REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Domowa mikroinstalacja fotowoltaiczna - nowe zasady rozliczeń od kwietnia 2022 roku

Domowa mikroinstalacja fotowoltaiczna - nowe zasady rozliczeń od kwietnia 2022 roku
Domowa mikroinstalacja fotowoltaiczna - nowe zasady rozliczeń od kwietnia 2022 roku

REKLAMA

REKLAMA

Domowa mikroinstalacja fotowoltaiczna - nowe zasady rozliczeń od kwietnia 2022 roku. Ministerstwo Klimatu i Środowiska informuje, na czym ma polegać zmiana zasad rozliczeń energii wytwarzanej przez prosumentów od 1 kwietnia 2022 r. Ponadto resort informuje, że tzw. programy parasolowe finansowane z funduszy europejskich w ramach Regionalnych Programów Operacyjnych na lata 2014-20 zapewniają bardzo wysoki poziom wsparcia - od 60 do nawet 85% kosztów inwestycji w domową mikroinstalację fotowoltaiczną.

Zmiana rozliczeń energii wytwarzanej przez prosumentów od 1 kwietnia 2022 r.

Ministerstwo Klimatu i Środowiska podkreśla, że planowana od 1 kwietnia 2022 r. zmiana systemu rozliczeń energii wytwarzanej przez prosumentów z ilościowego z wykorzystaniem opustów (net metering), na wartościowy (net biling) – nie wpłynie na obniżenie atrakcyjności wsparcia oferowanego w programach parasolowych. Pozostaną one najkorzystniejszą formą dotacji przewidzianą dla prosumentów w Polsce.

REKLAMA

REKLAMA

Dotychczasowy sposób rozliczania prosumentów, oparty o mechanizm opustów 1-0,8 oraz 1-0,7, został wprowadzony w lipcu 2016 r. Jego celem było zapewnienie prostego systemu, który zachęciłby gospodarstwa domowe do instalowania paneli fotowoltaicznych i stawania się prosumentami. Należy podkreślić, że prosument został zdefiniowany jako konsument energii elektrycznej, który produkuje ją na własne potrzeby. Tym działaniom od początku przyświecał cel zapewnienia oszczędności na rachunkach za energię elektryczną przy jednoczesnym wzroście wykorzystania odnawialnych źródeł energii. Efektywność tego systemu rozliczeń przez kilka lat była jednak ograniczona. Pod koniec czerwca 2019 r. w Polsce funkcjonowało zaledwie 86 tysięcy prosumentów. Dopiero wprowadzony w lipcu 2019 r. program „Mój Prąd”, a następnie możliwość skorzystania z ulgi termomodernizacyjnej, przyspieszyły rozwój tego sektora, doprowadzając do powstania ok. 700 tysięcy prosumentów obecnie.

Wsparcie w postaci dopłat do instalacji fotowoltaicznych w wysokości 5 tys. zł, a od 1 lipca br. 3 tys. zł., okazało się ważnym bodźcem zachęcającym Polaków do zmiany podejścia i decyzji o produkcji energii elektrycznej na własne potrzeby. W większości przypadków taki poziom dotacji pokrywał ok. 15-20% kosztów inwestycyjnych.

Od 1 kwietnia 2022 r. planowana jest zmiana systemu rozliczeń energii wytwarzanej przez prosumentów z ilościowego z wykorzystaniem opustów 1-0,8 oraz 1-0,7 (net metering), na wartościowy (net biling). Po wielomiesięcznej dyskusji, w tym konsultacjach publicznych nad rządowym projektem ustawy, projekt zmiany systemu rozliczeń prosumentów został skonkretyzowany w postaci poselskiego projektu ustawy o zmianie ustawy o odnawialnych źródłach energii oraz niektórych innych ustaw (druk sejmowy 1704). Ustawa została uchwalona w dniu 29 października 2021 r. podczas 40. posiedzenia Sejmu RP.

REKLAMA

Podstawowym celem nowego systemu rozliczeń pozostanie, jak do tej pory, obniżenie rachunków za energię elektryczną. Prosument o rocznej konsumpcji energii elektrycznej wynoszącej 4,5 MWh, przy przejściu na grupę taryfową G12, może zaoszczędzić ok. 50 - 60% kosztów, w porównaniu z gospodarstwem, które takiej instalacji PV nie posiada. W rzeczywistości rachunki za energię elektryczną będą jeszcze niższe. W analizie pomniejszono jednak poziom oszczędności o uśredniony roczny koszt inwestycyjny na okres 15 lat (ok. 950 zł przy planowanym wsparciu z programu „Mój Prąd” (3000 zł) oraz uldze podatkowej (17%).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Przyjęta przez Sejm RP ustawa wprowadza prosty mechanizm rozliczeń, który ma obowiązywać od 1 kwietnia 2022 r. Nadal będzie możliwe generowanie korzyści w okresie letnim, który charakteryzuje się dużym nasłonecznieniem. W tym czasie każdy nowy prosument będzie mógł „naładować” swoje konto prosumenckie i następnie wykorzystywać zgromadzone środki przez okres 12 miesięcy, by pokrywać koszty zakupu energii elektrycznej w okresie zimowym. Zachowane zostaną więc dzisiejsze najważniejsze zasady obsługi i rozliczania prosumentów. Zmiany dotyczyć będą nie ilości, ale wartości wyprodukowanej energii. Dzięki takiemu rozwiązaniu:

  • Prosument nie będzie musiał dokonywać transakcji sprzedaży;
  • Prosument nie będzie zobowiązany prowadzić działalności gospodarczej;
  • Prosument nie będzie płacił podatku dochodowego w tym zakresie;
  • Wytworzona przez prosumenta energia nie będzie objęta akcyzą.

Zaproponowane zmiany w systemie rozliczeń prosumentów wpisują się w proces transformacji energetycznej kraju. Konsumenci oraz odbiorcy aktywni, w tym prosumenci, muszą odgrywać istotną rolę w dążeniu do zwiększenia elastyczności, niezbędnej do dostosowania systemu energii elektrycznej opartego na energetyce rozproszonej. Bez zwiększenia elastyczności systemu przez odbiorców energii, transformacja sektora energii wydaje się niemożliwa, co znajduje odzwierciedlenie w szeregu analiz publikowanych przez międzynarodowe ośrodki eksperckie.

Zmiany w systemie energetycznym

Nowy system rozliczeń ma także wspierać wzrost autokonsumpcji energii wytworzonej przez prosumentów oraz rozwój rynku magazynów energii. Dlatego w przygotowywanej nowej edycji programu „Mój Prąd”, która ruszy w 2022 roku, przewidziane jest dofinansowanie zakupu magazynów energii elektrycznej, ciepła i chłodu, a także inteligentnych urządzeń służących zarządzaniu energią elektryczną. Zastosowanie takich rozwiązań pozwoli zmniejszyć zapotrzebowanie na energię w godzinach szczytowych i wpłynie na podniesienie bezpieczeństwa całego systemu. Ponadto, Narodowe Centrum Badań i Rozwoju ogłosiło projekt "Magazynowanie energii elektrycznej" adresowany do polskich przedsiębiorców. Budżet projektu w ramach programu Inteligentny Rozwój wynosi 12,9 mln zł. Jego celem jest znalezienie rozwiązań służących zapewnieniu zapotrzebowania na magazynowanie energii dla zastosowań domowych i przemysłowych, co wynika z jej nierównomiernej produkcji z OZE. Ważnym kierunkiem działań jest także wspieranie rozwoju instalacji hybrydowych.

Niezależnie od proponowanych reform w zakresie funkcjonowania rynku energii elektrycznej, podejmowane są działania na rzecz wzmocnienia sieci przesyłowych i dystrybucyjnych energii elektrycznej. Operatorzy Systemów Dystrybucyjnych (OSD) od wielu lat realizują działania, których celem jest umożliwienie przyłączenia jak największej liczby mikroinstalacji do sieci dystrybucyjnej. Mają one charakter długofalowy, co wiąże się m.in. z dużymi kosztami oraz realizacją zadań w długim okresie. Corocznie wydawane są duże środki na przyłączanie do sieci oraz jej rozbudowę i modernizację (w 2020 r. było to ponad 6,2 mld zł). Według uzgodnionych z Prezesem URE planów rozwoju pięciu największych OSD i OSP wynika, że do 2025 roku, największe przedsiębiorstwa energetyczne zajmujące się dystrybucją i przesyłem energii elektrycznej w Polsce zainwestują prawie 52 mld zł w infrastrukturę sieciową. Zdecydowana większość tej kwoty zostanie przeznaczona na budowę, rozbudowę, modernizację i odtworzenie majątku sieciowego.

Finansowanie inwestycji w energetyce

Ponadto, należy wskazać, że finansowanie inwestycji dotyczących modernizacji i rozbudowy sieci wysokich, średnich i niskich napięć będzie możliwe z kilku źródeł:

  • Fundusz Modernizacyjny (FM), który został ustanowiony ustawą z dnia 15 kwietnia 2021 r. o zmianie ustawy o systemie handlu uprawnieniami do emisji gazów cieplarnianych oraz niektórych innych ustaw (Dz. 2021, poz. 1047). Dochody FM będą pochodzić ze zbycia puli 2% (opcjonalnie zwiększone o kolejne 0,5%) całkowitej, unijnej liczby uprawnień do emisji (szacuje się obecnie na ok. 27 mld zł).
  • Fundusz Transformacji Energetyki (FTE), którego środki będą pochodzić ze sprzedaży w drodze aukcji puli uprawnień do emisji. Aktualne szacunki wskazują, iż Polska będzie dysponowała środkami finansowymi na poziomie 85 mld zł. FTE będzie funkcjonował od roku 2022 r.
  • Program Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko na lata 2021-2027 (FEnIKS), w którym przewidziano wsparcie dla rozwoju inteligentnych systemów i sieci energetycznych oraz systemów magazynowania energii poza transeuropejską siecią energetyczną (TEN-E).

Programy parasolowe

Ministerstwo Klimatu i Środowiska zachęca jednostki samorządu terytorialnego do kontynuowania i realizacji zgodnie z planem „programów parasolowych”. Jednocześnie, Ministerstwo wyraża przekonanie, że zmiana zasad rozliczeń prosumentów nie spowoduje rezygnacji z dotacji przez potencjalnych beneficjentów.

Ministerstwo Klimatu i Środowiska aktualnie prowadzi dialog z przedstawicielami jednostek samorządu terytorialnego, biorących udział w „programach parasolowych”, w celu wypracowania propozycji zmian ustawy procedowanej w parlamencie, które pozwolą na wykonanie tych programów, z korzyścią zarówno dla gmin, ale przede wszystkim dla ich mieszkańców, którzy zawarli umowy w ramach ich realizacji. Intencją Ministerstwa Klimatu i Środowiska jest, aby beneficjenci „programów parasolowych”, którzy zawarli umowy z gminami, mogli jako prosumenci korzystać z dotychczasowego mechanizmu rozliczeń energii elektrycznej opartego o system opustów. Trwają konsultacje w zakresie poszukiwania najlepszych rozwiązań. Niebawem poinformujemy o poczynionych uzgodnieniach.

Czym są programy (projekty) parasolowe?

Projekty parasolowe są wyodrębnioną formą projektów w regionalnych programach operacyjnych województw na lata 2014-2020 np. w działaniu 3.1 Rozwój OZE. Są objęte odrębnym konkursem wniosków o dofinansowanie. Beneficjentami tych projektów mogą być wyłącznie jednostki samorządu terytorialnego, ich związki i stowarzyszenia.  Odbiorcami ostatecznymi (użytkownikami instalacji) mogą być mieszkańcy danej gminy. Energia wytworzona z montowanych instalacji powinna być zużywana przede wszystkim na potrzeby własne gospodarstw domowych uczestniczących w projekcie, czyli zasilać instalacje w budynkach mieszkalnych.

Źródło: Ministerstwo Klimatu i Środowiska

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Nieruchomości
Dzierżawcy nie zapłacą podatku od nieruchomości. Jednak nie zawsze tak będzie. Dlaczego? Takie są przepisy, choć nie każdy je zna

Choć przepisy regulujące status podatników podatku od nieruchomości nie są skomplikowane, stosowanie ich przysparza w praktyce wielu problemów. Jest tak między innymi dlatego, że nie zawsze działanie intuicyjne jest zgodne z wolą ustawodawcy.

Przedsiębiorca w upadłości zapłaci podatek według najwyższej stawki. Nie zastąpi go syndyk

Czy będąc w upadłości podatnik nadal prowadzi działalność gospodarczą? Na to pytanie trzeba odpowiedzieć, aby zapłacić podatek od nieruchomości według właściwych stawek. Zdecydować trzeba również co do tego, czy stroną postępowania jest podatnik, czy syndyk.

Koniec z biurokratycznym koszmarem? Prezydent podpisał rewolucyjne zmiany dla właścicieli budynków tej kategorii

Właściciele tych nieruchomości mogą odetchnąć z ulgą. 18 listopada 2025 r. Prezydent RP złożył podpis pod nowelizacją ustawy, która ma szansę znacząco skrócić urzędniczą ścieżkę zdrowia. Znikają podwójne zezwolenia na wycinkę drzew, a w wielu sprawach decydować będzie tzw. milcząca zgoda. Co dokładnie się zmienia dla właścicieli?

Nowy podatek od niesprzedanych mieszkań? Deweloperzy ostrzegają przed skutkami dla cen i podaży

Rosnąca liczba miast rozważa objęcie niesprzedanych mieszkań stawką podatku od nieruchomości komercyjnych. Deweloperzy alarmują, że takie rozwiązanie nie obniży cen, a wręcz może doprowadzić do ograniczenia podaży i podwyżek. Oto, jak oceniają pomysł i jego możliwe skutki.

REKLAMA

Kredyt hipoteczny w Hiszpanii: stała czy zmienna stopa procentowa? Co i komu bardziej się opłaca [przykłady, obliczenia]

Wybór między kredytem o stałej lub zmiennej stopie procentowej w Hiszpanii powinien wynikać bezpośrednio ze strategii inwestycyjnej. Kredyty zmienne, zazwyczaj bez kar za wcześniejszą spłatę, sprawdzają się przy krótkoterminowych inwestycjach. Natomiast stałe oprocentowanie chroni przed wahaniami kosztów w strategii długoterminowego najmu.

Co należy wpisać do książki obiektu budowlanego przy przejściu z wersji papierowej na cyfrową w systemie c-KOB

Główny Urząd Nadzoru Budowlanego wyjaśnił co należy wpisać do książki obiektu budowlanego przy przejściu z wersji papierowej na cyfrową w systemie c-KOB.

GUNB: Obowiązki właścicieli i zarządców nieruchomości jesienią i zimą - czynności przy większych opadach atmosferycznych (deszcz i śnieg)

Główny Urząd Nadzoru Budowlanego w komunikacie z listopada 2025 r. przypomniał o najważniejszych obowiązkach właścicieli i zarządców obiektów budowlanych przy zwiększonych opadach. Jakie działania powinny być podejmowane w czasie takich opadów (deszczu lub śniegu), by zapewnić właściwy stan techniczny obiektów budowlanych.

Spory budowlane najpierw do mediacji. Nowe procedury od 1 marca 2026 roku

Pierwszym krokiem w rozwiązywaniu sporów budowlanych będą mediacje, na które sąd będzie miał obowiązek skierować obie strony przed posiedzeniem przygotowawczym bądź też przed pierwszą rozprawą. Przepisy wprowadzające nowe procedury wejdą w życie już 1 marca 2026 roku.

REKLAMA

Dom wybudowany na takiej działce możesz stracić. Część nakładów uda się odzyskać, ale to będzie trwało lata. Dlaczego?

Przed rozpoczęciem budowy inwestorzy dokładnie sprawdzają działkę, na której chcą postawić swój wymarzony dom. Obowiązujące przepisy nie ułatwiają tego zadania, a cały proces wymaga czasu i cierpliwości. W tym zamieszaniu często zapominają o tej jednej podstawowej sprawie, która w przyszłości może pozbawić ich prawa do domu.

KOWR – co to za instytucja, jak działa i dlaczego dotyczy nas wszystkich

Nie tak dawno temu Krajowy Ośrodek Wsparcia Rolnictwa (KOWR) znalazł się w centrum uwagi mediów głównie za sprawą kontrowersji związanych ze sprzedażą gruntów istotnych dla budowy i skomunikowania Centralnego Portu Komunikacyjnego. Jednakże KOWR odgrywa niezwykle ważną rolę w polskim rolnictwie i gospodarce żywnościowej. Czym dokładnie zajmuje się KOWR i dlaczego jego działalność ma znaczenie dla przeciętnego Polaka? Okazuje się, że bardzo często mamy do czynienia z działaniami tej instytucji, i to nawet nie będąc tego do końca świadomym. A bezwzględnie trzeba wiedzieć, kiedy w określonych sprawach musimy zwrócić się do KOWR, aby nie naruszyć prawa i nie mierzyć się z przykrymi tego konsekwencjami. Przez niewiedzę można nawet stracić nieruchomość i duże pieniądze.

Zapisz się na newsletter
Szukasz mieszkania, budujesz dom, remontujesz? Chcesz wiedzieć jak pielęgnować ogród albo jak oszczędnie ogrzewać swoją nieruchomość? Zapisz się na nasz newsletter i zyskaj dostęp do praktycznych wskazówek oraz najnowszych ofert na rynku!
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA