Bramy do garażu – wybór krok po kroku
REKLAMA
REKLAMA
Rodzaj bramy
Wybierając bramę do garażu, musimy przede wszystkim zdecydować o jej rodzaju. Do wyboru mamy bramy garażowe rozwieralne, uchylne, segmentowe i rolowane. Bramy rozwieralne, kiedyś najbardziej popularne, teraz wybierane są coraz rzadziej, ponieważ zajmują dużo miejsca i zwykle otwierane są ręcznie. Wypierają je bramy uchylne i segmentowe. Najwięcej zalet mają bramy rolowane, jednak są też najdroższe.
REKLAMA
Zobacz także: Bramy garażowe – rodzaje
Rozmiar bramy
REKLAMA
Otwór wjazdowy do garażu powinien mieć minimum 2 m wysokości oraz 2,3 m szerokości. Bramy rozwieralne zwykle maja skrzydła szerokości 1m – 1,5 m i wysokość do 2,2 m. Konstrukcja tych bram nie ogranicza wymiarów skrzydeł, jest możliwość zamówienia szerszych i wyższych, jednak im będą one większe, tym ich otwieranie będzie trudniejsze. Przed zakupem bramy rozwieralnej należy jedynie zmierzyć szerokość i wysokość otworu wjazdowego. Bramy rozwieralne otwierane są wyłącznie na zewnątrz i przed ich zakupem trzeba upewnić się, czy mamy dostatecznie dużo miejsca na podjeździe, aby można było swobodnie ją otworzyć.
Szerokość bram uchylnych zazwyczaj nie przekracza 3 m, a wysokość 2,3 m. Ten rodzaj bram do otwarcia potrzebuje miejsca nie tylko przed garażem, lecz także w nim. Potrzebne jest około 1 metra minimum wolnej przestrzeni przed garażem, wewnątrz natomiast potrzebne jest miejsce pod sufitem, gdzie brama będzie mogła się schować. Jeżeli odległość od bocznych krawędzi otworu wjazdowego do ścian jest mniejsza niż 20 cm, to konieczny jest zakup bramy z prowadnicami podwieszanymi pod sufitem. Oznacza to, że taka brama przeznaczona jest do montażu w świetle otworu wjazdowego. Trzeba pamiętać, że w tej sytuacji zmniejszy się szerokość otworu wjazdowego. Możemy tego uniknąć wybierając bramę uchylną montowaną za otworem wjazdowym. Bramy segmentowe górne dostępne są w szerokościach 2 m – 5,5 m oraz o wysokości do 3 m. Ten rodzaj bramy montowany jest za otwarciem, a do otwarcia nie jest konieczne miejsce przed garażem. Do zamontowania bram segmentowych, podobnie jak w przypadku bram uchylnych, potrzebne jest dodatkowe 14 cm szerokości oraz 20 cm wysokości, aby brama po otwarciu bez problemu zmieściła się w garażu.
Zobacz także: Automatyczna brama – najlepsza na zimę
Garaż na dwa samochody – brama jedna czy dwie
Garaż na dwa samochody można zamknąć jedną duża bramą lub dwiema mniejszymi. Jeśli garaż połączony jest z domem i jest ogrzewany, najkorzystniejsze jest zamontowanie jednej dużej i ocieplonej bramy segmentowej, która ograniczy straty ciepła. Takie rozwiązanie jest również tańsze niż montaż dwóch bram o mniejszych rozmiarach. Jeśli decydujemy się na bramę uchylną, finansowo korzystniejszy będzie montaż dwóch małych bram, jednak oddzielający je słupek będzie utrudniał parkowanie.
Zobacz także: Drewniane bramy przeciwpożarowe – ekologia i innowacyjność
Napęd automatyczny
Automatyczny napęd można zainstalować we wszystkich typach bram. Zamek zakładany we wszystkich rodzajach bram współpracuje z automatem. Czujnik odbierający fale radiowe, otwiera i zamyka bramę, ale też uruchamia na kilka minut światło w garażu. Kiedy opuszczana brama napotka przeszkodę, natychmiast zostaje zatrzymana, po czym podnosi się do góry. Możliwe jest również zaprogramowanie bramy w taki sposób, aby jednocześnie z bramą garażową otwierała się brama do posesji i zapalało się światło na podwórku.
Zobacz także: Jak zrobić efektowne ogrodzenie?
REKLAMA
REKLAMA