REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Wykonanie przyłącza gazu ziemnego – przewodnik

Joanna Orzechowska
Dom jednorodzinny. Fot. Fotolia
Dom jednorodzinny. Fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Jak krok po kroku przeprowadzić przyłączenie instalacji gazowej? Jakie wnioski i gdzie należy złożyć? Czy i kiedy gazownia może odmówić przyłączenia? Odpowiedź na te i inne pytania poniżej.

Od czego zacząć?

Najpierw trzeba uzyskać warunki przyłączenia. Jest to dokument informujący o tym, że przez rok od jego wydania PGNiG gwarantuje przepustowość sieci gazowej oraz środki na finansowanie inwestycji związanej z przyłączeniem do sieci gazowej.

REKLAMA

REKLAMA

Zobacz także: Wniosek o pozwolenie na budowę – WZÓR

Jak złożyć wniosek o wydanie warunków?

Jeżeli chcemy przyłączyć do sieci dom jednorodzinny, powinniśmy skontaktować się z Biurem Obsługi Klienta (BOK) PGNiG (ich lista jest na www.pgnig.pl/dladomu/bok). Ze strony internetowej www.pgnig.pl lub z dowolnego BOK należy pobrać wniosek o określenie warunków przyłączenia.

Trzeba w nim podać:

REKLAMA

  • dane inwestora,
  • adres przy którym znajduje się nieruchomość,
  • cel wykorzystania paliwa,
  • rodzaj oraz ilość urządzeń wykorzystujących paliwo (np. kocioł gazowy, kuchenka z piekarnikiem lub bez, itp.),
  • jeżeli będziemy gazem ogrzewać dom musimy podać także moc kotła oraz kubaturę pomieszczeń,
  • w przypadku, gdy przyłącze ma być dopiero wybudowane trzeba określić kiedy chcemy zawrzeć umowę (gdy otrzymamy warunki lub gdy zaczniemy korzystać z gazu). W takim przypadku należy również załączyć plan zabudowy bądź szkic sytuacyjny usytuowania budynku względem istniejącej sieci i innych obiektów (aktualna mapa sytuacyjna w skali 1:500, 1:1000 lub 1:2000). Jeżeli jest to możliwe, dobrze jest na takiej mapce zaznaczyć również gdzie chcielibyśmy umieścić szafkę gazową oraz kotłownię.

Zobacz także: Jak zaplanować koszty budowy?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jeżeli wypełnienie wniosku sprawia nam kłopot możemy udać się do biura lub poprosić o pomoc telefonicznie za pośrednictwem infolinii PGNiG (czynna od poniedziałku do soboty w godzinach 8:00–21:00):

  • dla telefonów stacjonarnych: 0 801 809 900,
  • dla telefonów komórkowych: 32/ 737 88 88.

Wypełniony wniosek można złożyć w BOK osobiście, za pośrednictwem upoważnionej osoby (upoważnienie musi być pisemne) lub wysłać pocztą.

Zobacz także: Odległości, czyli usytuowanie budynku na działce – warunki techniczne

Złożyłem wniosek i co dalej?

PGNiG ma obowiązek rozpatrzyć go w ciągu nie więcej niż 30 dni. Odbioru można dokonać osobiście lub otrzymać pocztą. Warunki są ważne przez rok od momentu wydania. Oznacza to, że mamy rok na zawarcie umowy o przyłączenie oraz uzyskanie pozwolenia na budowę lub rozbudowę instalacji gazowej wewnątrz budynku. Jeżeli nie uda nam się tego dokonać w ciągu roku, będziemy zmuszeni powtórzyć cały proces.

Czy i kiedy PGNiG może odmówić wykonania przyłącza?

Może się tak zdarzyć np. wtedy, gdy nasza nieruchomość znajduje się w tak dużej odległości od istniejącej sieci, że dostawcy nie opłaca się budowa nowego odgałęzienia. Co należy w tej sytuacji zrobić? Jeżeli budynek nie znajduje się na kompletnym pustkowiu, to najlepiej porozmawiać z sąsiadami. Jeżeli zbierze się odpowiednia liczba odbiorców dostawca może zdecydować się jednak rozbudować sieć.

Jak podpisać umowę?

Umowę można podpisać już w chwili uzyskania warunków. Jeśli chcemy aby podpisał ją w naszym imieniu ktoś inny, pamiętajmy że wymagane jest udzielenie takiej osobie oficjalnego pełnomocnictwa.

Jeżeli deklarujemy chęć zawarcia umowy od razu po otrzymaniu warunków przyłączenia, składając wniosek, będziemy musieli okazać dokument tożsamości. Osoby prowadzące działalność gospodarczą w miejscu, do którego ma być dostarczany gaz, powinny dołączyć także aktualny odpis KRS lub kopię zaświadczenia o wpisie do ewidencji działalności gospodarczej i decyzję o nadaniu NIP lub inny dokument poświadczający go.

Zobacz także: Wszystkie dokumenty potrzebne do budowy domu


Jeżeli chcemy podpisać umowę później, musimy złożyć kolejny wniosek – tym razem o zawarcie umowy o przyłączenie do sieci gazowej. W tym przypadku również możemy uzyskać formularz w BOK lub na stronie internetowej, a także złożyć go osobiście lub za pośrednictwem poczty.

Projekt umowy przygotowuje PGNiG na podstawie zebranych informacji. Umowa określa koszt przyłączenia, wysokość opłaty, obowiązki stron umowy oraz termin realizacji inwestycji. Zostanie nam przesłana pocztą lub możemy odebrać ją osobiście.

Jak mogę się dowiedzieć czy na działkę, którą chcę kupić można doprowadzić gaz?

W tym celu należy złożyć wniosek o określenie warunków przyłączenia do sieci gazowej, z zaznaczeniem, że jest to zapytanie o możliwość przyłączenia. Do wniosku trzeba dołączyć aktualną mapę sytuacyjną terenu do celów informacyjnych z zaznaczonym miejscem odbioru paliwa gazowego.

Zobacz także:  Wykaz materiałów budowlanych, za które można otrzymać zwrot podatku VAT w 2012 roku

Co zrobić w przypadku, gdy planowana instalacja gazowa musi przebiegać przez działkę sąsiada?

Jeżeli z otrzymanych warunków wynika, że doprowadzenie do naszego domu instalacji gazowej będzie wymagało przeprowadzenia przyłącza przez nieruchomość osób trzecich przed złożeniem wniosku o zawarcie umowy przyłączeniowej należy uzyskać zgodę w formie oświadczenia od wszystkich zainteresowanych.

Zobacz także: Kiedy nie jest potrzebne pozwolenie na budowę?

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Nieruchomości
Dzierżawcy nie zapłacą podatku od nieruchomości. Jednak nie zawsze tak będzie. Dlaczego? Takie są przepisy, choć nie każdy je zna

Choć przepisy regulujące status podatników podatku od nieruchomości nie są skomplikowane, stosowanie ich przysparza w praktyce wielu problemów. Jest tak między innymi dlatego, że nie zawsze działanie intuicyjne jest zgodne z wolą ustawodawcy.

Przedsiębiorca w upadłości zapłaci podatek według najwyższej stawki. Nie zastąpi go syndyk

Czy będąc w upadłości podatnik nadal prowadzi działalność gospodarczą? Na to pytanie trzeba odpowiedzieć, aby zapłacić podatek od nieruchomości według właściwych stawek. Zdecydować trzeba również co do tego, czy stroną postępowania jest podatnik, czy syndyk.

Koniec z biurokratycznym koszmarem? Prezydent podpisał rewolucyjne zmiany dla właścicieli budynków tej kategorii

Właściciele tych nieruchomości mogą odetchnąć z ulgą. 18 listopada 2025 r. Prezydent RP złożył podpis pod nowelizacją ustawy, która ma szansę znacząco skrócić urzędniczą ścieżkę zdrowia. Znikają podwójne zezwolenia na wycinkę drzew, a w wielu sprawach decydować będzie tzw. milcząca zgoda. Co dokładnie się zmienia dla właścicieli?

Nowy podatek od niesprzedanych mieszkań? Deweloperzy ostrzegają przed skutkami dla cen i podaży

Rosnąca liczba miast rozważa objęcie niesprzedanych mieszkań stawką podatku od nieruchomości komercyjnych. Deweloperzy alarmują, że takie rozwiązanie nie obniży cen, a wręcz może doprowadzić do ograniczenia podaży i podwyżek. Oto, jak oceniają pomysł i jego możliwe skutki.

REKLAMA

Kredyt hipoteczny w Hiszpanii: stała czy zmienna stopa procentowa? Co i komu bardziej się opłaca [przykłady, obliczenia]

Wybór między kredytem o stałej lub zmiennej stopie procentowej w Hiszpanii powinien wynikać bezpośrednio ze strategii inwestycyjnej. Kredyty zmienne, zazwyczaj bez kar za wcześniejszą spłatę, sprawdzają się przy krótkoterminowych inwestycjach. Natomiast stałe oprocentowanie chroni przed wahaniami kosztów w strategii długoterminowego najmu.

Co należy wpisać do książki obiektu budowlanego przy przejściu z wersji papierowej na cyfrową w systemie c-KOB

Główny Urząd Nadzoru Budowlanego wyjaśnił co należy wpisać do książki obiektu budowlanego przy przejściu z wersji papierowej na cyfrową w systemie c-KOB.

GUNB: Obowiązki właścicieli i zarządców nieruchomości jesienią i zimą - czynności przy większych opadach atmosferycznych (deszcz i śnieg)

Główny Urząd Nadzoru Budowlanego w komunikacie z listopada 2025 r. przypomniał o najważniejszych obowiązkach właścicieli i zarządców obiektów budowlanych przy zwiększonych opadach. Jakie działania powinny być podejmowane w czasie takich opadów (deszczu lub śniegu), by zapewnić właściwy stan techniczny obiektów budowlanych.

Spory budowlane najpierw do mediacji. Nowe procedury od 1 marca 2026 roku

Pierwszym krokiem w rozwiązywaniu sporów budowlanych będą mediacje, na które sąd będzie miał obowiązek skierować obie strony przed posiedzeniem przygotowawczym bądź też przed pierwszą rozprawą. Przepisy wprowadzające nowe procedury wejdą w życie już 1 marca 2026 roku.

REKLAMA

Dom wybudowany na takiej działce możesz stracić. Część nakładów uda się odzyskać, ale to będzie trwało lata. Dlaczego?

Przed rozpoczęciem budowy inwestorzy dokładnie sprawdzają działkę, na której chcą postawić swój wymarzony dom. Obowiązujące przepisy nie ułatwiają tego zadania, a cały proces wymaga czasu i cierpliwości. W tym zamieszaniu często zapominają o tej jednej podstawowej sprawie, która w przyszłości może pozbawić ich prawa do domu.

KOWR – co to za instytucja, jak działa i dlaczego dotyczy nas wszystkich

Nie tak dawno temu Krajowy Ośrodek Wsparcia Rolnictwa (KOWR) znalazł się w centrum uwagi mediów głównie za sprawą kontrowersji związanych ze sprzedażą gruntów istotnych dla budowy i skomunikowania Centralnego Portu Komunikacyjnego. Jednakże KOWR odgrywa niezwykle ważną rolę w polskim rolnictwie i gospodarce żywnościowej. Czym dokładnie zajmuje się KOWR i dlaczego jego działalność ma znaczenie dla przeciętnego Polaka? Okazuje się, że bardzo często mamy do czynienia z działaniami tej instytucji, i to nawet nie będąc tego do końca świadomym. A bezwzględnie trzeba wiedzieć, kiedy w określonych sprawach musimy zwrócić się do KOWR, aby nie naruszyć prawa i nie mierzyć się z przykrymi tego konsekwencjami. Przez niewiedzę można nawet stracić nieruchomość i duże pieniądze.

Zapisz się na newsletter
Szukasz mieszkania, budujesz dom, remontujesz? Chcesz wiedzieć jak pielęgnować ogród albo jak oszczędnie ogrzewać swoją nieruchomość? Zapisz się na nasz newsletter i zyskaj dostęp do praktycznych wskazówek oraz najnowszych ofert na rynku!
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA