REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Rozgraniczenie nieruchomości. Poradnik

działka, ziemia Fot. Fotolia
działka, ziemia Fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Postępowanie rozgraniczeniowe wszczyna się z urzędu lub na wniosek strony. Rozgraniczenie nieruchomości polega na wyznaczeniu granic działki między nieruchomościami w spornej sytuacji lub gdy granice działek nie zostały wytyczone. Rozgraniczenie nieruchomości nie jest skomplikowane, jednak bardzo często jest potrzebne do formalnego ustalenia i urzędowego potwierdzenia przebiegu granicy pomiędzy działkami.

Do rozgraniczenia nieruchomości dochodzi najczęściej, kiedy między właścicielami sąsiadujących  nieruchomości istnieje spór dotyczący granicy lub w przypadku, kiedy granice nie zostały do tej pory wytyczone. Wszczęcie procedury i jej przeprowadzenie ma na celu ustalenie przebiegu granicy poprzez określenie położenia punktów i linii granicznych, utrwalenie tych punktów za pomocą znaków granicznych i sporządzenie odpowiedniej dokumentacji. Procedura nie jest prosta i łączy się z kosztami, dlatego przed jej rozpoczęciem warto dowiedzieć się jak przebiega takie postępowanie.

REKLAMA

REKLAMA

Postępowanie administracyjne i sądowe

Postępowanie rozgraniczeniowe może zostać rozpoczęte z urzędu lub na wniosek strony i odbywa się na drodze postępowania administracyjnego. Dopiero po tym etapie i tylko w przypadku określonych okoliczności sprawa może zostać przekazana do sądu. Warto pamiętać, że po rozpatrzeniu sprawy i wydaniu decyzji na drodze postępowania administracyjnego strony nie mogą się od niej odwołać. Jeśli któraś ze stron jest niezadowolona z wydanej w postępowaniu administracyjnym decyzji musi w ciągu 14 dni od dnia jej otrzymania  zażądać przekazania sprawy rozgraniczeniowej do sądu.

Zobacz także: Co można budować na działce bez pozwolenia?

Kto wydaje decyzję

Zmiana granic na drodze postępowania administracyjnego należy do wójta, burmistrza lub prezydenta miasta. Do jednego z nich należy zatem skierować wniosek o rozgraniczenie nieruchomości. W jego imieniu czynności dokona geodeta posiadający odpowiednie uprawnienia.

REKLAMA

Kto może wystąpić z wnioskiem o rozgraniczenie nieruchomości

Wniosek o rozgraniczenie nieruchomości może wnieść każdy, kto jest uprawniony do bycia stroną w takim postępowaniu, czyli ten, komu przysługują prawa do danej nieruchomości, w tym:

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  • właściciel lub współwłaściciele nieruchomości
  • użytkownik wieczysty lub współużytkownik wieczysty
  • posiadacz samoistny lub zależny (najemca, dzierżawca)
  • użytkownik, któremu przysługują ograniczone prawa do nieruchomości.

Stroną w postępowaniu może być osoba fizyczna, osoba prawna lub państwowa, czy też jednostka samorządowa, musi jedynie posiadać interes prawny mający podstawę w przepisach.

Zobacz także: Miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego – Vademecum

Co powinien zawierać wniosek o rozgraniczenie nieruchomości?

Wniosek złożony właściwemu do jego rozpatrzenia organowi administracji powinien zawierać:

  • dane osobowe
  • datę i miejsce, sporządzania wniosku
  • wskazanie organu, do którego kierowany jest wniosek
  • określenie nieruchomości, których dotyczy wniosek o wyznaczenie granic
  • uzasadnienia wniosku
  • podpis składającego wniosek.

Do wniosku należy dołączyć:

  • dokument stwierdzający tytuł prawny do nieruchomości – aktualny odpis z księgi wieczystej dla danej nieruchomości / akt notarialny nabycia nieruchomości / postanowienie o stwierdzeniu nabycia spadku
  • wypis i wyrys z ewidencji gruntów dla określonej działki

Wniosek wraz z załącznikami należy złożyć we właściwym urzędzie gminy lub miasta i uiścić opłatę skarbową za wydanie decyzji o rozgraniczeniu nieruchomości w wysokości 10 zł. Złożenie wniosku powoduje rozpoczęcie postępowania.

Zobacz także:  Legalizacja samowoli budowlanej – krok po kroku

Czynności wykonywane przez geodetę

Powołany przez organ administracyjny lub wskazany przez osobę składającą wniosek, posiadający odpowiednie uprawnienia geodeta gromadzi materiały, sprawdza istniejącą dokumentację, poznaje stan prawny nieruchomości. Wyznacza termin ustalania przebiegu granic i wzywa strony do stawienia się na gruncie (wezwanie powinno zostać dostarczone stronom na 7 dni przed wyznaczonym terminem). Warto wiedzieć, że nieusprawiedliwiona nieobecność w wyznaczonym terminie nie wstrzyma czynności geodety.

Geodeta dokonuje rozgraniczenia na według poniższych zasad:

  1. Na początku próbuje ustalić właściwy przebieg granic na podstawie aktualnego stanu prawnego nieruchomości i dostępnej dokumentacji.
  2. Jeżeli dokumentacja nie wystarcza do ustalenia granic, próba ich wyznaczenia następuje na podstawie ostatniego spokojnego stanu posiadania. Oznacza to, że geodeta poza dokumentacją bada w terenie widoczne ślady oraz znaki graniczne.
  3. Jeżeli rozgraniczenie nie jest również możliwe na podstawie ostatniego spokojnego stanu posiadania geodeta wyznacza granicę na podstawie zgodnego oświadczenia stron.
  4. Kiedy wszystkie powyższe sposoby nie przyniosą rezultatu geodeta stara się nakłonić strony do zawarcia ugody, która jest zazwyczaj wynikiem kompromisu i niewielkich ustępstw.

Wydanie decyzji

Po ukończeniu czynności przez geodetę i sporządzeniu przez niego dokumentacji wójt, burmistrz lub prezydent miasta rozstrzyga sprawę rozgraniczenia nieruchomości. Kiedy geodeta ustalił granice na podstawie zebranych informacji lub zgodnego oświadczenia stron następuje włączenie dokumentacji technicznej do państwowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego a organ administracyjny wydaje decyzję o rozgraniczeniu nieruchomości.

Strony nie mogą odwołać się od wydanej decyzji, w razie niezadowolenia z ustalenia przebiegu granicy strona możne żądać przekazania sprawy sądowi, musi to uczynić w terminie 14 dni od dnia doręczenia jej decyzji.

Zawarcia ugody przez strony powoduje umorzenie postępowania prowadzonego przed organem administracyjnym, ugoda zawarta przed geodetą ma bowiem charakter ugody sądowej. Natomiast w przypadku, gdy nie ma podstaw do wydania decyzji organ administracji przekazuje sprawę do rozpatrzenia sądowi.

Zobacz także: Wniosek o wydanie warunków zabudowy krok po kroku

Rozgraniczenie nieruchomości - koszty postępowania

Postępowanie rozgraniczeniowe może wiązać się ze sporymi wydatkami. Przez lata koszty administracyjnego postępowania rozgraniczeniowego ponosił tylko wnioskodawca, zmieniło to dopiero orzeczenie Naczelnego Sądu Administracyjnego z 11 grudnia 2006 r. (sygn. I OPS 5/06), zgodnie z którym koszty rozgraniczenia ponoszą wszyscy właściciele.  Uznaje się bowiem, że rozgraniczenie nieruchomości ma na celu ustalenie faktycznego stanu prawnego i służy obu stronom. Niestety nie wszystkie urzędy stosują się do tego orzeczenia i nadal obciążają kosztami tylko stronę wnioskującą, w takim wypadku należy zaskarżyć decyzję.

Koszty postępowania to głównie wynagrodzenie geodety. Poza tym na ponoszone wydatki składają się koszty sporządzania dokumentacji i znaków granicznych, przeprowadzania oględzin miejsca rozgraniczenia. Do kosztów rozgraniczenia nie zalicza się kosztów poniesionych z wyboru, np. wynajęcie prawnika, który reprezentuje stronę w postępowaniu.  Ostateczne koszty postępowania są ustalane w decyzji o rozgraniczeniu z zachowaniem zasady, że strony ponoszą je w równej części. W przypadku kiedy sprawa trafiła na drogę postępowania sądowego, to on ustala koszty postępowania w orzeczeniu kończącym.

Znaki graniczne

Na właścicielach sąsiadujących działek spoczywa obowiązek utrzymywania stałych znaków granicznych i ich ochrony (zgodnie z art. 152 kodeksu cywilnego).  Przemieszczenie czy uszkodzenie znaków lub urządzeń zabezpieczających powinno być niezwłocznie zgłaszane staroście. Za zniszczenie lub przemieszczenie znaków geodezyjnych lub niezgłoszenie takiego faktu grozi kara grzywny.

Zobacz także: Jakie obiekty budowlane zwolnione są z pozwolenia na budowę?

Rozgraniczenie a odnowienie granic

Odnowienie granic dotyczy nieruchomości, które miały już prawnie ustalone granice, postępowanie polega jedynie na zaznaczeniu tych granic odpowiednimi znakami na podstawie dokumentacji oraz dowodów w postaci śladów. Wznowienie granic jest zatem czynnością techniczną, a nie postępowaniem administracyjnym, i w odróżnieniu od niego nie dokonuje go organ administracji, tylko uprawniony geodeta na zlecenie właścicieli działek sąsiednich. Rozgraniczenie dotyczy natomiast nieruchomości, których granice nie zostały ustalone, zostały zatarte i nie można ich odtworzyć na podstawie istniejących dokumentów lub są przedmiotem sporu.

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Nieruchomości
Nowy podatek od niesprzedanych mieszkań? Deweloperzy ostrzegają przed skutkami dla cen i podaży

Rosnąca liczba miast rozważa objęcie niesprzedanych mieszkań stawką podatku od nieruchomości komercyjnych. Deweloperzy alarmują, że takie rozwiązanie nie obniży cen, a wręcz może doprowadzić do ograniczenia podaży i podwyżek. Oto, jak oceniają pomysł i jego możliwe skutki.

Kredyt hipoteczny w Hiszpanii: stała czy zmienna stopa procentowa? Co i komu bardziej się opłaca [przykłady, obliczenia]

Wybór między kredytem o stałej lub zmiennej stopie procentowej w Hiszpanii powinien wynikać bezpośrednio ze strategii inwestycyjnej. Kredyty zmienne, zazwyczaj bez kar za wcześniejszą spłatę, sprawdzają się przy krótkoterminowych inwestycjach. Natomiast stałe oprocentowanie chroni przed wahaniami kosztów w strategii długoterminowego najmu.

Co należy wpisać do książki obiektu budowlanego przy przejściu z wersji papierowej na cyfrową w systemie c-KOB

Główny Urząd Nadzoru Budowlanego wyjaśnił co należy wpisać do książki obiektu budowlanego przy przejściu z wersji papierowej na cyfrową w systemie c-KOB.

GUNB: Obowiązki właścicieli i zarządców nieruchomości jesienią i zimą - czynności przy większych opadach atmosferycznych (deszcz i śnieg)

Główny Urząd Nadzoru Budowlanego w komunikacie z listopada 2025 r. przypomniał o najważniejszych obowiązkach właścicieli i zarządców obiektów budowlanych przy zwiększonych opadach. Jakie działania powinny być podejmowane w czasie takich opadów (deszczu lub śniegu), by zapewnić właściwy stan techniczny obiektów budowlanych.

REKLAMA

Spory budowlane najpierw do mediacji. Nowe procedury od 1 marca 2026 roku

Pierwszym krokiem w rozwiązywaniu sporów budowlanych będą mediacje, na które sąd będzie miał obowiązek skierować obie strony przed posiedzeniem przygotowawczym bądź też przed pierwszą rozprawą. Przepisy wprowadzające nowe procedury wejdą w życie już 1 marca 2026 roku.

Dom wybudowany na takiej działce możesz stracić. Część nakładów uda się odzyskać, ale to będzie trwało lata. Dlaczego?

Przed rozpoczęciem budowy inwestorzy dokładnie sprawdzają działkę, na której chcą postawić swój wymarzony dom. Obowiązujące przepisy nie ułatwiają tego zadania, a cały proces wymaga czasu i cierpliwości. W tym zamieszaniu często zapominają o tej jednej podstawowej sprawie, która w przyszłości może pozbawić ich prawa do domu.

KOWR – co to za instytucja, jak działa i dlaczego dotyczy nas wszystkich

Nie tak dawno temu Krajowy Ośrodek Wsparcia Rolnictwa (KOWR) znalazł się w centrum uwagi mediów głównie za sprawą kontrowersji związanych ze sprzedażą gruntów istotnych dla budowy i skomunikowania Centralnego Portu Komunikacyjnego. Jednakże KOWR odgrywa niezwykle ważną rolę w polskim rolnictwie i gospodarce żywnościowej. Czym dokładnie zajmuje się KOWR i dlaczego jego działalność ma znaczenie dla przeciętnego Polaka? Okazuje się, że bardzo często mamy do czynienia z działaniami tej instytucji, i to nawet nie będąc tego do końca świadomym. A bezwzględnie trzeba wiedzieć, kiedy w określonych sprawach musimy zwrócić się do KOWR, aby nie naruszyć prawa i nie mierzyć się z przykrymi tego konsekwencjami. Przez niewiedzę można nawet stracić nieruchomość i duże pieniądze.

Nowe obowiązki dla właścicieli mieszkań. Do kiedy trzeba będzie się z nich wywiązać? Lepiej nie odkładać tego na ostatnią chwilę

Przepisy wprowadziły nowe obowiązki m.in. dla właścicieli mieszkań. Do kiedy trzeba się z nich wywiązać? Warto znać termin, by nie dokonywać zmian na ostatnią chwilę i nie narażać się na konieczność korzystania z usług po zawyżonych cenach.

REKLAMA

Młodzi nie chcą oszczędzać na własne mieszkanie! Stare zachęty nie działają, a nowe?

Pod koniec września 2025 r. na Kontach Mieszkaniowych w trzech bankach oszczędzało łącznie tylko ok. 6,7 tys. osób. Co gorsza – jak oceniają eksperci portalu GetHome.pl – program uruchomiony przez poprzedni rząd gaśnie. Czy ożywią go zmiany w warunkach oszczędzania, które zaczną obowiązywać od stycznia 2026 r.?

Gdy służebność drogi koniecznej staje się luksusem... Sąd Najwyższy precyzuje pojęcie nieruchomości i granice niezbędnego dostępu

W obliczu narastających konfliktów sąsiedzkich i zawiłości prawnych związanych z dostępem do drogi publicznej, Sąd Najwyższy ponownie pochylił się nad instytucją służebności drogi koniecznej. Choć sprawa, której dotyczy najnowsze orzeczenie z 29 września 2025 roku (sygn. I CSK 2324/24), zakończyła się odmową przyjęcia skargi kasacyjnej, to uzasadnienie postanowienia rzuca nowe światło na kluczowe aspekty tego zagadnienia: pojęcie nieruchomości w sensie prawnym oraz rygorystyczne podejście do oceny niezbędności ustanowienia służebności. Wskazuje to, że nie każda trudność komunikacyjna uzasadnia ingerencję w prawo własności sąsiada, a właściciel nieruchomości musi najpierw wykazać, że podjęcie działań we własnym zakresie jest ekonomicznie nieracjonalne.

Zapisz się na newsletter
Szukasz mieszkania, budujesz dom, remontujesz? Chcesz wiedzieć jak pielęgnować ogród albo jak oszczędnie ogrzewać swoją nieruchomość? Zapisz się na nasz newsletter i zyskaj dostęp do praktycznych wskazówek oraz najnowszych ofert na rynku!
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA