REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Koszty związane z założeniem działalności gospodarczej w 2014

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Iwona Szadkowska
Firma. Fot. Fotolia
Firma. Fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Jakie będą koszty założenia działalności gospodarczej w 2014? Założenie własnej firmy to nie tylko formalności, ale także koszty początkowe. Mówi się, że założenie firmy jest darmowe, ale opłaty rejestracyjne są tego zaprzeczeniem.

REKLAMA

REKLAMA

Rozpoczynając działalność gospodarczą musimy liczyć się z tym, że będziemy musieli ponieść pewne koszty związane z jej prowadzeniem. Samo założenie działalności gospodarczej jest darmowe, są jednak pewne koszty, które mogą okazać się dość wysokie dla początkującego przedsiębiorcy.

    Zobacz najnowsze GALERIE na serwisie Infor.pl

Aby móc założyć firmę, w pierwszej kolejności należy ją zarejestrować. Wg przepisów obowiązujących od 1 lipca 2011 roku aby formalnie założyć działalność gospodarczą musimy wypełnić formularz CEIDG-1.

REKLAMA

Polecany produkt:  Testamenty, spadki, darowizny - PDF

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Polecany produkt: Związki partnerskie - prawa, majątek, podatki - PDF

Polecany produkt: 30 pomysłów na zarabianie w domu

Wypełniając formularz CEIDG-1 musimy podać następujące dane:

– nazwę firmy oraz skróconą nazwę firmy;
– PESEL przedsiębiorcy;
– datę urodzenia przedsiębiorcy;
–  numer identyfikacyjny REGON przedsiębiorcy, o ile taki posiada;
–  numer identyfikacji podatkowej (NIP), o ile taki posiada;
–  informacje o obywatelstwie polskim przedsiębiorcy, o ile takie posiada, i innych obywatelstwach przedsiębiorcy;
–  oznaczenie miejsca zamieszkania i adresu zamieszkania przedsiębiorcy;
– adres do doręczeń przedsiębiorcy;
– adresy, pod którymi jest wykonywana działalność gospodarcza, w tym adres głównego miejsca wykonywania działalności i oddziału, jeżeli został utworzony;
–  adres poczty elektronicznej przedsiębiorcy oraz jego strony internetowej, o ile przedsiębiorca takie posiada i zgłosił te informacje we wniosku o wpis do CEIDG;
–  datę rozpoczęcia wykonywania działalności gospodarczej;
–  określenie przedmiotów wykonywanej działalności gospodarczej, zgodnie z Polską Klasyfikacją Działalności (PKD);
–  informację o istnieniu lub ustaniu małżeńskiej wspólności majątkowej;
–  numer identyfikacji podatkowej (NIP) oraz numer identyfikacyjny REGON spółek cywilnych, jeżeli przedsiębiorca zawarł umowy takich spółek (zgłoszenia dokonuje się na wniosku o zmianę wpisu po zarejestrowaniu spółki w GUS i US);

Wpis do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej odbywa się poprzez wypełnienie formularza CEIDG drogą elektronicznego, sama rejestracja jest darmowa. Wymogiem, który jednak jeszcze musimy dopełnić jest podpis. Podpis możemy złożyć na trzy sposoby:

- elektronicznie,

- z pomocą tzw. „profilu zaufanego” oraz

- własnoręcznie - taki podpis składamy osobiście w urzędzie gminy.

Koszty podatnika VAT

W sytuacji, kiedy przedsiębiorca jest podatnikiem VAT, do wniosku CEIDG należy dołączyć deklarację VAT-R, w której podatnik deklaruje się jako podatnik czynny, albo zwolniony. Opłata skarbowa za tego typu rejestrację w wysokości 170 zł.

Rozpoczynając działalność gospodarczą, poza sprawami formalnymi takimi jak rejestracja działalności gospodarczej, która jest nieodpłatna, musimy się liczyć także z tym, że już na samym wstępnie będziemy musieli ponieść pewne wydatki.

Jeśli zakładana działalność będzie miała formę spółki, musimy liczyć się z tym, że poniesiemy jedne z najwyższych kosztów, bowiem do umowy oraz aktu założycielskiego będziemy musieli zapłacić podatek od czynności cywilnoprawnych.

Jeśli umowa spółki będzie sporządzona przez notariusza, to on poniesie koszty podatkowe. To ile wyniesie taki podatek, będzie zależało od wartości wkładu wniesionego do majątku lub kapitału zakładowego nowo powstałej spółki. Podatek od umowy spółki wynosi 0,5%.

Jeśli zajdzie taka potrzeba, aby umowa przygotowywana przez notariusza miała jakiś wyjątkowy charakter, będziemy musieli liczyć się z kosztami, które poniesiemy za jej przygotowanie.

Wg Dz. U. z dnia 29 czerwca 2004 r. taksa notarialna wynosi:

Maksymalna stawka wynosi od wartości:

1) do 3 000 zł — 100 zł;

2) powyżej 3 000 zł do 10 000 zł — 100 zł + 3 % od nadwyżki powyżej 3 000 zł;

3) powyżej10 000 zł do 30 000 zł — 310 zł + 2 % od nadwyżki powyżej 10 000 zł;

4) powyżej 30 000 zł do 60 000 zł — 710 zł + 1 % od nadwyżki powyżej 30 000 zł;

5) powyżej 60 000 zł do 1 000 000 zł — 1 010 zł + 0,5 % od nadwyżki powyżej 60 000 zł;

6) powyżej 1 000 000 zł — 5 710 zł + 0,25 % od nadwyżki ponad 1 000 000 zł, nie więcej jednak niż sześciokrotność przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia w gospodarce narodowej w poprzednim roku, ogłaszanego do celów emerytalnych w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej „Monitor Polski” przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego, stosowanego poczynając od drugiego kwartału każdego roku przez okres jednego roku.

§ 4. Przy obliczaniu wartości przedmiotu czynności notarialnej nie odlicza się obciążeń i bonifikat.

Koszty związane z założeniem konta bankowego

Podczas zakładania firmy musimy mieć również konto firmowe. Wysokość należnych z tego tytułu opłat zależy od banku. Może to być kilka, ale również kilkanaście złotych w skali miesiąca. Zanim wybierzemy konkretny bank, porównajmy oferty kilku banków i sprawdźmy, jak przedstawiają się miesięczne koszty związane z prowadzeniem konta oraz jakie bank pobiera prowizje.

Koszty związane z wyrobieniem pieczątki

Chociaż posiadanie pieczątki nie jest prawnie wymagane, to jej posiadanie może okazać się niezbędne w trakcie prowadzenia działalności gosporarczej i współpracy z kontrahentami. Koszt wyrobienia jednej pieczątki jest różny, i zależy od miejsca, w którym ją wykonamy. Średni koszt związany z wyrobieniem pieczątki to ok. 30 zł.

Inne koszty

Patrząc na powyższe koszty wydaje się, że nie jest to wielka suma. Musimy jednak zdawać sobie sprawę, że założenie firmy to nie tylko formalności papierkowe, konto w banku i pieczątka. To tylko nieliczne drobne koszty, do których musimy doliczyć takie koszty jak:

- zakup licencji,

- koszty związane z wynajęciem lub kupnem lokalu,

- koszty związane z prowadzeniem księgowości,

- koszty związane z zakupem komputerów i innych urządzeń niezbędnych do prowadzenia działalności gospodarczej.

- koszty paliwa.

Ostateczne koszty zależą w dużej mierze od tego, czego będzie dotyczyła nasza działalność i co będzie nam potrzebne do jej prowadzenia.

Zobacz także:  Podatek VAT – co to takiego?

Zobacz także:  IKE – Indywidualne Konta Emerytalne

Zobacz także:  Jak otworzyć franczyzę?

Zapisz się na newsletter
Szukasz mieszkania, budujesz dom, remontujesz? Chcesz wiedzieć jak pielęgnować ogród albo jak oszczędnie ogrzewać swoją nieruchomość? Zapisz się na nasz newsletter i zyskaj dostęp do praktycznych wskazówek oraz najnowszych ofert na rynku!
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Nieruchomości
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Elastyczność zamiast kredytu. Dlaczego młodzi Polacy coraz chętniej wybierają najem instytucjonalny?

Młodzi Polacy coraz rzadziej marzą o własnym mieszkaniu na kredyt. Zamiast tego stawiają na elastyczność, wygodę i bezpieczeństwo, jakie daje najem instytucjonalny (PRS). Ten segment rynku rośnie w rekordowym tempie – liczba mieszkań w tym standardzie wzrosła w Polsce o 30% w ciągu roku, a prognozy wskazują dalszy dynamiczny rozwój. Dlaczego właśnie PRS staje się symbolem nowoczesnego stylu życia młodych dorosłych?

Rynek mieszkań o wyższym standardzie - najnowsze dane

Jak duże jest obecne zainteresowanie mieszkaniami podwyższonego standardu i nieruchomościami premium? Jak szeroka jest oferta firm w tym segmencie oraz jakie są średnie ceny takich projektów? Czy deweloperzy planują nowe inwestycje o tym profilu? Sondę przygotował serwis nieruchomości dompress.pl.

Czujniki czadu i dymu. Jak prawidłowo zamontować

Czad jest wyjątkowo niebezpieczny zwłaszcza w sezonie grzewczym. Nie jesteśmy wstanie go wyczuć ani zobaczyć. Na rynku dostępne są urządzenia nieco sprytniejsze od nas, które w przypadku zagrożenia poinformują o wysokim stężeniu tej niezwykle niebezpiecznej substancji, już za kilka dni montaż czujników dymu i czadu będzie obowiązkowy.

Zagospodarowanie przestrzenne: zmiany w ustawie powinny być przemyślane. Nowe przepisy wejdą w życie w połowie 2026 r.

Wielka reforma dotycząca planowania i zagospodarowania przestrzennego trwa. Jakie korekty nowelizacji ustawy przewidziano? Kiedy wejdą w życie nowe przepisy? Przedsiębiorcy wystosowali apel do rządzących.

REKLAMA

Pies hałasuje i zakłóca spokój. Czy potrzebne są nowe przepisy?

W przypadku hałaśliwych zwierząt domowych nie pomogą ani przepisy administracyjne, ani karne. Na problem zwraca uwagę Biuro Rzecznika Praw Obywatelskich.

Bez tego papierka zapomnij o odszkodowaniu w razie pożaru

Mogłoby się wydawać, że skoro m. in. budynki mieszkalne jednorodzinne, garażowe, gospodarcze w zabudowie jednorodzinnej oraz obiekty budowlane budownictwa zagrodowego i letniskowego, nie wymagają prowadzenia dla nich książki obiektu budowlanego, to nie dotyczy też ich obowiązek dokonywania przeglądów niektórych instalacji – skoro nie ma książki, do której wynik takiego przeglądu można by wpisać. Jednak nic bardziej mylnego! W niniejszym artykule skupimy się na jednym z istotniejszych obowiązków właścicieli nieruchomości.

Ustawa o jawności nie wpłynęła na obniżenie cen mieszkań [Raport]

W III kwartale br. nastąpiło ożywienie popytu na rynku mieszkaniowym - wynika z raportu JLL. Wejście w życie ustawy o jawności cen wywołało falę korekt w cennikach deweloperów, ale ich wpływ na poziom cen był znikomy, ponieważ podwyżki i obniżki się zrównoważyły.

TBS-y na marginesie. Najtańszy najem w Polsce wciąż bez wsparcia państwa

Mimo kryzysu mieszkaniowego i galopujących cen, Towarzystwa Budownictwa Społecznego nadal działają w cieniu polityki państwa. Choć oferują najtańszy i najbezpieczniejszy najem w kraju, ich potencjał pozostaje niewykorzystany – procedury są zbyt skomplikowane, a finansowanie znikome. Jeśli to się nie zmieni, za kilka lat czeka nas jeszcze głębszy kryzys.

REKLAMA

Miało nie być podatku katastralnego, a jednak po cichu trwają prace – rewolucja w podatku od nieruchomości coraz bliżej?

Od kilku lat w debacie publicznej pojawia się temat istotnych zmian w podatku od nieruchomości i już kilkukrotnie opinia publiczna była sondowana przez władze potencjalnym wprowadzeniem podatku katastralnego. Okazuje się, że jednak z sejmowych komisji właśnie obraduje nad taką propozycją. Co znamienne, dzieje się to w okresie, gdy planowany deficyt w budżecie państwa sięgnie blisko 300 mld zł, zatem dodatkowe pieniądze z nowego i droższego sposobu opodatkowania nieruchomości mogłyby stanowić istotny zastrzyk dla budżetu kosztem właścicieli nieruchomości.

Podatek od nieruchomości 2026. Jakie będą nowe stawki i jak najlepiej opłacić daninę?

Podwyżki cen gazu, prądu i żywności to dopiero początek. Po waloryzacji emerytur i innych świadczeń, inflacja ponownie upomni się o swoje, tym razem poprzez wyższe opłaty za domy i mieszkania. W 2026 roku wiele gmin wykorzysta wskaźnik inflacji, by podnieść lokalne podatki. Kogo dotkną największe podwyżki i czy Twój budżet domowy wytrzyma kolejne obciążenie?

REKLAMA