REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Pergola, ogród. Fot. Fotolia
Pergola, ogród. Fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Altana to atrakcyjna ozdoba zarówno małego, jak i dużego ogrodu. Altany ogrodowe chronią nas przed deszczem i słońcem, są świetnym miejscem na spędzenie miłego popołudnia z rodziną. Jeśli zastanawiasz się czy postawienie altany wymaga pozwolenia na budowę oraz jakich formalności musisz dopełnić przed budową altany w ogrodzie – przeczytaj poniższy artykuł.

Altana – definicja

Nazwę altana przypisuje się niewielkiej, przeważnie drewnianej konstrukcji, której zadaniem jest ochrona przed słońcem i deszczem. Według przepisów Prawa budowlanego tylko element ogrodowy o takiej charakterystyce można nazwać altaną. Jeśli planujemy budowę domku o niewielkich rozmiarach, ale posiadającego już fundamenty i pełne ściany, to pamiętajmy, że prawnie jest on uznany już za budynek.

REKLAMA

REKLAMA

Pozwolenie na budowę

Gdy chcemy postawić altanę (lub wiatę, ogród zimowy czy parterowy budynek gospodarczy oddzielony od budynku mieszkalnego – Prawo budowlane opisuje postępowanie co do tego typu obiektów) nie potrzebujemy pozwolenia na budowę tylko wtedy, gdy całkowita powierzchnia altany nie stanowi więcej niż 25 m2 i gdy łączna liczba obiektów na działce – altan i elementów wymienionych w nawiasie – nie wynosi więcej niż dwa na każde 500 m2 działki. Jeśli spełniamy wyżej wymienione warunki, wystarczy, że zgłosimy chęć postawienia altany do urzędu.

Pamiętajmy jednak, że aby wybudować altanę bez pozwolenia na budowę musimy spełnić oba powyższe wymogi. Jeśli choć jeden z nich nie zostanie spełniony, będziemy zmuszeni starać się o pozwolenie na budowę i tym samym zamówić projekt obiektu u projektanta posiadającego odpowiednie uprawnienia.


Zgłoszenie budowy

Zgłoszenie budowy altany ogrodowej należy złożyć w urzędzie miasta lub w starostwie powiatowym. Poprawnie napisane zgłoszenie powinno zawierać informacje dotyczące sposobu, rodzaju i terminu wykonywanych prac związanych z budową. Urząd może poprosić nas o przedstawienie dodatkowych dokumentów m.in. szkic altany, na którym uwzględnione zostaną wymiary, rodzaje materiałów, sposoby ich łączenia; szkic umiejscowienia altany naniesiony na kopię mapy zasadniczej działki; decyzję o wyłączeniu gruntu z gruntów rolnych; oświadczenie o prawie do prowadzenia na działce prac budowlanych.

REKLAMA

Wszelkie roboty związane z budową altany możemy zacząć dopiero po upływie 30 dni od złożenia zgłoszenia do odpowiedniego urzędu, jeśli oczywiście urząd nie wyrazi sprzeciwu. Pamiętajmy, że zgłoszenie jest ważne przez dwa lata od terminu, który podaliśmy jako czas rozpoczęcia budowy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz także:  Studnia na działce – budowa i formalności

Zobacz także:  Co można budować na działce bez pozwolenia?

Zobacz także: Budowa domu letniskowego – formalności

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Nieruchomości
Dzierżawcy nie zapłacą podatku od nieruchomości. Jednak nie zawsze tak będzie. Dlaczego? Takie są przepisy, choć nie każdy je zna

Choć przepisy regulujące status podatników podatku od nieruchomości nie są skomplikowane, stosowanie ich przysparza w praktyce wielu problemów. Jest tak między innymi dlatego, że nie zawsze działanie intuicyjne jest zgodne z wolą ustawodawcy.

Czy osoby pracujące w domu musza zapłacić podatek od nieruchomości według najwyższej stawki? Organy podatkowe i sądy są zgodne

Siedziba działalności gospodarczej w domu lub mieszkaniu pozwala nie tylko zaoszczędzić na kosztach najmu, ale również korzystnie rozliczyć PIT i VAT. A co z podatkiem od nieruchomości? Czy w takim przypadku trzeba płacić go według najwyższej stawki?

Przedsiębiorca w upadłości zapłaci podatek według najwyższej stawki. Nie zastąpi go syndyk

Czy będąc w upadłości podatnik nadal prowadzi działalność gospodarczą? Na to pytanie trzeba odpowiedzieć, aby zapłacić podatek od nieruchomości według właściwych stawek. Zdecydować trzeba również co do tego, czy stroną postępowania jest podatnik, czy syndyk.

To koniec biurokratycznych uciążliwości dla właścicieli takich nieruchomości - Prezydent już podpisał nowelizację

Właściciele tego rodzaju nieruchomości mogą odetchnąć z ulgą. 18 listopada 2025 r. Prezydent RP podpisał się pod nowelizacją ustawy, która ma za zadanie wyraźnie skrócić urzędniczą maszynerię. Znikają m. in. podwójne zezwolenia na wycinkę drzew, a w wielu rodzajach spraw wystarczy zgłoszenie i milcząca zgoda urzędnika. Co dokładnie się zmienia dla właścicieli i jakich budynków dotyczy zmiana?

REKLAMA

Nowy podatek od niesprzedanych mieszkań? Deweloperzy ostrzegają przed skutkami dla cen i podaży

Rosnąca liczba miast rozważa objęcie niesprzedanych mieszkań stawką podatku od nieruchomości komercyjnych. Deweloperzy alarmują, że takie rozwiązanie nie obniży cen, a wręcz może doprowadzić do ograniczenia podaży i podwyżek. Oto, jak oceniają pomysł i jego możliwe skutki.

Kredyt hipoteczny w Hiszpanii: stała czy zmienna stopa procentowa? Co i komu bardziej się opłaca [przykłady, obliczenia]

Wybór między kredytem o stałej lub zmiennej stopie procentowej w Hiszpanii powinien wynikać bezpośrednio ze strategii inwestycyjnej. Kredyty zmienne, zazwyczaj bez kar za wcześniejszą spłatę, sprawdzają się przy krótkoterminowych inwestycjach. Natomiast stałe oprocentowanie chroni przed wahaniami kosztów w strategii długoterminowego najmu.

Co należy wpisać do książki obiektu budowlanego przy przejściu z wersji papierowej na cyfrową w systemie c-KOB

Główny Urząd Nadzoru Budowlanego wyjaśnił co należy wpisać do książki obiektu budowlanego przy przejściu z wersji papierowej na cyfrową w systemie c-KOB.

GUNB: Obowiązki właścicieli i zarządców nieruchomości jesienią i zimą - czynności przy większych opadach atmosferycznych (deszcz i śnieg)

Główny Urząd Nadzoru Budowlanego w komunikacie z listopada 2025 r. przypomniał o najważniejszych obowiązkach właścicieli i zarządców obiektów budowlanych przy zwiększonych opadach. Jakie działania powinny być podejmowane w czasie takich opadów (deszczu lub śniegu), by zapewnić właściwy stan techniczny obiektów budowlanych.

REKLAMA

Spory budowlane najpierw do mediacji. Nowe procedury od 1 marca 2026 roku

Pierwszym krokiem w rozwiązywaniu sporów budowlanych będą mediacje, na które sąd będzie miał obowiązek skierować obie strony przed posiedzeniem przygotowawczym bądź też przed pierwszą rozprawą. Przepisy wprowadzające nowe procedury wejdą w życie już 1 marca 2026 roku.

Dom wybudowany na takiej działce możesz stracić. Część nakładów uda się odzyskać, ale to będzie trwało lata. Dlaczego?

Przed rozpoczęciem budowy inwestorzy dokładnie sprawdzają działkę, na której chcą postawić swój wymarzony dom. Obowiązujące przepisy nie ułatwiają tego zadania, a cały proces wymaga czasu i cierpliwości. W tym zamieszaniu często zapominają o tej jednej podstawowej sprawie, która w przyszłości może pozbawić ich prawa do domu.

Zapisz się na newsletter
Szukasz mieszkania, budujesz dom, remontujesz? Chcesz wiedzieć jak pielęgnować ogród albo jak oszczędnie ogrzewać swoją nieruchomość? Zapisz się na nasz newsletter i zyskaj dostęp do praktycznych wskazówek oraz najnowszych ofert na rynku!
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA