejś własności bez żadnych konsekwencji. Od lat mówię, że w Polsce przestępcy i oszuści, czyli dzicy lokatorzy są lepiej chronieni niż uczciwi obywatele – mówi detektyw i windykator, specjalistka ds. dzikich lokatorów Małgorzata Marczulewska.

Jawność cen mieszkań: przełom czy tylko pozorna zmiana? Rynek nadal kształtują kredyty i koszty budowy

Od maja 2025 roku deweloperzy muszą ujawniać ceny ofertowe mieszkań i ich historię zmian. To ważny krok w stronę większej przejrzystości na rynku pierwotnym, który ma ułatwić kupującym podejmowanie decyzji. Czy jednak sama jawność wystarczy, by realnie wpłynąć na ceny? Eksperci są zgodni – to kredyty, koszty budowy i przepisy grają dziś pierwsze skrzypce.

Rekordowy boom na mieszkania: Polacy rzucili się do zakupów po obniżce stóp procentowych

Po miesiącach wyczekiwania Polacy wrócili na rynek mieszkaniowy z nową siłą. W maju codziennie rezerwowano aż 115 mieszkań na największych rynkach – to najwyższy wynik od roku. Obniżka stóp procentowych, rosnące wynagrodzenia i poprawa dostępności kredytów sprawiły, że kupujący podejmują decyzje szybciej i bardziej zdecydowanie. Czy to początek nowej fali boomu mieszkaniowego?

Czy rynek nowych mieszkań zwalnia?

Liczba wydawanych pozwoleń na budowę oraz rozpoczętych inwestycji mieszkaniowych maleje. Czy deweloperzy modyfikują swoje strategie i przesuwają terminy realizacji nowych projektów? Sondę przygotował serwis nieruchomości dompress.pl.

REKLAMA

Wynajem traci sens? Coraz więcej Polaków wraca do marzenia o własnym M!

Ceny mieszkań się stabilizują, kredyty znów są dostępne, a wynajem coraz droższy. W efekcie Polacy coraz częściej wybierają zakup własnego M zamiast płacenia wysokich czynszów. Czy 2025 to początek wielkiego powrotu do kupowania mieszkań? Sprawdzamy, co się zmieniło i co dziś naprawdę się opłaca.

Obowiązek publikacji cen ofertowych mieszkań - co na to deweloperzy?

Jak wynika z analiz rynku, ceny nie są publikowane aż w 60–80 proc. inwestycji. Jak zatem deweloperzy oceniają zmiany w ustawie, które wprowadzają obowiązek ujawniania cen wszystkich budowanych mieszkań? Jakie mogą być konsekwencje tych przepisów dla rynku nieruchomości? Sondę przygotował serwis nieruchomości dompress.pl.

REKLAMA