Kredyt przez Internet: zastrzeżenia UOKiK
REKLAMA
REKLAMA
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumenta przyjrzał się bliżej ofertom reklamowym na stronach internetowych. Na kilku z nich nie było informacji, które powinny się tam znaleźć w związku z nowymi zasadami udzielania kredytów konsumenckich z grudnia 2011 roku. Zmiany dotyczą m. in. sposobu informowania konsumenta o warunkach kredytu. Obejmują także informacje na temat opłat za odstąpienie od kredytu lub wcześniejszą spłatę, a także zapisów w umowach – wszystkie te informacje mają pojawiać się w reklamach na stronie internetowej. Przedstawiamy niektóre z nowych przepisów.
REKLAMA
Nowe przepisy nie dotyczą pożyczek zaciągniętych przed 18.12.2011.
Odstąpienie od umowy
Przepisy wprowadzone w grudniu 2011 r. wydłużyły czas odstąpienia od umowy do 14 dni od momentu jej zawarcia. Odstępując od umowy klient nie ponosi żadnych kosztów, poza spłatą odsetek od dnia wypłaty kredytu do dnia spłaty. W momencie odstąpienia od umowy przez klienta, nie ponosi on żadnych kosztów oprócz administracyjnych i notarialnych.
Zobacz także: Jakie są koszty ubezpieczenia kredytu hipotecznego?
Co z wcześniejszą spłatą?
Zgodnie z nową ustawą, w pewnych sytuacjach kredytodawca może pobierać rekompensatę w przypadku, gdy klient spłaci kredyt przed terminem. Zmiana ta dotyczy jedynie kredytów o stałej stopie oprocentowania. Dodatkowo tylko w momencie, gdy kwota spłacona przed terminem w ciągu 12 miesięcy przekracza określoną wartość. W Polsce wynosi ona trzykrotność przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw wg danych udostępnionych przez GUS.
Zobacz także: Co robić po zgubieniu karty płatniczej?
Wprowadzenie formularza informacyjnego
Nowością, która ma zapewnić klientowi przejrzystość ofert, a także łatwość ich porównywania, jest standardowy formularz informacyjny. Jednakowy wzór formularza został wprowadzony we wszystkich państwach UE. Formularz informacyjny musi zawierać wszystkie podstawowe informacje o kredycie – takie jak: wymagane zabezpieczenia i obowiązkowe ubezpieczenia, wszelkie koszty pożyczki, wraz z całkowitą kwotą do spłaty i wysokością oprocentowania itp. Przejrzysty formularz z zebranymi najistotniejszymi informacjami pozwoli na świadomy wybór klienta.
Zobacz także: „Rodzina na Swoim” czy zwykły kredyt – co opłaca się bardziej?
Zmiany dotyczą także kredytów hipotecznych w zakresie udzielania informacji klientowi. Przed podpisaniem umowy kredytodawca musi poinformować konsumenta m.in. o:
– całkowitej kwocie kredytu,
– koszcie kredytu,
– zasadach i terminach spłaty kredytu,
– całkowitej kwocie do spłaty
– wymaganym wkładzie własnym.
Formularz informacyjny dotyczący kredytu indeksowanego w walucie musi zawierać informacje o zasadach przeliczania na walutę wypłaty i spłaty kredytu, a także informację o sposobie i o terminach ustalania kursu wymiany waluty, na którego podstawie wyliczana jest m.in. kwota kredytu.
Reklama
Wprowadzone zmiany w dużej mierze dotyczą komunikacji kredytodawcy z klientem. Z tego względu zmiany dotyczą także treści przedstawianych w reklamach. Już w reklamie muszą pojawić się pewne informacje, za każdym razem, gdy bank podaje koszt uzyskania pożyczki. Poza wysokością rzeczywistej rocznej stopy oprocentowania, klient musi otrzymać informację dotyczącą m.in. całkowitej kwoty kredytu oraz stopy oprocentowania razem z wyodrębnieniem opłat uwzględnianych w całkowitym koszcie pożyczki.
Zobacz także: Rata kredytu hipotecznego – z czego się składa?
REKLAMA
REKLAMA